Forberedelsen (Før undervisningen starter)

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Foreningsudviklingstesten
Advertisements

Velkommen til jer   Og velkommen til de dygtige designassistenter.  Vi har alle glædet os usandsynligt meget til endelig at møde jer.
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Trehøje-Pigerne Side 1 Vejledning til brug af hjemmesiden Det er slet ikke så vanskeligt – så brug hjemmesiden flittigt… Det er.
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Ideudvikling Anni Stavnskær Pedersen & Ann-Merete Iversen.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Modul 3C Ideudvikling med anvendelse af principper som stimuli.
Åbent bord Den Kreative Platform
Mr. Raggys prøveeksamen Gennemgang af svarene.
Struktur: ”Quiz og byt”
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
I dag er temaet Visualisering
Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
©Jenny Bohr – Til underviserne At arbejde med mål kan være udfordrende for voksne med ADHD, og selvom du tilrettelægger arbejdet med vægt.
Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?
Er mit barn klar til skolestart ?
Arbejdspladsudvikling
©Jenny Bohr – Til underviserne Denne kursusgang er planlagt som den første. Den skal bruges til introduktion og præsentation. Det er meningen.
Introduktion til Det Praktiske Projekt Det Praktiske Projekt Udvikling og skriveproces.
Vold og job Viden, inspiration og værktøjer : Velkommen 12.15: Hvad ved vi om vold og trusler? 12.50: Spil dig til en god dialog 13.20: Pause 13.35:
Innovation og iværksætteri
BØRNEMORDERN CHRISTIAN XENIA OG NEEL. Denne dias er sponsoreret af at Vi nægter at fortælle noget med mindre I bestikker os. I må helst ikke smække med.
Den Kreative Platform I Skolen Uhæmmet anvendelse af viden fra børnehave til arbejdsplads Her starter slide showet efter introen og musikken stopper.
Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?
Ide-magneten.
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Modul 3B Ideudvikling med personanalogi + billed stimuli + ord stimuli.
Modul 1 Rød løber (A). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Videreudvikling af ide 2&2
Forberedelsen (Før undervisningen starter)
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?
Vejlederens kommunikation
Careerhub Den Kreative Platform 28/ v/Jonna Langeland Christensen
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Projekt uge 40 Tradium Hobro. Udgangspunkt: Vi ville øve eleverne og os selv i den kreative platform Bruge et fælles udgangspunkt for innovation: lav.
Innovations- karavanen Innovation – hvorfor? Samfundsudvikling – globale / lokale forhold kræver nytænkning. Udfordringer for UCN fx i form af færre.
Modul 4D Videreudvikling af idé I grupper. Idé-udvikling i grupper.
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
Akutafdelingen På vej mod DNV Oplæg til gruppearbejde: Hvad gør vi først? Hvad gør vi siden?
Workshop Sund By Netværket
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Den Kreative Platform I TIK 3
Modul 4A Ideudvikling 2&2 alene med en bunke blandede stimulikort (Spillet)
Modul 1 Rød løber (E). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
 Program for kurset Lektion 1 Hjemmearbejde Lektion 2
Den Kreative Platform I TIK 3
Modul 1 Rød løber (D). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
Skrivekursus 1.e ..
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Creative Platform Learning Emne: DEMOKRATI. 22. JA – Vi har lavet en fejl (med kategori og klap) 1.Find sammen to & to med en der har samme sportsinteresser.
Hvad gør vi sammen, når vi kommer hjem? DET FÆLLES BEDSTE – Næste-skridt-workshops søndag d. 24. april kl. 10 – 14 for dit lokalområde. Forslag til facilitering.
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Den gældbundne tjener med Lego-figur
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Øvelser til fremme af kreativ tænkning
Brain breaks.
VELKOMMEN TIL B-BOX! Power Point Slides.
Instruktion s. 1/3 : Introduktion CAMPUS+ forberedelse.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Præsentationens transcript:

Forberedelsen (Før undervisningen starter) Fase 1 Forberedelsen (Før undervisningen starter)

Forberedelser inden dagen Se Instruktionsvideoer til de 3D forløbskort, du er I tvivl om Aftal hvilke dele af forløbet DU og din medunderviser som udgangspunkt tager hver især. De forløbskort, der er mærket med et post logo foroven er forfordelt til underviseren fra Post Danmark. Det er en god idé at dele det op i bidder, så I afløser hinanden undervejs. Check IT

Forberedelser om morgenen Inden klokken 8:00 Stolene skal stå I U-form. Hvis der er borde skal de stå yderst mod væggen En tush og post-it blok lægges under alle stolene Sæt et stykke malertape bag på hver stol til at skrive barndomsdrøm på Blanke flip-over blade sættes på væg (beregn ca ½ pr. deltager) til brug for idéer om den gode arbejdsdag. Et flip- over blad til spørgsmålsvæg – et andet sted end de, der skal bruges til idéerne Start Power point 7:57 – musikken spiller i ca 7 minutter.

Accept Fornyelse Forskel- lighed TEAM Arbejds- glæde Teamånd De første 14 slides skifter automatisk mens musikken spiller.

Det, der ikke findes her - findes ingen steder

Vertikal tænkning ”Hvis jeg havde spurgt mine kunder, hvad de ønskede, ville de have efterspurgt en hurtigere hest.” Henry Ford

Det, der findes her - findes alle steder

Vær dig selv - prøv ikke at være genial

Hvad sker der i hjernen, når vi får en idé?

Oplevelse forener, - bedømmelse adskiller

Fryd forandrer

Barrierer for at anvende al sin viden Frygten for at det ikke vil virke Frygten for at træffe forkerte valg Frygten for at lave fejl Frygten for at virke dum Frygten for at miste kontrollen Frygten får os til at vælge det sikre “NEJ” Eller det afvisende “JA, MEN”

Hvordan styrer vi vores egen tænkning?

Spring ud i det… Eller er det biksemad ?

Den gode arbejdsdag Accept Fornyelse Forskel- lighed TEAM Arbejds- Teamånd Arbejds- glæde Fornyelse Accept TEAM Her starter slide showet efter introen og musikken stopper

Målet med dagen? Baggrund: 7. april 2017 Baggrund: Vi ved, at vore medarbejdere har al den viden, der skal til for at kunne gøre vores arbejdsplads endnu bedre – så det handler blot om at bruge denne viden og få den omsat til konkrete forslag, vi kan gennemføre lokalt til gavn for os selv og kunderne Målet: I dag vil vi træne, hvordan vi fremover kan bruge alles viden i det daglige, og få den omsat til konkrete forslag vi kan gennemføre. Så enkelt er det!

Den Røde Løber (Opvarmning) Fase 2 Den Røde Løber (Opvarmning)

Billede der vises mens du laver 3D cases Instruktion: Det billede betyder at I nu skal rejse jer op og komme herud på gulvet til mig Anvend kort 1,2,3,4 før næste slide vises

1. Klap 1 2 3  Rejs jer  Find sammen to & to med en der har samme håndtemperatur som dig selv   Løft højre hånd foran hinanden –  når jeg siger Ét klapper I (sig Ét 3‐4 gange)  Det samme med venstre hånd på To  Nu med begge hænder foran hinanden på Tre  Nu tæller jeg 1 2 3 2 3 1 3 2 1 osv  Nu med lukkede øjne (tæl langsomt i starten) 

2. Barndomsdrøm Samme makker Luk øjnene    Samme makker Luk øjnene  Tænk tilbage på din første drøm om hvad du ville være, når du blev stor  Åbn øjnene  Fortæl hinanden om jeres barndomsdrøm på 1 min. og om den er gået i opfyldelse  Den, der har den varmeste hånd starter  Båt efter 1 minut, så bytter de Efter øvelsen tager alle malertapen bag på stolen og skriver titlen på deres barndomsdrøm, som klistres på brystet som navneskilt.

3. Dagen baglæns Find sammen to & to med en der er født i samme kvartal som dig selv Fortæl din makker hvad der er sket i dag fra du gik ind i dette lokale og gå baglæns indtil du åbnede dine øjne i morges – I får ét minut hver, og jeg sætter jer i gang Demonstrer selv kort øvelsen Den med de lyseste benklæder starter Båt efter et minut. Så bytter de

4. JA, vi har lavet en fejl Næste slide Samme makker Stræk armene over hovedet og sig ”JEG HAR LAVET EN FEJL”  (demonstrer først selv)  Fortsæt og få dem til at hæve lydniveauet, indtil de råber  Lav nu ”saks, sten, papir” sammen –  når I IKKE har det samme, råber I sammen ”JAA VI HAR LAVET EN  FEJL”  Demonstrer kort øvelsen   Næste slide

I må gerne sætte jer ned

Koncentrationsøvelse Tæl antal berøringer - for det hvide hold Anvend kort 5 til dette slide

5. Instruktion til basketball video Dette er en koncentrationsøvelse, der kræver at man er vågen, for det går hurtigt Der er tre spillere i sort, som kaster til hinanden, og tre spillere i hvidt, som kaster til hinanden I skal tælle antal berøringer af bolden på det HVIDE hold En berøring er et kast, en dribling eller at man fumler og selv griber den igen. Hvor mange gange berører hvidt hold deres bold? Er I klar? – Nu starter jeg Start videoen straks når alle kikker på lærredet

Det, vi ser og forstår, er styret af mønstre i hjerne og krop Vi ser det, vi plejer at se Vi forstår, ud fra hvad vi ved Vi tænker og handler, ud fra hvad vi kan Vi kan ikke se gorillaen, fordi et plantet mønster forhindrer os i det

Det som kan stå i vejen for at anvende al sin viden Frygten for at lave fejl Frygten for at det ikke vil virke Frygten for at træffe forkerte valg Frygten for at virke dum Frygten for at miste kontrollen Frygten får os til at vælge det sikre “NEJ” Eller det afvisende “JA, MEN” Få deltagerne til at sige JA til at ville følge øvelserne for at komme forbi frygten

Spilleregler for dagen Tag en pause alene: Hvis du skal på toilet, ryge eller lignende. Hvis du ikke kan forstå, hvad der sker ”lige nu.” Hvis du er træt i hovedet eller af andre årsager har brug for pause. Tag aldrig andre med dig væk fra processen. 33

Det skal være muligt at koncentrere sig Læg jeres ure og mobiltelefoner i jakkelommen eller tasken. Vi samler urer og telefoner ind i en lille kasse. Det får de igen, når vi slutter dagens arbejde. Hvis I har syge børn mm. så sig til og I kan beholde telefonen. 34

Hvis der opstår spørgsmål til det, der sker Spørgsmålsvæg Alle spørgsmål skrives på en post-it, når de opstår - og hænges på denne væg Vi svarer på dem alle, inden vi går hjem Spørgsmålsvæggen består af en poster der er hængt op i lokalet 35

Det er en ny måde at arbejde på Følg med og få en oplevelse I kommer til at lave mange fejl og det er godt.

Idéer har vi uendelig mange af. Det er blot et spørgsmål om at se og acceptere dem Det skal vi træne nu Signal til næste serie af 3D cases

Billede der vises mens du laver 3D cases Anvend kort 6,7,8 før næste slide vises

6. Give Gaver  Rejs jer  Find sammen to & to med en, der har samme farve transportmiddel som dig selv  Den ene mimer at han/hun giver den anden en gave (uden at sige hvad  det er)  Den, der modtager gaven, siger hvad det er, han/hun har fået i gave  Demonstrer Det er vigtigt, at det er den første indskydelse om, hvad gaven er, som bliver anvendt  Hvis man ikke ønsker at sige, hvad gaven er, siger man bare TAK  Den der har længst hjem starter 

7. Ja, vi har lavet en fejl (med kategori) Samme makker Stræk armene over hovedet og sig ”JEG HAR LAVET EN FEJL” (demonstrer først selv) Fortsæt og få dem til at hæve lydniveauet, indtil de råber Vælg nu en kategori (f.eks. ”noget man kikker igennem”) – på skift udfylder I kategorien indtil der sker en fejl – Så råber I sammen ”JAAA VI HAR LAVET EN FEJL” Demonstrer Den med den længste barndomsdrøm starter

8. Planlæg en ferie sammen Samme makker Uddel stimuli kort Hvis nogen er kommet til at kikke på kortet, bytter de med en andens kort Planlæg en ferie sammen ved på skift at blive inspireret af ét stimuli ad gangen Sig JA OG til alle makkerens ideer om ferien Demonstrer Den med højeste knipselyd starter Næste slide

I må gerne sætte jer ned

Fase 3 Præsenter opgaven

9. Præsenter opgaven Næste slide I det følgende skal I skrive alle de idéer ned I kan få om, hvad der for jer er den gode arbejdsdag. På et tidspunkt kommer der nogle billeder. Så skal I fortsætte med at skrive idéer ned Det er en individuel øvelse, så I må ikke tale sammen Hæng flip-over med opgaveteksten op på dette tidspunkt. Næste slide

Få idéer til ”Historien om den gode arbejdsdag” Anvend kort 9 før næste slide vises Hæng Poster op med opgaveteksten på

Arbejder med første udkast til historien om “Den gode arbejdsdag” Fase 4 Arbejder med første udkast til historien om “Den gode arbejdsdag”

En idé er et ord, en sætning Skriv én idé pr. post-it En idé er et ord, en sætning eller en tegning

Skriv alle de idéer ned, du får Tøm hovedet for idéer: Skriv alle de idéer ned, du får Anvend kort 10 før næste slide vises

10. Instruktion til billed stimuli Start med at vise første billede ,når de begynder at gå I stå med at “tømme hovedet” Lad hvert billede stå et par minutter eller minimum, indtil der næsten ikke skrives idéer ned mere Gentag af og til, at der skrives en idé pr. seddel Hvis nogle snakker sammen, så gentag, at det er en individuel øvelse Næste slide

Hvilke idéer får du om den gode arbejdsdag, når du tænker på Kaj og Andrea?

Hvilke idéer har myrerne om den gode arbejdsdag?

Hvilke idéer har denne bil om den gode arbejdsdag?

Hvilke idéer har hun om den gode arbejdsdag?

Hvilke idéer har besætningen på skibet om den gode arbejdsdag?

Hvilke idéer fårTeam Easy-On om den gode arbejdsdag?

Alle jeres idéer sættes op Anvend kort 11 før næste slide vises

11. Alle vælger en idé hver kl 9:00 Næste slide Først placerer alle deres gule sedler på flip-overne, der hænger på væggen Alle vælger én idé/gul seddel med hjertet (ikke med hjernen).Det skal være den idé, der taler til den enkelte, fordi den kunne være fantastisk at gå videre med. Giv dem tid til at læse mange idéer og vælge én (7-8 min) Harvest: Vælg én idé hver. Vælg den som du bedst kan lide som den mest spændende idé at følge, hvad historien kan føre til. Giv jer god tid til at kigge på idéerne. Lad være med at gøre historien færdig. Men vælg den I synes der kunne være nogle spændende muligheder i. Næste slide 57

Det handler nu om at sige ja til andres idéer og sammen få idéerne til at vokse Det skal vi træne nu Det er det de næste mange 3D cases handler om.

Din gode arbejdsdag Gå sammen to og to med en fra et andet team Tag hver et A3 og læg jeres post-it / idé på det Hvad siger din post-it / idé dig Skriv hver 5 ord Harvest: Vælg én idé hver. Vælg den som du bedst kan lide som den mest spændende idé at følge, hvad historien kan føre til. Giv jer god tid til at kigge på idéerne. Lad være med at gøre historien færdig. Men vælg den I synes der kunne være nogle spændende muligheder i. 59

11bag. Alle uddyber idéer Dan grupper med to i hver fra forskellige team Udlever A3 til alle Læg jeres post-it / idé på det Hvad siger din post-it / idé dig Skriv hver 5 ord 60

Billede der vises mens du laver 3D cases Anvend kort 12,13 før næste slide vises

12. stork – frø – gravid kvinde 1. Rejs jer. 2. Find sammen 2 og 2 med en, der har samme længde snørrebånd som dig selv. 4. princippet for spillet er taget fra legen sten, saks og papir. 5. storken kan fange frøen. frøen kan fange gravid kvinde. gravid kvinde kan fange storken. 6. Jeg tæller til 3. På 3 er I enten en stork (foroverbøjet med hænderne klappende som en stor mund), en frø (ned i knæ og lav et lille hop, samt sige kvæk) eller en gravid kvinde (læn dig bagover mens du stønner højlydt). Træn stillingerne først 7. Demonstrer 8. Begynd at tælle højt til 3 – lav 4 runder

13. Journalisten Næste slide Samme makker Uddel stimuli kort Hvis nogen er kommet til at kikke på kortet, bytter de med en andens kort Den ene er journalist og laver et interview med den anden. Kik på stimuli kortet for inspiration og spørg f.eks. ”Hvorfor har du malet Eiffeltårnet i Paris lyserødt?” Den anden giver en logisk forklaring på den adfærd eller handling der bliver spurgt til Demonstrer Den samme spørger indtil jeg siger til/båtter Den med størst kærlighed for popcorn starter Næste slide

I må gerne sætte jer ned

Det var en øvelse I at sige JA til ALT Sig aldrig NEJ… Sig aldrig JA, MEN… Sig altid JA, OG… Tag imod de tilbud du får – og brug dem

Kære … Vedrørende… Tekst … Kærlig hilsen … P.S Anvend kort 14 før næste slide vises

14. Skriv et brev ét ord ad gangen Sæt grupper sammen tre & tre ,som de sidder ved siden af hinanden Del det fortrykte brevpapir ud – et pr. gruppe Den, der holder parpiret ,skal have noget af skrive med I skal nu skrive et brev, hvor I kun må skrive ét ord ad gangen Papiret går rundt med uret I må ikke tale sammen Jeg siger til ,når I nærmer jer “Kærlig hilsen” Bed efterfølgende frivillige om at læse deres brev op (2-4 breve) Næste slide

Billede der vises mens du laver 3D cases Anvend kort 15,16,17.18 før næste slide vises

15. Lav en historie ét ord ad gangen Bliv I grupperne, som skrev breve sammen Stå I en “cirkel” I skal lave en historie, ét ord ad gangen Historien starter med “Der var engang…” Historien udvikles “med uret” Hvis der er en som siger “FORFRA” starter den næste i rækken en ny historie med at sige “Der” Den, der sidst er blevet klippet, starter

16. Hvad sker der så? (tegneserien) kl 9:30 Find sammen to & to med en der har samme ”gå i seng tider” som dig selv I står i det første billede i en tegneserie oven på Joakim Von Ands guldmønter i hans pengetank – Supermand er ved at løfte taget af… Den ene starter med at sige ”Se supermand løfter taget af” og spørger så makkeren ”Hvad sker der så?” Tag sammen et skridt ind i næste billede På skift fortæller I, hvad der sker i næste billede og slutter med at spørge den anden: ”Hvad sker der så?” Demonstrer Den med mest sort tøj på starter med at sige “Se supermand…

17. Nyt bud? Find sammen to & to med en FRA SAMME TEAM DERHJEMME som dig selv I står I det første billede I en tegneserie oven på Joakim Von Ands guldmønter I hans pengetank – Supermand er ved at løfte taget af… Den ene starter med at sige ”Se supermand løfter taget af” og spørger så makkeren ”Hvad sker der så?” Tag sammen et skridt ind i næste billede På skift fortæller I hvad der sker i næste billede og slutter med at spørge den anden ”Hvad sker der så?” På et hvilket som helst tidspunkt kan den, der lytter sige ”NYT BUD” – Den anden skal så komme med et nyt bud/forslag i stedet for det, han/hun lige har sagt Demonstrer , og den med flest stykker tøj starter med at sige “Se supermand…

I må gerne sætte jer ned

HVAD SKER DER SÅ? Driver udviklingen fremad Undersøgende og kreativ tilgang?

NYT BUD Vi leder nysgerrigt efter andre muligheder og alternativer

I Alaska har man store problemer med overisning af højspændingskabler En historie fra det virkelige liv om anvendelsen af de netop indøvede kommunikationsformer. I Alaska har man disse problemer og har prøvet at løse dem.

Idé streng Der er mange bjørne i Alaska Vi kan ryste isen af Ja, vi skal bare have dem til at kravle op i masterne og ryste dem Vi kan vikle varmetråde omkring kablerne Vi hænger kød op i masterne som lokkemad Pointen med denne idegenereringsproces er, at vi ikke får den brugbare idé frem, hvis vi ikke siger ja tak til de andre ideer. Den idé, som de reelt fandt frem til var, at helikoptere flyver lavt over højsændingsledningerne og blæser isen af. De havde ikke fundet den idé, hvis de ikke havde lavet en idéstreng. Vi introducerede den opgave til dem: Gå to og to rundt på slottet og genskab juleaften år 1306 på dette slot. Hver gang I får en idé så skriv den på gule sedler. Lones kommentar: I praksis virkede det ikke. De kunne ikke abstrahere fra den nutidige jul. Der skal anbringes benzin depoter i området Helikopterne kan flyve lavt over højspændings-ledningerne og blæse isen af? Hvad med at brænde isen af med benzin? Ja og kødet flyver vi ud med helikopter

18. Videre med den gode arbejdsdag Teamet informerer første gang hinanden om deres idéer Alle skal høres Gå sammen med eget team Fortæl en ad gangen om de post-it I hver især har valgt Spørg gerne “hvad sker der så, når….” Bed gerne om “nyt bud” Næste slide

Videre med den gode arbejdsdag Gå sammen med dit eget team Fortæl en ad gangen om de post-it I hver især har valgt Spørg gerne “hvad sker der så, når….” Bed gerne om “nyt bud”

I må gerne sætte jer ned i jeres gruppe Anvend kort 21,22 før næste slide vises 79

21. Gruppen skaber historien om den gode arbejdsdag Gruppens medlemmer præsenterer på skift deres idékoncept om den gode arbejdsdag. De andre lytter. Gruppen udarbejder en fælles historie om den gode arbejdsdag på en flip-over, der ligger midt på bordet De oprindelige idékoncepter skal opfattes som stimuli, der kan benyttes til udviklingen af den fælles historie Gruppearbejdet skal baseres på “hvad sker der så?” “Forfra” og “Nyt bud” Der er 25 – 30 minutter til opgaven Efter 10 min er der sandwich, som spises til arbejdet

Gruppens opgave Gruppens medlemmer præsenterer på skift deres historie om “den gode arbejdsdag” De andre lytter. Gruppen udarbejder en fælles historie om “den gode arbejdsdag” på en flip-over.

kl 11:10 Fase 5 Arbejder med den endelige version af historien om “Den gode arbejdsdag”

Billede der vises mens du laver 3D cases Anvend kort 23,24,25 før næste slide vises

22. JA – Vi har lavet en fejl (med klap) Rejs jer Find sammen to & to med en der har samme sportsinteresser som dig selv Stræk armene over hovedet og sig ”JEG HAR LAVET EN FEJL” (demonstrer først selv) Fortsæt og få dem til at hæve lydniveauet, indtil de råber Stå overfor hinanden og klap i en fortsat rytme på lår, i egne hænder og mod makkerens hænder - få alle med Vælg nu en kategori (f.eks. ”noget man kikker igennem”) – på skift udfylder I kategorien mens i klapper ved at sige JEG (på lår klap) SIGER(på klap i egne hænder ”ORDET”(på klap i makkerens hænder) ‐ Når der sker en fejl – Så råber I sammen‐ ”JAAA VI HAR LAVET EN FEJL” Demonstrer Den med lyseste øjne starter

22bag. Eksempel på principper som idégenerering Fortæl historien om modulcyklen som eksempel på det at kunne se, forstå og koble principper/egenskaber bag ting, så det kan bruges til at generere idéer: En omdeler i Christianshavns-området ser en dag en Christiania-cykel, som er speciel ved, at dens lad er meget lavt og indrettet således, at den kan læsse en kørestol på sit lad. Omdeleren tænker ikke umiddelbart på cyklen som en potentiel ny postcykel, men at principperne bag den om at kunne læsse meget forskelligt gør den anvendelig på mange måder. Han kobler princippet om at kunne læsse moduler på en sådan cykel til, at hvis princippet bag depotsække ændres til anvendelige moduler, som direkte kan kobles sammen med cyklen, vil det lette det belastende arbejde med at omlæsse depoter fra sække til tasker. Idéen videreudvikles på samme måde ved bl.a. at tænke principper ind. Og en modulcykel er faktisk til test i øjeblikket. Efterfølgende gives eksempler på principper i lokalet ved at pege på forskellige ting

23. Ting mødes Gå sammen med en makker som har en anden farve strømper end dig. Tag hver en ting i TINGPOSEN (du anbringer en pose med mange ting midt på gulvet) Forestil jer, at der er kommet en sending cykler hjem fra Kina. De har også sendt en masse tilbehør. Vi aner ikke hvad det skal bruges til. Vi har brug for jeres hjælp! Demonstrer Den med de længste strømper starter Når I er færdige finder I en ny makker og gør det samme med de to ting der nu mødes Næste slide

I må gerne sætte jer ned Anvend kort 29 før næste slide vises 87

Når ting (viden) sættes sammen direkte

Når ting (viden) sættes sammen direkte

Når et princip “hældes” i en ting ændrer den sig Burger der siger hvis den er for gammel Burger der afslører kalorieindhold Afhængighed af burger

Hvad sker der når man “hælder hukommelse” i en kniv? Anvend kort 28 før næste slide vises

25. Opsummering af sammenhænge og principper Bind trådene sammen ved at opsummere alle de idéer og tankestræk vi har gjort i løbet af dagen: Joakim von and, ferieturen, journalisten, klappeøvelserne, slideshowet med billeder og ikke mindst principperne og viden sat sammen. Forklar at vi har bevæget os ud af vores normale comfortzone, det vertikale (tænkning) bibliotek, set nogle nye gorillaer og hentet viden fra mange forskellige hylder i det horisontale bibliotek. Historien om kuvøsen og varmekassen er perfekt her.

27. Principper som stimuli Alle tager deres blok med gule sedler og deres tusch Nu skal I lukke øjnene De skal genkalde den historie om den gode arbejdsdag, som gruppen lavede I fællesskab Åben øjnene I vil nu blive præsenteret for nogle principper. I skal få idéer til, hvordan de kan blive indeholdt i jeres historie om den gode arbejdsdag Skriv en idé/seddel Øvelsen er individuel og foregår I tavshed Vis slides med billeder Næste slide

”Glade kunder” Hvilke idéer får du, når du hælder princippet om i jeres historie om den gode arbejdsdag? Fokus på kunden

”At få noget fra hånden” Hvilke idéer får du ,når du hælder princippet om ”At få noget fra hånden” i jeres historie om den gode arbejdsdag? Fokus på kunden

”Rent bord” Hvilke idéer får du, når du hælder princippet om i jeres historie om den gode arbejdsdag? Fokus på kunden

Billede der vises mens du laver 3D cases Anvend kort 20 før næste slide vises 97

27x. SYV SURE TANTER Rejs jer Find sammen to & to med en der har samme ferieinteresser som dig selv Forestil jer, at I har fået et nyt job som minibuschauffør Første køretur er med syv sure tanter De skal køres til Rom Deres pårørende betaler en klækkelig sum for at få dem frem Betingelse: De skal være i godt humør, når de ankommer Hvad gør I? Skriv idéerne ned på post-it.

27y. 1-klap-3 Find sammen to & to med en, der har samme “filminteresser” som dig selv. I skal tælle til 3. I skal skiftes til at tælle. Den første siger 1, den anden siger 2, den første siger 3 og videre med 1-2-3. Så skifter vi 2 ud med et klap. Lad den køre et par runder. Så skifter vi 3 ud med et tramp. Så skifter vi 1 ud med et hop. Lad den køre et par runder. Demonstrer. Den der bedst kan lide gyserfilm starter.

28. Hvad sker der så? (I kø hos Mac Donald) Rejs jer Find sammen to & to med en, du ikke har arbejdet sammen med endnu Den ene står I kø hos Mac Donald og venter på, at det bliver hans/hendes tur. Han/hun laver hele historien Øvelsen går ud på at udforske nye måder at stå I kø på hos Mac Donald Den anden spørger:” Hvad sker der så?” og beder flittigt om nye bud Demonstrer Den med mest hvidt tøj på starter med at stå I kø hos Mac Donald Efter ca 2-3 min bytter de roller Næste slide

I må gerne sætte jer ned I gruppen Anvend kort 31,32,33 før næste slide vises

Gruppens opgave “Glade kunder” “Få noget fra hånden” “Rent bord” Tag jeres ideer fra den sidste idérunde og øvelsen med “syv sure tanter” med hen til jeres gruppe På skift læser I jeres idéer op For hver idé prøver gruppen at indarbejde idéen I historien om den gode arbejdsdag Efter at alle idéer er gennemgået, er de 3 principper blevet en del af historien “Glade kunder” “Få noget fra hånden” “Rent bord”

29. Videre med historien om Den gode arbejdsdag kl 12:15 29. Videre med historien om Den gode arbejdsdag Tag jeres ideer fra den sidste idérunde og øvelsen med “syv sure tanter” med hen til jeres gruppe På skift læser I jeres idéer op For hver idé prøver gruppen at indarbejde idéen I historien om den gode arbejdsdag Efter at alle idéer er gennemgået er de 3 principper blevet en del af historien Der er ca 20 min til runden (Se kort 30 som skal med inden øvelsen afsluttes)

Gruppens opgave Planlæg hvad I helt konkret vil gøre i morgen for at tage de 3 første skridt henimod en virkeliggørelse af jeres historie om “Den gode arbejdsdag” Det skal være noget som er muligt at gennemføre i nær fremtid Gør klar til at præsentere jeres historie om den gode arbejdsdag og den aktivitet I vil, vi skal gennemføre i morgen I får 5 min til at præsentere

30. Forankring I hverdagen Dette er en tillægsøvelse som de skal have 10 min til. Planlæg hvad I helt konkret vil gøre I morgen for at tage de første 3 skridt henimod en virkeliggørelse af jeres historie om “Den gode arbejdsdag”. Det skal være noget som er muligt at gennemføre i nær fremtid Gør klar til at præsentere jeres historie om den gode arbejdsdag og den aktivitet I vil vi skal gennemføre i morgen I har 5 minutter til at præsentere

Præsentation af historier om Den gode arbejdsdag Præsenter jeres historie Præsenter de tre første konkrete ting, der kan gøres hjemme i teamet

31. Præsentation af idékoncepter Alle grupper præsenterer deres flip-over på ca 5 min. Der klappes efter hver præsentation Deres egen leder går med og committer sig sammen med gruppen.

Hvordan tager vi Den Kreative Platform med hjem? Fase 6 Hvordan tager vi Den Kreative Platform med hjem?

32. Teamenes egne ledere giver positiv feedback på de fremlagte historier om den gode arbejdsdag samt de tre konkrete handlepunkter som de skal hjem og arbejde med Næste slide

TIK - pyramiden

Dagen set fra TIK - pyramiden Hvilke eksempler fra dagen kan I genfinde i TIK - pyramidens sider? Lad grupperne summe i et par minutter og noter på OH de eksempler, der gives. 111

I dag har vi arbejdet i TIK pyramiden Ja og… Hvad sker der så? Nyt bud! Vi har den viden vi har brug for YES – Vi har lavet en fejl

Opsamling på dagen – TIK pyramiden(1) TIK 2.0 var en genopfriskning af TIK- hvor vi fik sat vore ege ord på, hvad der betyder noget for os i vores dagligdag. TIK 3.0 har primært været fokuseret på Løbende forbedringer, hvor vi har arbejdet konkret med ”den gode arbejdsdag”. Vi har arbejdet med at tage imod egne og andres idéer, og vi har forsøgt at åbne øjnene for alle de gorillaer, der går rundt i blandt os – ser vi alle mulighederne? Ledelsens engagement: Chefgruppen i DIS har truffet beslutningen om, at TIK 3 skal gennemføres. Der er en leder som underviser, og jeres egen leder har committet sig til at gå hjem sammen med jer at arbejde videre med den gode arbejdsdag. Fokus på facts: I øvelserne begik I fejl – og der blev råbt: ”Ja, jeg har begået en fejl!!!” Nogle vil nok synes, at det har været lidt grænseoverskridende. Det giver også energi i dagligdagen at indrømme fejl i stedet for bortforklaringer, der trætter både en selv og omgivelserne. At vedgå fejl er også fokus på facts.

Opsamling på dagen – TIK pyramiden (2) Fokus på kunder og medarbejdere: I opgaven om den gode arbejdsdag har der været fokus på jer som medarbejdere og opgaven indeholdt også princippet om glade kunder. Når vi kommer hjem, handler det også om at se muligheder og komme med forslag, der kan gennemføres lokalt til gavn for vore kunder og os selv. Alles deltagelse: Alle har deltaget aktivt i dagens opgaver og aktiviteter, og det er forudsætningen for de mange gode idéer og forslag, der er kommet frem.

Hvad sker der, når vi kommer hjem? Når alle i dit team har været af sted på TIK 3.0,skal I sammen arbejde videre med den gode arbejdsdag på Kaizentavlen, hvor I får omsat idéer til handling TIK 3.0-metoden og dens positive måde at være sammen på, som vi har lært og trænet i dag, skal vi anvende til at få flere gode konkrete forslag til forbedringer, som vi kan gennemføre på vores arbejdsplads til at styrke både kvalitet, produktivitet og arbejdsglæde

Når vi anvender TIK 3.0-metoden sikrer vi, at alles viden er indeholdt i de idéer, vi gennemfører Fordi ”JA, OG” er dit umiddelbare bidrag til det, din kollega foreslår Fordi ”HVAD SKER DER SÅ” inviterer din kollega til at bidrage til dit forslag Fordi ”Nyt bud” åbner for en leg med de muligheder, vi normalt ikke ville lede efter i en travl hverdag …og så er TIK 3.0 en dejlig måde at være sammen på

TIK 3.0-metoden i tre trin Start med Individuelt at skrive idéer ned på gule sedler To og to videreudvikler I sammen den ide I selv har valgt ved at bruge: Ja og… Hvad sker der så? Nyt bud! At samle alle idéerne op, prioritere og gennemføre dem på kaizentavlen

Sammenhængen mellem Målstyring, TIK 3.0 og Kaizentavlen? TIK 3.0 Metoden TIK 3.0 Metoden

33. Udfyldning af VEU skemaer og evalueringen ”vis kvalitet” Alle deltagere skal udfylde VEU skemaer inden de går hjem. Den obligatoriske skriftlige evaluering der hedder ”Vis kvalitet” Det sørger superunderviseren for (på det næste slide, som er det sidste, begynder musikken at spille når du trykker anden gang) Næste slide

Fra den gode arbejdsdag til verdens bedste team Tak for i dag 

Fra den gode arbejdsdag til verdens bedste team Tak for i dag 