Aftenens program 1. Velkomst og præsentation af medarbejdere

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Velkommen på Skibet Skole
Advertisements

Inklusion Fællesskab Faglige mål Rumlighed.
Østervangsskolen 2010.
I må endelig stille spørgsmål undervejs !!
Fleksibel Skole på Ubberud Skole
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Information om folkeskolereformen tirsdag den 29. april 2014 mellemtrinnet.
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Informationsmøde - Gug Skole 2014/15
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
(Rullende) Indskoling
Skolereform ’14 - Gesten Skole (børnecenter)
V ELKOMMEN TIL ÅRSMØDE Kollerup Skole Tirsdag d. 11. juni 2013.
Lærerprofessionen.
Møde for nye forældre på Åløkkeskolen d. 31/10 – 2013.
Forældremøde X årgang.
Børnehaveklassen Velkommen til Hunderupskolen.
Informationsmøde ny skolestartere 20. november 2013
Skolereform august 2014………………
Årsberetning fra Skolebestyrelsen 2010 / 11
Introduktionsaften 10. klasse på Hjalleseskolen
Rullende skolestart August Forældre samt personale i daginstitutionerne Velkommen til orienteringsmøde 10. februar kl
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Informationsmøde vedr. skolestart Træd varsomt – her bliver mennesker til det allervigtigste for et menneske er at kunne klare sig selv – blive.
Rosenlundskolen - på vej ind i folkeskolereformen
Formålet med aldersblandede hold & rullende skolestart
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
Sammenhæng: Reduktion af det daglige energiforbrug. Energiforbruget i den enkelte kontraktstyrede enhed skal nedbringes med 2% om året. Mål: Aktiviteter.
Rønde Skole Linje 10 Eleven i centrum -Et år med fokus på nutidens udfordringer til en afklaring om fremtiden.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
Oplæg til fællesmøde om Ny skole 2013 Mandag d. 2. juni – 21: 30 på Søndergård Skole v/ skolechef Per Udesen og Børne- og Kulturdirektør Klaus.
Fleksibel Skole på Ubberud Skole Forudsætninger Hvad skal fremtidens skole kunne? Hvordan vil vi gøre det? Processen på Ubberud Skole Fastlagte rammer.
Velkommen til Orientering om:  Projekt ”Fleksibel skolestart”.  Heldagsskole og det brede læringsbånd.
Folkeskolereformen på vores skole
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
INDSKRIVNINGSMØDE.
Velkommen.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
Folkeskolereform Camilla: Velkomst.
Nørre Aaby Realskole - en skole jeg er stolt af Velkommen til info-møde om Ællinger 2015 tirsdag den 4. november 2014.
Fokus på skolestarten Hedeboskolen Skagen.
Januar:De store starter med at øve til forstilling Mellem og små har almindelig skovdage Februar:Forestilling for forældre og bedsteforældre Lave fastelavnspynt.
O RIENTERINGSMØDE FOR KOMMENDE 0. KLASSE. D AGSORDEN Præsentation af Langsøskolen Fra børnehave til skole Ny på en skole Forventninger til forældresamarbejdet.
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 8. november 2011.
Kildeskolen Kildeskolens struktur. Skolens formål skabe et alsidigt og udfordrende læringsmiljø danne grupper af en størrelse som præges af mangfoldighed.
Program Velkomst Digital indskrivning Forårssfo på Holluf Pile Skole
Informationsaften på den nye distriktsskole i Skovlunde.
Møde for nye forældre på Åløkkeskolen d. 11. november 2014
Kokkedal Skolens børnehaveklasse
Gentofte Kommune Skolestart Børnehaveklasse er obligatorisk Skolestart og barnets alder - Børn der fylder 6 eller 7 år i 2014 skal starte i børnehaveklasse.
Velkommen til fælles Informationsmøde
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Rullende skolestart August 2010.
Skolestart Program Velkomst Lovgrundlag og trinmål for 0. klasse
Informationsmøde for forældre til kommende børnehaveklassebørn
Den Sammenhængende Skoledag På Holluf Pile Skole Odense.
Velkommen til alle nye og kendte elever og forældre.
Årsplan skolesundhedsplejen 2015,
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Januar 2010 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Januar 2010 SØNDAG MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG
Januar 2010 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
August 2009 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
Årshjul Baggrund Indholdet i Årshjulet tager udgangspunkt i Folkeskolelovens § 44, stk. 1 som siger, at skolebestyrelsen har pligt til at føre tilsyn.
Præsentationens transcript:

Aftenens program 1. Velkomst og præsentation af medarbejdere 2. Fleksibel Skole – mål og rammer 3. Fleksibel Skole – dagligdag 4. Indskrivning 5. Skolebuskørsel 6. Eventuelt 7. Rundvisning i indskolingen

Fleksibel Skole på Ubberud Skole Forudsætninger Hvad skal fremtidens skole kunne? Hvordan vil vi gøre det? Processen på Ubberud Skole Fastlagte rammer indtil nu

Forudsætninger Politiske udmeldinger om Fremtidens Skole med børne- og ungemiljøer – sept. 2008 Opfordring fra Skoleafdelingen, som mente, skolen havde rammer og baggrund – 2008/09 Skoleafdelingens udmelding om den forlængede skoledag fra 0.-6. klasse i august 2013. Til beslutning i Børne-Ungeudvalget Regeringens Folkeskolereform Byrådets budgetbeslutninger kræver nytænkning af skolelivet og opbygning af mere inkluderende skole

Lokalt arbejde for projektet Skoleåret 2010-11: forberedende arbejde i Indskolingens personalegruppe Skoleåret 2011-12: fortsat arbejde i Indskolingens personalegruppe Fra august 2012: Fleksibel Indskoling 3 - årigt udviklingsprojekt med løbende intern evaluering og tilretning Ekstern evaluering efter 3 år – foråret 2015

Hvad skal fremtidens skole kunne? Ønske om: Fleksibel organisering af hverdagen Forbedring af mulighederne for inklusion Større samspil mellem lærer- og pædagogkompetencer

Hvad skal fremtidens skole kunne? Forbedre muligheden for at tage udgangspunkt i den enkelte elev Både fagligt og socialt Give eleverne mere tid til fordybelse Lære eleverne at tage et medansvar for deres læring Udvikle elevernes personlige og sociale kompetencer i forhold til fremtidens arbejdsliv At kunne omstille sig til nye rammer At kunne samarbejde med nye kammerater At møde forskellige voksne

Hvad skal fremtidens skole kunne? Give bedre mulighed for reel inklusion Ny Lovgivning på Specialundervisningsområdet (elever med støttebehov under 12 ugentlige lektioner skal støttes i alm. undervisning) F.eks. ved undervisningsdifferentiering, 2-lærerordninger, holddeling, undervisningsassistenter, samt suppl. uv.

Hvad skal fremtidens skole kunne? Forbedre elevernes faglige resultater (den globale verdens konkurrence) Med respekt for skolens værdigrundlag De glade børn – den enkelte elev skal lære og udvikle sig i fællesskabet – det meningsfulde og det værdige liv Det brede samarbejde omkring eleven Lærere/pædagoger, forældre, elever, eksterne samarbejdspartnere m.fl. (foreninger, klubber, lokalt erhvervsliv, brobygning o.lign.)

Hvordan skal vi gøre det? Skabe nye og bedre rammer for elevernes læring Oprette vedkommende læringsrum for den enkelte elev Udfordre alle elever på tilpas niveau Iværksætte en tidlig indsats

Hvordan skal vi gøre det? Værktøjer: Holddelinger Klare elevplaner for den enkelte med udgangspunkt i faktatal, test, kortlægninger, profiler m.m. – afstemt med forældrene Give mulighed for pædagogisk sparring i klasserummet M.m.

Hvordan skal vi gøre det? Ved at danne elever Klasseledelse Relationsarbejde Udvikle elevmedansvar For sig selv og andre Resursespejder F.eks. kåringer – fejringer – alle er gode til noget Aldersintegration

Fleksibel indskoling 4- års hjul i udegrupper og hjemklasser Fag Timeløse fag Projekter og emner Sociale kompetencer F.eks klassemøder Vekslende samarbejdsformer Makkerordninger

Rullende skolestart Børnene starter den sidste onsdag i den måned, de fylder 6 år Møder ind i en aldersintegreret hjemklasse Hver hjemklasse har 2 lærere og 2 pædagoger tilknyttet

Brobygning Et besøg pr. kvartal på skolen med kommende skolestartsbørn og pædagoger 7/1-2015 for dem der har fødselsdag i januar, februar, marts og april 8/4-2015 for dem der har fødselsdag i maj, juni, juli og august 9/9-2015 for dem der har fødselsdag i september, oktober, november og december Et fyraftensmøde for forældre til nye børn pr. kvartal 14/1-2015, 15/4-2015, 12/8-2015 Barn og forældre på besøg i skoletiden. De møder klassen og en kontaktperson Klokken 9-10.50 - ? Onsdag i ugen før skolestart 21/1 -2015 for børn født i januar Barnet modtages i klassen sidste onsdag i måneden – i den måned hvor barnet fylder 6 år. Forældre er med – klokken 9.00 – 14.10 – evt. UFO 28/1-2015 for børn født i januar Der afholdes en evalueringssamtale mellem skole og forældre kort efter skolestart

Skolestart Børnenes 1. skoledag er altid hjemklassedag Barn og forældre møder kl. 9 Barnet møder sin modtagemakker Den nye elev vises rundt på skolen

Forældresamarbejde Løbende, tæt forældrekontakt Intra, ved aflevering/afhentning, telefon, forældresamtaler løbende … Klasselærer og klassepædagog tilbyder et møde 1-2 måneder efter skolestart, hvor starten evalueres Vi arbejder på at alle nye forældre modtages af trivselsambassadører Forældrekaffe hvert kvartal

Kriterier for fordeling af elever i hjemklasser Ligelig fordeling mellem drenge og piger Ligelig fordeling aldersmæssigt Der tages hensyn til det hele barn (relationer, socialt, fagligt…) Nye elever placeres på baggrund af balance i hjemgruppernes størrelse og sammensætning Ved tvillinger tages kontakt til forældre Søskende placeres som udgangspunkt i hver sin klasse

Kriterier for fordeling af elever i hjemklasser Det tilstræbes at danne 4 hjemklasser, der er så ens som muligt i forhold til ovenstående Ledelsen placerer nye elever i hjemklasserne på baggrund af Hjemklassernes sammensætning Brobygning

Holddelingsprincipper Faglige, sociale, personlige kompetencer Udviklingsniveau Interesser Køn Andet

Besluttede rammer for det videre arbejde på hele skolen Nuværende afdelingsopdeling fortsætter indtil videre Der rykkes op på mellemtrin som årgang Aldersintegration i fordybelsesuger

Indskrivning Digital indskrivning fra den 10/11 til og med den 23/11 Indskrivning til Distriktsskolen Husk samtykkeerklæring ved delt forældremyndighed Ved problemer henvendelse til Borgerservice Tilmelding til UFO kommer senere via digitalpost Husk udmelding fra børnehusene sker automatisk

Dagligdagen

SPØRGSMÅL