Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober 2006 - C2E netværk.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den Danske Kvalitetsmodel
Advertisements

Lene Vestervang Olsen Direktør
Samskabelse af velfærdsservice: Ledelse og rammesætning
Produktion og Logistik
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
Date :31 1.
Helhedsorienteret selvevaluering
Kvalitetsstyring som ledelsesværktøj.
Udvikling og styring af en virksomhed
Konsensusprocessen.
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK og opsamling på forbedringsprojekter Hvordan foregår en KVIK-selvevaluering?
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg for ledelsen m.fl.
Styring af styregrupper
1 Wischmann Innovation © BESTYRELSENS OPGAVER. 2 Wischmann Innovation © - udvikle visioner, mål og strategi Det er generalforsamlingen, som godkender.
Konkurrenceudsættelse – organisering, produktivitet, effekt FOPS arrangement , v. Henning Nilausen Indlægget kommer ind.
Kodeks for offentlig topledelse
Struktur og processer I alle studier af innovationssucceser og fiaskoer er det konstateret, at de største årsager til manglende succes er: 1.Manglende.
Medalje til Høje-Taastrup
Resultatkriterierne i praksis Målinger er et must!
De 8 excellence-begreber
Efter konsensus. Det er spild af tid at gennemføre en selvevaluering uden at følge den op med klare forbedringsprojekter! Prioritering Alle forbedringsområderne.
v/ Mads Biering-Sørensen, SCKK
Introduktion til KVIK - selvevaluering fra start til slut Temamøde 24
Design af organisationen
Det gode selvevalueringsforløb Oplæg i Committed Netværket 2006 Torsdag den 12. oktober Hvilke overvejelser bør man gøres sig før man begynder?
RADAR i projektarbejdet 12. okt C2E netværk.
Status for arbejdet med KVIK Tal og fakta Hvad viser evalueringen af KVIK projektet og hvad siger I selv om arbejdet med KVIK? Hvad kan vi så lære af det?
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
KVIK KvalitetsVærktøj til udvikling af Innovation og Kompetence
Mission, vision og strategi.....det er DER – VI skal hen !
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
6. Evaluere og vurdere vores strategier og virkelig- gørelsen af dem 3. Tegne vores strategier Strategicirklen 5. Følge op på vores strategier i dagligdagen.
Hvad er det gode skolelederliv?
©SCKK 2005 Excellence Netværk 2004/2005 KVIK vs. Excellence – kan de kombineres og hvordan?
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
Formål med at deltage i netværket Sparring og kompetenceudvikling af tovholderen i forhold til at gennemføre en selvevalueringsproces optimalt Støtte og.
Tommy Engedal Kronborg
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
Kvalitetsmål i uddannelsessektoren
Workshop om evaluering 19. januar FORMÅL OG PROGRAM Blive klædt lidt bedre på til at planlægge og gennemføre evalueringer Udgangspunkt i akkrediteringskravene,
Workshop 4 Hjerteforeningens politiske arbejde
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
Miljøcertificering på IBOS
KVIK erfa-dag 22. Maj 2006 Hvorfor gør det en forskel at blive ved med at selvevaluere?
NY ORGANISATIONSSTRATEGI Generalforsamling 23. marts.
IDEBESKRIVELSER a)Udviklingskraft i lokalområderne B) Inspirationsseminar om lokal udvikling - tilbud til lokalområderne om procesbistand til ‘hvidbøger’
Projekt PaRIS Projektgruppemøde d.14.januar 2009 Præsentation af: definition af innovation de foreløbige data fra de kvalitative data Projektleder Mette.
Center for Offentlig Innovation har udviklet denne spredningsguide for at hjælpe offentlige arbejdspladser med at dele egne innovationer og genbruge andres.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Organisationsændring, lægefagligt bivirkningsnetværk og strategi Afdeling for Forbrugersikkerhed En afdeling i Lægemiddelstyrelsen.
Modul 2.1 – Go’dag til Cura og Fælles Sprog III
Hvad er det gode skolelederliv?

Leveregler Ledelsen skal være helhedspræget for at sikre bæredygtige resultater Resultatmål og forventninger baseres på fakta og dialog Synliggørelse af.
Vidensbaseret praksis i botilbud
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
E-læring på patientens præmisser
E-læring på patientens præmisser
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Styrk foreningen Ledelse og udvikling – opgrader foreningen.
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Forbedringsmodellen Test og læring Hvad ønsker vi at opnå? Mål
Præsentationens transcript:

Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk

Resultater Tid 3. rapport2. rapport1. rapport INDSATSRESULTAT MEDARBEJDER- RESULTATER PARTNERSKABER OG RESSOURCER POLITIK OG STRATEGI PROCESSER KUNDE- RESULTATER RESULTATER MEDARBEJDERELEDERSKAB SAMFUNDS- RESULTATER Før Excellence Strategisk værktøj Helhedsbillede - sammenhæng mellem alle kriterier Planlægningsværktøj Hvordan får vi kobling mellem det vi gør og det vi måler på ? Statusbillede Hvad gør vi indenfor de enkelte kriterier ? Resultater OK - men måske styret af tilfældigheder og held... - udvikling i anvendelse af modellen Excellencemodellen i Anlægsområdet stadig i udvikling

Barrierer i og for selvevaluering Barriere 1 – Ledelse Topledelsen lever ikke aktivt med i at bane vejen for forbedringsprojekternes implementering - Symptom: Projekterne kommer til at leve deres eget lille projektliv – afskåret fra at skabe nytte i de driftsopgaver, de skulle forbedre. - Håndtering: Overvej projektreview, hvor projektporteføljen kigges igennem, og formål, mål, metoder og resultater for virksomheden gennemgås

Barrierer i og for selvevaluering Barriere 2 – Manglende strategier for læring Der er ingen strategi for hvordan forbedringsprojekterne følges og monitoreres undervejs, og dermed ingen viden om hvilke beslutninger, der er rigtige – og hvad det er, der gør dem rigtige. -Symptom: Den løbende læring gennem gode undersøgelser af praksis udebliver – og dermed er der en stor risiko for at best practice udebliver. -Håndtering: overvej en gennemgang af projektets handleplaner igen. Vurder om I burger de rigtige metoder til evalueringer, og om evalueringerne gennemføres de rigtige steder, for at give løbende data og input til projektudrulningen

Barriere 3 – Kompetencer Medarbejdere og ledere er ikke tilstrækkeligt klædt på til at deltage i arbejdet med at udvikle kvaliteten i egen virksomhed – og omkring egne arbejdsgange. - Symptom: Manglende projektstyring og koordinering, motivationen er mindsket, resultaterne udebliver. - Håndtering: overvej at understøtte forbedringsgrupperne med gode projektstyringsværktøjer. Forbedringsprojekter starter altid med at skrive en ordentlig projektbeskrivelse hvori indgår en beskrivelse af projektets formål, mål, målgrupper, fremgangsmåde, udbredelse, projektgruppen, tidsplan og ressourcer, måling og evaluering. Er dette ikke på plads, så tag fat der. Er det på plads, gennemfør evt. en ”kvalitetsworkshop”, hvor metoder og processer i kvalitetsarbejdet gennemgås. Test jeres arbejdshypoteser - gerne gennem inddragelse af medarbejdere/kernekunder. Husk også at inddrage øvrige kolleger i tide i de faser af kvalitetsarbejdet, de kommer til at indgå i. Barrierer i og for selvevaluering

Barriere 4 – Investeringer koster og behøver tid Der er for få menneskelige, tidsmæssige og øvrige ressourcer sat af til arbejdet med forbedringsprojekterne. - Symptom: Stort ønske om kortsigtede resultater og mindre fokus på visionen og forbedringer ”på den lange bane”, og dermed underkendes betydningen af systematik i kvalitetsarbejdet. - Håndtering: Flere metoder, fx partnerskaber med institutioner, der er foran i arbejdet med kvalitet. Lær af dem og lær at det tager tid, at ændre praksisser, der har været gældende i lang tid. Barrierer i og for selvevaluering

Barriere 5 – Udvikling i en lukket boks Virksomheden bruger ikke sine partnere, interessenter, brugere/kunder mv. aktivt i sit arbejde med at udvikle kvaliteten - Symptom: De ønskede resultater udebliver - Håndtering: Overvej benchmarking med andre virksomheder. Barrierer i og for selvevaluering

Barriere 6 – Forbedringsprojekterne forbedrer kun på 1 dimension i kvalitetsarbejdet Kvalitet udspilles i en sammenkobling af den faglige, organisatoriske og brugeroplevede kvalitet. -Symptom: Læringen forbliver i det lokale miljø frem for at bruges til at gøre virksomheden mere kompetent. - Håndtering: Der er flere metoder, fx intern markedsføring af resultaterne gennem direkte ”se hvad vi har opnået” møder, gennem intranet, gennem storytelling, gennem fremlæggelser for brugerpaneler, ekstern markedsføring mv. Valg af metoder skal være strategisk begrundet. Barrierer i og for selvevaluering

Barriere 7 – Shopping og zapperkultur, frem for udholdenhed og stædig insisteren I morgen er det noget andet, der er sjovt og spændende - Symptom: Kort sigt. Spredt fægtning. Ingen sammenhæng mellem det, der igangsættes, og det der er brug for at igangsætte. Resultater og motivation udebliver. - Håndtering: overvej ledelsesforløb med gennemarbejdning af mission, vision, strategiske udfordringer, samt at gennemføre en strategiudviklingsproces. Derefter giver det mening at arbejde med forbedringsprojekterne igen – evt. i revideret form. Barrierer i og for selvevaluering

Barriere 8 – Mangelfulde data Forbedringsprojekter, der fokuserer på forbedringer af indsatsområder, men som bygger på utilstrækkelige data / resultatindikatorer, har en indbygget risiko for at ramme ved siden af målet. -Symptom: Projektgennemførelse uden bedre resultater - Håndtering: Overvej at arbejde med et forbedringsprojekt, der handler om at skabe strategisk vigtig dokumentation for, hvad der virker. Hvis data ikke kan afdække, hvad der virker, så overvej at opstille kvalificerede indikatorer for, hvad der virker og hvorfor. Barrierer i og for selvevaluering