Velkommen til Konference om rammeforsøgene: Studietid, Timepuljer og Studiefællesskaber 26. Februar 2013 Konference om rammeforsøg 26. februar
Program Velkomst og nogle foreløbige erfaringer af de igangværende rammeforsøg. Ulla Rosendal og Sverri Hammer Lærersamarbejde i flerfagligt samspil. Uddannelseschef Søren-Ole Andersen og underviser Jesper Bienkowski, ZBC Vordingborg Elevmotivation- Gymnasiet tænkt forfra. Underviser og projektleder og underviser Louise Westmark og underviser Lisbet Borum Reuss, Borupgaard Gymnasium Pause Brugerdreven Innovation som katalysator for udvikling af gymnasiet. Rektor på Virum Gymnasium Mette Kynemund Frokost og networking Praktiske udfordringer og hvordan de overkommes. Underviser og projektleder Ulrik Knudsen og underviser Claus Røder, Helsingør Gymnasium Resultater, kvalitet og evaluering – Behovet for forandringer Kontorchef for kontoret for de gymnasiale uddannelser Annegrete Larsen, Ministeriet for Børn og Undervisning Pause Gymnasiet mellem pædagogik og management – når alle skal være ledere. Lektor Dorthe Pedersen CBS – og medlem af ekspertgruppen hos EVA i forbindelse med undersøgelsen omkring ledelse af et gymnasium i forandring Konference om rammeforsøg 26. februar
Formål med konferencen Foreløbige erfaringer Opmærksomhedspunkter og anbefalinger - foreløbige Eksempler fra praksis Inspiration Videndeling Netværk Konference om rammeforsøg 26. februar
Følgeprojektet Spørgeskemaundersøgelse Konferencer Besøg Anbefalinger (I må meget gerne invitere os på besøg) Konference om rammeforsøg 26. februar
Tilbagemeldinger via spørgeskemaerne og besøgene fra fagkonsulenter og MBU Konference om rammeforsøg 26. februar
Struktur: Svært med skemapositioner Der kan gøres meget indenfor eksisterende rammer: Fortæller os, at der allerede foreligger muligheder, vi normalt ikke anvender i dagligdagen Konference om rammeforsøg 26. februar
Lærerne Lærersamarbejde tager tid – men er givende Lærerne skal brænde for det – og også ledelsen Projekterne giver større åbenhed overfor at gå ind i hinandens fag Det giver energi Fagligt løft Konference om rammeforsøg 26. februar
Eleverne Fagligt løft Elevernes vil have fokus Nye fællesskaber kan opleves meget positivt Elevernes tilbagemeldinger er spændende! Konference om rammeforsøg 26. februar
Effekt Forsøgene påvirker i varierende grad: Fremmøde Frafald Karakterer Gennemførsel Det sociales betydning Konference om rammeforsøg 26. februar
Foreløbige opmærksomheds- punkter / anbefalinger Kun meget få behandler implementering – Måske fordi de ikke er nået dertil – Men hvordan sikres udbredelsen til resten af skolen? Tættere lærer/elevrelation styrker motivation – i forhold til læring og aflevering – og begge parter er glade for den tættere relation Fleksibel planlægning vægtes højt: Det skal være idéerne - ikke logistikken der styrer Konference om rammeforsøg 26. februar
Foreløbige opmærksomheds- punkter / anbefalinger Mange projekter med fokus på ny skriftlighed – ser ud til at give god mening for elever og lærere: Men også usikkerhed: Hvad vil vi med skrivemodulerne? Niveaudeling har både fordele og ulemper: Mulighed for elevmobilitet, opbrydning af allerede etablerede hold, stigmatisering af de svage, læringsmuligheder på det svageste hold Konference om rammeforsøg 26. februar
Foreløbige opmærksomheds- punkter / anbefalinger Flerfaglige forløb kræver mere fleksibel tænkning og tilrettelæggelse af skema: Tre vigtige P-er: Planlægning, producér og Præsentér/publicér) Konference om rammeforsøg 26. februar