Kommune Kujalleq Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Advertisements

Partnerskabsdag: Skolereform Tirsdag d. 10
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Skolebiblioteket indgår som en central del af skolens læringsmiljø og fungerer som skolens innovative, formidlende og pædagogiske læringscenter. Skolebiblioteket.
Ledelse af læsning - hvordan ledes et læseprojekt, så viden og visioner bliver omsat til konkret handling? Flemming Olsen Børne- og Kulturdirektør i Herlev.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Handleplan for læsning Tårnby Kommune
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Siunnersuisarfik PPR-Syd Box 520 Tlf.:
Folkeskole-reformen August 2014.
Projektbeskrivelse 10. Marts 2006 Carl P. Knudsen.
Evaluering.
1 Opkvalificering af den tidlige indsats Opsporingsprojektet Børnekonferencen 21. Marts 2011.
 Stk. 2. Forældrekredsen vælger for højst 4 år en eller flere personer til at føre tilsyn med elevernes standpunkt i dansk, regning/matematik og engelsk.
Hvordan kan vi selv lave trylledrikken?
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
Kan daginstitutioner gøre en forskel. v
Brugen af Angusakka Juliane Enoksen.
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
Drejebogen til eksamen på idræt B
Folkeskolereformen - et overblik. Et fagligt løft af folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
Sprogpakken Praksisopgaven.
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Inklusion med læring Hvilke navne??.
”Giv læreren en stemme”
Qaasuitsup Kommunea bygder -bygdeskoler- Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -
Problemstilling Hvordan tilrettelægges et læringsforløb der understøtter lærens kompetenceudvikling ved implementering af ipads i undervisningen Lærerne.
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Pædagogisk udvikling Jan afdelingsopdelt skole - 1. afdelingslederkursus - 1. afdelingslederkursus - Skoleudvikling v/ Erik Torm - Skoleudvikling.
Fælles Mål Styrket faglighed Steen Harbild Undervisningskonsulent, UVM August 2006.
Bedre faglig læsning og skrivning i den faglige undervisning Ansøger EUC Nord og EUC Nordvest Har gennemført tiltag i den faglige undervisning for implementering.
Skoleledermøde den 17. og 18. april Midtvejsevalueringen og derefter Midtvejsevaluering i 2010 – Skab din fremtid II januar – Skatte- og velfærdskommissionen.
Velkommen til Konference om rammeforsøgene: Studietid, Timepuljer og Studiefællesskaber 26. Februar 2013 Konference om rammeforsøg 26. februar
Bygdeskoleledermøde Qaasuitsup Kommunia Ilulissat den november 2011.
Sunds skole Evaluering
DEN DIGITALE SKOLE Hvordan kan tablets indgå i undervisningen for at tilgodese differentiering?
implementering af sprogbaseret undervisning
Qeqqata Kommunia Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -
Rejseholdets anbefalinger - overblik Tema 1 Kompetenceløft til lærere og ledere Anbefaling 1: Lærernes kompetencer skal styrkes Anbefaling 2: Hæv kompetencen.
Faglig fordybelse/lektiecafe.  Hvordan får vi elever og forældre til at tilmelde sig i en længere skoledag, når tilbuddet ligger sidst på dagen, er frivilligt.
Udeskolekursus Tårnby Kommune, august 2011
Børn og unge. Indsatsområder tværgående Dagtilbud/klubSkoleFamilie- og Børnesundhed Alsidig pædagogik Lilla = Børne- og Ungepolitikken Blå = integrationspol.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Grænseløs læring Virtuelle valgfag. Hvem deltager? Undervisere og elever på valgfag i to uddannelser: Pædagogisk assistent (PAU) Social- og sundhedshjælper.
1 Værdidebat - synlighed og handling Værdidebat Globalisering Medborgerskab Bæredygtighed Pædagogisk udvikling.
Læring og digitalt billedarbejde
Fastholdelse i HF Strategier og erfaringer. 95%-målsætningen og HF HF-kurserne har forskellig forudsætninger HF-eleverne har forskellige forudsætninger.
Qaasuitsup Kommunea Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -
Trepartsmidler FTF-området. Udgangspunktet De overordnede kriterier for fordeling af midlerne Kunne vi ”booste” regionen, så vi fokuserede på et bestemt.
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
Kommuneqarfik Sermersooq Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -
INAARUTAASUMIK NALILIINEQ AFSLUTTENDE EVALUERING Kommune Kujalleq Prøveresultater 2010 Hjemmestyrets bekendtgørelse nr. 3 af 9. januar 2009.
Matematik i VØ KONFERENCE 5. MARTS Vi åbner døren for anvendelse af matematik August 2010 Revideret læreplan i vø Eleverne skal kunne udvælge og.
Læreruddannelse på Ilinniarfissuaq Nuuk. Ilinniarfissuaq Ilinniarfissuaq står for traditioner og fornyelse –Uddannelse af lærere i 160 år –Opstart af.
Delprøver, eksamensforsøg i fagene matematik og oldtidskundskab, 2012/2013 Borupgaard og Ørestad Gymnasium. Andreas Lange, Oldtidskundskab, Borupgaard.
LP på CPH WEST Læringsmiljø – og pædagogisk analyse Symposium for forskere og fagfolk Fastholdelseskaravanen Der er blandt undervisere på erhvervsskoler.
Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum.
Model for læsevejledning baseret på aktionslæring Formål med modellen:
Introduktion til første lektionsstudie. Uddannelsesplan.
17. Maj 2017 v/Karina Elsig Thøgersen, UC Syd.
Almen didaktik Niels Grønbæk Nielsen.
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
Lærere og team arbejder videre
Fagdidaktisk kursus i biologi
Ledelse i Center for autoteknologi
Præsentationens transcript:

Kommune Kujalleq Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -

Kommune Kujalleq Kurser og uddannelser er et instrument til at  Understøtte implementering af folkeskoleforordningen  Udvikle lærernes kompetencer  Udvikle undervisningen For at Sikre eleverne større udbytte af undervisningen

Kommune Kujalleq Kurser og uddannelser kan  Informere om lovgivning (prøver, karakterskala mm.)  Introducere nye redskaber (Angusakka, læreplaner, logbog mm.)  Udvikle lærerne Pædagogisk Fagligt Didaktisk

Kommune Kujalleq  Kurser alene udvikler ikke lærere og undervisning  Udvikling kræver AFPRØVNING LØBENDE STØTTE MOTIVATION REFLEKSION LÆRER-ENGAGEMENT

Kommune Kujalleq Kurser og uddannelser er vigtigt - især i reformperioder – for at forandre og udvikle: - Fag - Pædagogik - Undervisningsmetoder - Læringssyn - Samarbejdsformer mm.

Kommune Kujalleq  Kurser, uddannelser, uviklingsforløb er vigtige men  Koster penge og lærertimer  Kræver fleksibel planlægning (ellers tages tid fra undervisning af elever) Der må afvejes og prioriteres

Kommune Kujalleq Institut for Læring optager kun anbefalede ansøgere Institut for Læring optager alle anbefalede ansøgere, medmindre 1. Kurset er overtegnet 2. Kurset ikke oprettes pga. for få ansøgere Prioriteringen sker hos arbejdsgiveren

Kommune Kujalleq PRIORITERING ud fra  Hvordan klarer eleverne sig?  Hvilke udfordringer står vi overfor?  Hvilke områder på skolen skal løftes?  Hvilke behov har skolen?  Hvilke indsatsområder har vi?  Hvilke behov har enkelte lærere?

Kommune Kujalleq Hvordan var kursusaktiviteten i kommunen?  Mange lærere har ikke deltaget i kurser i perioden  Mange lærere har ikke deltaget i kurser de seneste år  Undervisere på fåreholdersteder har ikke deltaget i kurser  En del lærere har deltaget i kurser

Kommune Kujalleq Hvordan var kursusaktiviteten i kommunen?  Mange kurser af almen og tværfaglige karakter  Mange kurser indenfor specialundervisning  Få kurser indenfor læsning og skrivning  Få kurser i matematik

Kommune Kujalleq Resursepersoner  Ingen videreuddannede i Nanortalik-distriktet  1 MA (almen pæd.) og 1 AD (grønlandsk) i Narsaq  1 MA (almen pæd.) og 3 AD (grønlandsk og læsning), 5 i gang med videreuddannelser i Qaqortoq  1 MA, 3 AD (grønlandsk og naturfag) fordelt på 3 bygdeskoler  1 læsekonsulent  2 SFU-kvalitetsudviklere  Opgavekommissions-medlemmer, censorer, skolebibliotekarer mm.  ildsjæle

Kommune Kujalleq  Hvordan kan I afdække og prioritere jeres behov for udvikling?  Hvordan sikrer I faglig og pædagogisk udvikling blandt alle ansatte?  Hvordan bruger I lærere med videreuddannelse og andre resurse- personer på skolen og i kommunen?  Hvordan evaluerer I effekten af lærernes kurser og uddannelser?