Netværksmøde den 11.11.2014 Erfaringer med Flipped Classroom på Silkeborg Gymnasium.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Online kollaborativ undervisning
Advertisements

Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
It og elevaktivering Workshop på Egaa Gymnasium d
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Temperatur på unges motivation Oplæg på CeFu-konference
Et væksthus for børn og voksne
Interaktion med Digitalisering af læringsrummet, august 2013 Charlotte Højrup, EF Digital.
TEMA Undervisningspraksis med og i digitale medier
Arbejde med video- og audiofiler i undervisningen • Et uformelt forsøg i en 2009 klasse med SA, Ma og Me i studieretningen. • Mange af lærerere eksperimenterede.
Læringscentret og nye vejledningsformer
Introduktion og workshop
Flipped Classroom IT-faciliteret omlagte undervisningsformer.
Forældremøde X årgang.
Digital produktion - leg og læring på begyndertrinnet
Dogmegruppe – 10.30Kaffe samt highlights fra fokusgrupper / Karin – 11.30Observation af undervisning med iPads – 12.00Frokost.
Forsvarets temadag, 14. november 2012 Foto: GettyImages.
International Linje.
Introduktion til Blackboard og netmedieret kommunika-tion
De store underviser de små ved hjælp af it.
Arbejde i grupper med KIE-modellen
Fælles faglig udvikling i dansk faggruppen
Formålet At rumme børn i vanskeligheder i klassen.
Informationssøgning for ungdomsuddannelserne
Fagdidaktisk kursus i religion
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Strategisk kompetenceudvikling
Matematik og IT uden matematikprogrammer
Evaluering Brobygning / Tilmelding. Før brobygning. Efterskoler. For dårlig vejledning af UU i 9. kl. Manglende ønsker på uddannelsesplaner.
Kreativ E-learning. Problemstilling  E-learning for lærere  Billigere undervisning på nettet  Tidsbesparende  Sjov og kreativ undervisning.
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Danmarks Læringsfestival 2014 Projektet etableres Interventioner Løbende implementering Interventioner.
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Flipped Classroom i tyskundervisningen
SIP 3 Når hele skolen er med: KLAR-PARAT-STUDIERETNING
Elev- og lærererfaringer
1 Vi har brug for mange virtuelle læringsfunktionaliteter – og når vi har dem kan vi tage dem for givet og glemme dem for en stund - først herefter kan.
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
IT som hjælpemiddel til at styrke mundtligheden i matematik og naturvidenskabelige fag Horsens Gymnasium.
Lærerprofessionen.
Kompetencekrav, Fase 1 Oversigt over kompetencekrav til deltagerne i Flipped Learning.
ELEV-RELATIONER OG KROPPEN I LÆRINGSRUMMET. HVAD HAR VI GJORT?
DEN DIGITALE SKOLE Hvordan kan tablets indgå i undervisningen for at tilgodese differentiering?
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
Hanne Voldborg Andersen Ididakt En god dag for Peter.
Projekt HfO Obligatorisk skemalagt lektie- og opgaveværksted for 1. hf elever.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Udvid din didaktiske værktøjskasse.
Skanderborg-Odder Center for Uddannelse.  Baggrund for at søge Hold Fast midler  Hold Fast – introduktion  Hold Fast – introduktion: elevkommentarer.
Vod/pod/pencast Holstebro hhx Eng – e-ret – matematik - tysk 1., 2. og 3. g´ere Kollegial sparring.
”Blog som læringsplatform”
Produkt 7 IT- didaktisk design Jonas, Michael og Helena.
Delprøver, eksamensforsøg i fagene matematik og oldtidskundskab, 2012/2013 Borupgaard og Ørestad Gymnasium. Andreas Lange, Oldtidskundskab, Borupgaard.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
Multimedieafleveringer Michael Bessert – Teknisk Gymnasium Randers Niels Gustav Petersen - Teknisk Gymnasium Grenå Line Tillemann Jensen – Teknisk Gymnasium.
S YNKRON VIRTUEL UNDERVISNING. H VORFOR MSN. Let tilgængeligt chat program, gratis Elever bruger / kender det. Mulighed for kamera, lyd. Mulighed for.
Hvilke krav kan jeg som lærer stille til elevernes undervisningsvideoer? ITC Fyn.
Interaktiv skærm.
TPACK-modellen Teknologisk viden Pædagogisk viden Fagfaglig viden
Program for i dag Præsentation: Hvorfor it? Præsentation: Weebly.com
”Teknologi forandrer praksis – og praksis forandrer teknologi”
Kurset i fase 1 er 2-delt:  I første del og som introduktion præsenteres du for definitionen af Flipped Learning. Og du præsenteres for en didaktisk skitse.
Tips til videoproduktion i stor skala
WS 4 Programudkast Indsæt note og kildehenvisning via Sidehoved og sidefod
Hvad har Matador Mix med Masterfile at gøre?
Hvad har Matador Mix med Masterfile at gøre?
Flipped Classroom i butiksøkonomi Kim Skaaning, Lektor
Digitale læringsmidler – Ideer og udvikling
Præsentationens transcript:

Netværksmøde den Erfaringer med Flipped Classroom på Silkeborg Gymnasium

Projektet: De didaktiske muligheder i undervisningsvideoer Målet: Projektet har som formål at undersøge de didaktiske muligheder og potentialer i undervisningsvideoer som både varieret forberedelse til lektioner samt didaktisk indhold i undervisningssituationen.

Erfaringer med FC - Restudy

Restudy Kommerciel side: 399 kr om året pr. licens Lange videoer Manglende mulighed for at skære til Eleverne er positive for videoer som lektier Lækkert produktion Mange fag og niveauer

Videoer som lektier

Fra lærerens sporadiske flippede forelæsnings- substitutter… Til vores redefinerende flippede læring Et kort ”lokal-historisk” tilbageblik

Tekniske instruktioner til Excel (2009) Praksis: Afspiller videoen på projektoren i klassen. Lægger videofilen ud til download i en lukket elevkonference i FirstClass. – Optage-programmet var ulovligt. – STX-elever havde indtil sommeren 2014 ikke netadgang til eksamen. De kendte fordele: – kedelige gentagelser ved tavlen undgås – læreren bliver frigjort fra tavlen og kan hjælpe den enkelte elev hvor han/hun er

Screencast begrebsintroduktioner (2011 ) Jing og screencast-o-matic oa. muliggør gratis og lovlig screencast og pencast optagelser. Begrebs-introduktioner el. opgaver/beviser, der tidligere foregik i lektionerne blev linket ( fra youtube) til som video- hjemmelektie i lectio. Yderligere modalitet inddrages (gestik/mimik via webcam).

Integration i kollaborativ klasse-wiki ( ) Lærerproduceret video i wiki optræder på lige fod med elevproducerede videoer. Fælles forpligtende videnskonstruktion. Afleveringer: Kan gå fra at være ”værdiløse” transaktioner imellem den individuelle elev og læreren, til at være værdiskabende (innovation) for fællesskabet. Videomediet går fra at være lærerens forelæsnings- substitut til at indgå i en redefineret undervisningspraksis.

Andre videogenrer: Oplægscasts

Pencasts

Vores erfaringer med elevproducerede videoer Korte videoer Eleverne er gode til at producere deres egne videoer - men de bliver endnu bedre med små kvalificerende benspænd Videoer er gode til at variere produktkrav Videoer fungerer godt som led i innovative læreprocesser som kreative løsningsforslag

Brush-up kursus i matematik -en alternativ implementering af FC Deltagere: 1.gére i grundforløbet med lidt problemer med matematik. Form: Fremmøde i 6 studielektioner – ingen normale lektier – men et Ipad/Android spil som ”hjemmearbejde” (Dragonbox Algebra 12 +) – Videoer og quizzer (problemløsning) i lektionerne. Platform: Udemy (BYOD-venlig). Vigtig erfaring!: Brug tid til ikke-digital gruppearbejde!

Det kollaborative lærerværelse 3 lærere samarbejdede om at lave ét kursus til 3 parallelle brush-up hold. Det var sjovt og let stressende op til deadlines (afholdt google video- hangouts aftenen før hold undervisningen). Kollegial supervision!: Selvom vi ikke observerede hinandens holdundervisning følte vi (via videomediet) at vi superviserede hinandens undervisning => øget kollegial videndeling

De 2 fremadrettede perspektiver Få flere erfaringer med det kollaborative og multimodale læringsrum i klassen: – Digital dannelse? (elev) Få flere erfaringer med også det digitale og kollaborative lærerværelse: – I faggrupper – Digital dannelse? (lærer)

Etablering af et studie på Silkeborg Gymnasium Samarbejde med CUL, AU Etablering af semiprof studie Primo 2015 Tilbud til underviserne på Silkeborg Gymnasium Bedre og mere kvalificerede lærerproducerede videoer En opgave for faggrupperne

Vores erfaringer med lærerproducerede videoer En barriere for mange kolleger at se sig selv på video Et fremmed medium for mange – At ligge på Youtube afskrækker nogle lærere Kræver efteruddannelse: redigering, genreforståelse, etc.

Gevinster med FC Elever er positive over for varieret lektiegivning Nemt og billigt at producere undervisningsmateriale Godt til de gymnasiefremmede elever Muligheden for at inddrage forskellige læringsstile

Udfordringer med FC Hvordan undgår vi deduktiv undervisning? – Aktiv deltagelse frem for tankpasser-metaforen Hvordan støtter vi eleverne i bearbejdningen af videoerne? – Læsefokusspørgsmål, etc. Hvordan aktiverer vi eleverne mens de ser videoerne? – Spørgsmål, summeopgaver,