Rektor Claus Jensen, Faaborg Gymnasium.  Alle skr. fag arbejder efter en gennemtænkt progression (fra det enkle til det komplicerede)  Delelementer.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

EGAA GYMNASIUM 2014 DIGITALE DELINGSVÆRKTØJER. INDHOLD • Organisation • Samarbejde, Gruppeskrivning og grupperapporter, projektarbejde • Feedback: lærer-elev.
Overordnet målsætning:
Progression i de større skriftlige opgaver:
SRP på Faaborg Gymnasium 2013
Læselektiefri – hvorfor?.  Lektielæsning integreret i undervisningen (20 % af lektion)  Flere undervisningstimer  Næste time begynder hvor sidste.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Procesvejledning.
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
HHX Grundforløbet 2005 Team B Portfolioevaluering
Udvikling af informationskompetencer hos folkeskoleelever i 9. klasse
Velkommen 8C Velkommen 8C Håber I har haft det godt- Håber I har haft det godt- Det har jeg, som I får at se...
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
Værkstedet En del af inklusions- og trivselsindsatsen på Kærbyskolen og
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
Opsamling på gruppearbejde på SIP2. Tema SIP 3: ”At skolerne udvikler deres undervisningspraksis, undervisningsorganisering og årsplanlægning med henblik.
Forældretilfredshedsundersøgelse Lærerne og pædagogerne som har med mit barn at gøre har den nødvendige viden om mit barns vanskeligheder.
Kender du det? Hvordan kommer jeg i gang med at skrive?
SVS intro 7. december 2010 v/LH Dias 1 Specialeseminarer på Institut for Statskundskab, KU Henrik Jensen Professor, Dr.Scient.Pol. & Ph.D. Department of.
Almen sTudieforberedelse - AT
Drejebogen til eksamen på idræt B
Oplæg vedr. dokumentation af vejledning Adjunktpædagogikum, modul 3, februar 2009 Jan Lindschouw.
Motivation for at indgå i VISL ud fra et seminarieperspektiv Undervisningsbaseret interesse (ikke forskningsbaseret) Studerende, som har for lidt – interesse.
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
PRAKTIK SOM GYMNASIELÆRER MIDTVEJSMØDE
Det humanistiske fakultet – didaktiske virkemidler og metoder
Virtuel vejledning Handelsgymnasiet i Ballerup. Udfordring: Ved større skriftlige arbejder er det et problem, at kun et mindretal af vores elever søger.
Eksamen.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET ET FÆLLES PÆDAGOGISK GRUNDLAG: HVAD VIRKER? KONFERENCE OM HANDLINGSPLANER FOR ØGET GENNEMFØRELSE 11. DECEMBER 2013 PER.
Skriftlighed i biologi
Ugeforløb 2 – uge Prøveklar – den skriftlige prøve
Det Internationale Område DIO  En samling materialer – udarbejdet individuelt eller i gruppe -, der dokumenterer din læreproces, din faglige udvikling,
Karin Hansen Lærer i Præstø siden 1998 Undervist 1. – 7. kl. Linjefag: dansk (musik) Klasselærer på 3. årgang Havde inkluderet elev sidste år Har inkluderet.
Celle.
1 Odder Gymnasiums system til kvalitetsudvikling.
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Stilladsering af det skriftlige arbejde i samfundsfag
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Træning af mundtlighed årgang Fysik/kemi UL Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Kort referat – Greve Gymnasium. Greves eget oplæg Velfungerende stor gymnasieskole – stx dominans (33 stx / 4 hf) – ca 10^3 elever Stx tilrettelagt efter.
Modersmålsgruppen Klassematch A, B og C Tværgående temaer Almendidaktiske vurderinger.
Celle. Arvemateriale Ukøn formering alkohol Det vil sige det handler om Dagligdags sprog Begyndende fagsprogfagsprog.
Medier og kommunikation IX Eksamen :o)=. Eksamensform Intern censur, 13-skala, B4: Mundtlig eksamen med skriftlige arbejder men uden forberedelsestid.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Ø VE PROJEKT I skal arbejde selv. I skal skrive et projekt på max 5 sider. I skal tage udgangspunkt i en case. I skal fremlægge for enten Claus eller Anne.
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
Gruppefeedback Et par eksempler fra hverdagen Karen Lunden (klu)
”Supervision og feedback” Skoletjenesten Den 10. september 2015.
Skriftlig progression Italiensk FIP. Disposition Skriftlighed og respons Progression Feedback-former (feed up, feed back og feed forward) Karakterer Værktøjskasse.
Evaluering af undervisningen: samfundsfag Vi skal i dag evaluere (bedømme) undervisningen ift. disse emner: Planlægning Fagligt udbytte Arbejdsformer Lektiemængden.
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Brandbjerg Højskole, den 25. november 2015.
Undervisere: Lise Kjems Knattrup Rikke Lohmann Vestergaard 1.
Skriftlig opgave: Redegørelse og diskussion Lav en redegørelse for hovedsynspunkterne i teksten ”Delt opmærksomhed”. Diskutér tekstens synspunkter og holdninger.
IT-eksamen i dansk Foreløbig evaluering af 1.forsøgssæt fra forsøgsklasser og –lærere.
Undervisning på weekendindkald lørdag den Torben Sebro.
SRO SKRIV!.
Projektidé Hvordan kan man som lærer være med til at skabe sammenhæng og progression i elevernes skriftlige arbejde på tværs af fag? Projektets formål.
Elevers og læreres rolle
PORTFOLIO i skriftlig biologi
Brian Svendsen og Hanne Larsen
Skriftlighed i nv Skriftlighed i nv Aalborghus Gymnasium.
SSO - Større skriftlig opgave
Elevtrivselsundersøgelsen 2013
Dansk på GF2.
Flerfagligt Forløb 4/SRO
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
IT i undervisningen interaktive assistenter
Elevledede skole-hjem-samtaler
dho- og sro-evaluering
Præsentationens transcript:

Rektor Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

 Alle skr. fag arbejder efter en gennemtænkt progression (fra det enkle til det komplicerede)  Delelementer af opgavegenrer trænes særskilt, før de sættes sammen til hele opgaver  Opgaver af eksamenstypen må derfor først bruges sent i forløbet  Fokuspunktet for den enkelte opgave skal stå klart for eleverne  Tilbagemeldingen på opgaven skal rette sig mod dette fokus  Der er intet krav om, at alle elever skal besvare de samme opgaver (opgaver kan individualiseres)  Der er intet krav om, at alle opgaver skal karakterbedømmes  Der er intet krav om, at alle besvarelser skal rettes fuldstændigt igennem  Også fx gennemgang af en modelbesvarelse, samtaler med elever (gruppevis eller individuelt) tæller som opgaveretning Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

Jeg har fået undervisning i, hvordan man planlægger, strukturerer og gennemfører skriftligt arbejde Jeg er altid klar over, hvad den enkelte opgave særligt skal træne, og hvad jeg vil blive bedømt på Jeg har normalt mulighed for at få vejledning af min lærer, mens jeg er i gang med min opgave Jeg har flere gange afleveret udkast, fået kommentarer af min lærer, og derefter skrevet den endelige besvarelse Jeg kan normalt bruge lærerens kommentarer og rettelser til at forbedre min næste opgave Mine lærere taler sammen om, hvad vi skal kunne skriftligt Alle mine lærere retter ikke blot indhold, men også det sproglige udtryk Jeg har skrevet i mange forskellige slags formater/genrer i faget Nogle gange sidder vi i grupper sammen med læreren og får respons på opgaverne eller anden skriftlig undervisning