Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

TVÆRFAGLIGT SAMARBEJDE I VESTSALLING SKOLE OG DAGTILBUD

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "TVÆRFAGLIGT SAMARBEJDE I VESTSALLING SKOLE OG DAGTILBUD"— Præsentationens transcript:

1 TVÆRFAGLIGT SAMARBEJDE I VESTSALLING SKOLE OG DAGTILBUD
SKIVE KOMMUNE

2 VSD dannet ved fusion pr. 1/8 2008
FAKTA OM VSD VSD dannet ved fusion pr. 1/8 2008 4 undervisningsafdelinger (5 pr. 1/8 2011) 2 SFO’er (3 pr. 1/8 2011) 2 USFO’er 1 børnehave i samdrift med skolen

3 KORTET

4 Nyfortolkning af samarbejdsmetoder
PROJEKTET Nyfortolkning af samarbejdsmetoder Tværfagligt samarbejde – synet på barnet som kompetent Kontinuitet Respekt og anerkendelse omkring medarbejderens daglige arbejde med og omkring barnet Ændret bevidsthed omkring det forebyggende arbejde

5 Forventningsafklaring Tilliden
FORARBEJDET Logistik Opgavefordeling Implementering Forventningsafklaring Tilliden

6 MÅLET Ændret bevidsthed omkring det forebyggende arbejde – øget decentralisering. Bevægelse fra indgribende indsats over foregribende indsats mod forebyggende indsats – nedbringelse af ”sager”. Udfordre ”lokale sandheder” til fordel for børnene. Udvikle refleksiv praksis Ændret kommunikation der forplanter sig helt ud til forældre og børn 

7 Synlighed i alle afdelinger
TEMPERATUREN - rammen 3.-6. års området Frekvens – hver 4. uge Tidsplan – kl. 9-11 Synlighed i alle afdelinger

8 TEMPERATUREN - deltagerne
• Faste deltager Psykolog PPR Tale-høre konsulent PPR Pædagogisk konsulent PPR Fysioterapeutisk konsulent PPR Tovholder VSD (tilsagn om socialrådgiver) Ad hoc deltagere Pædagoger Pædagog medhjælpere Ledelsen Invitation af ”eksterne” i samarbejdet Sanglærken Grankoglen Tumlegården

9 TEMPERATUREN - dagsordenen
• Temaer For tidligt fødte Pige gruppen Motorik Sprog Anonym sager Case Evaluering

10 TEMPERATUREN – en case Dreng, næsten 5 år. Tilknyttet tale- høre konsulent, pt. pause. Placeret i familiepleje. Plejemor får supervision fra Familieafd. Ved sidste ”Tværs møde” blev der drøftet om drengen kunne have gavn af tilbud om psykolog, idet han udviser en voldsom adfærd for børn og voksne. Han virker vred, men vil ikke tale om følelser. Plejemor vil også gerne indgå i samarbejde med PPR, idet hun ser de samme reaktioner og det samme sprogbrug hjemme.

11 TEMPERATUREN - evaluering
Hvert halve år evaluerer deltagerne i Temperaturen indhold, form og udbyttet derfra. Personale/ledelsesperspektiv: ”personalet kommer tilbage med nye tanker og ideer. Har fået et fagligt løft, i henhold til den sparring de har fået.” Glæder sig til at komme i ”Temperaturen”. At høre andre fremlægge er lærerigt, i stedet for selv at være del af en case. Det er blevet et brugbart forebyggende team, da nogle indstillinger til PPR er unødvendige, da ressourcerne fra PPR er blevet meget mere tilgængelige for den enkelte medarbejder i det daglige arbejde. Konkrete handlemuligheder at tage med hjem. Små personalegrupper høster af hinandens erfaringer og viden.

12 TEMPERATUREN - evaluering
Hvert halve år evaluerer deltagerne i Temperaturen indhold, form og udbyttet derfra. PPR perspektiv: Beundrer personalets villighed til at se på egen praksis og spændende at høre, hvad der rører sig de respektive steder. Glade for at personalet vil være med, da børnene helst ikke skal være/blive til en sag. ”Temperaturen” indeholder mange aspekter, da vi bevæger os på mange niveauer: individ, gruppe, personale, forældre osv. Øvelse i at udføre den pædagogiske praksis. Tryghed i samværet. ”Temperaturen” er et trygt sted at fremlægge sine bekymringer, få og give sparring. Det er en styrke at faggrænserne er flydende i dette forum. Alle kan byde ind på lige vilkår.

13 Synlighed i alle afdelinger
RÅDERUM - rammen 0.-9. kl. området Frekvens – hver 14. dag AKT Fagligt Tidsplan – kl Synlighed i alle afdelinger

14 RÅDERUM - deltagerne Faste deltager Ad hoc deltagere Psykolog PPR
Tale-høre konsulent PPR Læsevejleder PPR AKT konsulent PPR Tovholder VSD (tilsagn om socialrådgiver) Ad hoc deltagere Lærere Børnehaveklasseledere Ledelsen

15 Afklaring af deltagere Indstillingsskema
RÅDERUM - forarbejdet Drøftelsen i teamet Afklaring af deltagere Indstillingsskema Dokumentation Analyseskema Handleplan Undervisningsplan Stafetlog

16 Tema Sager Evaluering RÅDERUM - dagsordenen Skolestart ADHD
Stille piger/Urolige drenge (og omvendt) Tidligt skadede børn, med fokus på hvilke udfordringer dette kan give en lærer både professionelt og personligt. Sager Case Evaluering

17 Betydning for medarbejderen
• Mere overskud • Kvalificeret sparring Faglig selvtillid Nye perspektiver Øget forståelse for hinandens arbejde Øget perspektiv på inklusion

18 Vurdere sager – evt. indstilling
PPR’s opgaver Tilgængelighed Rådgive Udfordre Inspirere Vurdere sager – evt. indstilling Tilbyde yderligere bistand udenfor rammerne for temperaturen/Råderum Udvikle i samarbejde med VSD

19 Ledelsens opgaver Skabe rammerne for Temperaturen/Råderum Sikre integration i medarbejdernes praksis Udarbejdelse af arbejdsbeskrivelse for tovholderfunktion Løbende opfølgning og udvikling i samarbejde med PPR Sikrer et godt arbejdsmiljø i Temperaturen/Råderum sikrer kontinuitet i Temperaturen/Råderum

20 Medarbejderens opgaver
Har medansvar for udvikling af egen praksis Arbejde forebyggende i den daglige praksis Udfordre og inspirere ledelsen Medansvar for udvikling af Temperaturen/Råderum

21 Forbedret medarbejderens egen praksis. Færre ”sager” og indstillinger.
EFFEKT – indtil videre Forbedret medarbejderens egen praksis. Færre ”sager” og indstillinger. Ventelisten er nedbragt. En rød tråd skabes mellem allerede foreliggende redskaber. Bedre evaluerings kultur – der følge op. Bedre kommunikation med hjemmene.

22 SFO medarbejdere i Råderum Fælles temadage for Temperaturen og Råderum
NÆSTE SKRIDT SFO medarbejdere i Råderum Fælles temadage for Temperaturen og Råderum Fast deltagelse af socialrådgiver …. Har du en god idé – vi vil gerne høre den

23 Udeblivelse af de faste deltagere Manglende information om de to fora
Hæmmere Udeblivelse af de faste deltagere Manglende information om de to fora Forkerte forventninger – ”læsse af kultur” Kalenderlogistik

24 Samarbejde er det eneste der kan flytte grænser
VSD’s anbefalinger Samarbejde er det eneste der kan flytte grænser Barnet er ikke en sag/diagnose men et menneske med udviklingspotentiale som de professionelle voksne har ansvaret for at bringe frem i lyset og i spil i den personlige, social og faglige kontekst.

25 Hvordan håndteres denne sag?
Én” at tænke over… En forældre henvender sig på kontoret. Sønnen har fået stjålet sin meget dyre Nintendo XL – den koster 2000,- kr. Moren vil virkelig gerne at vi hjælper med at finde maskinen selvom det jo var på eget ansvar, at de lod sønnen medbringe maskinen. Hvordan håndteres denne sag?

26 VSD medarbejderens svar
”Tusind tak for at du fortalte os det. Det er vigtigt at vi sammen hjælper børnene til at kende forskel på dit og mit. Jeg formoder at det drejer sig om en misforståelse som vi skal have udredt. Hvis nu der er et barn der er kommet til at ønske sig maskinen så meget at maskine er røget i tasken, går det barn naturligvis rundt med ondt i maven, er ked af det og ville ønske at der var en voksen der hjalp sig videre, som du lige har taget initiativ til. Vi undersøger sagen og du hører fra os.”


Download ppt "TVÆRFAGLIGT SAMARBEJDE I VESTSALLING SKOLE OG DAGTILBUD"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google