Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Indberetninger på stofmisbrugsområdet

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Indberetninger på stofmisbrugsområdet"— Præsentationens transcript:

1 Indberetninger på stofmisbrugsområdet
Sven-Åge Westphalen Analysechef Servicestyrelsen 22. april 2008, Bojsen på Axelborg

2 Disposition VBGS og Danris Ambulant 1 indberetning 4 formål
Statistikportal 1 indberetning 4 formål Automatisk indberetning og Tilbudsportalen

3 1 indberetning 2 formål VBGS – databasen DanRIS-ambulant
Ventetid for behandlingsgaranti for stofmisbrugere – Indberetninger om ventetider på behandling. DanRIS-ambulant Ydelsesregister – Hvilke tilbud gives til hvilke typer klienter.

4 VBGS indhenter oplysninger om…
Data på cpr.nr. niveau, under og over 18 år. Anmodning/ventetid (Behandlingsgaranti 14. dage fra anmodning om behandling til igangsættelse af tilbud). Stamdata på myndighed og behandlingssted / startdato / slutdato. Dato for iværksat og afsluttet behandling. Frit valg (tilbud af tilsvarende karakter). Behandlingsformål, -omfang, -intensitet. Forklaring for eventuel overskridelse af behandlingsgaranti. Udskrivningsstatus - årsag / forklaring til udskrivningsårsag. Køn, alder, gravid, dobbeltdiagnose, tidligere behandling.

5 DanRIS-Ambulant indhenter oplysninger om…
Data på cpr.nr. niveau. Behandlingstilbud Dato for påbegyndelse og afslutning af hvert iværksat tilbud samt årsag til ophør. Fremmøde og udeblivelser ved ad hoc samtaler og ambulant behandling. Fremmøde og udeblivelser ved specialydelser (fx læge, fysioterapeut), der ikke er en integreret del af behandlingsenhedens tilbud. Borgerens belastningsgrad (EuroASI) på områderne: forbrug, arbejde, kriminalitet, helbred, psyke, socialitet og helbred. Fleksibilitet: Mulighed for selv at sammensætte typer af behandlingstilbud. Behandlingstilbud – start og slut Skal defineres – et tilbud kan ofte tænkes som ”en pakke” der tilbydes borgeren. Årsag til ophør Årsag til ophør skal registreres efter hvert afsluttet tilbud. Fremmøde og udeblivelse Fremmøde og udeblivelse skal registreres ved ad hoc aftaler og ambulant behandling. Fremmøde og udeblivelser skal ikke registreres ved ambulant dagbehandling, dagbehandling eller døgnbehandling Specialydelser - fremmøde og udeblivelse På nogle misbrugsbehandlingsenheder er socialrådgivning (hjælp til anskaffelse af bolig mm.), lægesamtaler, psykologsamtaler med mere en integreret del af behandlingen, fordi disse faggrupper er ansat på misbrugscentret og en del af det daglige behandlingsarbejde. Her kan der krydses af, når et tilbud defineres af, om der er socialrådgiver, læge eller psykologi knyttet til tilbuddet. Yderligere registrering behøves ikke. Hvis ikke disse faggrupper findes på centret, skal samtale med disse registreres med fremmøde og udeblivelse. Her er der kun tale om registrering af specialydelser, hvis de direkte er på foranledning af misbrugsbehandlingsenheden. ASI Det er obligatorisk, at ASI spørgsmålene udfyldes ved indskrivning. Det vil sige, når klienten kommer fra ’ingen stofmisbrugsbehandling’ eller fra en anden kommune. Det er ikke obligatorisk at udfylde ASI før hvert tilbud.

6 Formål med DanRIS-Ambulant
Nationalt At etablere en national registrering af ydelser der kan gøre kommunernes forskellige indsatser sammenlignelig. Lokalt At etablere en lokal registrering der kan give den enkelte kommune overblik over sige egne ydelser og sammenligne med andre kommuner. Behandling At identificere forskellige risiko- og ressourcegrupper for de enkelte tilbud og dermed skabe et samlet grundlag for visitation og matchning. Behandling: Før påbegyndelse af hvert nyt tilbud er der mulighed for vurdering af klientens belastning på områderne stoffer, alkohol, kriminalitet, psyke, fysisk, social og arbejde. ASI kan anvendes som en udredningsscreening og/eller som et redskab til at forudsige, hvem der er i høj risiko for at afbryde et specifikt behandlingsforløb (hvis det udfyldes før påbegyndelse af nyt tilbud – ikke obligatorisk).

7 DanRIS-ambulant Teknisk support/indberetning (Servicestyrelsen)
Tlf: / Faglig support (Center for Rusmiddelforskning) Tlf. er Informationsdage om DanRIS-Ambulant afholdes af Center for Rusmiddelforskning: d. 19/ Århus d. 20/ København

8 Tilbagemelding - Statistikportal
3 Statistikområder VBGS: Statistik vedr. antal overskridelser af behandlingsgarantien, antal personer i behandling, antal behandlingsforløb, køn og alder, behandlingsform mv. DanRIS-Ambulant. Statistik vedr. visitation, antal tilbudte og modtagne ydelser, fremmødeprocent. ASI. Statistik vedr. belastningsgrad af misbrug.

9 Tilbagemelding - Statistikportal
2. Niveauer Generel statistik. Offentlig tilgængelig på statistikportal. Lokal statistik. Data på cpr.nr.niveau. Kun tilgængelig for relevant myndighed eller behandlingssted.

10 1 indberetning 4 formål Sikre, at kommune og behandlingssted kun skal indberette data ét sted – data når ud til 4 databaser, som hver har sit formål på stofmisbrugsområdet.

11 Fordel for indberettende myndighed
Dobbeltindberetninger undgås. Ressourceforbruget minimeres – der bruges mindre tid til indberetning. Forenkling og afbureaukratisering på indberetningsområdet - der skal kun indberettes data ét sted.

12 Områder der skal afklares før sammenlægning
Datasikkerhed Ensartet brug af begreber Det juridiske Det tekniske Det organisatoriske

13 Indberetning – hvad nu? Fortsæt indberetning i eksisterende system.
Indtil andet er blevet meddelt indberettes i eksisterende systemer

14 Fordel for borgerne At målrette det bedste tilbud til borgeren.
Samlet oversigt over hvilke behandlingsmetoder der tilbydes. Løbende kvalitetsudvikling mulighed for at identificere særlige behov hos borgerne og herved optimere tilbud.

15 Automatisk indberetning
& Tilbudsportalen

16 Tre indberetningsformer
System Forretnings- System Automatisk Indberetning vha. webservice ws2 ws3 ws1 Manuel- indberetning Blanket Læse figuren nedefra og op. I gamle dag og ved enkelte specielle undersøgelse bliver der lavet et papirspørgeskema, som udfyldes manuelt. Da skemaet både skal sendes og scannes inden det når frem til indberetningssystemet er der mange muligheder for at data bliver forringet undervejes. Ting går tabt i posten. Håndskrevne blanketter kan have problemer med at blive scannet. Den der indberetter har svært ved at rette i data efterfølgende. Det tager lang tid fra skemaet er udsendt til data er i hus. Med internettet er det blive muligt at indberette direkte via en hjemmeside. Det løser mange af problemerne i forhold til papirindberetning. Data skal dog manuelt tastet ind, og det giver en øget risiko for fejl. Derudover kræver det stadig, at der er en, der gør det. Fx ved ferie el.lign kommer indberetning ofte sent. Flere og flere af de steder der skal indberette har deres egne forretningssystemer til håndtering af administrative og faglige processer. Ofte har disse systemer allerede data, som der bliver spurgt efter. Det er derfor oplagt at bruge en webservice til automatisk at overfører data fra det ene system til det andet. I princippet droppes blanketterne og data kommer direkte ned i datamodellen. Blanket Papir- indberetning Blanket

17 Fordele ved automatisk indberetning
Løbende indberetning Kommunernes og behandlingsstedernes egne IT systemer vil ”kunne tale” med Servicestyrelsens IT system. Ingen vedligeholdelse af stamdata Stamdata vil automatisk blive trukket fra Tilbudsportalen. Ved at benytte CVR registeret (p.nr.) skal der kun vedligeholdes stamdata ét sted.

18 Stofmisbrugsdatabase
Borger Dataflow Manuel indberetning Sagsbehandler Kommuner/Regioner AS2007 Bosted (KIS B&U) (EKJ) CVR Data Tilbudsportalen Database Plejehjem Stofmisbrugsregister Embedslægerapporter Stofmisbrugsdatabase Tilbudsportalen får sine data fra flere kilder. Alle kommuner og regioner tilbydes, at deres leverandører til det sociale område kan indberette sine data via en manuel indberetning, som Servicestyrelsens via Internettet stiller til rådighed. Flere kommuner og regioner vælger dog at indberette via eksisterende systemer, hvor data findes i forvejen. Pt. kan AS2007 fra WM-data og Bosted fra Team-Online levere data. Rehfeld er i gang med at gøre deres KIS B&U klar, og bl.a. Neocom er ved at tilrette deres EKJ (Elektronisk Klient Journal). Alle leverandører i Tilbudsportalen registreres på deres P-nummer fra CVR-registreret. Derfor trækkes fx mail- og postadresse direkte herfra. Postadressen bruges bl.a. til den grafiske visning på Tilbudsportalen. Derudover findes der andre systemer, som har relevant data. Sundhedsstyrelsen har oplysninger om plejehjem og stofmisbrugsbehandlingssteder. Dertil hentes tilsynsrapporter fra embedslægen, som dermed også kan findes under den enkelte leverandør på Tilbudsportalen. Ligeledes er det med skibsprojekter, som Søfartsstyrelsen har registreret. Endelig har Tilbudsportalen valgt at vise oplysninger om specialskoler, da det ofte er relevant i sammenhæng med fx socialpædagogisk behandling. Disse data hentes fra Undervisningsministeriets specialskoleregister. Der har medført klager til Servicestyrelsen over, at der er urigtige oplysninger om leverandører, men Servicestyrelsen kan kun henvise til, at data er hentet fra indberetninger til et andet system. Det er dog positivt, at portalen bliver brugt og at data bliver kvalitetssikret. Endelig er der en udveksling på plejeboligområdet med den kommende database om Sammenlignelig Brugerinformation, som skal være klar 1. januar Udveksling sikrer, at der ikke sker dobbeltindberetning. Oven på Tilbudsportalens database er der lavet et generisk webapplikation, som frit kan tilgås på Internettet. Via webservice afleveres data til Danmarks Statistik, m.fl. Indtil nu er der ingen, der har integreret Tilbudsportalen direkte i et sagsbehandlingsværktøj, men i takt med udbredelsen af Tilbudsportalen og implementering i sagsgangen forventes det, at der kan opstilles positive business cases. Bag tilbudsportalens database findes også en skygge database, hvor al historik er gemt. Det er selvfølgelig på samme måde muligt at lave udtræk fra denne. Skibs- projekter Kommune Holding A/S DUBU Sammenlignelig brugerinformation Specialskole- register Sagbehandlings- systemer

19 Indberetning for stofmisbrugsdata
Kommune Behandlingssted DanRIS -ambulant DanRIS- døgn Andre Databaser Tilbudsportalen Stamdata Data- indberetning SIB VBGS Således vil Tilbudsportalen kunne give oplysninger til den fælles dataindberetning på stofmisbrugsområdet. Andre indberetninger – fx CVR, SBI


Download ppt "Indberetninger på stofmisbrugsområdet"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google