Organisation og planlægning Fredericia den 2. oktober 2008 v/Anne Frausing.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Advertisements

NGG-INFO 1.
Skolereform august 2014………………
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
på vej til vores evalueringskoncept
1. november 2007 Carl P. Knudsen
Erfaringer fra netværkssamarbejde
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Arbejdspladsudvikling
Kvalitetsmåling – barometerundersøgelse: Hvorledes sker ”oversættelsen”
Reform af de gymnasiale uddannelser Esbjerg 5. nov 03 / TC.
BGs evalueringsstrategi
HF på Falkonergården 2011.
2-årigt HF i UUO’s område Tirsdag d. 1. november 2011 Asger Raahauge Rasmussen, FYNs HF-kursus.
Optagelseskrav på hf Afsluttet 10. klasse og direkte på hf
STUDIERETNINGSTONING PILOTPROJEKT DISPOSITION  Indledende kommentarer  Rammerne for pilotprojektet  Det PR skal høres om  Eksempel på en.
Nyt fra Institutionsstyrelsen Gymnasieskolernes Inspektorforening Årsmøde, Nyborg Strand februar 2009.
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
Videndeling og ledelse
Opsamling på gruppearbejde på SIP2. Tema SIP 3: ”At skolerne udvikler deres undervisningspraksis, undervisningsorganisering og årsplanlægning med henblik.
NGG-INFO 1.
Fra team af navn til team af gavn.
NGG-INFO.
NGG-INFO.  Afsluttet 10. klasse.  Aflagt afgangsprøve i fagene: Både skriftlig og mundtlig: Dansk, matematik, engelsk. 10. klasse-prøve eller 9. klasse.
Esbjerg 5. nov 03 / TC1 Reform af de gymnasiale uddannelser.
Fra enkeltlærerprojekt til skoleprojekt Konference om undervisningsformer og –medier i de gymnasiale uddannelser, AU 29. april 2014 Dorte Fristrup, rektor,
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Konference om planlægning d. 26. og 28. august 2008 Velkommen til Silkeborg Gymnasium.
Medarbejdersamtaler gør en forskel SCKK – 14. maj 2003 Lilian Mogensen Personale- og servicechef ATP-huset.
1 Vi har brug for mange virtuelle læringsfunktionaliteter – og når vi har dem kan vi tage dem for givet og glemme dem for en stund - først herefter kan.
EUD reformen Voksensporet. Vad ved hvorfor Vad ved hvordan måske ikke.
Folkeskolereform Camilla: Velkomst.
AGWAPLAN IDA- møde om Vandrammedirektivet Side 1 · · Vandmiljø og landbrug i balance Henrik Skovgaard Århus Amt.
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
ARBEJDSMARKEDET SET FRA ET SENIORPERSPEKTIV SUSANNE BANCK BANCKRESOURCING Workshop 21. oktober 2009 Herlev Hospital
Kvalitetssikring af lærerpræstationer - Hvordan?
Fremtidens fysikstudenter DFS debatmøde april 2007 Jette Rygaard Poulsen Frederikshavn Gymnasium og HF-kursus.
Projekter og netværksdannelse på FG Fredericia Gymnasium 7. februar 2015 Orienteringsmøde om Udviklingsplanen fase 2.
Ny driftsstrategi for offentlige veje og parker i Københavns Kommune
Jobudvikling og –glidning
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Rammesætning Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Velkommen til 2. undervisningsgang Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
Hhx-konference 3. december 2008 hhx-reformens planlægnings- og organisationsudfordringer.
- Værktøjer til strategisk og systematisk kompetenceudvikling
Strategisk og systematisk kompetenceudvikling
Oplæg Marsellisborg gymnasium 27/ Kan man bruge tilfredshedsundersøgelser i kvalitets og reformarbejdet? erfaringer Nykøbing Katedralskole.
VUC Nordsjælland Hvad gør vi for at kursisterne kan gennemføre? Fredericia 2.oktober 2008.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
KVIK KvalitetsVærktøj til udvikling af Innovation og Kompetence
Gymnasierådet – 11. marts 2008 Evalueringer af gymnasiereformen Forsøg med digitale eksamensopgaver Forsøg med nyt bioteknologifag i stx og htx.
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Fastholdelse i HF Strategier og erfaringer. 95%-målsætningen og HF HF-kurserne har forskellig forudsætninger HF-eleverne har forskellige forudsætninger.
1 Skriftlighed på nye måder efter reformen Pædagogiske udfordringer: Bedre studiekompetence – større progression Mere fordybelse – bedre individuel vejledning.
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Videndeling - hvad er der sket? - hvad er på vej?
Hovedudfordringer Fravær og frafald er en hovedpine. ”Second chance-kursister” er ofte utrænede i forhold til god skolegang, døjer med mistrivsel osv.
Drømmeskolen i fremtiden fra et lederperspektiv 10. Juni 2015 Thomas Smidt, skoleleder.
Opfølgning på personalemøde Input fra runden med dilemma-kort.
Fagligt Fælles Forbund Uddannelseskonference for Grønne Uddannelser 7 december 2009.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Den 29. september 2009 FURESØ SÆTTER LYS PÅ BØRN OG UNGE VELKOMMEN TIL KONFERENCE OG UDSTILLING De gode overgange – det vi vil.
VUC Roskilde – Uddannelser, facts og tal
Temadag for inspektorer, pædagogiske ledere og vicerektorer
Læringskonsulenter Erhvervsuddannelserne
Hvordan skaber vi rammen for kvalitet?
Præsentationens transcript:

Organisation og planlægning Fredericia den 2. oktober 2008 v/Anne Frausing

Indhold Efterslægten i tal Ledelse og organisation Proces og strategi Udmøntning af HF-reformen Kvalitetssikring og udviklingsarbejde Pædagogik, planlægning og organisation i lyset af selveje Afslutning

Efterslægten i tal Årskursisterca. 600 (320/280 – HF2/HFE) CPR-kursisterca Lærerårsværkca. 65 (ca.75 ansatte) Ledelseca. 5 inspektorer + rektor TAPca. 14 Bygningerca. 6700m 2 (fra 1940) Omsætningca. 45 mio. kr Beliggenhed2400 København NV Andet6 pædagogikumkandidater

Ledelse og organisation Teamledelse – alle med rødder i ”kerneydelsen” Ledelsesgrundlag ”ledelsespapiret” – Vi tror, at den bedste uddannelsesinstitution bygger på en velfungerende arbejdsplads Leder af administrationsteam (driftsopgaver) – Budget- og regnskab, løn- og personaleadministration, kursistadministration, information, eksamen, pædagogisk tilrettelæggelse Aktive deltagere i udviklingsteam Udformning af udviklingsplan Oversigt over opgaver mv i personalehåndbogen (elektronisk på fronter)

Ledelse og organisation - Personalehåndbogen

Ledelse og organisation

Indsatsområder og udviklingsteam

Proces og strategi Involvering – Oslo 2004, Malaga 2006, Berlin 2009 Mål, rammer og principper – Organisation, evaluering, skemalægning, skriftligt arbejde mv. Opgaver og udviklingsinitiativer – Kompetenceudviklings- og aktivitetsplan, plan for introduktionskursus, tutorordning mm – Forsøg med nv og udvikling af forløb og materialer Evalueringsresultater og anbefalinger Udviklingsplan (3-årig) – Indsatsområder, projekter, kompetenceudviklingsplan, it-strategi

Udmøntning af HF-reformen Introduktionsforløb med introtur Kompetenceudviklings- og aktivitetsplan Tutorordning, studiebog, kompetencekatalog og studieværksted Studieplan Evaluering af faglige mål Uddannelsestid  skemastruktur/timetal – valgfag Rammer for fag og samarbejde – eks.: Naturvidenskabelig faggruppe og skriftligt arbejde

Udmøntning af HF-reformen Uddannelsestid  skemastruktur/timetal – valgfag stdaenkulpr/mumanatid valgfag Skemaeksempel for 2.hf: Obligatoriske fag Spisepause/lektieværksteder Valgfag

Udmøntning af HF-reformen Valgfag HF2 og HFE

Udmøntning af HF-reformen - rammer for fag og samarbejde Eks: Den naturvidenskabelige faggruppe Team af 3 lærere har 2 klasser 1½ dag Fleksibilitet og råderum Ud af huset Tid til udvikling og refleksion Arbejdsglæde

Kvalitetssikring og udviklingsarbejde To stenhuggere blev spurgt om, hvad de lavede. Den første svarede: "Jeg hugger stenblokke." Den anden svarede: "Jeg er med til at bygge en katedral.” På Efterslægten er evaluering helhedsorienteret, handlingsorienteret og fremadrettet Evaluering skal afdække forudsætningerne for kvalitet og gode resultater Evaluering er udgangspunkt for og et resultat af dialog og videndeling Evaluering er et naturligt led i alle undervisningsaktiviteter og samarbejdsrelationer Evaluering skal initiere handleplaner for relevante ændringsbehov og operationelle kvalitetsmål Opfølgning: udformning af handleplaner for praksisændringer (  personalehåndbog) og iværksættelse af udviklingsarbejde

Pædagogik, planlægning og organisation - i lyset af selveje Frafald og effektiviseringskrav – ”samletimer”, samarbejde, samordning Udbud af af nye temaklasser/fagpakker – det anvendelsesorienterede perspektiv på HF Styringsredskaber: – 298,99+285,42 kursister ”=” udbud: timer udd.tid eller timer til undervisning og timer til rettearbejde Plads til udvikling!

Afslutning H old F ast i det styrkede HF Der er ingen store monstre! Kig med på Send en mail til