SMTTE modellen Sammenhæng Tiltag Mål Evaluering Tegn

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
1 Børnehuset Troldehøj Kreativitet i leg og bevægelse som udviklings potentiale. Helle Rømer.
Advertisements

At forholde sig professionelt Anne Skov
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Energi- & Vandværkstedet
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Buskelundskolens børnehave Fokus for år
Undervisningsplanlægning
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Forædremøde den
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
©Jenny Bohr – Til underviserne Denne kursusgang er planlagt som den første. Den skal bruges til introduktion og præsentation. Det er meningen.
2 år og 3 måneder i skole. 1 år og 3 måneder i praktik.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Jeg støtter barnet ved:
Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
SMTTE modellen Sammenhæng Tiltag Mål Evaluering Tegn
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Introduktion til vejledning i projektarbejde
CASSIOPEIASTUEN TRIVSEL OG LÆRING. MORGENMAD Hygge og dialog!
Velkommen til Fællesskaber for Alle for Folkeoplysningsklubberne!
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
. Præsentation af Handicapområdets udviklingsproces.
Læreplaner i Højvangen
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
SMTTE-modellen Baggrundstekster til evaluering
Undervisningsplan for 7. semester 40S Specialisering Linjefag tidsplan
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Tidsplan for eksamen 40s umd
Undervisningsplan for 7. semester 40S Specialisering Linjefag tidsplan
INDSKRIVNINGSMØDE.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Sprogets legeplads Sprogudvikling Højtlæsning og billedbøger
Obligatorisk selvvalgt opgave
Indsæt billeder Klik på ikonet og indsæt et billede Billedbanken findes her: f60c93adc/ Vælg layout 1.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Obligatorisk selvvalgt opgave
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Den sproglige læreplan
Specialisering 271 UMD.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
Pædagogens univers.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Pædagogens univers Fra vugge til krukke… En generalist uddannelse – Børn og unge – Mennesker med sociale problemer – Mennesker med nedsat funktionsevne.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Relations kompetencer
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At evaluere læring.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At sætte ord på læring.
Den pædagogiske læreplan
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
SMTTE modellen Sammenhæng Tiltag Mål Evaluering Tegn
Bogens titel: ”Okay!”. Uge 19 til uge 25, 2018
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
SMTTE MODELLEN ET PÆDAGOGISK OG DIDAKTISK ARBEJDSREDSKAB
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

SMTTE modellen Sammenhæng Tiltag Mål Evaluering Tegn Efter Frode Boye Andersen: Tegn er noget vi bestemmer... Evaluering, kvalitet og udvikling i omegnen af SMTT-tænkningen DLH-Århus 2000

Der er ikke nogen rækkefølge! Stjernens spidser er forbundet indbyrdes Der er ikke noget begyndelsespunkt Man bevæger sig frem og til bage mellem punkterne, til der er tegnet et gyldigt billede af den ønskede udvikling Kriterierne for indholdet er: At der er overensstemmelse mellem punkterne At punkterne støtter hinanden optimalt (eks: at tiltag støtter vision) At tegnene er operationelle (konkrete) og iagttagelige som udtryk for visionen Sammenhæng Mål Tiltag Evaluering Tegn

Sammenhæng Beskriv sammenhængen (kontekst) ved at beskrive baggrunden (vilkårene). Feks læreplaner, rammefaktorer (antal, lokaler, økonomi) Begrundelserne (værdier). Hvilken pædagogik ! Den ønskede udvikling. Hvilke læreprocesser Sammenhæng Mål Tiltag Evaluering Tegn

Mål Beskriv målet som en vision Visionen er en forestilling om en ønsket fremtidig situation Beskrives så konkret som muligt Sammenhæng Mål Tiltag Evaluering Tegn

Tegn Beskriv på forhånd tegn som kan sandsynliggøre, at vi bevæger os i retning af visionen Rækken af tegn kobler visionen til handling Tegn er ”billeder” af den ønskede udvikling, som vil kunne iagttages i praksis Man kvalificerer sine tegn ved at spørge: ”På hvilken måde xxx-tegnet kommer til konkret udtryk i praksis Sammenhæng Mål Tiltag Evaluering Tegn

Evaluering Beskriv på forhånd hvordan det vil være muligt, at evaluere om udviklingen bevæger sig i den ønskede retning Undersøg undervejs og efter forløbet Undersøg ved beskrivelse og refleksion: - Hvad har vi opnået, med det vi har nået? Sammenhæng Mål Tiltag Evaluering Tegn

Tiltag Beskriv de planlagte tiltag og handlinger På barnets niveau På stue/afdelings niveau På institutions niveau Sammenhæng Mål Tiltag Evaluering Tegn

Tiltag hvordan Børne- og kulturforsker Flemming Mouritsens (Mouritsen, 1996) tredeling af kultur er velegnet til at beskrive, hvordan børn lærer forskellige udtryksformer: Kultur for børn – børnene præsenteres for både kendte og nye udtryksformer. Kultur med børn – børn og voksne samarbejder om at skabe kulturelle udtryk.  Kultur af børn – børnenes egen skabelse af kultur, som den f.eks. kommer til udtryk i spontan sang og leg. Sammenhæng Mål Tiltag Evaluering Tegn

Hiim og Hippe - en didaktisk model TEGN Læringsforud-sætninger Vurdering/ evaluering Rammefaktorer – vilkår MÅL: Hvad vil vi opnå Læreprocesser: Læringsrum og tilrettelæggelse Indhold: Hvad vil vi gøre

Tag ud på en rejse Ud i verden eller ind i det indre Et konkret sted eller til fantasia

AFRIKA Tema:Opdagelsesrejse Goddag hej hop velkommen til afrika Ogi ogi ogi ’ Django Dele i 4 felter snige kravle svømme balancere Lyde i de felter tarzan stammefolk abelyde jane Afrorytmer med dans (evt tuneumba) Løvejagt: Nu ta’r vi på løvejagt Che che kule Ghana Dirigentlegen troldmand Masefu Dans eller sang evt afslapning

RAMMEN Forretten Hovedretten Desserten Opvarmning Afrunding Startsang, navne eller go´ dag sang Forretten Hovedretten Desserten Musik, rytme, fagte, sang Dramaleg (fantasi og ”laden som om” leg) Afrunding Afslapning, massage, eller slutsang

Afrunding: Den endelige specialiseringsopgave Forberedelse, klargøring, øvning og fremlæggelse af projektet. Opgaveskrivning - optakt til den endelige specialiseringsopgave Forret Hovedret Dessert Praktikken: Afprøvninger i praksis. Justeringer/ændringer af projektet. Indsamlinger af viden og erfaringer. Evalueringer. Afrunding: Den endelige specialiseringsopgave

Specialisering 40S UMD Organisering: Der kan arbejdes i projektgrupper, som er sammensat af studerende med samme specialiseringsretning. Vejledning ved Helge og Grethe  Projektarbejdet munder ud i en individuel opgave på 3 – 5 normalsider. OPGAVEAFLEVERING:  Opgaven lægges på BB senest onsdag den 15. januar 2014 kl 12.00

Specialisering 40S UMD Individuel FREMLÆGGELSE fredag 17/1 i lokale 3113 15 min pr studerende. 5 minutter til at fortælle om opgaven eller uddybe hvad du har skrevet. 10 minutter til at synge, spille, agere og demonstrere hvordan du vil gøre med UDTRYK MUSIK OG DRAMA når du kommer ud i praktikken med rigtige børn/borgere. Altså vi se/høre/opleve både drama og musik (Du skal spille på guitar/keyboard) Fremlæggelse bedømmes godkendt/ikke godkendt.