Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Cand. techn. soc. Pia Bille Konsulent i Lepla
Advertisements

Lovlig sagsbehandling
Tilbudsportalen Introduktion for de 5 socialtilsyn Januar 2014
Døgninstitutioner i et forvaltningsmæssigt perspektiv
Velkommen.
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
Løntermometer° Vedligehold dit lønsystem. Løntermometeret Mange virksomheder oplever, at et ellers godt lønsystem efter nogle år ikke længere har den.
Økonomien i det boligsociale arbejde Bo Andersen Konsulent Boligsocial Funktion.
Europeiska Unionen Europeiska Regionala Utvecklingsfonden Genomförandeseminarium AOU -filen.
Thomas Mørk Glintborg Digitaliseringsmessen 2013
Budget og regnskab Stenmagle skole
Informationsmøde om ICS og DUBU Udvikling og implementering af DUBU -
Undervisningsdag 2014 Undervisningsdag den 18. juni og 3. september 2014.
Takstfilen ▪ DriftsherreLeverandørYdelse Målgruppe jf. Rammeaftale 2011 Dag / DøgnForanstaltningsparagraf.
Velkommen.
Styringskrav for jobcentre
Samarbejde om opgaveløsningen - udfordringer og muligheder Med udgangspunkt i hverdagen og fremtiden i Guldborgsund kommune.
1. Ordreside: Køretøjerside: Brugereside: Timesedlerside: Beskederside: Oversigtskortside: Themeside: 19.
Obligatorisk projekt 5: ERP-systemer
HR Løn og Personale Mads Vestergaard
Indberetninger på stofmisbrugsområdet
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Økonomi og Jura Automatisk mellemregning mellem I/S og deltagerne.
Introduktion til Access (Access, del 1)
Michel Sassene, projektleder
Velkommen til DUBU  Er vi friske? Har vi kaffe?
Århus KommuneSocialforvaltningen Resultatopgørelse +/- 5 % RAMMEAFTALE 2008.
Velkommen.
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13. november 2014 Hotel Nyborg Strand.
The improved time/kørsels- registrering By Just Rock.
Nyt Fælles Bibliotekssystem
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Den kommunale vejledning om STU
Paradigme 2.0.
C5 konvertering.
Det første ark i regnearket:
Velkommen Tak fordi I har valgt at deltage i denne session.
Finde og åbne et chatrum Brug søgefunktionen i Lync til at finde de rum, du har adgang til. 1.I hovedvinduet i Lync skal du klikke på fanen Chatrum. 2.Skriv.
JAR KURSUS – UDGAVE Introduktion til JAR Sagstrin er de juridiske afgørelse der foretages. Fx V1 og V2 kortlægninger. Aktiviteter er de brancher/aktiviter.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Oplæg.
Styr på ressourcer og projekter Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Dialogen mellem jobcenter og Beskæftigelsesregion
Af: Sarah greve og Anja Cichon
Styringsaftale Oversigt over indhold 2012 Styringsaftale for 2012 Fordel for: DriftsherreBetalingskommune 2% reduktion af driftsherrens (kommune og region)
Fagchef Fagligt ansvarlig for hele området
Indberetning til Tilbudsportalen Sociale tilbud Undervisning Socialtilsyn Nord Februar 2015.
Ungeindsatsen i Center for Erhverv, Uddannelse og Beskæftigelse UU og jobcentrene; et samarbejde om udsatte unge, 3. december 2015 Leder af Ungeporten,
Undervisningsdag 2015 Undervisningsdag den 25. august 2015.
Vis hjælpelinjer For at se hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Hjælpelinjer Indsæt dato 1. Vælg Indsæt i topmenuen 2. Vælg Sidehoved og Sidefod 3. Sæt.
Vejledning til efterskoler om EFI I denne præsentation har vi samlet lidt information om EFI og hvordan skolen kan blive oprettet i systemet. Først fortæller.
INDLEVELSE SKABER UDVIKLING Beskæftigelsesregion Syddanmark Budgetseminar Budgettering og dimensionering af indsatsen for de forsikrede ledige i 2010.
Underretningsstatistik. Antal per barn Hvem underretter?
Møde Fakturering af projekter 2016
Oplæg om PLO-K Om PLO-K’s organisering, økonomi, opgaver og roller, kontaktperson i PLO-R, samt om PLO’s kommuneudvalg.
SSP Årsmøde 9. november 2016 Skoleforsømmere.
Alle typer døgninstitutioner Private opholdssteder
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Voksenansvar for anbragte børn og unge Registrering og indberetning
Tilfredshedsundersøgelse
Præsentation af projektet Udviklingsprojekt vedr
Undervisningsdag den 25. august 2015
Præsentation af Socialtilsyn Øst -orientering om årsrapport 2015 og evalueringen af lov om socialtilsyn Baggrund Socialtilsynets årsrapport skal fungere.
Møde Fakturering af projekter 2016
Møde Fakturering af projekter 2016
Personligt Tillæg Folkepension.
Børn, der oplever vold i familien Omfang og konsekvenser
Dagsorden dag 2 Tidspunkterne er ikke faste, men vi skal omkring dette: 09:00 – 10:30      Velkomst, opsætninger og søgninger, sagsbehandlingen. 10:30.
Hvordan registrerer jeg arter og besigtigelser i NaturAppl?
Frederiksberg den 15. august 2019
Præsentationens transcript:

Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13 Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13. november 2014 Hotel Nyborg Strand

Indsatsdelen i DUBU - best practice

Fordele ved at benytte Indsatser i DUBU Sagsbehandlingen er samlet i ét system Økonomisk overblik på den enkelte sag Kontrolgrundlag for regningsbetaling og udbetalinger Bedre mulighed for udtræk af ledelsesinformation Automatisk indberetning til Ankestyrelsen Automatisk indberetning til Danmarks Statistisk Sammenligne budgetteret forbrug og faktisk forbrug Automatisk påmindelse om genvurdering af sag ved underretning

Før man kan anvende indsatser i DUBU skal der oprettes et Lokalt Leverandør- og Ydelseskatalog. Leverandørerne er supermarkederne og ydelserne er varerne. Når leverandør- og ydelseskataloget er oprettet kan sagsbehandlerne vælge ydelserne derfra, når de opretter indsatserne på sagerne.

Forberedelse – udarbejdelse af ydelseskatalog Tage stilling til detaljegraden af ydelseskataloget Hvad vil I kunne fremsøge på Økonomi-skærmfanen God dialog med økonomiafdelingen Hvor meget skal rådgiverne selv udfylde Fx priser og lokale kontonumre Oprettelse af lokale Leverandører Oprettelse af lokale ydelser Bliv fortrolig med Blanket 20 Tilbudsportalen – skal den bruges hos jer

Særligt vedr. anbringelsesydelser Ydelser, som skal indberettes til Ankestyrelsens anbringelsesstatistik, skal oprettes med angivelse af kommunenummer og kommunenavn for anbringelsesstedets beliggenhed, da disse oplysninger trækkes fra ydelsen ved indberetning til Ankestyrelsen via DUBU. dvs. at der fx skal oprettes én plejefamilie-ydelse pr. kommune, I har børn i plejefamilie i (angiv i Beskrivelsesfeltet, hvilken kommune der er tale om)

Eksempler på to forskellige måde at oprette anbringelsesydelser på Leverandør Ydelse Tilbud Beskrivelse Kommunes anbringelser Midlertidigt ophold Plejefamilie Plejefamilie Holbæk kommune Plejefamilie Viborg kommune Netværksplejefamilie Netværksplejefamilie Næstved kommune Kommunal plejefamilie Kommunal plejefamilie Viborg kommune Leverandør Ydelse Tilbud Beskrivelse Viborg kommune Midlertidigt ophold Plejefamilie   Kommunal plejefamilie Holbæk kommune Næstved kommune Netværksplejefamilie

Faste priser på ydelser Det er muligt at oprette ydelser med faste priser, så rådgiverne ikke skal taste priser, ved oprettelse af disse ydelser Fordel: ét felt mindre rådgiverne skal udfylde Ulempe: priserne skal manuelt reguleres Mange af de faste takser, som fx vederlag ligger under Tilbudsportalen og bliver opdateret centralt

Vejledning og procedure Udarbejdelse af lokale brugervejledninger, med udgangspunkt i lokalt opbygget ydelseskatalog samt lokale procedurer Undervisning i at arbejde i Indsatsdelen Hvem er ansvarlig for oprettelse af nye ydelser

Oprettelse af indsatser og ydelser – på brugerniveau Der oprettes en overordnet indsats Nogle kommuner har én indsats pr. år, andre har flere indsatser pr. år inddelt i fx forebyggende, anbringelse, merudgifter Der kan indsættes en overordnet opfølgningsdato – på den måde behøver hver enkelt ydelse ikke have en opfølgningsdato Vi ser det i DUBU

Oprettelse af indsatser og ydelser – på brugerniveau Der oprettes evt. indstillingsalternativ Mulighed for at lave en indstillingsrapport med flere alternativer til fx et indstillingsudvalg Vi ser det i DUBU

Oprettelse af indsatser og ydelser – på brugerniveau Der oprettes ydelser Der vælges enten ydelse og tilbud fra lokalt ydelseskatalog eller fra Tilbudsportalen Der vælges lovhjemmel og funktionsnummer Der vælges periode og evt. opfølgningsdato Der påføres beløb (hvis ikke ydelsen er ”født” med fast pris) Evt. med angivelse af antal og frekvens (ved brug af pris pr. stk.) Der ændres status til enten Godkendt, Egen kompetence eller Ledelseskompetence Vi ser det i DUBU

Oprettelse af indsatser og ydelser til § 41 Der oprettes ydelser Ydelsen til Dækning af merudgifter skal vælges fra Tilbudsportalen, da beregningen ellers ikke gennemføres automatisk Der oprettes én ydelse pr. merudgift Der vælges lovhjemmel og funktionsnummer Der vælges periode Der påføres beløb i feltet ”Udgift pr. måned” Der ændres status til enten Godkendt, Egen kompetence eller Ledelseskompetence Der genereres BU 902 rapport, som automatisk lægges på en aktivitet ”Afgørelse – Dækning af merudgift”, hvori beregningen fremgår Vi ser det i DUBU

Arbejdsgang i DUBU – fra rådgiver til økonomimedarbejder

Hvad vil vi bruge Indsatser til Økonomioverblik Grundlag for regningsbetaling Kun indberetning til Ankestyrelsen og Danmarks statistik

Ledelsesrapporter i DUBU Spredning i antal og udgifter til børn i familiepleje: Overblik over børn i familiepleje, udgifterne til og spredningen i antallet af tildelte Udgifter til forebyggende og anbringende indsatser Udgifter i alt til børn og unge med særlige behov Udgifterne til forebyggende indsatser til børn, unge og familier fordelt på indsatstype Udgifterne til anbringelser fordelt på indsatstype Forholdet mellem udgifter til anbringelser og forebyggende indsatser Gennemsnitlig udgift til særlige behov fordelt på indsatstype Gennemsnitlig udgift til anbringende indsatser, fordelt på indsatstype Gennemsnitlig udgift til forebyggende indsatser, fordelt på indsatstype

FLIS og DUBU DUBU er nu klar til at levere data til FLIS. FLIS har meddelt, at de bliver klar til at levere rapporter til kommunerne på Udsatte Børn & Unge området fra den 1. december 2014. Der er udarbejdet 166 nøgletal og fem rapporter på området. Nøgletallene omhandler økonomi, antal foranstaltningsmodtagere, varighed af foranstaltning, alder, udvikling og effekt, anbringelsesmønster samt personale og fravær. De fem rapporter er: ”Anbringelser”, ”Forebyggende foranstaltninger”, ”Overførsler med sociale formål”, ”Udgifter til Børn og Unge” og ”Driftsherre”.

Økonomiskærmfanen Du får et overblik over din, andres eller den samlede estimerede økonomi under indsatserne på sagen i Fremskrivninger og forbrug skærmfanen Der kan søges på næsten alt! Alle søgninger kan gemmes Tilgængelig for sagsbehandlere, økonomimedarbejdere og ledere Kobling mellem faglighed og økonomi Eksport til Excel

Ledelsesoverblik

Sagsbehandleroverblik

Budget og forbrug Integrationen til Økonomisystemer gør det muligt at se de faktiske posteringer sammenlignet med de fremskrivninger der er fortaget på ydelser i DUBU Posteringer importeres automatisk fra Økonomisystemer hver måned og er tilgængelige i DUBU under skærmfanen Økonomi → Økonomiposter. Når posteringerne importeres udlignes disse, i det omfang der er muligt, med ydelser i DUBU. Udligningen sker på baggrund af: CPR nummer, kontonummer og periode En postering kan kun udlignes automatisk såfremt der findes et unikt match med en ydelse i DUBU