Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kollegavejledning i teori
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Danmark 3.0.
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Erfaringer med kollegavejledning i skolen
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
Digitalisering og medialisering
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Læreprocesser med filmfortællinger
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Læringscentret og nye vejledningsformer
Ny mediepædagogik - med fokus på levende billeder
Udfordringer – hvorfor deltager studerende ikke?
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Lærerprofessionen.
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Digital produktion - leg og læring på begyndertrinnet
Didaktisk design – digitale medier den
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Forskningen i ITMF-projekterne
Mediepædagogik – i et vejlederperspektiv
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
UDGANGSPUNKT 25. April Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
UDGANGSPUNKT 7. Maj UDGANGSPUNKT •It som begreb er forældet og favner ikke udviklingen •Brug for et nyt udsigtspunkt og ny begrebsbrug •Fokus på.
Udgangspunkt Vibeholmskolen, Digitalisering og medialisering • Digitalisering vedrører teknologi og tekniske løsninger • Medialisering rummer.
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Digitalisering og medialisering
It og medier Folkeskolens formål Elevens alsidige personlige udvikling dansk, historie, sprog … matematik, natur og teknik … idræt, sløjd, billedkundskab,
Kollegavejledning - indgange • Fag, medier og Faghæfte 48 • Skolekultur og mediekultur • Skolekultur og vejlederkultur • Skolebiblioteket som rum og funktion.
Unge og undervisningens medialisering
Ny mediepædagogisk og didaktisk praksis
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
Kvalitet i arbejdet med anbragte børn og unge
5. Mediepædagogisk vejledning - tre eksempler
Mediecentret som rum og funktion Skoleudvikling og skolebiblioteksudvikling – to sider af samme sag.
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Forskningsperspektiver på læremidler
Lærermiddelkultur(er)?
MÅL OG METODER I MEDIEPÆDAGOGISK ARBEJDE Kultur og mediekultur Medialisering: mediepædagogik og didaktik Receptionsteori: tekst og kontekst Æstetik og.
Ressourcer og læremidler i et didaktisk perspektiv Læring og Læringsressourcer,
Eksperimenterende undervisning
Unge og undervisningens medialisering
Udvikling af det mediepædagogisk håndværk
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Danmarks Læringsfestival 2014 Projektet etableres Interventioner Løbende implementering Interventioner.
iPads i sprogundervisningen – erfaringer fra forskning i praksis
Digitalisering og medialisering
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Digital natives - mellem teknologifascination og kollaborativ deltagelse.
Madkamp - DM i madkundskab
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Lærerprofessionen.
Et fagligt løft af folkeskolen.
Mediecentret som rum og funktion Skoleudvikling og skolebiblioteksudvikling – to sider af samme sag.
Planlægning, proces og evaluering
Skriv titel Skriv årgang, fag og initaler Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Mediepædagogik og didaktik – i teori og i en pædagogisk praksis 13. marts 2012.
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Konference – Odense d. 11 sept Demonstrationsskoleprojekt Elevernes egenproduktion og elevinddragelse.
It, fag og didaktisk design - skoleledelsens rolle
Anden information Delprojekt III: IT-fagdidaktik og lærerkompetencer i et organisatorisk perspektiv Alice Nissen, VIA Birgitte Lund Nielsen, VIA & AU.
Billedanalyse 7. årgang, dansk – Vi, LN, AH, LP Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
IKT omstilling af undervisningsinstitutioner Forskning og udvikling på AAU V. Tom Nyvang
Indkøb af digitale læremidler - hvor skulle det ellers ske, hvis ikke på PLC? KARIN DYRENDOM.
Hvordan motiverer vi de unge?
Almen didaktik Niels Grønbæk Nielsen.
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have færre bøger?

Færre bøger – mere IT Gør IT en forskel? Skole 2.0 – den digitale udfordring Er alle børn ”SÅ GODE TIL IT”? Hvad skal lærerne KUNNE for at anvende mere IT? En række relevante spørgsmål  Karin Tweddell Levinsen Institut for didaktik, DPU Skolerigsdag 2011 Aalborg Januar 2011

IT GØR en forskel At kunne handle og beslutte Udfordringer Skabe, producere, eksperimentere Kommunikation Samarbejde, fællesskab Præstere – anerkendelse, respekt Selvtolkning – identitet, køn Nydelse – med sanser og krop (Sørensen 2004) Børn lægger vægt på deltagelse IT tillader børn og unge at trække på uformelle kompetencer i skolesammenhæng  Karin Tweddell Levinsen Institut for didaktik, DPU Skolerigsdag 2011 Aalborg Januar 2011 IT - Eleverne bliver Engagerede Arbejder selvstændigt Arbejder sammen (Sørensen, Audon & Levinsen 2010)

IT skaber behov for udvikling og organisering: Relation lærer – elever Relation elev – elev(er) Videndeling Samarbejde It-kompetenceudvikling IT GØR en forskel  Karin Tweddell Levinsen Institut for didaktik, DPU Skolerigsdag 2011 Aalborg Januar 2011

Skole 2.0 – den digitale udfordring Hvis IT skal give mening i skolen Så gentænkning og udvikling af fagdidaktikker … og IT Didaktisk Design  Karin Tweddell Levinsen Institut for didaktik, DPU Skolerigsdag 2011 Aalborg Januar 2011 IT er helt afhængig af det didaktiske design Læreprocesserne – elevernes aktiviteter Undervisningen – lærerens funktioner

Skole 2.0 – den digitale udfordring IT - Didaktisk design: Formgivning af undervisnings- og læreprocesser der omfatter IT på forskellig vis Så elever/studerende får muligheder for at tilegne sig viden og færdigheder Før Under (improvisere) Efter Planlægning Videnledelse Evaluering (Andreasen, Lars Birch mfl. (red.), 2008)  Karin Tweddell Levinsen Institut for didaktik, DPU Skolerigsdag 2011 Aalborg Januar 2011

IT Didaktisk Design har tre niveauer: (Dale 1989, 2000) Skole 2.0 – den digitale udfordring NIVEAUDEN DIDAKTISKE DESIGNER 1. Teoretisk niveaulærer 2. Organisation og planlægning Lærer (elever) 3. Praktisk niveauElever (lærer)  Karin Tweddell Levinsen Institut for didaktik, DPU Skolerigsdag 2011 Aalborg Januar 2011

Er alle børn ”SÅ GODE TIL IT”?  Karin Tweddell Levinsen Institut for didaktik, DPU Skolerigsdag 2011 Aalborg Januar 2011 Hvorfor er børnene så dygtige til IT, når de ikke har lært det i skolesammenhæng?

Er alle børn ”SÅ GODE TIL IT”? Lærerne kan lære af eleverne Digitale trivialiteter Lærerne har ansvar  Karin Tweddell Levinsen Institut for didaktik, DPU Skolerigsdag 2011 Aalborg Januar 2011 Børn er gode AF SIG SELV betjene teknologien = computer færdigheder Finde og spille spil Google billeder Chatte og SMS’e Bruge kopier / sæt ind Forholde sig til billeder, lyd, tekst Finde ud hvordan programmer bruges = udforskende kompetence Børn er ikke så gode AF SIG SELV Informations kompetence Gemme filer / finde filer Lave gode søgeord Sortere og vurdere det fundne Bearbejde det fundne til selvstændigt arbejde Didaktisk og faglig kompetence Vurdere didaktisk relevans af digitale ressourcer

 Karin Tweddell Levinsen Institut for didaktik, DPU Skolerigsdag 2011 Aalborg Januar 2011 lærerne skal kunne At kunne skelne, følge med i, vurdere … Faglighed skolerummet Udenfor formelle og uformelle læringstilgange IT perspektiv IT supporterer IKKE læring identificere uudnyttet potentiale Identificere uudnyttet potentiale Læring understøttes IKKE af IT? HVOR og HVORDAN supporterer IT faglig læring? Læringsperspektiv Hardware, It-support it-vejledning It-kompetencer Software, netværk Udforske noget nyt Lære af eleverne Bruge didaktisk fantasi

Lærerne skal kunne VIDENLEDE  Karin Tweddell Levinsen Institut for didaktik, DPU Skolerigsdag 2011 Aalborg Januar 2011 Skabe kultur for videndeling Tale sammen Bevæge sig rundt Tillægge videndeling høj værdi Synlighed Metodebevidsthed Kvalitetssikring over tid

Mere IT – færre bøger? Kandidatuddannelse IT-Didaktisk Design For mere information se Master i IKT og Læring (MIL) For mere information se  Karin Tweddell Levinsen Institut for didaktik, DPU Skolerigsdag 2011 Aalborg Januar 2011