Problemorienteret projektarbejde

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Portfolioeksamen Studieområde 2
Advertisements

AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Essay - genren Mål med forløbet: At kunne forstå og analysere essays
Progression i samfundsfag
Problemløsningsteknikker
Metode i AT Religion.
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Tuberkulose (1) Beskriv forløbet af en infektion med tuberkulosebakterien Mucobacterium tuberculosis. Forklar hvordan bakterien spredes og hvad immunsystemet.
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Oplæg om problemorienteret projektarbejde
Religion og Oldtidskundskab
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Kvantitative metoder
Hvad er et problem ? Et problem er i sin negativt ladede betydning en for nogle utilfredsstillende situation. Et problem er i sin positivt ladede betydning.
Viden, læring og progression
Projekt i billedkunst Resten af tiden.
Videnskabsteori og faglige metoder
Karl Henrik Flyums model
Teo.pæd. og den afsluttende opgave
Vt-9 kursus program 2. møde
Vt-speciale, 1. Møde program
”Ny skriftlighed” Elevernes studieforberedende skrivekompetencer
HVORFOR FAGLIGT SAMSPIL I GYMNASIESKOLEN? Søren Harnow Klausen Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Det humanistiske fakultet – didaktiske virkemidler og metoder
CAS i matematikundervisningen Middelfart
9. klasse Ranum Efterskole Formål med opgaven Du skal arbejde med et tværgående emne med en problemstilling. I får et overordnet emne. Herunder.
Problemformulering Indeholder:
Introduktion til opgaveskrivning
De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som
Fordybelse og formidling. Udvælge, inddrage og anvende. Overskue, bearbejde, disponere, sammenfatte og formidle.
Problemorienteret projektarbejde
Om projektarbejdet ved Keld Helsgaun. Disposition Formål Tidsmæssigt omfang Gruppedannelse Valg af projektemne Arbejdsforløbet Vejlederens rolle(r) Projektrapporten.
Samarbejde, Læring og Projektstyring MM5: Projektdesign & Vejledning.
Teori-praksis i sygeplejerskeuddannelsen
Bacheloropgaven i idræt i ny LU
Matematik A på hhx v/fagkonsulent Marit Hvalsøe Schou.
BA projekt: Makro December 2007 Carl-Johan Dalgaard, Claus Thustrup Kreiner og Peter Birch Sørensen.
Videnskabsteori & metode
Højere kvalitet gennem forøget brug af læringsmål?
Virksomhedens informationsbehandling Opgave inden for databehandling Opgave 1 Ved. Jens Godik Højen.
SKABELON.
AT at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
1 Efter Karl Henrik Flyums modeller At formulere spørgsmål - led 1- 7.
AT Problemformulering, problemstillinger og innovation.
Fra praktik til universitetsopgave Kapitel 12. Agenda At koble teori og praksis Mål for praktikopgaven Typiske krav til praktikopgaven Hierarkiet for.
FAGDIDAKTIK i teknologihistorie og idehistorie Workshop om problemorienteret arbejde i idehistorie.
Samarbejde mellem matematik og samfundsfag. Disposition Indledning Hvorfor skal vi bruge 2 i samfundsfag? Hvordan kan matematikken bruges? Eksempel. Oplæg.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 3 – Det danske arbejdsmarked.
1 FoU-projekt om studieretningsprojekt i de økonomiske fag 5. september 2007 Vejle Handelsskole.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område
SRO SKRIV!.
Projektopgaven.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Erfaringer med brug af 7-trins-skalaen, DPU 27. august 2007
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Almen didaktik Niels Grønbæk Nielsen.
Overgang til den nye karakterbekendtgørelse på DPU:
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Vejledning til historieopgaven
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
Velkommen til fagligt samspil
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
Sundhed I den pædagogisk praksis
Præsentationens transcript:

Problemorienteret projektarbejde Problemorientering frem for emneorientering

Peter Nielsen: Produktion af viden – en praktisk guide til samfundsvidenskabelig metode (3. udgave, side 9): Det samfundsvidenskabelige projektarbejde udgør noget nær den ideelle ramme for indlæring, herunder indlæring af metode. Der er blandt metodefolk enighed om, at muligheden for at prøve konkrete metoder og teknikker igennem et samlet og praktisk anlagt forløb er afgørende for at opnå den nødvendige håndværksmæssige kompetence på dette vigtige felt. Faktisk bliver det et nødvendigt trin i den indlæringsproces, som indholdsmæssigt veksler mellem teori og praksis – viden og erfaring – i et udviklingsforløb, der er båret af motivation og leder frem mod professionalisme og kreativitet.

Peter Nielsen: Produktion af viden – en praktisk guide til samfundsvidenskabelig metode (3. udgave, side 9) - fortsat Men dette nødvendige trin indeholder naturligvis en hel del faldgruber. Blandt disse faldgruber kan nævnes følgende: Projektemnet er for omfangsrigt, problemformuleringen er for upræcis og planlægningen er for løs. Forarbejdet, herunder litteraturstudier og teoriarbejde, tager for lang tid af det samlede forløb. Tilrettelæggelse af undersøgelsesdesign, udvælgelse af datakilder og indsamling af data sikrer ikke den fornødne datakvalitet. Analysearbejdet bliver presset, hvilket betyder, at det indsamlede datamateriale ikke udnyttes godt nok. Resultatet af analysen fremstår ikke som en besvarelse af problemformuleringen.

Ib Andersen : Den skinbarlige virkelighed – vidensproduktion inden for samfundsvidenskaberne, side 58 (3. udgave) En god problemformulering er kendetegnet ved, at den er: begrundet – eksempelvis i problemets betydning og omfang en logisk følge af formålet og ressourcebegrænsningerne – eksempelvist kan formålet være at løse et grundlæggende problem i en virksomhed. Projektets ressourcer er begrænsede. Man må derfor fokusere på det delproblem, som undersøgeren mener (og begrunder) er det centrale for løsningen af det grundlæggende problem. formuleret i et præcist og forståeligt sprog, hvor begreberne er forklaret og defineret logisk opbygget med hovedudsagn/-spørgsmål først, dernæst underudsagn/-spørgsmål, der logisk følger af hinanden tydelig afgrænset, så det fremgår, hvad der ikke er medtaget i projektet visualiseret i form af mindmaps eller pilediagrammer eller begge dele

Emneorienteret projektarbejde I emneorienteret projektarbejde skal eleverne tilegne sig konkret og korrekt viden om et afgrænset tema. Arbejdsformen: eleverne lærer at indsamle viden og skaffe sig overblik over emnet belyser et emne bredt (projektets enkeltdele udgør ikke en fokuseret helhed) bevæger sig på de beskrivende og refererende niveauer i Blooms taksonomiske hierarki bruges specielt i 1.g og i forbindelse med kortere projektforløb. Kilde: UVM http://www.emu.dk/gym/projektarbejde/laerere/arbejdsform/typer.html

Problemorienteret projektarbejde kan tilrettelægges på to niveauer: Enten ved at vejlederen fastlægger problemstillingen, eller ved at eleven vælger og udformer problemstillingen. Fælles for de to problemorienterede niveauer er, at eleverne skal kunne vælge, anvende og kritisere metoder og teorier i forhold til en problemstilling. Problemorienteret projektarbejde stiller større krav til eleverne: Opgavens enkelte dele skal udgøre relevante brikker i en sammenhængende analyse Eleverne skal skaffe viden og overblik, analysere, argumentere, komme med handlingsforslag Inddrager også de analyserende og vurderende niveauer i Blooms taksonomi Bruges i længere projektforløb. I problemorienteret projektarbejde er faglig viden vigtig, men det egentlige formål med projektarbejdet er selve læreprocessen. Kilde: UVM -   http://www.emu.dk/gym/projektarbejde/laerere/arbejdsform/typer.html