Hastrupskolen 2005
Den lille skole i den store skole
Organisation Juni August Pavillon 1 (0.- 2. klasse) 0. - 7. klasse A 0. - 7. klasse B Pavillon 3 (3. + 7. klasse) 0. - 7. klasse C
Hvorfor? Udfordringer Økonomi i kommunerne Færre ressourcer Hvorfor? Udfordringer Økonomi i kommunerne Færre ressourcer Nedlæggelse af specialklasser En klasse nedlægges på Heldagsskolen 25 % pædagoger i 2-lærerordninger på skolen 2 lukkeuger i SFO Flere undervisningslektioner pr. lærer Færre ressourcer til klasser med mange elever
Den inkluderende skole Hastrupskolen Børneliv Den inkluderende skole
Det har vi gjort! Fokus på undervisning De mange intelligenser Rådgivningsteam Undervisningens organisering Dokumentation Fokus på trivsel Gårdvagtsjakker Fokus på takt og tone Sommerferieaktiviteter Inddragelse af forvaltning i disciplinære sager Ordensregler Traditioner Fokus på integration Integrationsråd Det gode eksempel – etniske forbilleder Udegående medarbejdere Etniske ambassadører
Fokus på undervisningens organisering på Hastrupskolen 2005-2008 Fremtiden! Virksomhedsplanen 2005 Mål: Fokus på undervisningens organisering på Hastrupskolen 2005-2008 Der arbejdes med implementering af ”en anderledes skole”
Udvikling Tid Forsøg Evaluering Nye forsøg
Skaber positiv interaktion mellem store og små elever Udvikling 2005: Fysisk placering af klasser Formål: Skaber positiv interaktion mellem store og små elever Venskabsklasser Tryghed og ro
Det betyder: Øget faglighed Holddeling Differentiering af undervisningen Fagligt perspektiv Tættere fællesskab Ansvarlighed Medindflydelse Trivsel Fokus på det gode frikvarter Legemuligheder Legepatrulje
Fokus på lærernes samarbejde Organisering i storteams Fokus på lærernes samarbejde Organisering i storteams Fælles skemalagt forberedelse Aftaler om retningslinier – holdning til elever Efteruddannelse - Futurum
2006/2007 Lærernes timer i pavillonen Ressourcer udlægges fra Specialcenter Sprogstøttecenter OBS-center UUV-timer Giver mulighed for Holddeling Niveaudeling Kursusvirksomhed (de mange intelligenser) Pædagogernes placering/roller Ringetider Frikvarterer
2007/2008 Fokus på skemalægning Fleksibel planlægning Retningslinier for bevægelse mellem sporene og fra spor til overbygning ”Selvstyrende enheder” Vikardækning