Affaldskampagne 2014 - sortering og bortskaffelse af affald Mette Højby Hedensted Kommune
Hvorfor lige affald? Fokus på landsplan – genanvendelse % En del af vores tilsyn – udvikling af tilsynet Kompetenceudvikling Ændret dagrenovationsordning Ændret erhvervsaffaldsordning
Problem og mål Problem: Virksomheder sorterer ikke i tilstrækkelig grad og kan ikke dokumentere korrekt bortskaffelse af affald Mål: At sikre korrekt sortering og bortskaffelse af affald
Målgruppe Både industrivirksomheder og landbrug Hvorfor? Fælles retning og tilgang for kommunens virksomheder Tværfagligt samarbejde Udnytte kompetencer på tværs Landbrugsteam har affaldssager i det åbne land
Mål Kortsigtet mål: Oplysning om affaldssortering og bortskaffelse Gennemgå brochure/skema på 50 virksomheder Sikre korrekt sortering og bortskaffelse Evaluere på affaldsfraktioner som blev håndteret forkert Kan vi bruge oplysninger til noget?
Mål Lang sigt: At virksomhederne sorterer større fraktioner fra brændbart affald til genanvendelse, frasorterer affald til specialbehandling og deponi At de kender reglerne og følger disse At reducere antallet af håndhævelserne omkring affald på tilsynene.
Tidsplan Opstart af kampagne: uge 5 2014. Udarbejdelse af brochure til hhv. landbrug og industrivirksomheder: uge 5 – 11 2014 Udarbejdelse af plan for tilsynskampagnen: Uge 5 – 11 2014 Opdatering af hjemmeside: Uge 12 Miljøtilsyn på landbrug: uge 12 – 52 Miljøtilsyn på industrivirksomheder: uge 12 – 52 Opgørelse af resultater: Uge 4 2015 Evaluering af resultater, herunder inddragelse af interessenter: Uge 6 2015
Materiale til kampagnen Kampagneplan Brochure til landbrug Brochure til industrivirksomheder Tekst til varslingsbrev og rapportskabelon Tekst til hjemmeside Orientering af politisk udvalg
Kommunikation Mål for kommunikation: At virksomhederne er forhåndsinformeret om kampagnen At signalere vigtigheden ved korrekt sortering og bortskaffelse i forhold til miljøeffekten Målgruppe for kommunikation: Ejere og medarbejdere på landbrug og industrivirksomheder i kommunen Driftsafdelingen i kommunen, som står for genbrugspladsen og andre affaldsordninger Teknisk Udvalg – generel orientering
Kommunikation på tilsynet På tilsynet skal formålet med kampagnen kommunikeres tydeligt: Vi vil sikre større viden om sortering og genanvendelse af affald. Det er væsentligt at affaldet kan genanvendes for at bevare vores miljø Mængden af genanvendt affald fra virksomheder skal øges.
Kommunikation om tidsplan Orientering på Teknisk Udvalg sker på april mødet Orientering om kampagne via varslingsbrev samt tilsynsrapport sker i forbindelse med tilsynet Orientering via hjemmeside sker uge 12 Orientering om evaluering/resultat sker på Teknisk Udvalg marts møde 2015 Orientering om evaluering/resultat sker på afdelingsmøde marts 2015 Orientering om evaluering/resultat til offentligheden sker via hjemmesiden i marts 2015.
Evaluering Blev kampagnens mål nået? Blev kampagnen gennemført med de planlagte ressourcer? Var tidsplanen realistisk? Hvilke læringspunkter kan videreføres til næste kampagne? Hvad er den gode historie om kampagnen?
Foreløbig erfaringer Rigtig god dialog Der er interesse for at gøre det rigtigt Snakker om hvad de skal gøre anderledes Snakker om hvad de kan gøre bedre Vi får spørgsmål med hjem
Erfaringer fortsat At skelne mellem forbrændingsegnet og genanvendeligt Dagrenovation – hvad er det? Genbrugsstationen kontra privat indsamling Regler for afbrænding af affald Fraktioner som har medført spørgsmål: bigbags, byggeaffald, eternit, spraydåser, pap, plastdunke
Byt arbejdsplads med dine kollegaer på genbrugspladsen Temadag affald Byt arbejdsplads med dine kollegaer på genbrugspladsen