Folkeskolereformen Informationsmøde d. 7. maj 2014 Sorring skole.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skolereform august 2014………………
Advertisements

Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Forældreorientering Skolereformen.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Information om folkeskolereformen tirsdag den 29. april 2014 mellemtrinnet.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Ny Skolereform Sådan gør vi i Vonsild
Skolereformen på Peder Syv Skolen
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Skolereformen - mål Ambitiøst løft af folkeskolen: •Børnenes læring og faglige niveau skal styrkes •De unge skal have de bedste muligheder for at tage.
Et væksthus for børn og voksne
På vej mod folkeskolereformen
Information om den ændrede skoledag Komme- og gåtider m.m. for elever Juni 2014.
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Skolereformen Overordnede mål:
Reformmesse på Sofiendalskolen
Skolereform august 2014………………
Folkeskolereform 3 overordnede mål:
Informationsmøde, onsdag d. 14. maj kl – 18.00
Velkommen til valgmøde
Skolereformen – og vejen dertil…
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Folkeskolereformen på Kirkebakkeskolen Anette Leonhard
Møde vedr. Ny Skolereform og Ny Struktur i SFO
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Orientering om folkeskolereformen ……på Søndermarkskolen
Folkeskolereformen2014.
Folkeskolereformen - generel information
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Tre klare nationale mål
Folkeskolereform på Ørum Skole 2014
Lektiehjælp og faglig fordybelse Lektiehjælp og faglig fordybelse frem til næste folketingsvalg: - Skolen skal tilbyde børnene lektiehjælp og faglig fordybelse.
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Fælles forældremøde klasse om 2014 Mål: At forældrene går fra mødet med et klart billede af deres børns skole- og fritidsdag fra skoleåret 14/15.
Folkeskolereform Version 1.0
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Folkeskolereformen Esbjerg kommune
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Folkeskolereform på Vestre Skole 2014
HVAD BETYDER SKOLEREFORMEN FOR MIG SOM FORÆLDER PÅ NORDBYSKOLEN? Som forælder på Nordbyskolen vil du til næste skoleår møde nye ting, men det meste vil.
Skolereformen, Hattingskolen
Folkeskolereform 2014.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 12. juni 2014.
Informationsmøde om skolereformen 17. Juni 2014 Nordals Skolen.
Folkeskolereform 1.August Overordnede mål for folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever så de bliver så dygtige som de kan. Folkeskolen.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
GØR EN GOD SKOLE BEDRE! 1.Folkeskolen skal udfordre alle, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Læringsreform i Hillerød. Tre overordnede mål: 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen.
Hvad betyder skolereformen for mig som elev på nordbyskolen?
Program Velkomst Digital indskrivning Forårssfo på Holluf Pile Skole
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
 1. Velkomst og præsentation  2. Kort gennemgang af reformen  3. Hvordan bliver reformen udmøntet på Byskolen  4. Skolebestyrelsen  5. Farvel Velkommen.
Skolebestyrelsens forældremøde tirsdag d. 4.marts Den nye skolereform - rammen Ved Kirsten Brønd 2. Fremtiden for Høsterkøb Skole Ved bestyrelsen.
Læringsreformen Hvad er formålet med reformen? – Formålet er: – at alle elever skal blive så dygtige, som de kan blive – at mindske betydningen af den.
FOLKESKOLEREFORM FELDBORG SKOLE JUNI TRE MÅL  FOLKESKOLEN SKAL UDFORDRE ALLE ELEVER, SÅ DE BLIVER SÅ DYGTIGE, DE KAN  FOLKESKOLEN SKAL MINDSKE.
Velkommen til orientering om folkeskolereformen 10.juni 2014 på Arden Skole Program: 1. Information om den nye folkeskolereform 2. Hvordan gennemfører.
Præsentationens transcript:

Folkeskolereformen Informationsmøde d. 7. maj 2014 Sorring skole

Program Skolebestyrelsen fortæller om arbejdet i skolebestyrelsen og om valg. Kandidaterne melder sig Kort pause med øl og sodavand Skolereformen på Sorring skole De sidste kandidater melder sig Opstilling Fredsvalg eller valg

Sådan starter vi op! Dette oplæg handler om, hvordan vi har tænkt os, at reformen vil ser ud fra august 2014 på Sorring skole. Status: Vi har en rigtig god skole Vi ligger over middel i alle de nationale test

Organiseringen af klasser og årgange i den nye skoledag pr. 1/8-2014 Skolebestyrelsen har lavet et princip vedr. klasser og årgange pr. 1/8 2014    På Sorring skole har vi stor og positiv erfaring med store klasser, som skaber en samlet årgang. De store klasser har vi delt i hold efter pædagogiske og faglige hensyn. Fra august 2014 skal en årgang på over 28 (29) elever desværre igen deles i to klasser og dermed stå delt på to klasselister. Vi ønsker dog fortsat, at eleverne skal føle sig, som en del af én hel årgang. Det betyder på Sorring skole: Alle elever vil være tilknyttet en årgang, som kaldes: 0.X, 1.X, 2.X, 3.X, 4.X, 5.X og 6.X. Til årgangen er tilknyttet en klasselærer.   Alle eleverne er inddelt på holdlister (klasser) – som forefindes på kontoret. Til hvert hold er der tilknyttet kontaktpersoner, så hver enkelt elev på Sorring skole har en fast kontaktperson. Klasselæreren og kontaktpersonen kan være den samme eller delt mellem flere. 

Folkeskolereformen har tre overordnede formål: Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis.

Tre overordnede indsatsområder skal understøtte, at målene nås: En længere og varieret skoledag med mere og bedre undervisning og trivsel Få klare mål og regelforenklinger Et kompetenceløft af lærere, pædagoger og ledere.

Folkeskolereformens indsatsområde Udtaget i forhold til relevans for Sorring skole 0.-6.kl. En længere og mere varieret skoledag Der indføres en skoleuge på: 30 timer for børnehaveklassen til 3. klasse (28 timer + 2 timer lektiecafe/faglig fordybelse) 33 timer for 4. til 6. klasse (30 timer + 3 timer lektiecafe/faglig fordybelse)

Mødetid for eleverne i undervisningsdelen pr. 1/8 2014 0.-3.klasse: mødetid 30 timer pr. uge Mandag kl. 7.45-14.00 Tirsdag kl. 7.45-14.00 Onsdag kl. 7.45-12.45 Torsdag kl. 7.45-14.00 Fredag kl. 7.45-14.00 4.-6.klasse: mødetid 33 timer pr. uge Mandag kl. 7.45-15.00 Tirsdag kl. 7.45-15.00 Torsdag kl. 7.45-15.00 Fredag kl. 7.45-14.00 Bussen kører kl. 14. 10, kl. 15. 10 og kl. 15.50 Onsdag kl. 13.00

Fritidsdelen pr. 1. aug. 2014 Fritidsdelen ændre sine åbningstider. Åbningstiden i fritidsdelen er med skolereformen reduceret med 20 %. Morgen åben hver dag kl. 6.30-7.40 og igen første igen kl. 14-17. Onsdag kl. 12.45-17.00. Fredag kl. 14-16 Politikerne i Silkeborg kommune har besluttet, at prisen for at benytte skolernes fritidsdele, også bliver reduceres med 20 %. Det betyder følgende i Fritidsdelen: Morgen modul: 560 kr. (Er uændret, da den ikke er berørt af time reduktionen) Heldagsmodul: 1570 kr. (før 1935 kr. ) Eftermiddagsmodul: 1290 kr. (før 1590 kr.)   4. kl.: 760 kr. og med mulighed for pasning i undervisningsdelens ferier, undtaget de uger der er fælleskommunal pasning. 5. kl: 585 kr. 6. kl.: 460 kr. For 4.-6.kl. er klubben åben 480 timer, fordelt i de 40 skoleuger.  Der stadig søskende rabat på 50 %. Der er stadig mulighed for at 4. kl. kan tilkøbe et SFO morgen modul.

Nye fag og betegnelser i skolen: Nu: Folkeskolereform:___________ Engelsk fra 3.kl. Engelsk fra 1.kl. Tysk fra 7.kl. Tysk fra 5.kl. Sløjd og Håndarbejde Håndværk og design Hjemkundskab Madkundskab Idræt Idræt + bevægelse Træningscafé Understøttende undervisning

Hvordan gør vi på Sorring skole med de nye fag og aktiviteter? Engelsk fra 1.kl.: Vi er allerede i gang. Tysk fra 5.kl.: Vores tysklærer er klar. Håndværk og design: Eleverne fra 4.-6.kl. kan vælge mellem alle de praktisk musiske fag efter lyst og interesse. Madkundskab: Nyt skolekøkken – Madcafè Understøttende undervisning: Morgentid, UU og træningstid, samt aktiviteter i frikvarteret Idræt + bevægelse: se næste

Idræt og Bevægelse Eleverne skal bevæge sig i gennemsnit 45 minutter hver dag. Intentionen med motion og bevægelse i folkeskolen er, at alle elever skal være sunde og glade og lære så meget, de kan. Derfor skal fysisk aktivitet være en helt selvfølgelig del af alle elevers skoledag. http://www.kl.dk/Fagomrader/Folkeskolen/Folkeskolereformen/En-ny-skole/ På Sorring skole vil eleverne have idrætsundervisning to gang om ugen i 20 uger + én gang om uge i 20 uger. Bevægelse vil desuden forgå i frikvarteret og inde i den fagfaglige undervisning. Engelskundervisningen i indskolingen foregår tit gennem bevægelse.

Elevernes skema Tiden i skolen er fra undervisningsministeriet inddelt i: Fagfaglig undervisning Lektiecafe/faglig fordybelse Understøttende Undervisning Vi kalder det Morgentid, Undervisning, Træningstid og UU

Morgentid kl. 7.45-7.55 Aktiviteter i Morgentid: Klasselokalet åbnes Dagens program skrives på tavlen Protokol Der gøres klar til dagens undervisning. Kl. 7.50 morgensang

UU understøttende undervisning 0.-2.kl. har pr. uge 100 minutter 3.- 6.kl. har pr. uge 60 minutter. UU er i grundskemaet placeret efter morgensang. Men kan flyttes rundt, hvor det understøtter undervisningen bedst. Aktiviteter: Individuel tid: Eleven læser, løser opgaver, laver aktiviteter i forlængelse af den fagfaglige undervisning, får supplerende undervisning, laver lektie, laver/arbejder m. læringsmål m.m.

UU lege- og bevægelsesaktiviteter Kl. 11.55-12.30 I denne lange pause er det vigtigt, at fritidspædagogikken lægges ind. Aktiviteter: Eleverne er ud efter spisning Lege- og bevægelsesaktiviteter Der kan også laves aktiviteter inde i hallen, samt evt. bordtennis i aula. Eleverne kan deltage i de pædagogstyrede aktiviteter, men må også gerne bare lege selv.

Træningstid 2 timer i indskolingen og 3 timer på mellemtrinnet Består af lektiehjælp og faglig fordybelse Lektier: Hjælp til lektier Fordybelse: Faglig træning. Faglige udfordringer Turboforløb (specialeundervisning) *Bestyrelsen har lavet et princip – og der er lavet retningslinjer for personalet

Princip vedr. lektier, hjemmeopgaver og fagligfordybelse på Sorring skole Skolebestyrelsen har lavet et princip vedr. lektie, hjemmeopgaver og faglig fordybelse. Mål med princippet er: At forældre og elever er klar over, hvad der forventes i forhold til lektier og hjemmeopgaver. Sorring skole opererer med 3 termer: Lektier Hjemmeopgaver Faglig fordybelse Alle 3 termer understøtter det enkelte barns læring  

Lektier på Sorring skole er: Opgaver som er lavet i den fagfaglige undervisning, men hvor enkelte elever ikke er blevet færdig med den/de opgaver, som lærere forventede, at eleven kunne nå i den almindelige undervisning. Lektier færdiggøres i Træningstiden, og disse opgaver er ikke hjemmeopgaver.

Hjemmeopgaver på Sorring skole er: 1. Læsetræning. 2. Afleveringsopgaver. 3. Indsamling af informationer, objekter o.l. uden for skole til brug i undervisningen. F.eks.: I indskolingen til brug i dansk.: Finde ting i hjemmet, som starter med et bestemt bogstav På mellemtrinnet til brug i matematik: Optegning af dit værelse til brug når der arbejdes med størrelsesforhold Hjemmeopgaver laves uden for skoletiden.

Faglig fordybelse på Sorring skole er: Alle elever har deres egen kasse/skuffe med materialer til faglig fordybelse. Kassen vil bestå af en eller flere af nedestående elementer:   1. Faglig træning: Den faglige træning har fokus på at gentage og træne de kundskaber og færdigheder, som eleven har lært i løbet af undervisningen. 2. Faglige udfordringer: Faglige udfordringer er aktiviteter for de elever, som har tilegnet sig færdighederne på eget niveau eller klassetrin. Her tilbydes eleven opgaver, tekster mv., der udvider og højner deres niveau i fagene. 3. Turboforløb: Eleven, som har udfordringer i et fag, kan gennem intensive fag- eller opgavespecifikke turboforløb får en større faglige kunden. Faglig fordybelse vil foregå i Træningstiden og UU.

Samarbejdet med jer! Samarbejdet mellem skole og hjem er fortsat en meget vigtig del af skolereformen på Sorring skole. Fordi det: Give mulighed for god kommunikation og orientering skolen og brugerne imellem. Styrke det enkelte barns trivsel og udvikling.  Styrke trivslen på årgangen og i klassen såvel fagligt som socialt. Styrke trivslen i sfo’en

Skole/hjem samarbejdet Skolebestyrelsen laver principper for bl.a. skole/hjem samarbejdet. Vi vil løbende udvikle og afvikle i forhold til hvad der er bedst for skolen, for årgangen, for det enkelte barn, for personalet og for dig. Vi tror på, at Trivsel er en forudsætning for læring.

Reformen på Sorring skole Dette oplæg handlede om struktur, principper og retningslinjer. Sorring skole er godt på vej. De næste skoleår vil skolens fokus være på: Har vi fundet den rigtige struktur? At gå fra undervisnings mål til læringsmål Den nye reform lykkes, når vi alle arbejder positivt med. Jeg ved, at vi kan!

– og nu i helt nye lokaler!