Et par tips til økonomi Regnskabsanalyse og økonomistyring (rentabilitet, indtjeningsevne, kapitaltilpasningsevne) + likviditet. Hvordan er økonomien sat.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Logistik Mål og strategier
Advertisements

Anskaffelse af ny teknologi
Etablering af virksomhed
Roskilde Handelsskoles APV-procedure
Indledende aktiviteter
Head Lean Netværks-gruppe.
Analyse af eksterne og interne forhold
17. Lagerstyring Lagertyper Produktionsvirksomhed Handelsvirksomheder
Logistik og Lagerteori
Et par tips til økonomi Regnskabsanalyse og økonomistyring (rentabilitet, indtjeningsevne, kapitaltilpasningsevne) + likviditet. Hvordan er økonomien sat.
Introduktion til kriterium 4 Partnerskab og ressourcer Excellence netværk 2004 Jørgen Kjærgaard.
Kapitel 2.
Logistik og supply chain management
Studieretningsprojekter
Vækstvirksomheders udfordringer
13. Arbejdsdeling i en virksomhed funktioner
Virksomheders Risk Management i juridisk kontekst
Som ledelses instrument
27. Produktionsstyring Produktionsstyringens mål
15. Logistikbegrebet og logistisk effektivitet
Udvikling og styring af en virksomhed
Virksomheder - definition
BackIIBasic En undervisningscase i entrepreneurship
20. Indkøbsstyring Indkøbsfunktions opgaver:
25. Logistisk effektivitet
Logistik Logistikbegrebet - Kort definition:
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Generel introduktion til EC
Emballage og Transport 1 Fokus på logistik, transport og distribution Modul 2 Teknologisk Institut Emballage og Transport.
Kap. 14 – Samlet vurdering af en virksomhed
25. Indkøbsstyring Indkøbsstyringens mål Forsyningsstrategi
29. Plan- og budgetlægning
Økonomistyring og budgettering
Kvalitetssikring af lærerpræstationer - Hvordan?
Kapacitetsstyringens beskrivelsesmetoder
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
Økonomisk virksomhedsbeskrivelse Kapitel 5
27. Lagerstyring Lagerstyringens mål Lagertyper
Ledelse af forandringer i praksis Peter Engberg Jensen.
Virksomhedens informationsbehandling lektion 11 Logistikmodeller og definitioner Ved. Jens Godik Højen.
Hvordan følger jeg op på målene med budgettet? v. Økonomikonsulent Arne Larsen Agrogården.
34. Plan- og budgetlægning
5. Virksomheden i drift Virksomheden i vækstfasen
Indkøbs- og logistikchef, Region Midtjylland
24. Logistik Logistikbegrebet - Kort definition:
Regnskab & økonomistyring - Lektion 9 HD 5. semester forår 2010
Kapitel 16 Logistik og Lagerteori
Gode råd om indkøb 1.Få overblikket: Kig på indkøbet lidt fra oven 2.Brug allerede indgåede indkøbsaftaler 3.Bliv en del af et fællesskab 4.Konkurrenceudsæt.
Kapitel 30 Debitor-, kreditor- og lagermodul. Kap. 30: Debitor-, kreditor- og lagermodul Økonomistyringssystemer FordeleUlemper Indtastning af bilag er.
Modenhedsniveauer for en maturity model på ankervirksomheder De 5 modenhedsniveauer Ad hoc-niveau Ad hoc-niveauet er karakteriseret ved, at indkøbsområdet:
INDLEVELSE SKABER UDVIKLING Beskæftigelsesregion Syddanmark Budgetseminar Budgettering og dimensionering af indsatsen for de forsikrede ledige i 2010.
Betaler en professionel bestyrelse sig ?. Professionel bestyrelse og ejerskifte… Mindre pres på virksomhedens daglige ledelse En rigtig pris Mindre bøvl.
Kapitel 30 Debitor-, kreditor- og lagermodul.
Funktioner og arbejdsdeling
SUF - gevinstrealisering
25. Logistisk effektivitet
26. Indkøbsstyring Indkøbsstyringens mål Forsyningsstrategi
27. Lagerstyring Lagerstyringens mål Lagertyper Produktionsvirksomhed
Resultatbudget i produktions- virksomhed
34. Planlægning og budgetlægning
5. Virksomheden i drift Virksomheden i vækstfasen
24. Logistik Logistikbegrebet - Kort definition:
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
26. Indkøbsstyring Indkøbsfunktionens opgaver:
27. Lagerstyring Lagerstyringens mål
Introduktion til virksomhedsdelen
Kapitel 12 - Organisationsstruktur
25. Logistisk effektivitet
Virksomhedens livscyklus
Gode råd om indkøb Få overblikket: Kig på indkøbet lidt fra oven
Præsentationens transcript:

Et par tips til økonomi Regnskabsanalyse og økonomistyring (rentabilitet, indtjeningsevne, kapitaltilpasningsevne) + likviditet. Hvordan er økonomien sat sammen. Kan med ud fra nøgletallene i regnskabsanalysen se problemstillinger, udviklingsretninger. Hvad er årsagen til nøgletalsudviklingen og sammenhængen. Hvad med likviditeten, har man et stort tilgodehavende, lang skyld tid til debitorer? Hvordan med gældssiden, fordeling på kort og langfristet gæld. Desuden bør et konkret løsningsforslag ende ud med en økonomisk konsekvensbeskrivelse. Organisation (organisationsplan, myndighed/ansvar, arbejdes der uformel på kryds og tværs af organisationsprincippet, arbejdsdelingsprincip, forretningsgangen, ledelsesformer, formel/uformel, er organisationen gearet til vækst? Er org. bæredygtig?) IT (anvendes der IT-systemer i økonomifunktionen? Til indkøb, lager og produktionsstyring? Anvendes ERP system / IT som led i nøgletalsrapportering? Budgettering (Hvilke budgetter udarbejder der? Resultatbudget, likviditetsbudget, balancebudget, hvordan anvendes budgetterne? Fungerer budgetproceduren? Er budgetkontrollen god nok?

Et par tips til økonomi Logistiks effektivitet, indkøbs- og lagerstyring, distribution Logistik: virksomhedens værdikæde, samlet forsyningskæde – kan den være mere aktiv medspiller med underleverandører, logistikafdelingens placering, Leveringsservice og logistikomkostninger (lagerservicegrad, leveringstid- og overholdelse, lageromkostninger, emballage og håndteringsomkostninger), afvejning af leveringsservice og lageromkostninger. Styrer de efter logistiske nøgletal? Indkøbsstyringen: Producerer de selv eller køber varerne? Er der klare mål for indkøbsfunktionen? Hvordan styres selve indkøbsprocessen? anvendes der differentieret indkøbsstrategier? ABC-analyser? Er der mange eller få leverandører/varer? Er indkøbene/råvarerne vigtige for den samlede værdikæde/proces? Er virksomheden sårbar? Tager det lang tid at fremskaffe varerne? Lagerstyring: Indretning af lageret, lagerstørrelse, produceres til lager eller efter ordre, anvendes der lagermodel, sikkerhedslager, hvilken indkøbsstørrelse er den mest optimale (ordrestørrelse), er der høje lageromkostninger, håndteringsomkostninger Distribution: Lagerstruktur (centrallager, decentralt, terminal, distributionscenter), Transport (selv eller outsource)

Et par tips til økonomi Produktionsstyring (Hvordan fungerer produktionsprocessen? Hvilken produktionsform anvendes der? Kan den optimeres på nogen måde, f.eks. ved anvendelse af LEAN tankegangen, kan man opnår besparelse med outsourcing ved dele af produktionen. Anvendes der Pull eller Push strategi, er der høj grad af automatisering eller sker der mange manuelle processer, kapacitetsudnyttelse, maskinpark, kalkulationer, lønniveau, spildprocenter, nøgletal, er der fokus på kernekompetencer ) Ejerforhold (hvilen selskabsform er der anvendes? Er ejerne meget synlige i virksomhedens drift eller er de del af bestyrelsen? Er selskabet ejet af danske eller udenlandske ejere?) Værdier, strategier og mål (Etik og moral - hvordan kommer det til udtryk? Arbejdes der ud fra en stake- eller shareholder betragtning? Er virksomheden bæredygtig på sigt? Hvad med miljøet? Udarbejdes der miljøregnskaber? Går man op i miljøet i virksomheden?, Hvilke strategier arbejdes der ud fra? Kan der udarbejdes strategiske analyser? Har man klare operationelle mål? Er strategien tydelig og implementeret ind i organisationen? Er man gearet til vækst og udfordringer?

Et par tips til økonomi Husk følgende… At få kædet økonomidelen sammen med afsætningsdelen At få vigtige elementer fra den økonomiske analyse med i SWOT-oversigten At få vigtige elementer fra den logistiske analyse med i SWOT-oversigten At opstille evt. budgetter / økonomisk effekt som følge af Jeres løsningsforslag At anvende fagbegreber og relevante teoretiske modeller i Jeres forslag, så løsningsforslaget ikke bare bliver ”løs snak” At vurdere anvendelsen og konsekvensen af Jeres løsningsforslag økonomisk samt lave en handlingsplan for udførelsen deraf At opstille mål og tidsplan for Jeres løsningsforslag, så det kan måles om det er en succes efter en given periode