Virkeligheden er ikke en case Mangfoldighed er ikke til stede som viden – skal udforskes Mange historier – perspektiver og interesser Et barn – tilfældigheder og kompleksitet bag ”problemer”
The individual child can be the unit of concern - but not the unit of analysis ” - hurtigst muligt gå til mangfoldigheden af deltagere, begivenheder, relationer” Undersøge dele – kæde sammen – finde svage led Undersøgelse og intervention – ikke oms metode – men som ”skridt”, ”træk” …. Altid i forhold til andre Intervention og viden som organisering af møder
Tidlig indsats – stedet og ”just in time” Starte med hvem ?: Barnet – den unge Forældrene Lærerne Gruppen Andre ?
(Psykologisk – pædagogisk) viden som kategorier i praksis Kategorier er forankret i praksis Kategorier som vejvisere for praksis Kategorier som måder at mødes i praksis Kategorier som begrebers kapital og grundlag
Teorier og teoretiske begreber må problematiseres i praksis – en opgave for den studerende og praktikeren Hvad fokuserer de på i praksis og hvad ikke Hvordan skaber de professionalitet og ”selv” Hvilke veje og forløb i praksis støtter de –og hvilke muligheder viser de ikke Hvordan udelukker de – eller inddrager de andre teori- positioner og andre fags positioner