CENTER FOR REGIONAL - OG TURISMEFORSKNING Stenbrudsvej 55, 3730 Nexø - Bornholm - Danmark - Tel +45 56 44 11 44 - Fax +45 56 49 46 24 -

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fortolkning af AMO reformen
Advertisements

Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
Status for de lokale uddannelsesudvalgs rolle efter lovforslag om VEU-centre på Konference for Lokale Uddannelsesudvalg og repræsentanter fra udbydere.
v/ Carina Woollhead LAG-koordinator
Den danske strukturreform
Ny sikkerhedsorganisation – nu med efteruddannelse
Medlemsrekruttering – hvem gør hvad og hvordan?
Præsentation af den nye folkeoplysningspolitik-guide Trine Bendix Knudsen Sekretariatsleder Dansk Folkeoplysnings Samråd (DFS)
Finansieringsmekanismer på det specialiserede socialområde
1 Konsulentvirksomhed Økonomi og Ledelse Borgerinddragelse og udvikling af lokaldemokratiet i de ny kommuner Om udvikling af en demokratistrategi og eksempler.
Samlet årsrapport for Gårdhaven 2012 SIP-socialpsykiatri
Mobilitet og personbefordring i landdistrikter
Danske Forsamlingshuse
Visionsproces Fra ord til handling.
Andst d. 25. februar 2009 Input fra Fællesrådet for landsbysamfund v. Conni M. Skovbjerg.
E-inklusionens udfordringer – hvordan gør vi det endnu bedre? Stig Langvad, formand for DSI.
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Udviklingsplaner Sønderborg
Gennemførelse af EU´s nye landdistriktspolitik i Danmark
DDB Hindsgavl den 26. maj 2011 René Birkemark Olesen
EU-indsaten for administrative lettelser1 Indsatsen for at lette byrderne i EU Anders Bering Erhvervs- og Selskabsstyrelsen Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering.
Etableringssekretariatet for Beskæftigelsesregion Syddanmark Karl Schmidt Beskæftigelsesregion Syddanmark DSI temadag om det fremtidige beskæftigelsessystem.
Tillid Temadag for AMIR
Den regionale vækst- og udviklingsstrategi
Regionale Kontaktfora på handicapområdet Møde med repræsentanter fra DH Stig Langvad, formand, DH.
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
Det midlertidige vækstforum. sommer 2005 – 1. april 2006 Det nuværende fra 1. april 2006 Etableringen af Vækstforum Sjælland.
Landdistriktspolitik - i en ny forvaltningsstruktur?
DEN REGIONALE UDVIKLINGSPLAN DISPOSITION: Krav til RUP Refleksioner over RUP RUP og Region Sjælland DEN REGIONALE UDVIKLINGSPLAN – Disposition.
Uddannelse til Alle! FNs topmøde for uddannelse i Dakar 2000 FNs topmøde for uddannelse i Dakar konkrete målsætninger 6 konkrete målsætninger 2015-målene.
De nye kommunikationspolitikker - hvad skal de indeholde?
Survey Organisering og styregruppehåndtering. Spørgsmål 1 62,5 % mener de har stor indflydelse på tilpasning af egen projektorganisation! Hvis projektorganisationen.
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
Bibliotekstilbud i lokalområder -Projektmodning  Resultater  Formål Ringkøbing-Skjern Bibliotekerne Varde bibliotek Esbjerg Kommunes Biblioteker Syddansk.
Region Midtjyllands tilbud 2013
Ønsker til landdistriktsforskning Konference CFUL d Ved formand for Landdistrikternes Fællesråd Lone Andersen.
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Elementer i ”Forebyggelsespakken om Tobak”, der i særlig grad kan løfte kommunernes indsats Tobakstemagruppemøde i Sund By Netværket 17. juni 2013 Chefkonsulent.
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Indsæt billede her Samordningsstrukturen på geodataområdet Arne Simonsen Geografisk Infrastruktur, Kort & Matrikelstyrelsen.
Sekretariatet for Landdistriktsprogrammet November 2005 Den nye fælles landdistriktspolitik v/ Rita Munk.
 Kommunalreformen, alle regioner og kommuner skal være medlem af et trafikselskab  Gl. Århus Amt og Gl. Ringkjøbing Amt havde ikke noget trafikselskab.
Matematik B 1.
Bornholms Fødevarestrategi Baggrunden for projektet Fødevarestrategien er et led i projektet Fødevareudviklingscenteret II,
Grunde til at jeg elsker dig
Sven Allan Jensen as Perspektiver i forhold til regional og kommunal planlægning Den regionale dialog Den regionale erhvervsudviklingsstrategi Den regionale.
Et samlet overblik over landdistriktsordningerne
Netværk og lokalsamfund - som ressource i landdistrikterne Formål blandt andet at styrke: de frivillige ildsjæle i lokalområderne samarbejdet på tværs.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Lokal Aktions Gruppe Lokal Udviklingsstrategi
1 Sigtelinjer for arbejdet På baggrund af budgetmaterialet (inkl. bagvedliggende notater og viden i øvrigt): Udarbejde formuleringer til sigtelinjer for.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Hvad er LEADER metoden? Præsentation Sammenhæng til landdistriktsprogrammet Principper: 1.Territorielt program 2.Lokal udviklingsplan 3.LAG (Lokal AktionsGruppe)
Handicapråd i Ballerup Kommune - af Servicedirektør Ole Nielsen
Fagligt Fælles Forbund Uddannelseskonference for Grønne Uddannelser 7 december 2009.
IDEBESKRIVELSER a)Udviklingskraft i lokalområderne B) Inspirationsseminar om lokal udvikling - tilbud til lokalområderne om procesbistand til ‘hvidbøger’
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
LAG SYDSJÆLLAND. LAG Sydsjælland Forening: LAG Sydsjælland er en forening med det formål at fremme landdistriktsudvikling bl.a. ved at støtte projekter.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Særligt politisk udvalg for erhvervsudvikling Møde den 14. marts 2007 Landdistrikter.
Dokumentstyringssystem Dokument formalia Håndtering af dokumenter Peter Jezek.
Tema: Landdistrikter og yderområder Arbejdsgruppe Regional Erhvervspolitik 26. oktober 2006.
Kultur Idræt Bevægelse
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
Tema: Landdistrikter Arbejdsgruppe Regional Erhvervspolitik 18
KØBENHAVNS UNIVERSITET
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Præsentationens transcript:

CENTER FOR REGIONAL - OG TURISMEFORSKNING Stenbrudsvej 55, 3730 Nexø - Bornholm - Danmark - Tel Fax Koordinering af kommunernes landdistriktspolitik Landdistriktskonference, Sorø 25. oktober 2007

CENTER FOR REGIONAL - OG TURISMEFORSKNING Stenbrudsvej 55, 3730 Nexø - Bornholm - Danmark - Tel Fax ”Regeringen lægger vægt på at der sker en afbalanceret udvikling i Danmark” ”Alle områder skal være attraktive for udvikling og bosætning” ”Det er vigtigt kommunerne udarbejder en særskilt politik for udvikling af landdistrikterne” ”Landdistriktspolitik er mere og andet end en kommuneplan” ”En særskilt landdistriktspolitik er naturligvis ikke det samme som en isoleret landdistriktspolitik” ”Der skal tages stilling til hvorledes erhvervsudviklingsstrategien kan komme til at omfatte landdistrikterne” Ministerielle udsagn om landdistriktsudvikling:

CENTER FOR REGIONAL - OG TURISMEFORSKNING Stenbrudsvej 55, 3730 Nexø - Bornholm - Danmark - Tel Fax Men spillet om landdistrikterne har mange aktører og de bruger hver deres sprog og har hver deres mål: Lad os prøve at tegne banen op: Altså: Kommunerne er tiltænkt en central og koordinerende rolle på landdistriktsområdet

CENTER FOR REGIONAL - OG TURISMEFORSKNING Stenbrudsvej 55, 3730 Nexø - Bornholm - Danmark - Tel Fax

CENTER FOR REGIONAL - OG TURISMEFORSKNING Stenbrudsvej 55, 3730 Nexø - Bornholm - Danmark - Tel Fax

CENTER FOR REGIONAL - OG TURISMEFORSKNING Stenbrudsvej 55, 3730 Nexø - Bornholm - Danmark - Tel Fax Miljøministeriets rolle: Fokus på fysisk planlægning og regulering, bla. via Landsplanredegørelsens udmeldinger til kommuneplaner Fokus på at beskytte særlige natur- og landskabstyper og på regulering af bebygningsgrad og bygningsanvendelse Ønsket om klare grænse mellem land og by har i årtier været det bærende element i den fysiske planlægning I kommunerne vil det tit være de tekniske forvaltninger og arkitekterne der har samarbejdet til Miljøministeriet og som anvender det tilhørende begrebsapperat. Blandt interesseorganisationer er det især natur- og landbrugsorganisationer der kæmper om retten til at regulere aktiviteten i landdistrikterne.

CENTER FOR REGIONAL - OG TURISMEFORSKNING Stenbrudsvej 55, 3730 Nexø - Bornholm - Danmark - Tel Fax Fødevareministeriets rolle: Historisk har dette ministerium fokuseret på landbrugserhvervets vilkår. Via landdistriktsforordningen (EU) er der kommet stadig stigende fokus på erhvervs- og levevilkår i landdistrikterne De fire hovedmål i landdistriktsprogrammet er: 1.Flere iværksættere og lokale arbejdspladser 2.En stærkere konkurrencekraft i jordbruget 3.Rig natur og varierede landskaber 4.Attraktive levevilkår Landbrugets organisationer, kommunernes natur- og miljøafdelinger samt de lokale LAG’er er de primære aktører på denne bane

CENTER FOR REGIONAL - OG TURISMEFORSKNING Stenbrudsvej 55, 3730 Nexø - Bornholm - Danmark - Tel Fax Økonomi- og Erhvervsministeriets rolle: Fokus på sikring af erhvervslivets generelle udviklingsvilkår og på samarbejde mellem erhvervslivet og det offentlige. Har ansvaret for regeringens regionalpolitik og etableringen af de regionale vækstfora er et væsentligt element i den nuværende regionalpolitik. Via de regionale vækstfora er der pt. (2007) i særlig grad fokus på uddannelse, iværksætteri, innovation og øget anvendelse af IKT De regionale vækstfora, kommunernes erhvervskontorer samt arbejdsmarkedets parter er de mest aktive på denne bane.

CENTER FOR REGIONAL - OG TURISMEFORSKNING Stenbrudsvej 55, 3730 Nexø - Bornholm - Danmark - Tel Fax Indenrigs- og Sundhedsministeriets rolle : Med hensyn til landdistrikter er ministeriet især aktiv i relation til borgerinddragelse samt udvikling af gode bo- og levevilkår Ministeriet betoner vigtigheden af lokaldemokrati og politikudvikling på basis af viden om lokale forhold. Ministeriet administrerer den såkaldte Landdistriktspuljer. Historisk har kommunernes landdistriktsinitiativer ofte opereret på denne bane, men indsatser overfor lokale græsrødder. Blandt interesseorganisationer er det især LAL og LDF der er aktive på denne del af banen.

CENTER FOR REGIONAL - OG TURISMEFORSKNING Stenbrudsvej 55, 3730 Nexø - Bornholm - Danmark - Tel Fax Kommunernes rolle: Fokus på udvikling af lokale og helhedsorienterede løsninger Før kommunalreform var der primært fokus på fysisk planlægning (lokal og kommuneplaner). Derfor mange medarbejdere med ekspertise på dette område. Kommunalreformen har givet flere kommuner styrken til (og behovet for) at udvikle en særskilt politik for landdistrikterne Essensen er, at kommunerne kommer til at arbejde mere strategisk med landdistriktsudvikling end tidligere og med flere (og nye) samarbejdspartnere end tidligere.

CENTER FOR REGIONAL - OG TURISMEFORSKNING Stenbrudsvej 55, 3730 Nexø - Bornholm - Danmark - Tel Fax Kommunernes rolle: EU Landdistriktsforordningen Indenrigs- og sundhedsministerietMiljøministerietFødevare- ministeriet Økonomi- og erhvervsministeriet Regionerne De regionale vækstfora Den enkelte kommune Landdist. Fællesråd LAL - Landsforeningnen af landsbysamfund Lokale Aktions Grupper Borgere og virksomheder i de enkelte landdistrikter:

CENTER FOR REGIONAL - OG TURISMEFORSKNING Stenbrudsvej 55, 3730 Nexø - Bornholm - Danmark - Tel Fax Regionernes rolle: Overordnet ansvar for de nye regionale udviklingsplaner (RUP) RUP’en skal koordineres med planer og strategier udarbejdet af det lokale vækstforum og det regionale beskæftigelsesråd RUP’en må ikke indeholde specifikke udpegninger, dette skal overlades til det kommunale plansystem Er RUP’en en sammenfatning af de kommunale strategiønsker eller en regionsinitieret strategi?? Der er ret brede rammer fsv. angår både indhold og proces af RUP – kan inkludere en landdistriktsstrategi Regionerne har sekretariatsbetjeningen af vækstforaerne = indflydelse. Regioner og vækstfora har en særlig forpligtelse til at fokusere på yderområderne.

CENTER FOR REGIONAL - OG TURISMEFORSKNING Stenbrudsvej 55, 3730 Nexø - Bornholm - Danmark - Tel Fax Det indbyggede dilemma – Planlægning og strategi versus borgerinddragelse og lokaldemokrati Eller – er koordination altid en god ting? Er den meget snak om koordination blot et ønske om at kunne påvirke, styre og kontrollere en proces? Demokratibegrebet er dynamisk og over en årrække er der indført en række reformer af det repræsentative demokrati, med flere råd og nævn, brugerdemokrati og forskellige frit-valg-ordninger Statslige udmeldinger og retningslinier (koordination) er jo – sat på spidsen – en indskrænkning af det kommunale demokrati På samme måde vil kommunens mange planer og strategier være en indskrænkning af det lokale demokrati

CENTER FOR REGIONAL - OG TURISMEFORSKNING Stenbrudsvej 55, 3730 Nexø - Bornholm - Danmark - Tel Fax Nok snak. Nu skifter vi fokus til nogle foreløbige resultater fra en igangværende spørgeskemaundersøgelse om koordinering af den kommunale landdistriktspolitik.

CENTER FOR REGIONAL - OG TURISMEFORSKNING Stenbrudsvej 55, 3730 Nexø - Bornholm - Danmark - Tel Fax Lidt om denne undersøgelse: ”Litteraturstudier” – gennemgang af tilgængelige kommunale og statslige indsatser i relation til landdistrikter. Spørgeskemaanalyse – udsendt til landdistriktsansvarlige i alle 98 kommuner. Besvarelse (yder-, land og mellemkommuner): 85,5% Interviewundersøgelse blandt nøgleaktører fra kommune, regioner, stat og interesseorganisationer – under udarbejdelse.

CENTER FOR REGIONAL - OG TURISMEFORSKNING Stenbrudsvej 55, 3730 Nexø - Bornholm - Danmark - Tel Fax Har kommunerne en landdistriktspolitik? 2.Hvordan organiserer kommunerne landdistriktsindsatsen? 3.Hvordan inddrages lokale interessenter i beslutningsprocessen? 4.Hvordan integreres landdistriktspolitikken i de øvrige kommunale politikområder? 5.Hvordan integreres landdistriktspolitikken med Regionens og Vækstforumets indsats? Men hvad gør kommunerne egentligt?

CENTER FOR REGIONAL - OG TURISMEFORSKNING Stenbrudsvej 55, 3730 Nexø - Bornholm - Danmark - Tel Fax Hvad er et landdistrikt egentligt? Tja, bum bum… flertallet siger de HAR defineret det, men.. ”Landdistrikter er det åbne land og landsbyer mellem 200 og 1000 indbyggere” ”Landdistrikter er alle områder udenfor byer med over 3000 indbyggere” ”Landdistrikter er det åbne land og byer under 1000 indbyggere” ”Landdistrikter er en række specifikke lokalsamfund (landsbyer) og deres oplande” ”Hele kommunen er et landdistrikt” ”Det der er placeret i landzoner er kommunens landdistrikt”

CENTER FOR REGIONAL - OG TURISMEFORSKNING Stenbrudsvej 55, 3730 Nexø - Bornholm - Danmark - Tel Fax Hvad er en landdistriktspolitik så? Også her er der meget stor forskel på hvad kommunerne opfatter som en landdistriktspolitik… Meget ofte indtager den fysiske planlægning en meget dominerende rolle i landdistriktspolitikken. Typisk med en ret omfattende statusbeskrivelse og med nogle overordnede hensigtserklæringer om den ønskede udvikling i landdistrikterne

CENTER FOR REGIONAL - OG TURISMEFORSKNING Stenbrudsvej 55, 3730 Nexø - Bornholm - Danmark - Tel Fax Landdistriktspolitikkens indhold: Fra Indenrigsministeriet: -Udvikling af lokaldemokrati -Støtte til kulturlivet -Støtte et aktivt kulturliv Fra Fødevareministeriet: - attraktive levevilkår - rig natur og ren miljø - job i landdistrikterne Fra Erhvervsministeriet: -Innovation -Iværksætteri -Kompetenceudvikling -Øget anvendelse af IKT Den lokale politik bliver altså i høj grad tilpasset de overordnede strategier ! Øvelsen er derfor at indtænke lokal viden og kompetencer i de overordnede strategier Ja, ofte er det jo bare brug af politisk korrekte temaer i den lokale politik:

CENTER FOR REGIONAL - OG TURISMEFORSKNING Stenbrudsvej 55, 3730 Nexø - Bornholm - Danmark - Tel Fax Har kommunerne en landdistriktspolitik? Indenrigsministeriet 2006 : ca. 30% af kommuner har en LDP. Ca. 20% overvejer det (opgjort på de gamle kommuner) Denne undersøgelse: –Yderkommuner: 43 % har en LDP –Landkommuner: 48% har en LDP –Mellemkommuner: 25 % har en LDP –Bykommuner: NA 57% af de kommuner der ikke har en LDP har en under udarbejdelse

CENTER FOR REGIONAL - OG TURISMEFORSKNING Stenbrudsvej 55, 3730 Nexø - Bornholm - Danmark - Tel Fax Hvordan organiseres landdistriktsindsatsen ? Ansættelse af en landdistriktskoordinator: Yderkommuner: 57% Landkommuner: 67% Mellemkommuner: 42% Pulje til udvikling af landdistrikterne: Yderkommuner: 62% Landkommuner: 86% Mellemkommuner: 42% Gennemsnitlig puljestørrelse: 1,2 mio. kr/år

CENTER FOR REGIONAL - OG TURISMEFORSKNING Stenbrudsvej 55, 3730 Nexø - Bornholm - Danmark - Tel Fax Hvilken dynamik indbygges i landdistriktsindsatsen? Blandt de kommuner der HAR udarbejdet en landdistriktspolitik har: Kommunerne i gennemsnit brugt knapt 10 måneder til formulering af en LDP 71 % har udarbejdet handlingsplaner til implementering af (dele af ) landdistriktspolitikken. 57% har en procedure til inddragelse af lokale interessenter i tilpasning/udvikling af indsatsen – nogle gange formelle årlige møder med lokale organisationer, andre gange i form af en mere åben invitation til borgere om at fremsende forslag 38 % har udarbejdet konkrete/målbare mål for indsatsen 22 % har udarbejdet procedurer for prioritering af ønsker fra forskellige lokalsamfund

CENTER FOR REGIONAL - OG TURISMEFORSKNING Stenbrudsvej 55, 3730 Nexø - Bornholm - Danmark - Tel Fax Hvordan koordineres internt i kommunen? 46% af kommunerne har landdistriktspolitikken integreret i kommuneplanen (den fysiske plan). Af de resterende forventer 68 % en integration i den nye kommuneplan. På det politiske niveau har 58% af kommunerne beslutninger vedr. landdistrikterne forankret i ét udvalg (tja, bum, bum….) 70 % af de landdistriktsansvarlige mener, at den interne kommuni- kation i kommunen i det store hele fungerer tilfredsstillende, men; Forslag til forbedringer: Initiativ til landdistriktspolitik skal tages højt i ledelseshierarki Der ER en tendens til fokus på egen forvaltning/fagområde - kan afhjælpes med en matixorganisation Vigtigt med en mødestruktur der sikre LDP inddrages i den årlige planrevision

CENTER FOR REGIONAL - OG TURISMEFORSKNING Stenbrudsvej 55, 3730 Nexø - Bornholm - Danmark - Tel Fax Hvordan inddrages lokale interessenter i beslutningsprocessen? Typisk en række borgermøder, temagrupper etc. forud for formulering af politik. I 67% af kommunerne er lokalområderne organiseret i en fællesforening der kan repræsentere områderne overfor kommunen 24% kræver at lokalsamfund skal være organiseret efter en bestemt model (typisk en form for lokalråd) Typisk inddrages lokale primært i forbindelse med strategi og politikformulering. Nogle gange tillægges lokalråd/fællesråd en formel høringsret. Nogle gange får lokale også en mindre pulje de kan disponere over, til tider via en form for kontraktstyring

CENTER FOR REGIONAL - OG TURISMEFORSKNING Stenbrudsvej 55, 3730 Nexø - Bornholm - Danmark - Tel Fax Koordinering i relation til de nye Lokale Aktionsgrupper (LAG) 56 af af landets 63 yder-, land- og mellemkommuner har fået en Lokal aktionsgruppe (DFFE-tal) Hele LAG-strukturen er imidlertid så ny, at de fleste kommuner ikke har fundet en struktur/proces til koordination. Typiske koordination via kommunale repræsentanter i LAG’en. Kommune kan udpege 2 og Vækstforum 1 medlem af LAG’en Nogle gange personsammenfald mellem landdistriktskoordinator og LAG-sekretær. Både Region, Vækstfora og kommune skal godkende at LAG’ens strategi er i overensstemmelse med deres strategier. Kommer LAG’erne nu ind som en hund i et spil kegler? Nej, men der er tale om en ny delvis autonom enhed med deraf afledt behov for koordination.

CENTER FOR REGIONAL - OG TURISMEFORSKNING Stenbrudsvej 55, 3730 Nexø - Bornholm - Danmark - Tel Fax Sammenligning mellem regioner: Andel af kommuner med en landdistriktspolitik: –Nord: 50% –Midt: 26% –Syd: 57% –Sjælland: 22% Andel af kommuner med en landdistriktskoordi.: Nord: 63% Midt: 47% Syd: 59% Sjælland: 44%

CENTER FOR REGIONAL - OG TURISMEFORSKNING Stenbrudsvej 55, 3730 Nexø - Bornholm - Danmark - Tel Fax Andel af kommuner der kendskab til en regional landdistriktsindsats: NordMidtSydSjælland Ja50%63%12%37% Nej17%6%38%13% Ved ikke 33%31%50%

CENTER FOR REGIONAL - OG TURISMEFORSKNING Stenbrudsvej 55, 3730 Nexø - Bornholm - Danmark - Tel Fax Landdistrikter og erhvervsfremme. 55% af kommunerne har en erhvervsfremmepolitik. I 40% af disse erhvervsfremmepolitikker her der formuleret en særskilt indsats for landdistrikter Et område med rigtig mange aktører: stat, regioner, vækstråd, kommuner, erhvervsorganisationer, virksomheder, borgere. Ca. 10% af de landdistriktsansvarlige ved ikke om der findes en erhvervsfremmepolitik i kommunen 58% af kommunerne har udpeget erhvervsområder i kommunens mindre lokalsamfund. Der er en klar tendens til at yder- og landkommuner oftest udpeget erhvervsområder i lokalsamfund

CENTER FOR REGIONAL - OG TURISMEFORSKNING Stenbrudsvej 55, 3730 Nexø - Bornholm - Danmark - Tel Fax Antal af kommuner der ved om den regionale erhvervsfremmestrategi indeholder en specifik indsats for landdistrikter NordMidtSydSjælland Ja2632 Nej2435 Ved ikke Ganske få besvarelser – derfor antal i stedet for andel

CENTER FOR REGIONAL - OG TURISMEFORSKNING Stenbrudsvej 55, 3730 Nexø - Bornholm - Danmark - Tel Fax Overordnede koordinationsinitiativer Flere regioner er ved at etablere netværksgrupper for de landdistriktsansvarlige i kommuner og regioner, men strukturen er først under etablering. DFFE har etableret et netværkscenter der skal støtte de lokale aktionsgrupper med erfaringsopbygning og udveksling Mange kommunale landdistriktskoordinatorer er ”ensomme comboys”. Ofte med ansvar for landdistriktsindsatsen i flere sammenlagte kommuner. Måske behov for et nationalt netværkscenter til at støtte op? Måske kan de regionale erfagrupper løse dette behov? Ministerielle nyhedsbreve om politik og puljer på landdistriktsområdet er meget benyttet og generelt med stor tilfredshed.

CENTER FOR REGIONAL - OG TURISMEFORSKNING Stenbrudsvej 55, 3730 Nexø - Bornholm - Danmark - Tel Fax Konkluderende bemærkninger: Vi taler ikke om det samme, når vi taler om landdistrikter og vi taler ikke om det samme, når vi taler om landdistriktspolitik Hvilket indhold der kommer i politikken og hvilke proces der anvendes i politikformuleringen afhænger helt af hvorledes ansvaret er forankret i kommunen KL har været overraskende passiv når det gælder opbygning af støttefunktioner til de kommunale landdistriktsansvarlige Regionerne/vækstforaerne kommer sandsynligvis til at varetage en koordinerende rolle for den kommunale landdistriktsindsats En form for fælles database med politik-eksempler, handlingsplaner og projekt-eksempler, vil kunne være med til at støtte de landdistriktsansvarlige i deres arbejde