Hvordan kan man via et kvalitativt undersøgelsesdesign bedst vurdere vejledningens rolle og effekt for de vejledte over tid? Essensen i den kvalitative.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken afdeling på Hadsund skole går dit barn i?
Advertisements

Strukturerede datakilder. Spørgeskemaer, interview og dokumentanalyser. Metode, Evaluering og Videnskabsteori i relation til området lærings- og uddannelsesforskning.
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
VUE - årsmøde Vejledning i Fællesskaber
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
Uddannelsesvejen. En model i vejledningen
NUVÆRENDE PRAKSIS PÅ UCV: - Anvendelse af almindelige vejledningsmetoder. - Sporadisk intensiveret vejledning (iværksat på baggrund af akut behov). -
Evaluering og effektmåling i aktiveringsindsatsen
Professionsuddannelserne - De studerendes vurdering af studiemiljø, studieformer og motivation for at gennemføre oplæg med fokus på bioanalytikeruddannelsen.
Tværsektoriel ledelse – hvorfor, hvordan, hvorhen?? Volume II
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Styringsnetværk som middel til at skabe lokal og kommunal udvikling
Vi gennemførte en række interview ifm
FlexVid Følgeforskning
Henriette Lungholt Uge Kreative metoder.
”Udsatte unge med Sjældne Diagnoser” Oplæg til Sjældne Diagnosers repræsentantskabsmøde d. 15.september 2006.
BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH FORSKNINGEN I BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL Ved.
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Kan daginstitutioner gøre en forskel. v
Kollegavejledning Læringscentrene Roskilde. Program • Velkommen igen! Vejledningsværktøjer i teori og praksis – kort oplæg Praksisrefleksioner fra igangværende.
Bedste praksis i vandplanarbejdet Irene Wiborg Projektchef Det siger EU – Guideline nr. 8 om involvering.
Vi stiller skarpt på skole-hjem samarbejdet
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Nogle udgangspunkter, begreber og principper for at anerkende realkompetencer.
Uddannelsesparathed - hvad er det
Personlighed vs. selv´er Roller vs. positioner
Relationen i institutionen – MI på MultifunC V/ Sine Møller Psykolog og faglig leder af Kvalitetssikringsteam MultifunC.
Mentorordningen i UUO Overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse.
Teori, metodologi og metode
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Relationer handler om troværdighed og tilgængelighed
Fælles vejlederdag 7. juni Indtil nu! 24. – 28. januar 2011: Besøg i Skotland. 24. marts 2011: Fyraftensmøde – inspiration. 8. – 9. august 2011:
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Fremlæggelse af teori og metode d.24 Nov. 2010
Konfigurationsskolen
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Fælleskommunal arbejdsgruppe nedsat af UUVs styregruppe 4 møder i alt = beskrivelse af indhold og forslag til organisation UUVs styregruppe tager den endelige.
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
BrittL Lind Myrup, UKK, nefrologisk afdeling Sygeplejesymposiet 2010 Nefrologisk efteruddannelse – et regionalt samarbejde Hvordan ser vi et udbytte i.
Velkommen til forældremøde
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
Et regionalt perspektiv på Strategi for Velfærdsuddannelserne 1. næstformand i regionsrådet Bente Nielsen Temadag og workshop:
Det udvidet læringsrum En tentitativ beskrivelse af situeret læring i IDEATION som praxisfællesskab Martin Hesseldahl PBA Design & Business IDEATION 13.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Skolestruktur på dagsordenen Direktør for SFI, formand for Rejseholdet og Skolerådet Jørgen Søndergaard.
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Baresso.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH FORSKNINGEN I BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL Ved.
Dialogredskab - uddannelsesparathed. Hvordan er redskabet blevet til? Samarbejdsprojekt Involvering af de unge Støtte fra region Syd.
Præsentation af studieordning /vejledning. Studievejledning 2 Modul Vf8: Mentorskaber og mentorordninger ECTS-point: 5 Læringsmål: Viden Skal have indsigt.
Evaluering og dokumentation af efterskolens vejledning Af Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen Forskningsenheden i Vejledning, Erhvervs- og Professionsuddannelse.
Projekt PaRIS Projektgruppemøde d.14.januar 2009 Præsentation af: definition af innovation de foreløbige data fra de kvalitative data Projektleder Mette.
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Karrierelæring og karrierekompetencer ”Karrierekompetence er at vide, hvad man har lyst til i livet. Det handler om at kende de muligheder, der er, og.
De maler et billede af sig selv som frie individer, der dybest set har mulighed for at skabe sig den tilværelse, som de allerhelst vil have – det handler.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Uddannelses- og erhvervsvejledning i lyset af store reformer på folkeskole-, erhvervsuddannelses- og gymnasieområdet Vejledning og overgange, UCC 10.
Bilag 4 Unge og mentorroller.
Rita Buhl 22. september 2018.
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Hvordan kan man via et kvalitativt undersøgelsesdesign bedst vurdere vejledningens rolle og effekt for de vejledte over tid? Essensen i den kvalitative metode Mulige undersøgelsesfelter og centrale begreber Mulige undersøgelsesdesign Ulla Højmark Jensen, Lektor ved Forskningsenheden i Vejledning, DPU

Målet med kvalitative studier indenfor vejledningsfeltet: Indhente viden om vejledning, der kan gøre os i stand til at vide mere om hvordan vejledning virker og hvordan og hvorfor vejledning er effektiv eller ikke er effektiv Fokus på processen (ikke kun på out-come) Se bl.a. John McLeod (2001): Qualitative Research in Counselling and Psychotherapy

Verden er kompleks og konstrueret Udgangspunktet for den kvalitative undersøgelse er en forståelse af at verden er kompleks og konstrueret af social, personlig og relationelle strukturer der kan anskues fra forskellige perspektiver Dvs at vi aldrig kan nå der hen hvor vi kan sige at vi ved hvordan verden er konstrueret – vores viden vil altid være ufuldstændig Det bedste vi kan gøre er bidrage med en viden, der kan gøre en forskel i forhold til at åbne op for nye forståelser – afklaringer som kun har en midlertidig sandhedsværdi – de forældes modsat fx biologiskforskning John McLeod (2001): Qualitative Research in Counselling and Psychotherapy

Hvorfor bruge kræfter på at undersøge verden når vi allerede har en forståelse af hvordan verden ser ud? Fordi commen-sense viden i det senmoderne samfund ikke er tilstrækkelig ikke konsistent og ændres over tid og varierer fra gruppe til gruppe Kvalitative studerer kaster lys over Knowledge of the other: Viden om ” de andre” giver en gruppe en stemme - ofte til stor nytte for praktikere der kan få en mere nuanceret og struktureret forståelse af de grupper de arbejder med Knowledge of phenomena: Viden om fænomenet vejledning - vejledningen som en proces Kvalitative studiers svaghed: Dyr og krævende i tid og menneskelige ressourcer Resultater kan ikke verificeres på samme måde som kvantitative undersøgelsesresultater John McLeod (2001): Qualitative Research in Counselling and Psychotherapy + Launsø og rieper (2002): Forskning om og med mennesker

Grundsten i kvalitative undersøgelser – sikring af høj udsigelsesgrad Gennemsigtighed: at man skal kunne se processen – hele processen. Dette ikke mindst i forhold til empiriske undersøgelsers analyser og resultater. Teoretisk og empirisk forankring: at man skal sikre, at de teoretiske og empiriske analyser og resultater bygger videre på hinanden og processen derved foregår hermeneutisk. Forskelligartethed: at man tilstræber, at den empiriske forskelligartethed, som gruppen man vil undersøge omfatter, også kommer frem i udvælgelsen af interviewpersoner og viser sig i de analytiske billeder. Se bl.a. Jensen (2002): Man skal være sig selv

Den vejledtes valgproces Mulige undersøgelsesperspektiver i kvalitative studier af vejledningens effekt Den vejledtes valgproces

Den vejledtes valgproces Effektiv vejledning kan måles som øget grad af valgkompetence/empowerment hos den vejledte Opbygge viden om uddannelser/arbejdsmarkedet Opbygge selvindsigt om egne ønsker og drømme, muligheder og barrierer Blive i stand til at handle ved at opbygge parathed til forandring og bevægelse Se fx Munk 2006 Vejledningens kvalitet – kan man måle effekten af vejledning?

Den vejledtes baggrund for at tage valg Mikroperspektivet: Med fokus på belysning af valgprocessen, undersøges de vejledtes livsverden Den vejledtes baggrund for at tage valg Statistisk signifikante forhold af betydning for om den unge kommer i gang/gennemfører en ungdomsuddannelse (PISA L): Forældrenes uddannelsesniveau Kommunikationen og adfærd i familien Skole succes/tilfredshed Den vejledtes værdiorienteringer (valgdiskurs) Den vejledtes videns-, selvindsigts- og handlingskompetence (empowerment) Se bl.a. Jensen og Jensen 2005: Unge uden uddannelse

Det vigtigste i livet er at få en uddannelse/et job: Mesoperspektivet: Med fokus på belysning af vejledningens effekt på de vejledtes valgprocessen, undersøges vejledningstilgange i vejledningsmødet. En simpel skala Det vigtigste i livet er at få en uddannelse/et job: Vejleder er mål/realisme orienteret (træk-faktor/ psykotekninsk tilgang) Det vigtigste i livet er man er lykkelig og glad for det man laver: Vejleder er identitetsudviklings og selvrealiseringsorienteret (konstruktivistisk/filosofisk tilgang)

Mere komplekse forståelser af vejledningstilgange som kan bruges til belysning/nuancering af vejledning og vejledningseffektiv 1. Birte Kaiser m.fl. (red.)(2004): 2. Reinhard Stelter (red.) (2002): Mentor - den fleksible vejleder Coaching - læring og udvikling

Vejlederen som individtilpasser: Vejlederen som organisationsforandre: Metaperspektivet: Med fokus på belysning af valgprocessen, undersøges hvilken rolle vejlederen indtager? En skala Vejlederen som individtilpasser: Uddannelsesinstitutionerne er som de er De unge skal tilpasse sig Fokus på rollen som tilpasningshjælper/agent: fejl, mangler og ekstra/særtilbud Vejlederen som organisationsforandre: De unge er som de er Uddannelsesinstitutionerne skal tilpasse sig de unge Fokus på rollen som advokat for den vejledte: Ressourcer og kompetencer

Et longitudinalt kvalitativt undersøgelsesdesign Strategisk udvælgelse af en større gruppe af unge der er i starten af deres uddannelses/erhvervsvalgsproces Følge gruppen tilbagevendende i 15-20 (30) år med fokus på de unges udvikling af valgkompetence og vejledningstilgangenes effekt og vejledningens rolle i denne proces. Udkast Strategisk udvælgelse af en større gruppe unge fra 6. klasser Kvantitativ kortlægning af de udvalgte unge Strategisk udvælgelse af unge til kvalitative studier Udvælgelse af de vejledere der har det formelle vejledningsansvar overfor de unge - UUvejledere og senere andre vejledere bl.a. gennemførselsvejlederne og SV vejlederne Selektiv udvælgelse af uformelle vejledere fx forældre og lærer

Stammen i et longitudinalt forskningsprojekt om vejledningens rolle og effekt i unges valgprocesser

Muligt undersøgelsesdesign Interview: Alle udvalgte unge (60) og deres vejledere (30) interviewes tilbagevendende bl.a. før og efter face-to-face vejledningssamtaler Observationsstudier: Alle planlagte vejledningsaktiviteter som de udvalgte unge deltager i observeres (klasseundervisning, skolearrangementer, praktikordninger, skole-hjemsamtaler, face-to-face vejledning mv) Fokusgrupper: Aktører som de unge og deres vejledere oplever bidrager til deres valgproces interviewes i fokusgrupper

Hvorfor er det nødvendigt? Videns hul i dansk vejledningsforskning: Der mangler danske undersøgelser over vejledningens rolle og effekt over tid Vejledningsreformen: Nu hvor en ny vejledningsreform har overstået sine indkøringsperiode er det oplagt at dens effekt skal belyses grundigt Kvalitativt design: Sikre en nuanceret belysning med en nærhed i forhold til forsknings objekterne – verden er kompleks og analyser af den er ligeså Longitudinalt design: Sikre både løbende og langsigtet resultater der giver viden om de unges valgproces og vejledningens rolle og effekt. Viden der kan bruges af såvel praktikere som beslutningstagere