Om kompetencemål og planlægning af undervisning Tomas Højgaard KOMPIS-projektdag Slagelse, 28. april 2010.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Andreas Nielsen – Kalbyrisskolen  Matematiklærerens tænkebobler illustrerer, at matematikundervisning ikke udelukkende handler om opgaver, men.
Advertisements

Oplæg for Integrationsrådet 10. april 2013
Om at skrive 3.årsopgave i matematik
Undervisning i ”Relation”
Industriens Hus, 22. september 2009 Hvad vil de studerende? - om koncepttest af uddannelser Rikke Lauth, specialkonsulent Center for IT Innovation.
Hjemmeopgaven i arbejdsmiljøuddannelsen
Verden ind i undervisningen
Et teamprojekt Uddannelsesteam C
Matematik er det nye sort!
En skrivehændelse i biologi
Elevens læringsuge for Hovedforløbet PV MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag Kl. 8.15– ¾ timers blok inkl. 15 min. pause Kl. 8.15– ¾ timers blok.
Kompetencemål og tilrettelæggelse af undervisningen
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Kompetencemål som didaktisk udviklingsværktøj
Meritvejen til faglært status Det almene modul Hvilke fag kan indgå: • Dansk • Naturfag • Fremmedsprog • Informationsteknologi, dele af faget indgår naturligt.
De nationale test Dette oplæg er målrettet mod forældre og har fokus på tre områder: Formålet med de nationale test Testenes funktion og indhold Brug af.
Statens Museum for Kunst Præsentation på AUTO seminar d Helene Brøndholt Nielsen, SMK digital Louise Bugge Jacobsen, u.l.k.
KOMpetenceMål i PraksIS
Den nationale faggruppe Fagmoduler Matematik, 4. – 10. klassetrin.
Hvad er AMU’s placering i uddannelsessystemet? Hvem laver AMU?
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Uddannelsesparathed - hvad er det
Brug af progressionstræ i fagteam og netværk Martin K. Sillasen
Lene Tortzen Bager og Tine Wirenfeldt Jensen
Lærerens didaktiske design Elevernes didaktiske design
Uligheder i elevers adgang til uddannelser – Spredning frem for faglighed Bergthóra S. Kristjánsdóttir, lektor CVU København og Nordsjælland Den 8. november.
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
CAS i matematikundervisningen Middelfart
Lynkursus i akademisk sprog Gitte Holten Ingerslev, lektor, ph.d.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Velkommen til informationsaften på Enghaveskolen.
Kompetence i … Vemmelev den 13. januar
Dannelse og kompetencer
Danske skoleelevers matematikvanskeligheder
Kompetencemål, årsplanlægning og ”den gode undervisning” Tomas Højgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole KOMPIS-seminar Slagelse,
Læringsmål, planlægning og fagteamsamarbejde
Fælles Mål Styrket faglighed Steen Harbild Undervisningskonsulent, UVM August 2006.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Hvorfor dette initiativ?
I Mål – Fagdidaktisk Kompetenceudvikling
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
Fagdidaktisk kursus i biologi
Professionsuddannelser og læremidler
Modul E Implementering og evaluering. Indhold Læringssættet Undervisning i egen afdeling Implementering Jeres opgave.
Camp IB sept sept VELKOMMEN TIL CAMP IB37.
Ny Fælles Naturfagsprøve
Helhedsorientering & Tværfaglighed
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Rammesætning Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
Web 2.0 medier i danskundervisningen v/ Tom Steffensen.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Om projektet KOMPIS: Kompetencemål i praksis
Ungdomsskolen Kolding -oplevelser for livet. Kolding Kommune NNS i Ungdomsskolen Kolding kommunal ungdomsskole Dagundervisning –PULS –Sprogklassen –Pigeklassen.
Gymnasierådet – 11. marts 2008 Evalueringer af gymnasiereformen Forsøg med digitale eksamensopgaver Forsøg med nyt bioteknologifag i stx og htx.
Oplæg om danskuddannelse
Problembehandling - en matematisk kompetence Kursus arrangeret af UCC og Danmarks Lærerforening Krogerup Højskole, den
Matematiske kompetencer - hvad og hvorfor? DLF-Kursus Frederikshavn Eva Rønn UCC.
Krogerup Højskole, 19. oktober,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
Alle I Uddannelse Altid AIUA Rikke Kirkensgaard Skive.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
Naturvidenskabeligt grundforløb på Gladsaxe Gymnasium
Matematikvejlederens virke Matematikvejlederuddannelsen ved UCSYD Modulet: ”Elever med særlige behov”
Fag, fagligt samspil og metode
Læringskonsulenter Erhvervsuddannelserne
Velkommen til fagligt samspil
Forenklede Fælles Mål og læringsmålstyret undervisning
Prøven i Natur/teknologi
Forenklede Fælles Mål og læringsmålstyret undervisning
Innovation i matematikfaget
Præsentationens transcript:

Om kompetencemål og planlægning af undervisning Tomas Højgaard KOMPIS-projektdag Slagelse, 28. april 2010

Matrix-struktureret indholdsbeskrivelse Tankegangsk. Problembehandl.k. Modelleringsk. Ræsonnementsk. Repræsentationsk. Symbolbehandl.k. Kommunikationsk. Hjælpemiddelk. StofområdeTal og algebra GeometriStatistik og sandsynlighed Kompetence

Målstyret (års)planlægning Langsigtede vs. kortsigtede mål. Planlægning vs. tilrettelæggelse. Modulisering: Fra en samlet mål- og indholdsbeskrivelse til planlægning af afgrænsede moduler med få og overskuelige mål, som kan fungere som perspektiv på modulets tilrettelæggelse og gennemførelse.

Lenes og Tomas’ delprojekt som eksempel Valg: Fokus på modelleringskompetence og problemløsningskompetence. Analyse: Hensigtsmæssigt med både projekt- og kursusarbejde med afsæt i hhv. en udvalgt kompetence og et udvalgt stofområde. Valg: Moduler (á seks uger) med et elevstyret projektarbejde som ramme om et lærerstyret kursus (på tre uger). P 1 K 1 P 1 P 2 K 2 P 2 P 3 …

Orientering af projektarbejde Projektarbejde er en tilrettelæggelsesform kendetegnet ved en længerevarende sammenhængende arbejdsproces som munder ud i at der produceres et konkret produkt, fx en rapport. Elev- vs. lærerstyring. Dilemmaet ved at undervise i orienteret autonomi. (Jensen, 2007, kap. 9)

Tværfaglighed Tværfaglighed kan (jf. Jensen, 1991) forstås som specialisering (”fællesmængde-tværfaglighed”; biokemi, sprogfilosofi, mv.) dannelse af anvendte fag (”problemfelts-tværfaglighed”; lægevidenskab, erhvervsøkonomi, mv.) gensidig fag-perspektivering (”prisme-tværfaglighed”; samme problemfelt anskuet gennem forskellige fags optik)

Tværfaglig undervisning Pensumstyret tværfaglighed ”lokker” en ud i søgen efter og tovtrækning om indholdet i en fællesmængde. Kompetencestyret tværfaglighed inviterer til gensidig fag-perspektivering med faglig synergi som gevinst. Pointe: Faglige kompetencebeskrivelser har et potentiale som ”fagligt overenskomstgrundlag” for tværfagligt, elevstyret projektarbejde.

Referencer Højgaard, T. (2009a). Modellering versus problemløsning – om kompetencebeskrivelser som kommunikationsværktøj. MONA, 2, s Jensen, J.H. (1991). Hvorfor tværfaglighed?, RucNyt, nr. 3, 5 sider. Jensen, J.H. (1995). Faglighed og pensumitis, Uddannelse, nr. 9, pp Jensen, T.H. (2007). Udvikling af matematisk modelleringskompetence som matematikundervisningens omdrejningspunkt – hvorfor ikke? IMFUFA-tekst, nr Roskilde: Roskilde Universitetscenter. Ph.d.-afhandling. Kan rekvireres ved henvendelse til Jørgensen, P. S. (1999). Hvad er kompetence? – Og hvorfor er det nødvendigt med et nyt begreb?, Uddannelse, nr. 9, pp Niss, M. (1999). Kompetencer og uddannelsesbeskrivelse, Uddannelse 9, pp Niss, M. & Jensen, T.H. (red.) (2002). Kompetencer og matematiklæring – Idéer og inspiration til udvikling af matematikundervisning i Danmark. Uddannelsesstyrelsens temahæfteserie 18. København: Undervisningsministeriet.