It-hjælp til mindre it- parate virksomheder Kjersti Lunde, Projektleder, Erhvervsstyrelsen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

- ”Digitalt medborgerskab” – om bibliotek og borgerservice som kulturkonvergens eller konvergenskultur.
1 Hjælp ifm. overgang til obligatorisk digital selvbetjening.
It-hjælp til mindre it-parate virksomheder på biblioteker
Din kontakt med det offentlige starter på nettet
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Gentoftebibliotekerne 29. april 2013.
Ordentlig Julekort.
Netbank Det offentlige Dk e-Boks
Vi gennemførte en række interview ifm
Håndværksrådets IT-undersøgelse Ved Frank Korsholm, afdelingschef.
Jens Krieger Røyen 11. oktober 2012 Den digitale vision for Danmark - en fælles udfordring.
1 Hvordan gør vi bibliotekerne interessante for andre samarbejdspartnere i forhold til it-svage og it-læring? It for alle – nå ”glemte” grupper gennem.
Kampagneopstartsmøde ”Fællesoffentlig kampagne om overgangen til obligatorisk digital kommunikation med det offentlige, 2013”
Netværksdag for it-formidlere 22. maj 2013 Fuld digital kommunikation i 2015 – hvordan hjælper vi bedst dem, der ikke kan? Kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen.
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Tom Bøgeskov Udviklingschef Digitaliseringsstyrelsen, Finansministeriet Digitaliseringsmessen 2012 Digitaliseringsstyrelsen - En dag med løsninger og dialog.
It-kompetente borgere. Stevns Kommune • indbyggere •En kommune på kanten •Digitaliseringsgrad •Bibliotekerne •3 biblioteker, 70 ugentlige åbningstimer.
”Nemt på Nettet” - kurser for borger og ansatte i digital selvbetjening / Vibeke Mygind, Horsens Kommunes Biblioteker – Vejle 10. oktober 2012.
Digital post på Virk.dk Siden 2010 I dag ca brugere
Ikke et ord om…!! Skanderborg Kommune Ikke et ord om…!!
Nemt på nettet at understøtte og øge borgernes brug af NemID og digitale selvbetjeningsløsninger med udgangspunkt i den fælles offentlige digitaliseringsstrategi.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Digital Post til borgerne i vejen dertil
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Aalborg og Vejle 12. og 13. september 2013.
Status på projektet It- hjælp til mindre it- parate virksomheder Kjersti Lunde, Projektleder, Erhvervsstyrelsen.
Digital Post til foreninger Kommunikation mellem det offentlige og din forening.
Befolkningens it-parathed Kilde: Danmarks Statistik De 16 til 89-åriges internetbrug. Har aldrig prøvet og vil ikke kunne Har sjældent.
Biblioteket lærer borgerne it - forskellige måder og forskellige steder v/ Vibeke Mygind, Horsens Kommunes Biblioteker – 27. marts 2012.
Demokratisk underskud i informationssamfundet?
Input til tænketank om Fremtidens biblioteker Danmarks Biblioteksforening, Vartov den 25. april 2012 Biblioteker og biblioteksbrug i tal.
Folkebiblioteket i folkeskolen Nedslag i gode eksempler….. Se mere på db.dk/folkeskoledb.dk/folkeskole Michel Steen-Hansen db.dkdb.dk Danmarks Biblioteksforening.
Problemer eller udfordringer.
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
Digital Post – kommunikationen til borgerne 9. september 2013.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
State of the union INDKØB INFRASTRUKTUR FORMIDLING UDVIKLING.
Netværkskoordinatormøde MDI d. 9. april Program Opfølgning på drøftelser omkring netværkskoordinatorrollen fra mødet d. 5. februar – har det givet.
Program for digital kommunikation
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Roskilde Bibliotekerne 7. februar 2013.
Hvorfor Digital Post? - og vejen dertil
Den digitale vision for Danmark - muligheder og udfordringer for finansielle virksomheder Forsikringsforeningen, 8. oktober 2013 Direktør Lars Frelle-Petersen.
1 Folkebibliotekernes it-læringsaktiviteter set fra staten Internat 29. november 2012 for Digitale kontaktpersoner i Roskildes CB område Jonna Holmgaard.
Digitalt Landsmøde, Vejle 4. oktober 2012 Hvordan hjælper vi borgerne med digital kommunikation? -Ann Sophie Storm, Faglig koordinator,
Digital Post – kommunikationen til borgerne
Digital post Generel information og tiden frem mod d. 1. nov Bibliotekernes landsmøde den 4. oktober.
DIGITALT LANDSMØDE, VEJLE 1. OKTOBER 2014 Hjælp til mindre it-parate virksomheder -Status -Evaluering -Fremtid.
Obligatorisk digital selvbetjening
Digital post – kommunikationen til borgerne. Kommunikation og indsatser – overblik (”forberedelse” frem til juli 2014) Kampagneaktiviteter Bølge 2-kampagne;
Mod obligatorisk Digital Post - for virksomheder
Alle veje fører til handling Det nye borger.dk Jeanette Leah Vinther Vejle Bibliotek 4. oktober 2012.
It-kompetente borgere. Stevns Kommune indbyggere En kommune på kanten Digitaliseringsgrad Stevns Bibliotekerne 3 biblioteker, 70 ugentlige åbningstimer.
Modtagelse og fastholdelse af udenlandsk arbejdskraft 31. marts 2011.
Ny regering, nye tider – dag 1
Vejle 4. oktober 2012 Hvordan fortæller vi borgerne at de skal betjene sig selv digitalt? Jeanette Leah Vinther, Kommunikations- og kampagnemedarbejder,
Obligatorisk digital selvbetjening
Undervisning af alle 9. klasser i Digital Post Ved Digital Vejleder Kathrine Mørcholdt Buus og Digitaliseringskonsulent Kristinna Andersen.
Stevns Kommune indbyggere En kommune på kanten Digitaliseringsgrad Stevns Bibliotekerne 3 biblioteker, 70 ugentlige åbningstimer 14 medarbejdere.
På vej til succes med obligatorisk selvbetjening Hans H. Jensen, vicekommunaldirektør.
Insert picture in this frame Grid Projekt Go-For-It Oktober Securitas, Morten Enghave.
Digitaliseringsstrategiens erhvervsrettede initiativer 27. Februar 2013, Torsten Grunwald, Virk.dk, Erhvervsstyrelsen.
Digitaliseringsstyrelsen den 4. december 2012 Netværksmøde.
Fællesoffentlig digitaliseringsstrategi
”Sådan bruger du digital post”
Modul 8: ”Sådan bruger du digital post og e-boks”
Den digitale dansker – digitalisering af hverdagen
Senior IT Stuen + Vær PC aktiv året rundt ! Velkommen til Senior IT Stuen.
Digitalisering i den offentlige sektor
Adgang til egne data IT-Arkitekturrådet d It-Arkitekturrådet
Tanja Louise Weis, Erhvervsstyrelsen
Præsentationens transcript:

It-hjælp til mindre it- parate virksomheder Kjersti Lunde, Projektleder, Erhvervsstyrelsen

Dagsorden 1. Status 2. Evaluering af kampagnen og indsatsen indtil nu 3. Drøftelse: hvad der sker fremadrettet i projektet? 4. Hvilke perspektiver ser vi i fællesskab i samarbejdet?

Status Biblioteker i 86 kommuner tilbyder hjælp 6500 virksomheder og foreninger har fået hjælp til selvbetjening Nogle er kommet på biblioteket flere gange Det har været en stor og tit besværlig opgave at hjælpe med NemID medarbejdersignatur 85% af brugerne er tilfredse med hjælpen de har fået

2) Evaluering af kampagnen Ved dem der har behov for hjælp – at de kan gå på biblioteket? - Ja, det tror vi:  Henvendelser på biblioteker over hele landet  Få henvendelser til ERST om at de ikke kan få hjælp  Ingen større pressehistorier om at der ikke skulle være hjælp til dem der behøver det  Ingen beklagelser fra erhvervsorganisationerne

2) Evaluering af indsatsen Succeskriterier:  Tilbud om hjælp på mindst 60 bibliotek over hele landet  4 af 5 brugere skal være tilfredse med tilbuddet  Erhvervsorganisationerne skal være tilfredse -Bibliotekerne benytter det lokale markedsføringsmateriale… ?

3) Drøftelse: hvad sker der fremadrettet Er der stadig behov for hjælp? 3 faktorer: A. Fortsat obligatorisk digitalisering af kommunikation B. Brugerne: har de behov for hjælp på biblioteket næste gang de skal være i digital kommunikation med det offentlige? C. Nye virksomheder- nye brugere?

A. Obligatorisk digital kommunikation Kommunikationen mellem virksomheder og det offentlige skal være 100% digital hvor relevant (80% på borgerområdet) Mål: Obligatorisk digital kommunikation fra 2012 – eller når systemerne og lovgivningen er på plads De fleste store systemer er obligatoriske nu – mange mindre løsninger er formentlig ikke obligatoriske – (Ingen har status pt – men den opgøres primo 2014)

B. Brugerne: vil de komme igen, og igen..? Når de skal åbne sin postkasse? Når de har problemer..? Hvad forventer I?

C. Nye brugere Nye virksomheder, nye foreninger Altid nogle der vil være udfordret af sproget og de digitale processer i kommunikation med det offentlige?

Fremadrettet: hvor stort vil hjælpebehovet være? De store udfordringer er overstået: NemId medarbejdersignatur Digital postkasse Men altid nogle der vil have behov for hjælp til det, og til: Moms, Starte, lukke ændre virksomhed Syge- og barseldagpengerefusion.. Og lidt andet.. Skal vi se hvad der sker de næste 3-4 måneder, og derefter vurdere virksomhedernes behov og bibliotekernes ønsker?

4. Hvilke perspektiver ser vi i fællesskab? Bibliotekerne  Har løftet opgaven på fremragende vis  Er en fantastisk samarbejdspartner: service, tålmodighed, ansvarlighed, troværdighed  Er fleksibel: kompetencer i spil ift. en ny målgruppe  Fanger samfundets behov Ny hjælpeplan til den næste fællesoffentlige digitaliseringsstrategi ?

Virk.dk drives og udvikles af Erhvervsstyrelsen sammen med en lang række erhvervsrettede myndigheder