Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 2. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Advertisements

Sikkerhedskultur - lærlinge
Opfølgning på obligatorisk opgave 1
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Kompetenceudvikling gennem SPIDO-konceptet
Det svære liv i en sportstaske
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Det Internationale Område Studieområde 3/
InformationsTeknologi
V. Kristoffer Brix Larsen, Phillip Dimsits, Tom Weinreich
Danskforløb i 10. klasse Gentofte Ungdomsskole
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
Velkommen Teknologi historie – 5. Øvelsesgang …Også til Langdon Winner.
Evaluering af EMU Juni 2010 Undervisningsministeriet / Niras (
Dansk med it © Duncker & Ruus DIT-systemet Dansk med it Generel præsentation for studerende Dorthe Duncker og Hanne Ruus Institut for Nordiske Studier.
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Samarbejde, Læring, Projektmanagement Problemformuleringens svære kunst mm , Kirsten Schmidt.
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
Teori og metode Stine Heger, cand. mag
PRAKTIK SOM GYMNASIELÆRER MIDTVEJSMØDE
Synopsis VIP3/2012.
Grundkursus i synopsisskrivning Stine Heger, cand.mag.
Grundkursus i analyse Stine Heger, cand.mag.
ARGUMENTATION v Annette Bjerre Ryhede - ARTIKULATION.
Problemformulering Indeholder:
Præsentationer og pitches How to do når man har 10 min.
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Drejebog Program Café-debat metode Praktiske forhold Intro Cafedebat
Læse/studiegrupper.
Udvidet problemformulering
Argumentationsteori.
Formidling 2 Den faglige tekst: Argumentation og sprog
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Synopsis VIP13 HH3.
Gruppeoplæg om formidlingsteorien fra gruppe 5.
Argumentationsteknik
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
1 Sidste kursusgang Forberedelse til eksamen
Formidling 22. Oktober 2007.
Regnskabsanalyse HA 5. semester.
EFTERÅR 2010 AKADEMISK SKRIVECENTER DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET skrivecenter.dpu.dk Opgaveworkshop for suppleringsstuderende.
Tips og Tricks. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 15 Overordnet I: CW/HE/Design Typiske problemer ved afleveringer: –manglende referencer! manglende.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
IT Arkitektur og Sikkerhed IT-arkitektur-principper og vurdering af IT-løsninger.
SKABELON.
Sprogbaseret læring i naturfag
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Eksamensangst v. psykolog Mehrak Salimi Studenterrådgivningen CSS – november 2013.
Argumentation Toulmins model. Hvad er argumentation? At argumentere er at komme med begrundede synspunkter. Det vil sige: man indtager et synspunkt og.
Pædagogisk Center Samfundsvidenskab v/ Julie Marie Isager pædagogisk konsulent Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Slides på Læsestrategi.
SKRIVEFAGET Modul 3: Argumentation Lektion 2: Toulmins argumentationsmodel.
‘At sætte problemer under debat’ Medieanalyse med fokus på at genopfriske og udvide vores viden om argumentationsanalyse, retoriske virkemidler etc. Sagprosaanalyse!
SKRIVEFAGET Modul 3: Argumentation Lektion 4: Toulmins udvidede argumentationsmodel.
Argumentation Hvad er det?. Er dette argumentation? Argument clinic: 6tDOqd-Z3U.
SKRIVEFAGET Modul 3: Argumentation Lektion 3: Sideordnede og underordnede belæg.
SKRIVEFAGET Modul 3: Argumentation Lektion 5: Fra sætning til tekst.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
Akademisk praksis God citationspraksis.
1. Trin – Problemstilling
Litteratur.
Lise Lyngbye Torsdag den 13. november 2014 Nyborg Strand
Hvordan får jeg indflydelse?
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
SRO 2018 hHx.
- og hvordan du undgår dem…
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 2. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011

Argumentation Definition: To informationer hvoraf den ene begrunder den anden Påstand, belæg Forudsætter at noget kan anskues på flere måder, dvs. at man kan være uenig Jørgensen & Onsberg: Praktisk argumentation (2008). Nyt teknisk forlag

Eksempel Påstand: Det er vigtigt at lære akademiske studiekompetencer. Belæg: Den selvstændighed der kræves på universitetet, er svær.

Modargumentation Gendrivelse: Det er overpædagogisk at lære at evaluere vores gruppearbejde ved at tage en runde, vores gruppe fungerer fint. Rygdækning: Selvom jeres gruppe fungerer fint, kan det være at der alligevel er nogen der har lyst til at ændre noget, hvis I giver plads til en snak om det. Allerede på 5. semester skal I på tilvalg og arbejde i nye grupper, og det er ikke sikkert at de fungerer på samme måde. Så er det godt at have nogle konkrete redskaber til at løse evt. problemer med.

Styrkemarkering Den sikkerhed hvormed påstanden fremsættes Udtrykkes fx med Modalitet (fx ”kan være” vs. ”er”) Adverbier (fx ”nødvendigvis”, ”sandsynligvis”, ”måske”)

Eksempler i plenum Du skal holde op med at ryge. Det er usundt. Man skal ikke gøre det der er usundt. De har vitaminmangel. De spiser kun grillmad. Der er ingen vitaminer i grillmad. Per kan læse, for han er student. Per er student, for han kan læse. Du skal vaske din bluse. Beskidt tøj skal vaskes. Sokrates er et menneske, og alle mennesker er jo dødelige.

Sideordning og hierarki Sideordning: En påstand, flere belæg Hierarki: Belægget i et overordnet argument er påstand i et underordnet argument

Aktivitet 15 min i studiegruppen Lav 2 eksempler på sideordnede argumenter Lav 2 eksempler på hierarkisk ordnede argumenter

Læse- og notatteknik Sidste gang: Overblikslæsning Skimning Normallæsning I dag: Selektiv detaljelæsning

Artiklens præcise indhold Man vælger et fokus Man læser hele eller dele af artiklen Man søger bestemte informationer og deres detaljer/nuancer Hvad siger artiklen præcist om netop dette fokus? Jørgensen: Notatteknik for studerende (2008). Samfundslitteratur

Aktivitet 20 min individuelt Detaljelæs artiklen, så langt du når, med fokus på artiklens argumentation: Hvilke vigtige argumenter indeholder artiklen? Argumenterer artiklen sideordnet, hierarkisk eller slet ikke for sine vigtige påstande? Hvilke argumentationsdetaljer er vigtige i forhold til at præsentere artiklen/bruge artiklen til eksamen? Tag fx noter både i margenen og på papir

Aktivitet 20 min i studiegruppen Diskutér artiklens argumentation: Hvilke vigtige argumenter indeholder artiklen? Argumenterer artiklen hensigtsmæssigt og fyldestgørende for sine vigtige påstande? Er I enige i artiklens vigtige påstande, med den viden I har? Hvilke argumentationsdetaljer er vigtige i forhold til at præsentere artiklen/bruge artiklen til eksamen?