Biologi B Overvejelser vedr. organisering og tværfaglighed/samspil

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
5 IT-didaktiske principper
SRP på Faaborg Gymnasium 2013
Science in Action en studieretning med Matematik A, Kemi A, Fysik B.
Velkommen til matematikkonference 7/3-13
Dansk og historie i Studieretningsprojektet
Grundlæggende IT, niveau G
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Science Class Juelsminde Skole
HTX – teknisk gymnasium
Roskilde Tekniske Gymnasium
STUDIERETNINGSTONING PILOTPROJEKT DISPOSITION  Indledende kommentarer  Rammerne for pilotprojektet  Det PR skal høres om  Eksempel på en.
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
Eksamen og eksamensbilag :
Fokus på læring og dannelse
Kulturforståelse niveau C
At udforske sin egen praksis
Matematik. Matematik er et grundfag på 75 lektioner. Det er bestemt af de faglige udvalg indenfor de enkelte håndværksfag hvilke grundfag eleverne skal.
Velkommen Til Klassemødet i 1x.
Hvordan søger man om optagelse?
Esbjerg 5. nov 03 / TC1 Reform af de gymnasiale uddannelser.
De naturvidenskabelige kompetencer og erhvervsudviklingen – et samspil v. Udviklingschef Søren Ring, Region Hovedstaden.
Virkelighedsnært Undervisning USA USA Bål Undervisning Fed fredag Klatring Aktivtur Dit eget projekt Kreativ Bål Selvtillid Maddag Teambuilding IT-baseret.
Køreplan for studieretningsvalget: Orientering i klasserne Fyraftensmøde for elever og forældre den 20. november Afgivelse af ønske senest 1.december kl.
Generel introduktion til EC
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Opgavetyper og hjælp til informationssøgning, STX og HF
Fagdidaktisk kursus i biologi
Gymnasiet (Stx)
Fra vejledning til biologi c
Biologi C Planlægning Indhold Didaktiske overvejelser Studieretning: Samf A, mat B, idræt B.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Sunds skole Evaluering
Innovation og fagligt samspil i biologi
Matematikfaglighed i samfundsfag og EU
Ny Fælles Naturfagsprøve
Celle.
Sæt jer ikke for godt til rette! I vil blive flyttet rundt på…
IT-højskolen – E-Buss Knowledge Management Session 4 Miniprojektet Organisatorisk læring.
Obligatoriske fag Dansk A Teknik A Engelsk B Fysik B Kemi B Matematik B Teknologi B Biologi C Kommunikation/it C Samfundsfag C Teknologihistorie C 3 studieret-
Matematik A på hhx v/fagkonsulent Marit Hvalsøe Schou.
Sprogfagenes metoder Rungstedgaard den 3. maj 2010 Dorte Fristrup, tlf
Celle. Arvemateriale Ukøn formering alkohol Det vil sige det handler om Dagligdags sprog Begyndende fagsprogfagsprog.
Erfaringer fra næsten 2 år med 2.w, NAG
Ligheder/forskelle på HHX – STX – HTX De har helt den samme struktur, dvs. ½ års grundforløb og 2½ års studieretningsforløb. De tæller lige meget til videregående.
”NETFORSØ GET” – Forsøg med digitale opgaver CMU-konference Maj 2016.
Mette Vedelsby & Leif Vejbæk Haslevseminarium 2008 Hvad er et matematikprojekt i.flg. studieordningen I studieordningen for matematik på Haslev Seminarium.
Studieretningsprojektet Anette Lind. Hhx-bekendtgørelsen § 22 Studieretningsprojektet skrives i 2 eller 3 fag med udgangspunkt i et studieretningsfag,
Innovation i biologi og AT Trine Iversen Gl. Hellerup Gymnasium.
Workshop 1 Organisation, kommunikation og samarbejde – eux i praksis.
Niveauer i ungdomsuddannelserne  A – Gymnasialt niveau ( 3 år )  B - Gymnasialt niveau ( 2 år )  C - Gymnasialt niveau ( 1 år ) / EUD  D - EUD-fag.
Fællesfaglig naturfagsprøve på Øster Farimagsgades Skole
Udkast til justering af KS
Grundfaget teknologi i EUD
Kompetenceudvikling i Studieområdet del 2
Fagdidaktisk kursus i biologi
Faggruppemøde Naturfag, fysik og kemi Bodil Tange.
Teoretisk pædagogikum
SSO - Større skriftlig opgave
Vidensbaseret praksis i botilbud
Velkommen til Teknisk Gymnasium Hillerød
SSO - Større skriftlig opgave
Mundtlig prøve og mindstekrav på matematik B
Velkommen til fagligt samspil
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Om prøveformen Filosofi C.
Præsentationens transcript:

Biologi B Overvejelser vedr. organisering og tværfaglighed/samspil Eksempler på undervisning fra B-niveau Prøveopgaver - eksempler

Overvejelser Valgfag i 2. og 3.g, eller Studieretningsfag Elevtyper og forudsætninger

”Frit” efter Lærerplanen(STX & HTX) Biologi B er omfattet af det generelle krav om samspil mellem fagene og indgår i almen studieforberedelse i overensstemmelse med de regler, der gælder for dette forløb. Når biologi B indgår i en studieretning, vælges og behandles dele af kernestof og supplerende stof, så det bidrager til styrkelsen af det faglige samspil i studieretningen..

Eksamensform(STX & HTX) Der afholdes en mundtlig prøve på grundlag af en case- eller temaopgave, der er udarbejdet af eksaminator. Opgaven tager udgangspunkt i cases, problemstillinger, artikler eller lignende, som har sammenhæng med et eller flere af undervisningens temaer. Opgaven indeholder en uddybende undertekst samt kendte og ukendte bilag. Dokumentationer fra undervisningen kan inddrages.

Gode muligheder for Projekt-organiseret undervisning(innovation og problemorienteret) Undervisning i samspil Elevindflydelse(NUZO, virkelighedsnær, IBSE) Sagen kan være: samfundsmæssigt, etisk, miljømæssigt, produktionsmæssigt eller videnskabeligt problem. Temaerne inddrager undersøgelser og eksperimentelt arbejde for at forstå sagen. Biologisk orienterede problemstillinger: Biologien beskriver ofte problemstillinger, fx omkring sundhed, produktion, miljø og etik Biologiske metode Spørgsmål man kan arbejde med: Forbedre/undersøge en naturkvalitet? biotopundersøgelse, lokale interessenter, natursyn, lokalhistorie, grøn helhedsplan, modellering ressourceforbrug bedre? (genanvendelse, affaldsproblem, økologisk fodspor, brugere, affaldssystemer, renovation og kommunalpolitik) fysiske arbejdsmiljø i klassen? (monitering af lys, lyd, temperatur, CO2, fysiologiske effekter, brugere, vaner, bevidsthed hos brugere, tekniske løsninger) Fødevarehygiejne?(mikrobiologiske metoder, indikatororganismer, levnedsmiddelbårne sygdomme, forsyningssikkerhed, levnedsmiddelkontrol, egenkontrol, point of care-tests, tryghed, køkkenhygiejne, vaner, oplysning, effekt af tvprogrammer) Alternativ fødevareressourcer, fx alger /regnorme til fødevarer? (havet som ressource, modellering, dyrkning, næringsindhold, oparbejdning og behandling, miljøeffekter, madvaner i andre lande, brugere, globalt perspektiv) Sund skolemad? (kortlægning af madvaner, kostberegning, identifikation af behov, undersøgelse af motivation og viden hos brugere, samfundsmæssige og økonomiske konsekvenser, andre landes politikker og skolemad, løsninger). Løsningen og faget Biologis baserede løsninger Biologi har en stærk teknisk, anvendelsesorienteret dimension. Biologisk viden indgår fx i tekniske løsninger på sundhedsmæssige, miljømæssige og produktionsmæssige problemer. Ny biologisk viden kan give ophav til nye anvendelsesmuligheder og produkter. De er måske ikke løsningen på et presserende problem, men giver mulighed for at gøre noget smartere eller billigere.

Fordele ved samspil: Præsentere ”Ting som faget ved” Præsentere ”Metoder som faget anvender” Tydeliggøre fagets ”Naturlove” I Jens Dolins tekst fra ”Gymnasiepædagogik” kan fag opfattes som historisk betingede konstruktioner(~sociale konstruktioner). Det er altså lige som ”sprog” – en konceptualiseringer af verdensopfattelsen. I konstruktivismen betragtes ”Virkeligheden” ikke som et spørgsmål om enten objektets eller subjektets egen eksistens, men derimod som et spørgsmål om den mening objekter og subjekter skaber gennem deres relationer til hinanden. Sagt på en anden måde betyder det, at der inden for socialkonstruktivismen ikke findes individuelle konstruktioner. Alt foregår inden for rammerne af individernes sociale interaktion. At virkeligheden således konstrueres igennem et allerede konstrueret tankesæt ogformuleres igennem indarbejdede ordstrukturer og semiotisk forforståelse stiller store krav til underviserens tilstedeværelse for meningsdannelsen. Ifølge Piaget strukturerer mennesker viden, hvorved vi lærer. Piaget taler for, at man lærer ved at lagre viden i henholdsvis figurative og operative skemaer. Ny viden udvikler vores forståelse for omverden ved enten at assimilere ind i de etablerede skemaer eller akkommodere sig i de eksisterende skemaer. Pointen er altså her, at selve læringsprocessen egentlig først starter, når eleverne udfordres i en sådan grad, at det forventede resultat af en assimilationsproces ikke passer ind i det eksisterende skema. Herved der sker en forstyrrelse af den kognitive ligevægt. Denne ligevægt genetableres med akkomodationsprocessen, ved at ’skemaet’ rekonstrueres og udbygges til et nyt skema.  Eller med andre ord; det vil sige, at underviseren skal være opmærksom på at balancere mellem at tilbyde eleverne ny viden, som kan ’forstyrre’ og rekonstruere nye kognitive skemaer, men samtidig læne undervisningen op af noget, eleverne allerede kender. Underviseren skal således hele tiden være til stede for at prikke til forståelsesrammerne samt korrigere misforståelser.

Jens Dollin ( i Gymnasiepædagogik s. 197.) Videnskabsfag er …enheder for vidensproduktion…baseret på en standard for hvordan viden produceres. Undervisningsfag er …enheder… som har til formål at sikre …undervisning i et givent fagområde

Biologi – en opfattelse af verden Fra faglige mål(Bio B): ”demonstrere viden om fagets identitet”  ….eller m.a.o Vi skal (prøve at) flytte faget fra undervisningsfag til videnskabsfag Biologi er et videnskabsfag; en enhed for vidensproduktion. Det udmøntes rent praktisk som et undervisningsfag. Et basisfag oversættes til undervisningsfag ved ”at fokusere på det i basisfaget som har værdi i forhold til formålet med den pågældende uddannelse”.

Hvad er biologi? Biologiens spørgsmål: 1) Hvad er det levende - altså hvad kan vi henregne til de levende organismer? 2) Hvordan er det levende opstået? 3) Hvorfor viser det levende sig, som det gør?

2 paradigmer, naturlove 1) Livet er opstået tilfældigt - enten på jorden eller andet sted. 2) Livet har intet formål, men organismernes livsytringer er bestemt af stræben efter arvematerialets overlevelse.

Fagets fokus Hvordan gør en biolog? -metoder Hvordan tænker en biolog? Hvordan og hvornår anvender vi biologi?

Udfordringer ved samspil Hvordan får man eleverne til at forstå særfagligheden? Hvordan koordinerer man sin undervisning med forskellige kollegaer i en travl, skemaopdelt hverdag?

Hvordan kan eleverne arbejde selvstændigt og projektorienteret? Teknologi & Proces, levnedsmidler & Sundhed. QR-koder

B-biologi-eksempler Fremstilling af vaskemiddel – virtuelt(2.g) Populationsbestemmelse af regnorme(3.g) Drughunter-dysten(tværfagligt med kemi)(2 & 3.g) Naturvurdering - Ekskursion til St. Søgård Sø(tværfagligt med kemi)(2. & 3.g Monitering af ålegræs i Kertinge Nor(3.g) Populationsbestemmelse i min egen folkeskoletid Formalin ”Elevers interesse i naturfag – et læringsperspektiv”(uddrivning med kaliumpermanganat) 3. sulfoopløsning

Fremstilling af vaskemiddel(2.g) Case: udvikling af opvaskemiddel

Indhold Proteinsyntesen http://enzymersindvirkning.wikispaces.com/

Populationsvurdering(3.g) Case: Restaurant OMA

Indhold Foredrag om regnormens biologi, systematik(notetagning) Populationsbestemmelse på valgte stationer Afrapportering til OMA

Drughunter-dysten(2. & 3.g) Beskrivelse: http://www.lundbeck.com/drughunters Konkurrencebidrag klassen vælger en vindergruppe der præsenterer en poster på Lundbeck.

Organisering Teoriundervisning(neurologi og fremstilling af medicin-patentlovgivning) + projekt(valg af sygdom) Pitch-session(a la science-slam) Projekt + teori(proteinkemi + databasesøgninger, 3D-visualiseringer) Posterpræsentation, valg af vinder & konstruktiv kritik Færdiggørelse af poster(kun vindergruppen)

Naturvurdering af St. Søgård Sø(2. & 3.g) http://www.sdu.dk/om_sdu/institutter_centre/i_biologi/forskning/biologisk+feltstation

Indhold Før sommerferien(teori om økologi) Efter sommerferien Mini SRP(indhold: teori, databehandling og grafisk præsentation) Ekskursion á 3 dage -linietaksering -faunaundersøgelse(Sø og Mose) -faunaundersøgelse(sø-udløb) -dataopsamling(respirometri)-matematik Fælles resultater i et google.doc Tidsskriftsartikel til ”vand og jord” manuskript i individuel Wiki.

Studietur til København(3.g) Program

Monitering af ålegræs Et pilotprojekt med Fjord- og Bæltcentret For Formål, indhold etc. Se program

Opgave - eksempler eksempler Spørgsmål 7 vandmiljø Spørgsmål 9: Motion og sundhed

Undervisningsbeskrivelse her: