Undersøgelse af voksnes smerter efter Tonsillectomi.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Analyse af rejsekortet for
Advertisements

Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Resultater og opfølgningsmuligheder for LUP 2009 – kommunikation og patientinddragelse Specialkonsulent Trine Østerbye Web- og kommunikationsmedarbejder.
Validering af spørgeskemaet til Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser (LUP) November 2009 Evalueringskonsulent Mette Foged.
Dialog og læring i klagesager
UU-Aalborg Evaluering af brobygning og intro 2013/14 Velkommen UU-Aalborg Ungdommens Uddannelsesvejledning.
Hvordan har dagkirurgiske patienter det i den første uge efter udskrivelse - Masterprojekt Pia Mohr Christensen, Klinisk udviklings sygeplejerske,
3-timersmødet 2013 TEMA: Samarbejde i teams og om patientforløb • Tankegangen bag den forløbsorienterede organisationen (FLO) er, at patienten og patientforløbet.
Prædiktion af funktionsniveau efter hoftenær fraktur - belyst gennem indikatorer fra Det Nationale Indikatorprojekt (NIP) Speciale ved Den Sundhedsfaglige.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Nabe marts Organdonation Hospitalspræstens funktion Ritualer – ved afsked med en hjernedød v. Henning Nabe-Nielsen, præst, RH.
Lægemiddelenheden i Region Nord - andre initiativer  Nyhedsbreve  Regional lægemidel-komitè  Opioid arbejdsgruppe  PPI arbejdsgruppe  Staff meetings.
Arbejdspladsudvikling
Præsentation af Patientens bog
” Nyligt laryngectomerede patienters oplevelse af at have fået overdraget ansvaret for ændret krop”. En kvalitativ eksplorerende undersøgelse af fem.
Projekt Socialsygeplejerske
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
Hvem er vi? •Vi er organiseret i KBH Amts behandlingscenter for stofbrugere. •Vi er 3 år gamle. •Hjulpet i gang af fokus på Ecstasy. •Hjulpet i gang af.
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Metoder til organisatorisk brugerinddragelse
Bivirkninger i forbindelse med strålebehandling af hoved-halscancer.
Identifikation af spild
Rehabilitering efter operation
Sygeplejerske Lone Woelders
3 eksempler på, hvordan sundhed.dk hjælper borgerne
Kan omsorg accelereres?
Nov J.J. O-3 Kvalitet i sygeplejen i det accelererede forløb ved hofte- og knæalloplastik Trine Kruse Helle Bergstedt Marianne Lundegaard.
Lisa Falk ØNH Sønderborg
Brugerdialog FS SASMO kongres , Vejle Center Hotel
DCS/DTS fællesmøde januar 2010 Denne præsentation har været fremlagt ved DCS / DTS Fællesmøde 2010 og Poul Erik Mortensen har alle rettighederne til gengivelse.
Vejen til bedre observation og behandling af smerter
Data fra 1. januar 2010 til 30. juni / 30.sept 2011
Postoperativ Smertebehandling efter Hjertekirurgi
LUP – Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser Nyt koncept for LUP 2014.
Jobrådgivernes Brancheforening Brugertilfredshed hos ”anden aktør” København 30. november 2011.
Forløbsprogrammer – et værktøj i kronikerbehandlingen
Udskrivelse fra hospice
Geriatrisk Afdeling, AUH
Jennifer Christensen Er det muligt at mindske de postoperative gener efter kirurgisk fjernelse af mandiblens 3. molar?
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
Ortopædkirurgisk sengeafsnit O4 Sygehus Himmerland farsø
Accelererede patientforløb:
” Samarbejde i snitfladen” - Ældreudvalgets møde 4. maj 2010.
Adipositasklinikkens arbejdsgang
Århus Universitetshospital Århus Sygehus Medicinsk Center Geriatrisk Afdeling G Hvordan sikres omsorgen i optimerede operationsforløb? Ældre patienter.
D 3 5A A A 16 5D 15 5A 14 5D A B D D A B A A D
Patienters oplevelser på færøske sygehuse 2010 Spørgeskemaundersøgelse blandt 886 indlagte patienter Enheden for Brugerundersøgelser på vegne af det færøske.
Hvad kan borgerne på sundhed.dk?
Matematik B 1.
KOL i almen praksis i Danmark
Håndtering af Sygefravær
Grunde til at jeg elsker dig
Sygepleje til patienter med blærecancer og urinafledning
Patientsikkerhed, kvalitet og akkreditering
Patientforløb for onkologiske patienter
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Patientoplevet Kvalitet - Fra måling til konkret handling i ambulatoriet Afdelingschef Morten Freil.
Center for Planlagt Kirurgi,
Ortopædkirurgisk afdeling Slagelse Sygehus Overlæge Anders Kunov.
Farvel til Intensiv – og hva` så Farvel til Intensiv – og hva` så.
Introduktion til LUP psykiatri 2017
Lindrende behanding.
/ MUS evaluering.
Aftale format – Use cases
Problematik omkring udskrivelse af sammedagspatienter, som er aleneboende Proceduren i afd. er at sammedagspatienter, der bor alene, og som ikke kan overnatte.
Introduktion til LUP Psykiatri 2018
Årshjul – udviklingsprojekter i sygeplejen 2017
Introduktion til LUP Psykiatri 2019
Introduktion til LUP Psykiatri 2019
Præsentationens transcript:

Undersøgelse af voksnes smerter efter Tonsillectomi. Sygeplejerske Gitte Friedrichsen G/ØE 33 – Sønderborg Sygehus

Hvorfor er dette interessant? Den mest almindelige operation i Øre – Næse – Halsregi. Mødet med patienten er ofte meget kortvarigt og patientoplevelser af efterforløbet er lærerigt. Stor patientgruppe, som har brug for ”hjælp” i efterforløbet. Alle kender nogen, som har fået fjernet mandlerne og som kan fortælle ”stygge” historier om det.

Problemstilling: Der har været en øget kontakt til afdelingen i efterforløbet hos patienter, der har fået fjernet mandlerne i forhold til andre patientgrupper i afdelingen. Formål: At beskrive forløbet af patienters oplevelse af ubehag de første 14 dage efter tonsillectomi, med henblik på at forbedre efterforløbet og informationen hos de voksne patienter.

Mål: At få undersøgt smerteintensiteten og varigheden af denne hos voksne patienter efter tonsillectomi. At få beskrevet andet ubehag, der opleves efter tonsillectomi hos den voksne patient.

Materiale og metode: Deltager – patienter mellem 18 og 47 år Materiale og metode: Deltager – patienter mellem 18 og 47 år. I alt 55 patienter. Deltager – personale på afsnit G/ØE 33 på Sønderborg Sygehus, som har forberedt patienten til operation og udskrevet patienten den næste dag. Projektleder har kontaktet alle patienterne telefonisk efter den første uge og igen efter den anden uge.

Patienterne fik udleveret: Patientinformation Spørgeskema VAS- skema VAS- skala Inden patienten blev udskrevet: Aftale tidspunkt for opkald og tlf.nummer, som noteres på spørgeskemaet i afsnittet.

Resultater:

Hvornår opleves der flest smerter?

Smerteintensitet for mænd og kvinder

Samlet smerteintensitet

Smertebehandling – med god effekt oplevede 67,3%

Postoperative henvendelser: Postoperative henvendelser i alt : 70,9 % !

Information Præoperativt 45,5 %, præ – og postoperativt 50,9%

Konklusion: Vi har fået bekræftet vores formodning om øget kontakt fra denne patientgruppe efter udskrivelse til sundhedsvæsenet. 70,9% Vi har fået bekræftet, at denne patientgruppe har et stort smerteproblem. Vi har konstateret, at patienterne ikke overholder den givne smertebehandling. 44% Tager for lidt eller for meget medicin. Informationen til denne gruppe patienter er meget vigtig.Informationen er redskabet til at kunne tackle situationen i efterforløbet bedst muligt selv.

Hvad gjorde vi så?   Efter præsentationen af resultaterne i afdelingen blev der nedsat en arbejdsgruppe, som skulle have fokus på smertebehandlingen og informationen til denne gruppe patienter. Tons-gruppen bestod af personale fra afsnittet og ambulatoriet, samt en Øre-næse-halslæge. Vision: -       At skabe Region Syds bedste patientforløb for tonsillectomipatienter.

Ændring af smertebehandlingen: Vi har ud fra vas-scoren, samt ud fra samtaler med patienterne vurderet, at smertebehandlingen ikke var tilstrækkelig, hvilket blev ændret. Før: ved udskrivelse udleveres recept på 20 stk voltaren.  Nu: Udleveres en recept på 30 stk. diclofenac, samt 10 stk. oxynorm. Vi bruger med.skemaet i patientpjecen ved udskrivelsen og noterer her hvordan og hvornår pillerne skal tages.

Fokus på informationen: Vi har ændret patientpjecen Vi har lavet en standard plejeplan til tons-patienter. Vi har lavet fortrykte recepter, som nu udleveres ved den forambulante undersøgelse. Der er lavet en patientforløbsbeskrivelse, som snarest ligger på sundhed.dk Informationen givet i ambulatoriet gentages i sengeafsnittet ved indlæggelsen og ved udskrivelsen og helst med pårørende.

Pilotundersøgelse på 18 patienter i foråret 06 Viser at den postoperative henvendelse var 27,7% Anvendte korrekt smertebehandling var 61,1% Brugt patientpjecen: Præ - 100%, post 64,7% Smertebehandling – god effekt 83,3% Oxynorm : Ud af 18 patienter havde 16 brugt præparatet. Effekt synes 11 pat. 68,7 % Ingen effekt synes 5 pat. 31,3%

Eftertanke: Kræver denne patient-gruppe grundet udviklingen andre tilbud ? Hvordan kan vi forberede denne patient-gruppe til at kunne håndtere deres situation bedre ? Hvordan kan vi få non-compliance til at blive mindre ?