I gang på Nordre Fælled: Hvordan få man skabt lokale interesse (og mobiliseret ressourcer) for et lidt glemt naturområde?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lovlig sagsbehandling
Advertisements

Foreningsudviklingstesten
Hjerterum og opsøgende funktion
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Caseoplæg om Facebook.
Hvordan kan vi som forældre bidrage til at børnene bliver mere sunde og får mere bevægelse i hverdagen?  Hvis muligt skal Børnene gå/cykle i skole også.
Egedals byudviklingsområder skal være eftertragtede for deres fokus på klima, energi og sundhed – kombineret med spændende arkitektur, inviterende byrum.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Randers Modellen Randers Modellen: Politikker - 1
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Indsamlingsmetoder.
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Netværksgrupper for 7.–9. kl. i UU Skive •Den politiske målsætning er at 95% af en ungdomsårgang gennemfører en ungdomsuddannelse. •De unges muligheder.
Vi gennemførte en række interview ifm
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
I NABOSKABET.DK Børn og Unge. Naboskab i forskellige højder  Integration og sammenhængskraft i boligområdet handler ikke kun.
BRFkredit tager del. Dagsorden  Hvad er TAG DEL?  Corporate Social Involvement – virksomheden der involverer i CSR  Fra at lave CSR til at være CSR.
Ikke til at komme udenom… MJUK er etableret bl.a. på baggrund af støtte fra: Morsø HK, Nordvestmors boldklub, Ø. Jølby Borger og Erhvervsforening, Ø. Jølby.
Inspiration og viden i din hverdag RANDERS BIBLIOTEK.
Plan 2015 Vision: Y`s Men International Region Danmark er i 2015 en bevægelse, som lokalt, nationalt, internationalt og organisatorisk er klar til at engagere.
Kommunikation / it.
Formålet At rumme børn i vanskeligheder i klassen.
SÅDAN FÅR VI ALLE TIL AT FØLE SIG VELKOMNE I UNGDOMMENS RØDE KORS
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Relationer – børn og voksne
Astrup Skole 1. august 2014 Fritidsmodul – frivillig og gratis undervisning Alle skoledage kl
O-service - Nye muligheder Alle slags arrangementer ind. Bedre visning og sortering af kalender. Tilmelding af ikke-DOF medlemmer. Betalingsmetoder og.
- Hvad kan I forvente som forældre?
. Præsentation af Handicapområdets udviklingsproces.
Boligkontoret Danmark
Middelfarts Kløversti Friluftsrådets inspirationsmøde d. 15. januar
Aktiviteter tiltrækker Relationer fastholder
Hvad fuck kan vi bruge det til ?` Af Bo Goed Watson
Guide til PowerPoint-præsentationer i MSO
Lokale grønne partnerskaber
Udarbejdelse af Viborg Kommunes handicappolitik Oplæg ved workshop på konferencen: Mainstreaming af handicapområdet 26. Maj 2009 v/Jannik Boel.
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Vores løsning Af: GR 6A Caroline N. Lindblad, Cecilie Have Kudsk Ejnar Maare Søndergaard og Kamille Klysner. Liv i skoven: stisystemer af træbrædder, der.
Dagsorden Introduktion til hinanden og opgaven
Lærings- og praksisfortælling
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
DIF inklusive specialforbundene har behov for at forberede sig til næste spillelovgivning skal forhandles i DIF har koncentreret udviklingsmidler.
SPEJDERNES LEJR 2012 Ildsjæle - rundt om lejren. Spejdernes Lejr 2012 HVEM OG HVOR MANGE Hvem: De spejderkorps i Danmark Forventet deltagere på lejren.
Præsentation af forårs-sfo
Borgermøde i distrikt Engskov Mandag d. 23. marts 2015 kl
Scor en ung med Projekt Frivillig Landdistriktsrådets årsmøde i Mariagerfjord Kommune.
Gode råd til fundraising
Stenderup Kirke Stenderup Menighedsråd Visioner og mål Visioner og mål Stenderup Menighedsråd Visioner og mål Visioner og mål.
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Præsentation af resultaterne fra workshop 1 1. Workshop 1- hvad gjorde vi? Spor: Unge, uddannelse og beskæftigelse Tema 1 - Forebyggelse og sammenhæng.
Tryg i Gellerup – hvordan?. Hvad kan jeg gøre? Forældrene inddraget – kvinderne i Gellerupparken. Den aktive Kvindeforening – kan gå ud til de belastede.
Sociale historier – et pædagogisk værktøj
Kort intro Rekreativ skov for lokale, kommunen, turister For folkesundhed, bosætning og turistindtægter Gøre kommunen til grønt og blåt friluftsmekka.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
EVALUERING AF LÆREPLANER REGNBUEN Kulturelle udtryksformer og værdier.
‘En bevægende kommune - Bevæg dig for livet’
Dialogmøder d1-d10 – September 2017
Gentofte Park og Sø – Udviklingsplan
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
Strategi 2022 Stærkere Firmaidræt – Mere kollegamotion.
Samskabelse gennem et Bynetværk
Et organisatorisk koncept til udvikling og prioritering
Fra anledning til udvikling
Hvordan vil vi samarbejde fremover?
En ny bog er i gang – skrevet af addicts, for addicts
Møde 11. april 2019 GRØNT RÅD.
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

I gang på Nordre Fælled: Hvordan få man skabt lokale interesse (og mobiliseret ressourcer) for et lidt glemt naturområde?

Hvad metoder? TIMELINE – a series of fortunate events En beboer fra blokkerne i baggrunden af Nordre Fælled skriver til naturstyrelsen om ikke der kunne være forbedring af stier og bænke til dem med gangbesvær Randers Produktionshøjskole (RPRO) har samarbejdsaftale med den boligsociale indsats (BYSEK) om drift i Nordbyens Parkcafé RPRO nævne at de gerne vil have flere samarbejds- aftaler BYSEK ser muligheder for samarbejde og invitere ’stakeholders’ til diskussions møde om Nordre Fælled Sommer 2012: Vinter 2012: Hvem var med? Randers Produktionshøjskole, Randers Kommune, Naturstyrelsen Kronjylland,(NK) Plejehjemmet i Nordbyen, Bysekretariatet, Randers Naturskole, Børnehuset, Skolen, lokale beboere (inviteret men kunne ikke være med). (omkring 35 deltagere i alt) Strategisk gameplan --- hvad ressourcer har vi? Hvad kunne vi skabe sammen? Hvornår? Hvordan? vi skal samarbejde, og vi skal have beboere og brugere med Forår 2013: Der oprettes en arbejdsgruppe til at formalisere samarbejdsaftale omkring vedligeholdelse og forbedringer i Nordre Fælled … partnerskab mellem NK, Randers Kommune, RPRO, og BYSEK Hvad metoder? ”open Space” deltagerne satte dagsorden – deltagerne er med i de grupper de har interesse i … grupperne kalder for handling før de tager hjemme En gågruppe Etablering af en Venner forening Ungeinddragelse ang. forslag til NF Sommer 2013: Randers Kommune søger, og får midler til ’Overskud til livet’ projekt som inkludere etablering af et pædagogisk tilbud med RPRO i Nordre Fælled BYSEK kalder ind til borgermøde om Nordre Fælled – over 60 deltagere NF venner og Beboerrådet begynder at deltager i partnerskabs møder partnerskabet søger ressourcer til området for at kunne igangsatte de ønsker og drømme børn og voksne har givet udtryk for Efterår 2013: NF venner holde første arrangement i efterårsferie 2013 som en del af børne- kultur ugen

Dialog møde med mulige interessenter (stakeholders) Mødet blev holdt med at bruge et grafisk skabelon der hedder en Strategisk Gameplan* SKRIDT 2: Deltagerne fortalte om de ressourcer de selv kunne råde over (lyserød) ressourcer de måske kunne bruge med andres tilladelse (de gule), og ressourcer de kendte til, men ikke havde kontrol over (de grønne) ** 2 SKRIDT 1: Vi identificerede kernemål på forhånd (udvikling af et pædagogisk værksted), men brugte mødet til at uddybe formålet. Der kom tilføjelser som nem adgang til natur oplevelsen, lokale brugere til fælleden, og at få lokale folks ressourcer i spil, samt mere specifikke ting som et udendørs spise område, projekt for unge, natur formidling og etablering af partnerskab. 1

Dialogmøde med mulige interessenter (stakeholders) (fortsat) 3 Skridt 3: vi nævnte hvad der kunne vise, at vi har succes med samarbejdet – meget konkret: Mindst 20 unge i et pædagogisk værksted en ’event’ om året på tværs af alder Lokale folk og andre grupper er med Der kommer nye ting og redskaber til Nordre Fælled 150 børn har brugt området Der fortælles gode historier om området Skridt 4: Vi prøver at forudse nogle udfordringer: Kvalitet Tilgængelighed i fælleden (stier) Toiletter At finde anledninger til at komme ud 4 Skridt 5: Vi planlægger og prioriterer de forskellige tiltag: Markedsføring – Praktiske opgaver – at finde afklaring om hvordan samarbejdet mellem aktører skal fungerer. Events Borger inddragelse – bliver sat som første prioritet og Bysekretariatet få opgave om at kalde ind til møde i marts måned. 5

Beboerinddragelsesmøde 1 Skridt 1: vi inviterer både samarbejdspartnere, lokale foreninger og lokale beboere til mødet. Opslag i opgangene samt målrettede invitationer til diverse grupper FAKTA: mødet var dels sponsoreret af Produktionshøjskolen som har interesse i at lave nye tiltag i området Over 60 mennesker deltager, partnere, foreninger, institutioner og private personer 5

Beboerinddragelsesmøde - metode Initiativtagerne til mødet introducerede sig selv og herefter inviterede vi deltagerne til at komme med forslag og ideer i en åbn dialog baseret på ÅBN RUM (open space) metoden SKRIDT 1: Vi sidder omkring et bord som i en Café og kortlægger hvad vi bruger området til nu, og hvad der kunne forbedre vores brug af området 5

Fremtidsønsker: - Toiletbygning -Bålplads ved søen - Bålplads - Svævebane -Flere borde og bænke x 8 - Forhindringsbane ala den i Romalt - Børnelegeplads x 3 - Klatretårn - Hunde i snor, også af hensyn til vilde dyr (specielt område, hvor hunde kan være fri) x 4 - Vandpost - Gå - klubber - Mere tryghed i området - Gåture -Frivillige uddannelse til natur oplevelser - Vandringer med natur oplevelser - Grill plads x 4 - Godt stisystem x2 - Plancher med regler x 2 - Gode adgangsforhold x2 - God skiltning - Flere skraldespande - Skraldespande ved søen - Fugletårn mellem træerne - Kiggede rundt omkring - Fortsæt ønske om at bo i Randers Nordby - Et kros bane, et støjvæg, så der er et sted, hvor man kan køre på kros - Sankt Hans bålplads - Ture hvor man kan tage kaffe med - En fiskesø - Bistader -Bænke og borde ved søen - Motions træredskaber til børnene - Kælkebakke - Rollespil -Tarzanbane for børn og voksne - Frugttræer -Bunker - Samlingssted for familien - QR Skattejagt Nuværende brug: -Gåture x9 - Løbeture x6 - Orienteringsløb - Hunde luftning x4 - Foto- naturbilleder - er glad for 5 km ruten - Teltlager - Bord og bænke - Ser på rådyr - Cykler x4 - Isbod - Motion x2 - Til at se på - Kan ikke komme over på arealet, er dårligt gående - Fritidshjemmet: gåture, drageflyvning, besøger søens dyreliv - Samler ind til krydderisnaps - Skovtursforening - Ture med madpakke Nordre Fælled Rollespillere Hundeluftning Naturlegeplads Tarzan/balanc ebane Multihus Multihal

Beboerinddragelsesmøde - metode SKRIDT 2: Vi bruger åbn rum metoden. Deltagerne inviterer hinanden til at drøfte deres drømme for området. Der kommer 6 forslag til diskussion, deltagerne bevæger sig omkring til diskussionsbordene efter deres interesse (law of two feet) SKRIDT 4: Hver gruppe præsentere deres diskussion og invitere til videre handling – Alle forslag er blevet til noget! INVITATIONER TIL HANDLING Gå gruppe på fælleden. Begynde på mandag kl. 13! Starte en venneforening for at engagere beboerne og støtte op om udvikling Have en idé-dag med børnene Produktionsskolen tilbyder at bygge udstyr som kunne forbedre området

PARTNERSKAB – Det formaliserede samarbejde SKRIDT 5 Der indgås mundtlig aftale om et samarbejde Naturstyrelsen tilbyder at skrive en formel samarbejdsaftale og præsenterer den til drøftelse i arbejdsgruppen. Samarbejdsaftalen underskrives og danner rammen for arbejde i området. Samarbejdsparterne aftaler at holde 4 årlige partnerskabsmøder. Drøftelse i partnerskabet fører til, at der ønskes mere lokal repræsentation i gruppen. Nordre Fælleds Venner og Beboerrådet (beboerrepræsentanter engageret i det boligsociale indsats) begynder at deltager i partnerskabsmøderne. Randers Kommune tilføjer en ekstra medarbejdere fra miljø og teknik med specifikke faglige kompetencer. Den lokale folkeskole giver tid til at en lærer, der for nylig er uddannet som naturvejleder, kan deltage i gruppen. MILJØ OG TEKNIK BEBOERRÅDET

2014 – 2 år senere – hvad er opnået PARTNERSKABET har Udvidet medlemskab, skrevet 5 ansøgninger til forskellige fonde hvor de har fået 1 bevilling (Tips og Lotte til Friluftsfaciliteter) og 1 afslag (Nordeafonden til ”Overskud til livet”), 3 ansøgninger (Naturvejleder, Insektarium (by-naturrum) og naturpædagogisk udviklingsprojekt) er stadig under behandling. NF VENNER har Arrangeret Skovens dag, Samle skrald dage, Arbejdsdage sammen med Produktionshøjskolen, indgået samarbejde med projektet ”Nordbyen læser”, fået bevillinger fra ”frivillig naturpleje” til reklame, støtte til frivillige osv., har lavet en folder til området, oprettet Facebookside og er blevet udvalgt som demoprojekt i Friluftsrådet’s strategiske projekt ”Brugerdrevne natur- og Friluftsområder”. RANDERS PRODUKTIONSHØJSKOLE har Lagt nye stier, sat skraldespande op, tømmer skraldespande regelmæssigt, fået tilladelse til bålhus, skure mm., organiseret det første ”Nordre-Fælled-løb” og støttet op om arbejdsdage med NF Venner. RANDERS KOMMUNE har: Holdt arkitekt konkurrence i forbindelse med etablering af en ny atletikhal på kanten af området. Hallen skal have en flydende overgang til Nordre Fælled.

Nordre Fælleds Venner