Knud Ramian www.ceps.suite.dk Casestudiet Knud Ramian www.ceps.suite.dk.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Fokusgruppe Hvad er en fokusgruppe?
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Vidensbasering af frivilligt socialt arbejde
At forholde sig professionelt Anne Skov
Praksisforskning som læringsrum i socialt arbejde Knud Ramian Center for Kvalitetudvikling, Region Midtjylland
Medicinpædagogik og de individuelle planer v.1.0
VUE - årsmøde Vejledning i Fællesskaber
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Psykoedukation til unge i OPUS
Dataindsamling og kildebearbejdning
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Hvad,hvordan og hvorfor dokumentation. Knud Ramian knudramian. pbwiki
Kvantitative metoder
Historier fra et demonstrationsprojekt
En dansk personlig kommentar til forslag til læreplan i naturfag og til fysikk 1 og 2 Albert Chr. Paulsen, IMFUFA, Roskilde Universitet.
Inquiry based science education
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Most Significant Change I workshopform - erfaringer fra Ibis- Sydamerika København, juni 2005.
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
- Hvad kan I forvente som forældre?
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
A Review of Mobile HCI Research Methods Undersøger og review’er forskningsmetoder indenfor feltet ”Mobile HCI” Formål: At få overblik over nuværende praksis.
Teori, metodologi og metode
Vidensbasering – ovenover og nedenunder Knud Ramian knudramian.pbwiki.com.
Research Light - protokollen
Research Light - protokollen
Oktober 2010ViTSi ViTSi Metoder til praksisbaseret forsknings- og udviklingsarbejde inden for siddestillingsnetværket Elisabeth Kampmann.
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Inquiry Based Science Education - IBSE
Ved Jannie Asklund Mobil:
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Jobnetværket – om fastholdelse i job for mennesker med psykisk sårbarhed
Narrativitet i specialpædagogisk skolepraksis
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Vidensbasering af praksis i praksis Knud Ramian
1 ▪ Casestudiet i praksis
Sæt jer ikke for godt til rette! I vil blive flyttet rundt på…
Research Light Den hurtige, rapportfrie undersøgelse Pilotstudiet spændt for praksis.
Teori-praksis i sygeplejerskeuddannelsen
Unges holdninger til kriminalitet, staf og behandling
Fordybelsesfase: Dybdeanalyse
1 ▪ Casestudiet i JobNet
1 ▪ Casestudiet som Research Light
1 ▪ Casestudiet 2 jobnetværket
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
1 ▪ Casestudiet som Praksisforskning
Humanistisk sundhedsforskning
1 ▪ Casestudiet -en forskningsstrategi
Dette er starten på et lille slideshow, der kan præsenteres på minutter. Slideshowet bygger alene på de materialer, der er udleveret i ’Pårørende-kittet’
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Knæk kurven! Med en transparent kultur og fokus på kerneopgaven Henrik Kongsbak Resonans A/S.
-En undersøgelse, hvor mange personer stilles de samme spørgsmål med et standardiseret spørgeskema. -Respondenterne er typisk udvalgt som en stikprøve,
Projekt PaRIS Projektgruppemøde d.14.januar 2009 Præsentation af: definition af innovation de foreløbige data fra de kvalitative data Projektleder Mette.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
SUF - gevinstrealisering
Den naturvidenskabelige metode
Vidensbaseret praksis i botilbud
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
"De er jo så søde alle sammen"
Videnskabsteori og fagligt samspil Aarhus, januar 2018
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Knud Ramian www.ceps.suite.dk Casestudiet Knud Ramian www.ceps.suite.dk

Hvad er forskning? Disciplinforskning Sektorforskning Praksisforskning Brugerforskning

Vidensbasering

Valg af legitimerings strategier Extern evaluering/ Storskalforsøg Praksisforskning Kvalitetsudvikling Research Light

Praksisforskning i den store verden Practice research Scientist practitioner Practitioner Research Practitioner-based enquiry Real world research Practicebased research Collaborative action research network

Hvad er praksisforskning? gennemføres af praktikere i arbejde retter sig mod fænomener i deres hverdag anvender anerkendte metoder er ‘do-able’ kommunikeres til fagfolk

Valg af forskningstrategier Casestudier Surveys Register-undersøgelser Experimenter

Casestudiet og de andre

Casestudiet kort Casestudier er videnskabelige undersøgelser af konkrete fænomener med det formål at opnå detaljeret viden om fænomenerne - det konkretes videnskab. (efter Bent Flyvbjerg 1991)

Casestudiet Er en forskningsstrategi til empirisk udforskning af et udvalgt aktuelt fænomen i sin naturlige sammenhæng (med mange variable) med forskellige datakilder der anvendes i en argumenteret bevisførelse case for case til en teoretisk generalisering

Casestudiets stammer Undersøgelse af det ene-stående Tæt på etnografien (Stake) Udforskning af hypoteser -Tæt på ’grounded theory’- bottom-up (Robson) Afprøvning af hypoteser Tæt på eksperimentet top-down (Yin)

Hvad er de fælles om? Spørgsmål: Hvad, hvordan, hvorfor? Fænomener: studeres i deres ‘real life’-kontekst Data: Kvalitative og kvantitative metoder anvendes efter behov Analyser: Det handler om ‘opklaring’, Triangulering Konklusioner: teoretisk/ analytisk generalisering

Hvornår? Hvornår ikke? Når N= 1-10 Projektevalueringer ‘Midtbyen’ - Århus Amt Storskalaforsøg - videnskabende netværk Besøgsfamilieprojektet Enkelt cases Cafe-studiet - Skolens blinde øje Teoritestning Ordblindhed Den enkelte behandling som eksperiment Single-case-experimental design Brug ikke casestudiet, hvis forskningsspørgsmålet er : Hvor mange eller hvor meget? Hvis der ikke er et fænomen.

Forsknings-processen

Valg af tema og fokusfænomen? Hvad ved vi? Valg af fokus/fænomen Hvilken betydning har fokus? For hvem? Hvilken position ser vi fra? Hvad vil vi bidrage med? Hvad skal det ende med?

Valg af analyseenhed Individer Grupper/organisationer Situationer Processer Beslutninger Projekter

Valg af spørgsmål Beskrivende spørgsmål Udforskende spørgsmål Forklarende spørgsmål Forandrende spørgsmål

Valg af hypoteser De formodede svar på spørgsmålene Analyse af forforståelsen Formulering af alternative svar Anvendelse af direkte teorier Anvendelse af hjælpeteorier

Alternative hypoteser Er der andre nærliggende årsager? Hvad kan der ske, som har indflydelse på fænomenet? Er der andre forhold, der påvirker situationen? Kan der ske noget i løbet af studiet?

Uddrag fra Programteori for bostøtte til anorexi (Århus kommune) Kroppen regulerer ikke følelser ”Anorexi-projektet” Århus 2005 Mindske risiko for tilbagefald Stabiliserer vægten ….. Langsig-tede resultater Krops-bevidst- hed …… Bruger Massage Krop og Fysik Sygdomser- kendelse Håb …….. bruger Undervisning om spisefor- styrrelser ……….. Psyko-edu- cation Måltid ved hvert besøg Samtaler om kost Træning i alm. Spisning ……… Mad og spisning Kort-sigtede resul-tater Mål-gruppe Aktiviteter Komponent

Programteori:Bostøtte til senhjerneskadede (Socialpsykiatrien Djursland) Selvværd Forebyggelse af kaos-tilstande Stabilisere livsmønsteret ….. Langsigtede resultater Accept på trods af.. …… Bruger Ro i agression Særlige samar- bejdsformer Tryghed Hurtig problem- løsning bruger Vækning Påmindelser ……….. Telefon- kontakt Genoprette hverdagen Oprydning i kaos ……… Akut kompen -serende hjælp Kort-sigtede resul-tater Mål-gruppe Aktiviteter Komponent

Valg af design Single Case-studies/Multiple Case-studies • Holistiske/ Embedded Case-studies

Valg af cases Den enestående case Den Typiske Case Maximum variation Homogenitet Den ‘kritiske’ case Kædeudvælgelse Den opklarende case

Undersøger vi det, vi tror? (Ekstern validitet) Fænomenets renhed Datakvaliteten Undersøgereffekten Overse undtagelser

Er der andre forklaringer? (Intern validitet) Er der andre forklaringer end dem, vi har undersøgt? Undersøg dem For mange ligheder Blive ’indfødt’

Kan andre komme til de samme resultater? (Reliabilitet) Hold styr på databasen Nedsæt en domstol

Etiske overvejelser De usynlige forudindtagelser? Ståstedsbias- Engagement - interesser- Konflikter - Prioriteringer Generelle etiske retningslinjer Utilsigtede virkninger Lov om retsikkerhed, off. forvaltning, persondataloven God videnskabelig praksis Redelighed - God skik - Kollegial adfærd

Fra spørgsmål til data? Hvilke slags data kan besvare spørgsmålene? (Triangulering) Hvilke datainsamlingsmetoder skal vi anvende? (Spørge- ,observations- eller, registermetoder) Hvilke data vil være en besvarelse af spørgsmålene eller bekræftelse af hypoteser? (Pattern Matching)

Datakilder Observationer Dokumenter Registre Informanter Genstande

Spørgemetoder Hvor meget struktur i spørgsmål og svar? Hvor åbne eller fokuserende spørgsmål? Hvilken rækkefølge spørges der i? Enkelt interviews – gruppeinterviews-audit Enkelt interviews – tilbagevendende interviews? Dybdegrad Etik

Undersøgelsesspørgsmål 1. Hvilke forhold skal der være tilstede i et botilbud der fremmer beboerens ønske om at flytte ud i en mere uafhængig boform? 2. Hvilke vilkår har haft indflydelse på udflytningen til en mere uafhængig boform? 3. Hvilke forhold har haft positiv/negativ indflydelse på selve udflytningsfasen til en mere uafhængig boform? 4 . Hvilke forhold der har indflydelse på fastholdelsen af en mere uafhængig boform?

Casestudiets matrix Undersøgelsespørgsmål: Udflytningsønske Hypoteser/Delspørgsmål Søren selv Sørens kontakt personer Vores svar på hypotesen Argumenter for valg af svar Ansvarets betydning I Starten gad ikke forholde mig, men lidt efter kunne jeg se at jeg selv måtte I begyndelsen kunne slet ikke snakke flyt, men vi kunne tale drømme så efter hånde I begyndelse. Men så Det ser altså ud som Hvorfor har vi lagt mere vægt på søren end på kontakt Planer for fremtiden Konklusioner

Fra data til resultater ‘Pattern matchning’ ‘Explanation- building’‘ Program-logic Tidsserie-analyser’

Tidsserien Fase 1 Fase 2 Fase N Situationen Begiven-heder/forhold Mekanismer Hvad gør de? Resultat Ønske udflyt-ning Udflytning Stabili-sering

Niveau : Udflytningsønsket De første Det næste år Til sidst Situationen Før indflytning Begiven-heder/forhold -/+ Modtagelsen Egethjem kultur Træning Kontakt Jobtræning Netværk Mekanismer Ansvar Har fået det rigtig godt/ Resultat Glæde ved opholdet Gider ikke være der mere Ønske udflytning

Data-bearbejdning Dataforberedelse Organisering af data Udforskning Data-reduktion Resultatformulering

Tidsserie analyser Valg af tidsenheder

Fejlkilder Interviewer effekt Datakildens styrke Oversete data

Fra resultater til konklusioner Anvendes al evidens? Involveres alle rivaler? Inddrages det mest betydningsfulde Inddrages eksisterende viden Anvendes teoretisk generalisering

Illustration af konklusioner Anvendelse af bokse Anvendelse af matrix Anvendelse af figurer Anvendelse af fortællinger

Dragskilde spørgsmål Den generelle del: Hvad i den aktuelle livssituation giver dem oplevelser af livskvalitet? Hvad er de væsentlige livskompetencer, som de oplever de har udviklet? Hvad var det for vanskeligheder de tidligere havde – baggrunden for at de kom på Dragskilde? Hvad har været med til at gøre en forskel/ændring i deres liv? Er der specielle vendepunkter. Hvordan er de aktuelle relationer/netværket. Er der personer, der har været specielt betydningsfulde ift. den udvikling, de har været igennem. Hvad har de lært i forhold til det forløb de har været igennem.

Har det haft og i givet fald hvilken betydning har det haft at bo på Dragskilde set i forhold til den udvikling de har gennemgået/det de har lært. Har det haft betydning og i givet fald hvilken betydning har det haft at have en kontaktperson. Har der været andre betydningsfulde relationer og hvilken betydning har de haft. Hvilken betydning har det haft at bo så tæt sammen med andre. Har og i givet fald hvordan har Dragskilde bidraget i forholdet til pårørende/netværket. Hvordan oplevedes længden af opholdet Hvordan oplevedes udflytningen/overgangen– hvilken betydning har det haft. Hvad skal personalet gøre mere af – hhv. mindre af. Hvis pågældende skulle fortælle en ny beboer om hvad vedkommen kunne få ud af at bo på Dragskilde, hvad vil han/hun så fortælle.

Frivillighed og anonymitet Frivilligheden sikres ved udvælgelsesproceduren, hvor informanterne får brev, som informerer om undersøgelsen inden, de bliver kontaktet, således de har tid til at overveje om de ønsker at deltage. Udvælgelsesproceduren sikrer, at det kun er Dragskildes ledelse, der ved hvilke tidligere beboere, der kontaktes, og kun interviewerne ved, hvem der responderer positivt på deltagelse. De enkeltes forløb ikke fremstilles i sammenhæng, men ved at erfaringer og nuancer grupperes på tværs af interviewene.