Kap. 11 Virksomhedens årsregnskab

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Resultatopgørelsen – grundlæggende begreber
Advertisements

7. Produktionsvirksomhedens regnskab
God regnskabspraksis i DLBR
23.5 Kommentarer til årsregnskabet
Resultatopgørelsen – grundlæggende begreber
Ledelsesinformation med budgettering.
Emner/Indlæringsmål lekt. 5+6
MOMS - GENERELT Generelle betragtninger omkring moms(merværdiafgift):
Forretning og Ledelse – Lektion1
Nøgletal Metodemæssig fokus.
Indtægter (indtjening)
9. Årsregnskabet og registreringssystemet
Produktionsstyring med Lean
4 centrale konti NB: Virksomheden fortsætter (going concern)   Resultatopgørelse Balance =Driftsregnskab.
Regnskabsvurdering og - analyse
16. Regnskabsanalyse Regnskabsanalysens formål og indhold Formål
Økonomistyring og budgettering
L 5 Ekstern Økonomi Forretning og ledelse 2012.
12.6 Kommentarer til årsregnskabet
Behovet for regnskabsvæsen
HD AUC 2009 Ekstern økonomirapportering Johnny V. Jensen
HD AUC 2010 Ekstern økonomirapportering Johnny V. Jensen Pengestrømsopgørelsen Offentlige tilskud.
8. Årsrapport for selskaber
6. Udarbejdelse og præsentation af årsregnskabet
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret Faglige orienteringsmøder Regnskabspraksis Januar 2009.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret Dansk Kvæg Ny Årsrapport Inspiration.
4.Virksomhedens omkostningsforhold
Pengestrømsopgørelser
Indregning og måling m.v. 19. september 2007 Københavns Universitet.
12 - Regnskabsanalyse.
Regnskabsanalyse HA 5. semester.
12. Årsrapport for selskaber
Det interne regnskab (tidl. arbejdstitel ”Supplerende beretning”)
4.Virksomhedens omkostningsforhold
Statsautoriseret revisor Ove Frederiksen
PASSIVER EGENKAPITAL (Hvad virksomheden kan tåle at tabe)
Ny Årsrapport Hvorfor ? Flere udgaver – individuelle tilvalg
16.3 Kommentarer til årsregnskabet 3.Vil du springe til et bestemt afsnit eller dias? Klik på menuerne Outlines eller Thumbnails. 2.Klik med musen i dit.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret Implementeringsplan Ny årsrapport Orienteringsmøder september 2008.
BALANCEN PASSIVER AKTIVER Egenkapital Anlægsaktiver - Selskabskapital
Balanceskema Typiske kendetegn ved balanceskema:
7. Virksomhedens omkostninger
Økonomisk virksomhedsbeskrivelse Kapitel 7
Økonomisk virksomhedsbeskrivelse Kapitel 3
12. Årsrapport for selskaber
Ledelsesinformation med budgettering.
8. Årsrapport for selskaber
Regnskabspraksis – fællesnævneren bag alle regnskaber
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Økonomi og Jura Selskabsregnskaber 1. Selskabsregnskaber - overordnet 2. Hvad kommer hvornår? 3. Bestillingsnumre.
7. Virksomhedens omkostninger
HD AUC 2010 Ekstern økonomirapportering Johnny V. Jensen Anvendt regnskabspraksis Ændring i anvendt regnskabspraksis Ændring i regnskabsmæssige skøn Ekstraordinære.
Økonomistrukturen Omkostningstyper.
Økonomistrukturen Omkostningstyper.
28.1 Overskudsgrad Klik nederst til højre på ikonet for visning i ”Fuld skærm”. Klik med musen i dit eget tempo for at se præsentationen. Vil du springe.
Afskrivninger Hvad er anlægsaktiver? Er aktiver, som virksomheden anvender i længere tid f.eks. Biler Bygninger Inventar (borde, reoler, IT-netværk mm.)
Temaaften for vandforsyninger Svend Sand Partner Regnskabslovgivning for mindre vandværker En introduktion til ny vejledning fra Erhvervsstyrelsen.
Økonomisk virksomhedsbeskrivelse © Charlotte Flyger, Ove Hedegaard og Preben Melander Regnskabsanalyse Økonomisk virksomhedsbeskrivelse Kapitel 4.
Finansiering af innovativ Virksomhed Kapitel 5 11Finansiering af innovativ Virksomhed.
Den nye regnskabsvejledning for mindre vandværker
Kapitel 11 Anlægsaktiver.
Kapitel 4 Regnskabet.
28.3 Omsætning og kapacitetsomkostninger
Kapitel 15 Finansiering vljfiwejfwPOI.
Regnskab 2016/2017.
Kapitel 12 Regnskabsopstilling vljfiwejfwPOI.
Kapitel 22 Regnskabsafslutning.
9. Årsregnskabet og registreringssystemet
7. Virksomhedens omkostninger
Kontoramme og kontoplan
Kap Bogføringssystemet.
Præsentationens transcript:

Kap. 11 Virksomhedens årsregnskab

Årsrapport Et årsregnskab er en beskrivelse af de økonomiske konsekvenser af de handlinger, man har gennemført i virksomheden i årets løb.

Årsrapporten Regnskabet består af Resultatopgørelse, der måler forskellen mellem indtægter og omkostninger for en periode. Balancen er en opgørelse pr. udgangen af regnskabsåret, og viser virksomhedens aktiver og finansiering. Balancen ved årets slutning er startbalancen i næste regnskabsår.

Årsregnskabets formål Virksomheder skal udarbejde et årsregnskab for at tilfredsstille sine interessenters informationsbehov.

Årsregnskabets hovedindhold Valg af poster – regnskabet skal være informativt og overskueligt Noter kan gøre regnskabet mere overskueligt. Valg af poster, der skal medtages, fastlægges ud fra deres informationsværdi for regnskabsbrugerne.

Opstilling Opstillingsbekendtgørelsen stiller krav til opstilling af regnskabet Resultatopgørelser Kontoform Beretningsform Balancen

Resultatopgørelsen Ved en resultatopgørelse forstås en opgørelse af virksomhedens indtægter og omkostninger for en given periode og periodens resultat (overskud/underskud) Indtægtsbegrebet Hvilke indtægter, der skal regnes med i regnskabet bestemmes af indtægtskriteriet I praksis anvendes leveringskriteriet Visse ordreproducerende virksomheder anvender produktionskriteriet.

Resultatopgørelsen En indtægt opstår på det tidspunkt, hvor man leverer en vare eller en ydelse til en kunde. En indbetaling opstår på det tidspunkt, hvor kunden betaler for den leverede vare eller serviceydelse.

Resultatopgørelsen En udgift opstår på det tidspunkt, hvor der anskaffes og leveres et produktionsmiddel En udbetaling opstår på det tidspunkt, hvor der hæves penge af virksomhedens likvide beholdninger En omkostning opstår på det tidspunkt, hvor der forbruges et produktionsmiddel

Den funktionsopdelte resultatopgørelse Ved opstilling af resultatopgørelsen kan vælges at præsentere omkostningerne efter ART FUNKTION Den funktionsopdelte resultatopgørelse er opdelt i flg. Omkostningsgrupper Produktionsomkostninger Distributionsomkostninger Administrationsomkostninger

Opstilling af resultatopgørelse

Afskrivninger Afskrivninger modregnes ikke af udbetalinger i perioden. Afskrivninger er fordeling af anskaffelsessummen af anlægsaktiver fordelt ud på de perioder (år), hvor aktivet anvendes Afskrivningen afspejler også den værdiforringelse, der sker gennem brug og tidens gang (forældelse)

Finansielle poster Finansielle indtægter kan være Renter af indeståender Modtagne kontantrabatter Kursregulering af finansielle poster Finansielle omkostninger kan være Renter af gæld Kontantrabat ydet til kunder

Balance Balance består af aktiver og passiver Aktiver er beholdninger som kræver pengebindinger (kapitalanvendelse) Passiver er finansieringskilder (kapitalanskaffelse)

Balancen - aktiver Anlægsaktiver er aktiver, der er bestemt til længere tids eje eller brug for virksomheden. Immaterielle Materielle Finansielle Omsætningsaktiver er aktiver, der løbende ændres ved virksomhedens drift Varebeholdninger, debitorer, likvide beholdninger Det er hensigten med aktivet, der afgør, om det er et anlægsaktiv eller oms.aktiv

Balancen - passiver Egenkapital er den kapital ejerne/aktionærerne har indskudt i virksomheden samt den kapital, der er sparet op i virksomheden (overskud). Gældsforpligtelser er forpligtelser, hvor beløb og forfaldstidspunkt er kendt Hensatte forpligtelser er forpligtelser, hvor enten beløb eller forfaldstidspunkt er ukendt.

Årsrapportens formål og grundlag og forudsætninger Årsregnskabsloven er opbygget efter byggeklodsmodellen.

Krav til årsrapportens indhold

Krav til årsregnskabet Årsrapporten skal støtte regnskabsbrugerne i deres økonomiske beslutninger Årsrapporten skal oplyse om alle de forhold, der er relevante for regnskabsbrugerne. Oplysningerne i regnskabet skal være pålidelige. Årsrapporten skal give et retvisende billede af virksomhedens aktiver og passiver, finansielle stilling samt resultat.

Grundlæggende principper Klarhedsprincippet Substansprincippet Væsentlighedsprincippet Going concern Neutralitetsprincippet Konsistensprincippet Kontinuitetsprincippet Periodiseringsprincippet Bruttoværdiprincippet

Årsrapportens indhold Ledelsesberetning Ledelsespåtegning Revisionspåtegning Redegørelse for anvendt regnskabspraksis Resultatopgørelse og balance Pengestrømsopgørelse Noter og egenkapitalopgørelse Supplerende beretninger

Bidragsregnskabet Til brug for økonomistyring og analyse anvendes ”bidragsregnskabet”

Bidragsregnskabet Variable omkostninger er omkostninger, som varierer med afsætningens størrelse og sammensætning Kapacitetsomkostningers totalbeløb er uafhængig af afsætningens størrelse og sammensætning Kontante kapacitetsomkostninger Beregnede kapacitetsomkostninger (afskr.) Dækningsbidraget beregnes som forskellen mellem omsætningen og de variable omkostninger Viser hvor meget aktiviteten yder til dækning af kapacitetsomkostninger, renter og overskud

Fra funktionsopdelt til bidragsregnskab

Fra artsopdelt til bidragsregnskab