KVALITETSSIKRET IKV OG RKV I REGION MIDTJYLLAND IKV konsulentseminar, Silkeborg 20. september 2013Ulla Nistrup1.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
3. seminar om afklaring og vurdering af realkompetencer 20.maj 2010 Silkeborg Ulla Nistrup Velkommen.
Advertisements

IKV i den politiske kontekst
Kvalitetssikret IKV og RKV i region Midtjylland
22. juni 2014 Status på projektet ’Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært’
Kompetencerådets udfordringer 2009 Kompetencerådsmøde den 27. februar 2009 v./ Merete Giehm-Reese.
Uddannelsesaktivering - Hvad ved vi?
Fredag den 23. august 2013 ”Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært” og ”RKV i Region Midtjylland”
Indgange til samt roller/ansvarsområder i forbindelse med RKV & IKV i AMU i VEU-centrene TUP 2012 Organisering VEU-centrene i Region Syddanmark VEST, FYN,
Landsorganisationen i Danmark Kompetenceudvikling til tiden K onference 5 oktober 2011 Målrettet kompetenceudvikling af arbejdsstyrken – forudsætninger.
EU Socialfondsprojektet
Fredag den 20. september 2013 ”Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært” og ”RKV i Region Midtjylland”
New Insight - Noter til præsentation
Realkompetencevurdering i Danmark
1 COPENHAGEN FINANCE IT REGION - Mere vækst og innovation i krydsfeltet mellem finans og IT.
Motivation for forandring, læring og IKV/RKV
Nogle udgangspunkter, begreber og principper for at anerkende realkompetencer.
AMU evaluering Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete Giehm-Reese, Region Midtjylland.
Samarbejde og koordineret indsats Kompetencerådsmøde den 4. marts 2011
- et udviklingsprogram om forsøg med kompetencecentre Voksen- og efteruddannelse i centrum VEU-årsmøde 6. April 2006.
Hvad er realkompetencevurdering?
KL - Danske Regioner – FTF og Professionshøjskolernes Rektorkollegium præsenterer National strategi for velfærdsuddannelserne.
Socialfondsprojekt ”Fremtidens medarbejdere ”. Baggrund for projektet Samfundsmæssige krav: Skærpede miljøkrav Større affaldsmængder Et mere komplekst.
SKANKOMP ARBEJDSPAKKE Opstartsworkshop blev afviklet i oktober med 55 deltagere fra Skandinavien. Her havde vi oplægsholdere og tid i arbejdsgrupper.
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
360 graders kompetenceløft Netværkslokomotivet og VirksomhedsnetværkCabi 17. september 2014 Anette Barnhøj Uddannelseschef Mobil
11. december 2014 Workshop D Motivation og barrierer for virksomhedernes brug af VEU - bidrag til analysegrundlaget for Trepartsudvalgets arbejde udarbejdet.
Individuel kompetencevurdering - hvad er det, og hvordan kan de ledige få glæde af det? Seminar den 24. november 2014 Ole Stenholt, Stenholt træning.
Kompetenceudvikling i Region Midtjylland - Om kompetenceudvikling som motor for virksomhedernes udvikling Oplæg på opstartskonference.
Regeringens globaliseringsudspil
Landsorganisationen i Danmark LO-fagbevægelsens synspunkt på en styrket indsats i forhold til efter- og videreuddannelse af voksne Oplæg på opstartskonference.
Protokollat ok.2014 om rekruttering og opkvalificering til bygge – og anlægsprojekter Dansk Byggeri og 3f vil i fælleskab iværksætte en række aktiviteter,
Praktisk vejledning til Individuel Kompetencevurdering (IKV) i AMU Uddannelsesseminar på Koldingfjord – 26. august 2008 V. Mette Nørholm, Teknologisk Institut,
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
VIP2 5. november 2008 Historie om perlen. ”Pludselig var jeg meget dygtig” Målet med dagen – at I selv laver et KompetenceKort, dialog om muligheder for.
Institutionel struktur og organisering Ulla Nistrup,
IKV I PRAKSIS IKV Praktikerseminar, Silkeborg 09. januar 2014Ulla Nistrup1.
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
”Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært” ”RKV i Region Midtjylland” Mandag den 24. november 2014.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Velkommen 2. seminar om Planlægning af realkompetencevurderinger Den 18. marts 2010 Silkeborg HS.
Udfordringer på kompetenceområdet v/ Bente Nielsen 1. Næstformand, Region Midtjylland.
Velkommen Første seminardag om RKV Den 23. februar 2010 i Silkeborg.
Velkommen til konference: Samspillet om anerkendelse af realkompetencer Den 5. november 2012.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Fokus på realkompetencer.
RKV-Seminardage 2010 KOMPETENCEmidt 4. seminardag d. 26. august: institutionel struktur og organisering Hvordan er arbejdet med IKV prioriteret, forankret.
Udbredelse, barrierer og gældende praksis for anerkendelse af realkompetencer Den 12. marts 2009 Ulla Nistrup og Anne Lund NVR.
Strategiske udfordringer på voksenuddannelsesområdet Brian Kjær Andreasen.
Landsorganisationen i Danmark Hvor er AMU på vej hen ? Arbejdsmarkedsuddannelsernes fremtid Oplæg v. Anne Bruvik-Hansen, LO Danske Erhvervsskolers Årsmøde.
Øget behov for kompetenceudvikling - og hvordan kan AMU spille ind.
Beskæftigelsespolitiske udfordringer på kort og på lang sigt -Oplæg v. Peter Graversen.
VEU centrenes rolle med nye reformer John Vinsbøl Udviklings- og VEU chef.
- Set fra en vinkel med uddannelsesmæssigt fokus ”Intention og rammer i Infrastrukturrapporten – og deres betydning for uddannelsesområdet” - Set fra en.
Beskæftigelses- og erhvervspolitikken i Skanderborg Kommune Konference 26. januar 2012 Det Regionale Beskæftigelsesråd Tale ved Borgmester Jørgen Gaarde.
Udviklingen i bygge- og anlægsbranchen og strategi for indsatsen på området V. Palle Christiansen Beskæftigelsesregion Midtjylland.
Den virksomhedsrettede indsats i Midtjylland. 2 Hvorfor mere virksomhedskontakt?  Højt politisk prioriteret (ministermål i 2014).  De nye reformer stiller.
Beskæftigelseskonference 15. maj 2014 v. John Hermansen Formand for Det Regionale Beskæftigelsesråd i Midtjylland.
Den virksomhedsrettede indsats - herunder anbefalinger fra Leo Larsen-udvalget og status på arbejdet v. Palle Christiansen, Beskæftigelsesregion Midtjylland.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Nye veje i uddannelses- og beskæftigelsessituationen i Østdanmark Temamøde 9. december 2011 Nye veje i uddannelses- og beskæftigelsessituationen i Østdanmark.
Kompetenceudvikling og uddannelsesplanlægning
Silkeborg Kommune i tal
BAI konference 2016 Velkommen Konferencens temaer Hyggesnak
ER DER MENING MED GALSKABEN – ELLER ER DET BARE KAOS?
Erhvervsuddannelser 25. September 2017 UUV Køge bugt.
Erhvervsuddannelse for voksne - EUV
Velkommen til: Seminar for medarbejdere der gennemfører Realkompetencevurderinger (RKV) Torsdag den 6. november 2014.
RKV arbejde på erhvervsskolerne og VUC
Aftalt uddannelse via Industriens overenskomst
Præsentationens transcript:

KVALITETSSIKRET IKV OG RKV I REGION MIDTJYLLAND IKV konsulentseminar, Silkeborg 20. september 2013Ulla Nistrup1

Uddannelsespakkerne En samling af AMU mål der er målrettet jobområde/-funktion eller/og del af erhvervsuddannelse Meritgivende ift. dele af erhvervsuddannelse Uddannelsespakkerne findes inden for –Handel og kontor –Bygge og anlæg –Industriområdet 20. september 2013Ulla Nistrup2

IKV og meritgivende uddannelsespakker 20. september 2013Ulla Nistrup3 GF HF1 EUD AMU Uddannelsespakke Jobfunktion og kompetenceprofil IKVAMU eller IKV GVU IKV GVU IKV AMU eller IKV GVU IKV GVU HF2 HF3

Merit eller vurdering af realkompetencer Merit Individuel vurderinger af reelle kvalifikationer/ kompetencer, som er dokumenteret ved formelle uddannelsesbeviser fra anden formel uddannelse el. dokumenteret praksis og som svarer til /står mål med hele eller dele af uddannelsen. Vurdering af realkompetencer - IKV Individuel vurdering af uformelle og ikke-formelle kvalifikationer/kompetencer, som ikke er dokumenteret ved formelle uddannelsesbeviser. Skal derfor synliggøres og dokumenteres vha. relevante metoder for at blive vurderet, om de svarer til/ står mål med hele eller dele af uddannelsen. 20. september 2013Ulla Nistrup4

IKV og uddannelse i et arbejdspladsperspektiv Lukning, nedlæggelse af stillinger og fusioner -Strukturændringer Tilpasning til branche- og markedsudvikling -Nye faglige opgaver -Ny teknologi -Nye markedsområder Langsigtet strategisk organisations- og kompetenceudvikling -Sikre vækst og faglighed -Rekruttering Individuelt og (organisatorisk) perspektiv Organisations- og individperspektiv Nye formelle kompetencer (videreuddannelse) i forhold til nye opgaver og nyt jobområde Kompetenceløft i forhold til jobudvikling, som kræver formel uddannelse for ansatte eller grupper af ansatte Kompetenceudvikling og - løft ved brug af formel uddannelse og organisatorisk uformel el. ikke formel uddannelse Oftes er det forandringer, der skaber behov for uddannelse 20. september 2013Ulla Nistrup5

IKV og uddannelse i et fyrings-/ledighedsperspektiv Genansættes i anden afdeling med samme, udvidet eller nyt jobområde Ansættes i samme jobområde, men i ny virksomhed Ansættes i ny jobområde og ny virksomhed Måske nye udvidede kompetencer Måske nye kompetencer, men måske ikke formelle Nye formelle uddannelser Individ og organisationsperspektiv IndivdiperspektivIndivid perspektiv 20. september 2013Ulla Nistrup6

Aktørinteresser i IKV/ uddannelse Individer/ledigeArbejdspladserUddannelserFagforeningerJobcenter/ kommunen IKV Kortere vej gennem formel uddannelse IKV Billig/kort vej til kompetenceudvikling af medarbejderne IKV give flere elever/ deltagere på uddannelse IKV giver kortere vej til medlemmernes sikre ansættelse IKV korteste og billigste vej tilbage i beskæftigelse Synliggjort kompetencer Afklare fremtidige uddannelsesbehov Overblik over individuelle og organisatorisk uddannelsesbehov Samspil mellem reale og formelle kompetencer Individuel uddannelsesplan som led i karriereplan Målrettet meningsfyldt aktivering ift. jobåbninger Målrettet efteruddannelse Fleksible og kompetente medarbejdere Tilpasse udbud til efterspørgsel Konkurrencedygtig i forhold til arbejdsmarkedet Generel opkvalificering af arbejdsstyrken Øget jobsikring nye job, nye opgaver Fastholde og rekruttere medarbejdere Fleksible uddannelser Flere med formel uddannelse Samspil mellem job og uddannelse Selvværd Motivation Bevis på medarbejdernes kompetencer Tilgang af praksis- og udviklings- baseret viden Sikre kvalificeret arbejdskraft inden for erhvervet Indsatsområde ift. arbejdsmarkeds- balancen Status Højere løn Mindske udgifter Øget indtjening Større omsætning og omkostnings- dækning Højere uddannelse og løn Flest mulige i aktivering 20. september 2013Ulla Nistrup7

Program for workshoppen 20. september 2013Ulla Nistrup8 Grupper: 3 - en for hvert VEU-center Tid: 90 min. 10 min. til at sætte sig ind i opgaven og aftale arbejdsprocessen 50 min. til at arbejde med uddannelsespakkerne evt. i mindre grupper 30 min. til opsamling og endelig udfyldning af skemaerne Opgave: Beskriv jobområdet med dets potentialer og udfordringer samt det uddannelses- og kompetencebehov. Finde argumenter for brug af uddannelsespakkerne for såvel ansatte indenfor området som for ledige på vej ind i området Produkt: Til hver uddannelsespakke skal udfyldes to salgsargumentations- skemaer - et for ledige og et for ansatte.

Argumentationsskema Jobområdet Kendetegn Udfordringer og potentialer Udviklingsmæssige og kompetencemæssige behov Salgsargumentation for uddannelsespakken Økonomiske Erhvervsmæssige Job- og beskæftigelsesmæssige Uddannelsesmæssige Virksomheder Potentielle 20. september 2013Ulla Nistrup9