Problemorienteret projektarbejde

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anskaffelse af ny teknologi
Advertisements

AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Progression i de større skriftlige opgaver:
KUNSTEN AT SKRIVE SPECIALE PÅ DKM/MMT
Det Internationale Område Studieområde 3/
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
Almen studieforberedelse
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Oplæg om problemorienteret projektarbejde
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Introduktion til Medier og Kommunikation //
Karl Henrik Flyums model
Vejledning i projektarbejde
Samarbejde, Læring, Projektmanagement Problemformuleringens svære kunst mm , Kirsten Schmidt.
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Synopsis VIP3/2012.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Introduktion til opgaveskrivning
Problemorienteret projektarbejde
Formalia ved opgaveskrivning
Større Skriftlig opgave
Synopsis VIP13 HH3.
1 PROJEKTFORMIDLING 6 mm i SLP Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet.
Introduktion til 6. semesters temakurser Ved Studievejledningen og undervisere Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå.
7-punktsmodellen Et eksempel på en heuristik
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
HVAD ER EN PROBLEMFORMULERING ?
Om projektarbejdet ved Keld Helsgaun. Disposition Formål Tidsmæssigt omfang Gruppedannelse Valg af projektemne Arbejdsforløbet Vejlederens rolle(r) Projektrapporten.
Samarbejde, Læring og Projektstyring MM5: Projektdesign & Vejledning.
Mød Aalborg Universitet
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Pædagogisk it (pæd-it) Case fra Søndervangsskolen i Hammel som vandt e-læringsprisen i Uddannelsesinstitutionens tilrettelæggelse af uddannelsen.
Udvalg for professionsspor
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
Forskningstræning for HU-læger i Anæstesiologi
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering15A.1 Eksamen…
Almen Studieforberedelse Orientering mandag den 31. januar 2011.
SKABELON.
AT at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
1 Efter Karl Henrik Flyums modeller At formulere spørgsmål - led 1- 7.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
FAGDIDAKTIK i teknologihistorie og idehistorie Workshop om problemorienteret arbejde i idehistorie.
Almen Studieforberedelse Orientering tirsdag den 27. januar 2015.
KNÆK KODEN SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 45.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
SRO SKRIV!.
Projektopgaven.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Større skriftlig opgave i 2.hf
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Studieretningsprojektet!
Department of Marketing and Management
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Efter Karl Henrik Flyums modeller
SSO - Større skriftlig opgave
SSO - Større skriftlig opgave
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
AT1 PROBLEMFORMULERING | problemstillinger FAGLIGE METODER
SRO SKRIV!.
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Problemorienteret projektarbejde Meritsemesteret

Disposition Rammerne for projektarbejdet Formålet med projektarbejdet Idé til projektarbejdet Problembaggrund Problemformulering Målformulering Valg af undersøgelsesmetode Planlægning

Rammerne Projektarbejdet udføres i studiegrupper Der er tilknyttet en vejleder Forløb: Start: 21. nov. (hjemme) Samværsdag: 25. nov. Samværsdag: 16. dec. Samværsdag: 16. jan. Aflevering af projektet: 29. januar Godkendelse af projekt og procesevaluering (februar 2009)

Formålet med problemorienteret projektarbejde Arbejde selvstændigt (i grupper) med en bioanalytiker-relevant problemstilling Opsøge, tilegne sig og kritisk vurdere ny viden Planlægge, udføre, dokumentere og kritisk vurdere eksisterende laboratoriemedicinske undersøgelser og analyser Forstå og anvende videnskabelige arbejdsmetoder Formidle erhvervet viden Træne kommunikations- og samarbejdsevne

Idéen til projektarbejdet Tag udgangspunkt i et problem der skal forklares eller forstås. Noget I undrer jer over. (eksempler ses i Noter i projektarbejde side 5, 34, 35 og 36) Problemanalyse: Hvad findes der af relevant litteratur? Har gruppen en fælles opfattelse af projektet? Overvejelser: Ideens faglige relevans Den praktiske gennemførlighed indenfor projektets rammer (er det for omfattende?) Den etiske ansvarlighed

Problembaggrund Problembaggrunden indeholder en kort introduktion til emnet samt afgrænsningen af dette. I skal redegøre for jeres undren og I skal forklare læseren hvorfor det valgte problem er interessant.

Problemformulering En problemformulering er spørgende og den skal lægge op til diskussion. En problemformulering formuleres som hovedregel i én sætning. Nøgleord: Konsekvenser, perspektiver eller relevans i forhold til laboratoriet, patienterne, bioanalytikere eller kliniske svar. Eksempel: Hvilke konsekvenser vil det have mht. det klinske svar og svar-tiden at påvise Chlamydia trachomatis vha. metode A fremfor metode B på urin henholdsvis podning som prøvemateriale.

Målformulering Målformuleringen beskriver, hvorledes I har tænkt jer at løse problemet. Den skal være handlingsvejledende og konkret. Eksempel: På baggrund af litteraturstudier vil vi: Undersøge og sammenligne sensitivitet og specificitet på metode A og B med prøvematerialet urin. Undersøge og sammenligne sensitivitet og specificitet på metode A og B med prøvematerialet podning. Undersøge og sammenligne svartider for de to metoder og de to prøvematerialer. Vurdere hvilken metode og hvilket prøvemateriale vi kan anbefale.

Valg af undersøgelsesmetode Dette projekt er et litteraturbaseret projekt. Dvs. I vil anskaffe, læse og vurdere den, for problemet, relevante litteratur.

Projektets navn Lav et foreløbigt navn, så jeres projekt kan genkendes og adskilles fra andre projekter. Eksempel: Diagnostik af Chlamydia trachomatis Et helt dækkende navn kan oftest først laves sammen med projektrapporten

Planlægning Hvordan vil I gennemføre projektarbejdet? Arbejdsplan Tidsplan Milepæle