Lokalområde 5 Med venlig hilsen Dagplejen Daginstitutionen Tumlegården Børnehaven Grankoglen Vestsalling Skole og Dagtilbud.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dagsorden Velkomst v. ordstyrer Palle Woss, direktør i LDD
Advertisements

Ørestad Skoles værdier
November 2010 Skolefusion i Fredensborg. November 2010 Fusionsplan Fusionsplanen er blevet til på baggrund af konstruktive drøftelser i: -Skolebestyrelserne.
8. december 2010 på Egegård Skole
Egedals byudviklingsområder skal være eftertragtede for deres fokus på klima, energi og sundhed – kombineret med spændende arkitektur, inviterende byrum.
Præsentation Pædagogisk konsulent Erik Hønge Uddannet fritidspædagog Leder af en børnehave Leder af et fritidshjem SFO-konsulent Freelancekonsulent bl.a.
Konklusion på Workshop om sindslidende
FORSTÅ DIN NABO! VI ER FORSKELLIGE.
Nye krav og besparelser – hvordan sikrer vi kvaliteten v/ Dorte Bloch
Breddeidrætsudvalgets betænkning •Foreningsidræt •Kommerciel idræt •Selvorganiseret idræt •Institutionsidræt •Offentlig idræt.
Hvor står vi nu, og hvor er vi på vej hen? Timbuktufonden
Afbureaukratisering Alle taler om det – ingen gør noget ved det.
Boligforeningernes strategi for samarbejde med biblioteker og medborgercentre ……
Forældremøde X årgang.
Visioner for idrætten Høje Taastrup Kommune 2006 – 2009 En opfølgning.
Udviklingsplaner Sønderborg
Inklusion i Børneinstitution Højme
Lokalområde 4 På skolerne i lokalområde 4 foregår der høj grad af forandring og udvikling, som er med til at sikre, at alle skoler fungerer optimalt i.
Demografidebat Roslev 21. maj 2013.
TVÆRFAGLIGT SAMARBEJDE I VESTSALLING SKOLE OG DAGTILBUD
UDVIKLINGSPLAN ANDST Vision 2020 i 2020 Andst.
Folkeskolereform på Ørum Skole 2014
Sammenhæng: Reduktion af det daglige energiforbrug. Energiforbruget i den enkelte kontraktstyrede enhed skal nedbringes med 2% om året. Mål: Aktiviteter.
KORINTH I.F. MULTIBANE.
Randers Hvorfor mål - og rammestyring i Randers Kommune (og de fleste andre) ? Virker det?
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Punktopstilling Marker den ønskede tekst og vælg Forøg indrykning: For at fjerne punktmarkering vælg Formindsk indrykning: Opsamling fra borgermøde 8.
Oplæg til Strategi for kreds-FDF HB møde februar 2012, bilag 4.2 Status – februar 2012 Ver.2.5.
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
Forældre som ressource i skolen. Konceptet tager udgangspunkt i:  At forældre er en ressource  At skabe forældre og netværksdannelse  Fælles holdninger.
KULTUR FOR ALLE. Hovedbudskaber I: ”Ikke brug for flere kulturinstitutioner!”
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Fritidspas på det kommunale budget Merete Scheelsbeck Formand for Fritids- og Kulturudvalget Høje-Taastrup Kommune (HTK)
Børnehavens og skolens samarbejde er godt.
Sammenlægning af 2 institutioner
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
Placering af dagligvarebutik i Kvistgaard ‏ Kvistgård-Nyrup borgerforening 19. November 2014.
Netværk og lokalsamfund - som ressource i landdistrikterne Formål blandt andet at styrke: de frivillige ildsjæle i lokalområderne samarbejdet på tværs.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Skolestart Program Velkomst Lovgrundlag og trinmål for 0. klasse
Faglige kvalitets- oplysninger 15. januar Faglige kvalitetsoplysninger - formål At udvikle og afprøve et katalog af syv redskaber for at Understøtte.
Fælles møde med Børne- og Ungeudvalget og strategiudvalget 18. august 2008.
Borgermøde i distrikt Engskov Mandag d. 23. marts 2015 kl
Den Sammenhængende Skoledag På Holluf Pile Skole Odense.
Velkommen til Regnbuen Her finder du kort fortalt lidt om institutionen.
Dialogmøde – VIA University College - den 16. juni.
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
Ahlmann-Skolens vision Trivsel og læring - i et trygt miljø med gode traditioner og engagerede og anerkendende medarbejdere, elever og forældre. 8 pejlemærker.
Kvalitetsrapport 2009/2010 Nuancer og variationer - et billede af et mangfoldigt skoleområde. En afrapportering fra skoleområdet med fokus på initiativer,
Tarok og Jørn Laursen Åby Göteborg 1977 Innovative elever løser virksomhedsproblemer.
Orientering om proces for tilpasning og ændret organisering af dagtilbuddene Elsted og Lystrup.
Politiworkshop. Humor. Præsentation. Målsætning. Hvad kan vi nå af klasser. 1., 3., 6. og gerne 8/9. klasse. Positive oplevelser med politiet. Præge børnene.
Naboskabsundersøgelse Skt. Klemens Resultater og idéer 2. marts 2010.
BKF Børne- og Kulturchefforeningen Dagplejen – en central brik i kommunernes dagtilbud -BKF-synspunkter om omstilling på dagtilbudsområdet på FOA- konference.
Landsorganisationen i Danmark Har Arbejdstilsynet et godt øje til arbejdsmiljøet ? - Den 25. august LO-sekretær Ejner K. Holst Landsorganisationen.
KAB’s målsætningsprogram 2015 – en støtte til jeres lokale arbejde.
Dagtilbudsstrukturen Statusmøde den 3. november 2016.
Ledelsens betydning for at lykkes!
Handleplaner for Mad og måltider
Kultur Idræt Bevægelse
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
Velkommen Skolestruktur 2014.
Møde med lokalrådsformænd 25. oktober 2016
Skole-reform Skolesamarbejdet Motion og bevægelse.
Innovative elever løser virksomhedsproblemer
Dagtilbudsreformen ”Stærke dagtilbud,- alle børn skal med i fællesskabet” Den styrkede pædagogiske læreplan Arbejdsgruppernes udkast til temabeskrivelser.
Boligpolitik Temadrøftelse Økonomiudvalget 13. november 2018.
Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU
Årsberetning for Gjessøs Børn
Præsentationens transcript:

Lokalområde 5 Med venlig hilsen Dagplejen Daginstitutionen Tumlegården Børnehaven Grankoglen Vestsalling Skole og Dagtilbud

Lokalområde 5 - svar angående Demografidebat Vi har afholdt lokale demografimøder i Balling, Lem, Lihme, Ramsing og Rødding. I alle fem områder er der stor opbakning til de kommunale institutioner. Det står også klart, at de kommunale institutioner er af afgørende betydning for den enkelte landsbys fortsatte udvikling. Vi ser samtidig hele lokalområde 5, som et særdeles væsentligt decentralt element i Skive Kommunes arbejde med at tiltrække børnefamilier. Kendetegnende for lokalområde 5: De kommunale institutioner er placeret i 5 landsbyer med hver sit udviklingspotentiale. Meget tæt samarbejde mellem dagpleje, børnehave, skole, sfo og eftermiddagsklub. De gode brobygningsforløb giver en klar rød tråd for børnenes udvikling 0-16 år. Nærhed og genkendelighed gennem barneårene, både for børn og forældre. Områdets institutioner står for nytænkning omkring børn/elever med særlige behov. Her tænkes bl.a. på ”Temperaturen” - et samarbejdsforum mellem børnehaverne og PPR, og ”Råderum” - et samarbejdsforum mellem skoleafdelingerne og PPR. Der er et stort samarbejde mellem institutioner og nærmiljøet - institutionerne er samlingspunkter og igangsættere.

Dagpleje: Der er dagpleje i alle 5 landsbyer. Der er stor tilfredshed med dagplejen. Dagplejerne har et tæt samarbejde med ”nabo”-dagplejere og med børnehaverne. Det gode samarbejde kan med fordel udbygges yderligere. På demografimøderne blev andre organisationsformer drøftet uden konklusioner: vuggestuepladser, stordagpleje, børnehus, gæstedagpleje i børnehaverne. Børnehave: De 3 kommunale børnehaver (Tumlegården, Grankoglen og VSD) har et tæt samarbejde på tværs, men også til dagpleje og skole. Kommunens forslag om at flytte børnehaver ind i skolebygninger blev drøftet. Generelt er det en dårlig idé, dels kræver det renoveringer af lokalerne for 1-2 mio. kr. (nye miljøkrav) og dels er det ikke optimalt at blande 3-åriges aktiviteter med skoleelevers undervisning. I Balling og Rødding er der ikke plads på skolen. I Ramsing er man allerede under samme tag. I Lem og Lihme ligger børnehaven i velegnede bygninger på samme matrikel som skolen. Skole: Områdets skoler er allerede for flere år siden gået i front med nytænkning. Der er sket store rationaliseringer både på ledelse og administration (begge med øget kvalitet til følge) ved at fusionere 5 skoler til èn - Vestsalling Skole og Dagtilbud (VSD). Disse rationaler er endnu ikke set i resten af kommunen. VSD kan stå inde for kvaliteten i afdelingerne. VSD’s konstruktion er et svar på at kunne drive mindre decentrale afdelinger. Hvis kommunen ikke mener at VSD’s konstruktion er bæredygtig, må det være en politisk beslutning. VSD vil som altid forsøge at finde interne forbedringer og besparelser.

Landsbyernes udviklingspotentialer: Balling: ”Pulsen” vil blive et omdrejningspunkt i forh. til sundhed, idræt og kultur. Arbejdsgrupper er allerede i gang med at tænke nye aktiviteter i byen, som trækplaster for børnefamilier. Lem: Lem Kulturnetværk og Lem Kulturhus er ramme om mange spændende tiltag i landsbyen. Også her arbejdes med tilflytning. Lihme: Sammen med Skive Kommune er der lavet en ”Lokal udviklingsplan” for Lihme. Mange kræfter i byen arbejder for tilflytning af børnefamilier. Ramsing: Med et kommende flygtningecenter i landsbyen er der pludselig åbnet for helt nye muligheder. Det betyder nye borgere, mere handel, flere aktiviteter. Sprogundervisning af både børn og voksne kan foregå i VSD’s Ramsing-afdeling. Med det tætte samarbejde i Lokalområde 5 kan man efterfølgende sprede børnene i områdets institutioner, så integrationen bliver lettere. Når de voksne må flytte ud af centret, så kan vi måske lokalt tilbyde boliger, aktiviteter og måske give plads for flygtningenes kompetencer. Rødding: Rødding 2020 har sammen med Skive Kommune i nogle år arbejdet målrettet med tilflytningsstrategier. Med Spøttrup Kulturhal, Æblets By og Oplevelsesklyngen Spøttrup er der rige muligheder for at tiltrække nye borgere. Også i Rødding er der udarbejdet ”Lokal udviklingsplan”.