DI Vendsyssel Erhvervstræf 23. Maj 2011 Peter Høy

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
15 OKTOBER 2012 RETHINK BUSINESS 1 Projekt "Rethink business" handler om at styrke din virksomheds forretning. Det kan være i forhold til indkøb af materialer,
Advertisements

Værktøj til CSR-dreven innovation Der skal udvikles et nyt værktøj til CSR-dreven innovation. Vores mål er, at værktøjet skal inspirere og hjælpe danske.
Økonomiske beregninger
Electrolux Marketing koordinator, web Michael Skrydstrup HR Konsulent Anne Mette Hildebrand Udvælg en elev, der skal sige til, når der er gået 5, 10 og.
Kan man tænke intermodalt i Europa …hvad skal der til?
1 November 2002 Skanska Danmark A/S Ledelse af innovation - Entreprenøren Udviklingschef Niels Falk.
Jarnes A/S Ud af krisen Hvem er Jarnes A/S? • Start: Palle Jarne Clausen 1961 • Nu: 50% Morten Jarne Clausen & 50% Gitte Clausen Bruun Jarnes A/S.
Head Lean Netværks-gruppe.
Hvad er lean Konstant fokus på spild i alle processer. Nedbringe lagre, gennemløbstider og mindske omkostninger. Sikre en høj kvalitet af produkter og.
Holmegaard en ny begyndelse.
Koncernchef i Tryg Vesta Group
Produktion og Logistik
Network Marketing En 2 til 5-års Plan Fremtidens Virksomhed
Det Internationale Område
Velkommen til Arovit Petfood - DMP
NewBiz Scandinavia, 13. marts 2014
Erhvervscase Erhvervscasen kan f.eks. indeholde:
DI Handel årsdag - Tirsdag den 12. maj Adm. Direktør Steen Weirsøe
På toppen af krisen og klar til fremtiden DI Hovedstaden Erhvervstræf 19. marts 2009.
Byggecentrum Innovation i markedsføringen Middelfart 1. februar 2010.
Udvikling I landet bag motorvejen
Fra idé til virkelighed Den innovative Skole 2007 I V Æ R K S Æ T T E R.
Automatisering af tværorganisatoriske processer
Udvikling og styring af en virksomhed
Præsentation af e-takeaway.dk
Services Services som fundament for virksomhedens infrastruktur
Parker samarbejder med sine kunder om at forbedre deres produktivitet og indtjeningsmuligheder.
Innovation – et mindset hos ledere og medarbejdere Tina Lambrecht Danske Fysioterapeuter.
Globaliseringsnetværket 13. marts 2008 Eksport Kredit Fonden.
Tilskud til IKT-projekter - Støttepuljer for SMVer V. Søren Bjerregaard Pedersen Norddanmarks EU-Kontor.
Virksomheder - definition
Intro september 2008 Vind eller forsvind - den nye globale virkelighed - introduktion John Klindt, adm. dir. Micotron A/S 1.
Dansk produktion i globale værdikæder 14. november, 2013.
{ DS Håndværk & Industri } Vandkanten som vækstdynamo og højuddannede i SMV’er Akademikerkampagnekonference 16 april 2012.
BackIIBasic En undervisningscase i entrepreneurship
Microsoft / Multidimensionel marketing til Small Business Fra multidimensionel segmentering til multidimensionel marketing - En analyse af SME markedet.
Introduktion til Microsoft CRM Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
Sune Adam Schackenfeldt, PA Consulting Group
20. Indkøbsstyring Indkøbsfunktions opgaver:
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Martin Klitskov, Niclas Kønig, Frederik Thomsen og Rikke Nors
Virksomhedspræsentation China Outsourcing Company.
24. november 2014 Fremtidens industrimedarbejder - tendenser og udfordringer.
Kapacitetsstyring.
CBS Bibliotek …flere fremtider, én strategi René Steffensen Statsgruppens temadag 20. november 2006.
Side Driftsøkonomi Kapitel 21 Innovation.
VSM – Nuværende værdistrøm – Fase 1
Hvordan håndterer en mindre virksomhed CSR?
Vision Daloon er den moderne forbrugers foretrukne leverandør af etniske conveniencefødevarer.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor ECTS-konference, 7. december 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T DEN GLOBALE UDFORDRING - ECTS LABEL- en del af den.
Historik: Grundlagt 1948 Produceret tomater siden 1976 Leverer til GASA indtil 1980 Starter levering til Nordgrønt, men fra 1985 leverer vi direkte.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
at få sund fornuft til sund adfærd….
Jesper Aaberg ForretningskunsulentMicrosoft Strategy Briefing, 12. maj 2005 US title: Business Productivity Advisor.
GASA NORD GRØNT I/S GASA NORD GRØNT i 2010 Med en markedsandel på 65% er GASA NORD GRØNT Danmarks største salgsorganisation indenfor friske.
Dansk Supermarked i korthed
Duba-B8 A/S 100 år med danske håndværkstraditioner indenfor møbelbranchen.
1 Fuld skrue Optimering af produktionen ved HMF v. Lars Vig Jensen VP Sourcing & Supply.
Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre virksomheder – Thomas Bøtker Mortensen – s. 1 Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre.
Betaler en professionel bestyrelse sig ?. Professionel bestyrelse og ejerskifte… Mindre pres på virksomhedens daglige ledelse En rigtig pris Mindre bøvl.
Koncepter og butikskæder
Optimering af produktionen ved HMF
Et digitalt løft af dansk erhvervslivs produktivitet
Strategi Juni 2013 Montanas Strategi
DI Vendsyssel Erhvervstræf 23. Maj 2011 Peter Høy
21. Den strategiske plan.
Ukiumut Nalunaarut 2014/15 Royal Greenland A/S – Årsrapport 2014/15
Overordnet beskrivelse af initiativ Verdensmål-nummer
Royal Greenland A/S – Årsrapport 2017
Vi er ‘One PPG’ Vores formål We protect and beautify the world
Præsentationens transcript:

Martin Professional A/S Vejen ud af krisen ‘Micro’-økonomisk krisehåndtering DI Vendsyssel Erhvervstræf 23. Maj 2011 Peter Høy Fabrikschef, Martin Frederikshavn.

Schouw & Co. A/S 100% 50% 49% Holdingselskab. Langsigtede aktive investeringer i førende industrivirksomheder med fokus på lønsom vækst 100% 50% 49%

Martin Professional Verdens førende producent af computerstyret effektlys Afsættes til underholdnings- og oplevelsesindustrien Primære markeder: Europa Nordamerika Asien Oms.: ca. 800 MDKK Ansatte: 625 Hovedkontor i Århus Salgsdatterselskaber i 7 lande Produktion Kina UK Frederikshavn P.t. ca. 60 % af omsætningen 250 medarbejdere

Produktkendskabs kursus 03-06-2003 Produktkendskab

Høj kompleksitet i produkter og logistik

KRISEN: Martin omsætningsudvikling – Mio. DKK (2011 = Budget) Offensiv / defensiv ‘Turn-around’ Strategi ? Kommer an på det financielle bagland !

Transformationsstrategi At ændre Martin fra at være en kapitaltung reaktiv producent af lysfiksturer med fuld værdikæde til en kapitaleffektiv brand- og imageleverandør af visuelle projektløsninger, der skaber værdi for kunden.

Traditionel: Produktion = Omkostningssted Ny forretningsmodel: Fabrik = Værdiskabende Kapitaltung -> Kapitaleffektiv: Reducere NWC, minimere investeringer i produktionsudstyr Reaktiv producent -> Proaktiv: Markedsorienteret, fleksibel montage Fuld værdikæde -> Fokus på værdiskabelse for kunden: Supportere ’Order Winners in the Market place’ Standard varer -> Projektløsninger Projektmontage, Specialløsninger,

Glas, Optik, Test, Logistik, QA, Indkøring nye produkter (NPI) etc. Fuld kæde: Leve-randør Lager SI US NL Mon tage Mekanik PCBA Fly kasser ASIEN Nord-Amerika Europa Frederikshavn Fabrik 1: 14.000 m2 Fabrik 2: 12.500 m2 Glas, Optik, Test, Logistik, QA, Indkøring nye produkter (NPI) etc.

Make Buy strategi: Fokusere på kompetencer =>Værdi for kunden: Strategisk betydning Høj Fabrikkens kompetencer Make Buy FC Elektronik Mekanik Optik / Glas Projekt-salg Kompleks montage Sluttest Kalibrering ATCO Logistik Kvalitet NPI Kompetenceløft

Struktur – ’Full chain’ til løsningsleverandør Komponentfabrik Saltebakken Slutmontage Niels Bohrs Vej Centrallager Venlo, NL Mekanik. PCBA FC Slut montage Direkte Kundeleverancer Projektsalg Outsourcing: Mekanik Low volume: lokal High Volume: Kina PCBA Flextronics, Skive Fly kasser Solgt til fly kasse producent ‘Order winners in the Market place’: Logistik Fleksibel slutmontage New Product Introduction (‘NPI’) Glas / Optik Kvalitet Kalibrering / sluttest Projektproduktion

Ud af krisen – og hva’ så ? Kompetenceløft Værdi- og holdningsbearbejdning Mål- og resultatstyring Organisationsudvikling Synlig ledelse Strategi Ud af krisen – og hva’ så ? Fra Brændende platform til Visions og målstyring Kompetenceløft Værdi- og holdningsbearbejdning Mål- og resultatstyring Organisationsudvikling Synlig ledelse Strategiproces

fælles fabriksværdier Kultur, adfærd og fælles fabriksværdier   Kunder – Hvordan vil vi gerne have at kunderne ser os Øvrige interessenter - eks. R&D hvordan gør vi os lækre over for dem Os selv - hvordan behandler vi hinanden Timelønskultur Værftskultur Industrikultur ‘Forvildede høns’

Mål- og resultatstyring Man skal måle på det, der er vigtigt Når det går galt, begynder man at måle på alt Når man måler på alt, så er alt lige vigtigt. Hvis alt er lige vigtigt, så er ingenting vigtig. Husk: Mål er adfærdsregulerende Målstyring i produktionsvirksomheder er alt for fokuseret på operationelle detaljer fremfor holistisk forretningsoptimering Hvordan måles: Markedsorientering Fleksibilitet Omstillingsevne Evne til at køre nye produkter ind i produktionen Hvad skal tavlemøderne handle om ?

Martin Fra produktionsorientering til markedsorientering Outsourcing og fokus på kernekompetencer Supporterer ‘Order winners in the market place’ Projektsalg – projektproduktion Løsningsorienteret værdiskabelse for kunden. Men hvad sikrer Martins fabrik om 8-10 år ?

Produktion i Danmark om 8-10 år ? Automatisering og effektivisering – OK, men på ‘microniveau’ og det gør det bestemt ikke alene Produktivitet – OK, men ikke nok. Opfindsomhed og kreativitet – OK, men innovation skal ske SAMMEN med produktionen Bede vores kloge hoveder om: Nye innovative forretningsmodeller så vi kan udvikle konkurrencedygtig produktion i DK

COMPANY OVERVIEW : 2005

Holistisk ctr. Operationel fokus Gennemløbstid = 100 % Ventetid = 95 % Transporttid Opstillingstid Ventetid pga. seriestørrelse 4,5 % Bearbejdningstid = 0,5 %