Virkeligheden er ikke en case Mangfoldighed er ikke til stede som viden – skal udforskes Mange historier – perspektiver og interesser Et barn – tilfældigheder.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
Advertisements

Forskning, formidling og andre færdigheder
Integrated Children’s System
Læring i Multikulturelle Kontekster
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Familiesamtaler med børn som pårørende
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Situationelle Metoder til Digitale Studier
Lærerprofessionen.
Velkommen til Campus Roskilde
Børns rettigheder og FNs Børnekonvention
Inklusion i Børneinstitution Højme
Skitsering af en engelsk samarbejdsmodel Ved Morten Kurth
Del projekt i Inklusionsprojektet Aktivitetscenter Kernen Projektet er gennemført i samarbejde mellem: Helene Hansen (pædagog) Kernen Jeanette Sanderhoff.
Visioner for uddannelse og opkvalificering af social- og sundhedspersonale Karen Stæhr 29. August 2013.
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Velkommen til Campus Roskilde Studieaktiviteter 2010 – 2011.
1 The Case Research Strategy in Studies of Information Systems Af:Izak Benbasat, David K. Goldstein og Melissa Mead Publiceret: MIS Quaterly i 1987.
Velkommen til SKJOLDHØJ FORSAMLINGSHUS. Historien om Mahmoud Hvordan var det engang……
Forskningsprojektets grundideer
Dansen omkring handicapbegrebet
Herdis Toft lektor i børne- og ungdomskultur SDU
At inddrage studerende i udviklingsarbejde
”Hvad skal man gøre. Hvordan skal man handle. Hvem skal man være
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Ressourcecenteret Specialreform 2.0: Oprettelse af ressourcecentre på alle folkeskoler i København Mål: At styrke tidlig indsats og bedre inklusion Sikre.
Begrebsafklaring og et blik på sprogets betydning for tosprogede børn
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Valhalla, integreret daginstitution Nyborg
Præsentation d. 11. maj Programteorien Anvendelse af cases kvalificerer lærerstuderendes teori-praksis analyser og fremmer deres lærerfaglige dømmekraft.
Lærerprofessionen.
Digitale biblioteker og web 2.0
Per Øhrgaard, Jette Eriksen, Sisse Oreskov
Change Triangle – “Learning by Playing” as a tool for change - example from the Altiplano in Bolivia.
Det politiske arbejde med udvikling af folkeskolen i Esbjerg kommune
Om livsglæde og relationer
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Velkommen til 2. undervisningsgang Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
Velkommen til Campus Roskilde Studieaktiviteter 2010 – 2011.
Teori-praksis i sygeplejerskeuddannelsen
Simonsen & Illeris Rådgivende Pædagoger
Inklusion og inkluderende processer
Forskning og intervention Steffen Jensen Seniorforsker, RCT.
Styringsteknologier og professionel praksis - På tværs af familiearbejde og inklusion i skolen v Charlotte Højholt, RUC 3 pointer Når vi diskuterer politiske.
Tjørnegårdskolen og VUC Roskilde – Fællesskaber - ensomhed: Hvornår er man med i et fællesskab, og hvordan ser man, at nogen er ensom? – Fokus på fællesskab.
Kommunikation - når tværfagligt samarbejde skal lykkes.
KFUM-Spejderne i Danmark General assembly KFUM-Spejderne i Danmark Conditions time spent in the conference hall should be minimized everybody should.
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT & HIOA Ida Schwartz, lektor, cand. psych., ph.d. Bosat udenfor eget hjem Børn og unges skolegang og fritidsliv – set fra børnenes.
FILUR Nyt materiale til børnehavebørn med udgangspunkt i dialogisk læsning.
Sammenhæng mellem indsatsområder på Dagtilbud v/Birgit Lindberg Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Udsatte børn i dagtilbud Hvad ved vi, hvad gør vi - og hvordan kan kvalitet fremmes? Oplæg på FOA Landskonference,
Mentalisering Recovery Christian Bæk, cand.psych. Blå Kors Medarbejderkonference.
FILUR Nyt materiale til børnehavebørn med udgangspunkt i dialogisk læsning.
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik.
…………Skal blive så dygtige som de kan
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.
Overgang til den nye karakterbekendtgørelse på DPU:
Den pædagogiske læreplan
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Rammesætning for dagen
Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation
Udgangspunktet er, at alle har de bedste intentioner. Udviklingsdag Udgangspunktet er, at alle har de bedste intentioner. Lad os gå på opdagelse.
Inspirationsworkshop med fokus på
Omsorgskultur i daginstitutioner
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Virkeligheden er ikke en case Mangfoldighed er ikke til stede som viden – skal udforskes Mange historier – perspektiver og interesser Et barn – tilfældigheder og kompleksitet bag ”problemer”

The individual child can be the unit of concern - but not the unit of analysis ” - hurtigst muligt gå til mangfoldigheden af deltagere, begivenheder, relationer” Undersøge dele – kæde sammen – finde svage led Undersøgelse og intervention – ikke oms metode – men som ”skridt”, ”træk” …. Altid i forhold til andre Intervention og viden som organisering af møder

Tidlig indsats – stedet og ”just in time” Starte med hvem ?: Barnet – den unge Forældrene Lærerne Gruppen Andre ?

(Psykologisk – pædagogisk) viden som kategorier i praksis Kategorier er forankret i praksis Kategorier som vejvisere for praksis Kategorier som måder at mødes i praksis Kategorier som begrebers kapital og grundlag

Teorier og teoretiske begreber må problematiseres i praksis – en opgave for den studerende og praktikeren Hvad fokuserer de på i praksis og hvad ikke Hvordan skaber de professionalitet og ”selv” Hvilke veje og forløb i praksis støtter de –og hvilke muligheder viser de ikke Hvordan udelukker de – eller inddrager de andre teori- positioner og andre fags positioner