Præsentation, Udfordringer og forventninger,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Jan Forsing og Lisa Andersson
Advertisements

Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
 Mission Unge, der ønsker at tage en ungdomsuddannelse, sikres mulighed for at gennemføre ved hjælp af et tæt og koordineret samarbejde mellem uddannelsesinstitutionerne.
LEDERE DER LYKKES hvad er det, succesfulde ledere i danske kommuner kan? En præsentation baseret på KL/KTOs Væksthusprojekt om generationsskiftet i kommunerne.
Værdigrundlaget i Greve
Nye krav og besparelser – hvordan sikrer vi kvaliteten v/ Dorte Bloch
Advisory board-møde, MDI, den 17. april 2013, Mathilde Hjerrild Carlsen, Holger Højlund Oplevelser fra felten.
Slå dog SU og SIU sammen 17. september 2009
Cand.mag. Lise Vandborg, Chefredaktør Litteratursiden
Ledelse og menneskesyn
At lede liv og læring Børne- og ungedirektør Jan Præstholm, Svendborg Kommune.
for de hårde resultater.
Tofthøjskolen nu og i fremtiden Skoleplanarbejde 2011.
UDVIKLINGSTRÆ PÅ EN UDDANNELSESINSTITUTION
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
Visionsproces Fra ord til handling.
Mulernes Legatskole Trivselspolitik – attraktive arbejdspladser
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
1 Ledelse, samarbejde og lærerarbejdstidsaftalen Anders Balle.
Vi bygger videre på sidste års dialogmøder….. Bestyrelsens opgaver  At sikre en kompetent daglig ledelse  Gå efter den bedste – evt. forfra flere gange.
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
N YE LEDERSTILLINGER - NYE LEDERROLLER ?. L IDT OM GYMNASIET 610 elever, 57 lærere, 10 TAP´ere. Ledelse: rektor, vicerektor, 3 inspektorer.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Udfordringer og perspektiver på ledelse i kunst- og kultursektoren - et kommunalt perspektiv Introdag – Kunst og kulturlederuddannelsen Odsherred Teaterskole.
Intern kommunikation PR og presse
Den fremsynede virksomhedsledelse Hvilke udfordringer har Danmarks almene boliger? Styringsreform Moms på administration Konkurrenceevne Boligerne.
Randers Hvorfor mål - og rammestyring i Randers Kommune (og de fleste andre) ? Virker det?
Kommunikationsnetværk 9. September 2009 / Spejdercenter Holmen.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Dagsorden Generelt om organisationen Varde Kommune
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Kodeks for offentlig topledelse
Hvem er jeg? Gunvor Hallas Chefkonsulent Cand.scient.adm., født 1952
”Styrkelse af overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse” Garantiskolen i Silkeborg Scandic den 28. oktober 2013.
Det Sociale Kapitel
Bestyrelsen som arbejdsgiver Bestyrelseskonference Lørdag d. 16. juni 2012.
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
DN - Hvem? Hvad? Hvordan? Forstå organisationen Forstå organisationen DN’s ”hovedstol” DN’s ”hovedstol” Afdelingsbestyrelsens rolle Afdelingsbestyrelsens.
Oplæg om den danske kommunalreform v/ Ole Glahn, Det Radikale Venstre
DLO-konference i OCC d. 27. november 2006 Hvad driver kommunerne til markante strukturændringer? Oplæg ved børne- og kulturdirektør Per B. Christensen,
Velkommen til Lægedage
VISION HVAD vil vi stræbe efter: HVORDAN når vi frem: HVILKE ‘områder er relevante: Oprettelser af projektorganisation – de overordnede rammer STRATEGI.
Tørring Gymnasium Mission, vision, værdier, fokusområder.
I) Mission for Gymnasie- skolernes Inspektor-forening (GI)  Dén samlende forening for alle vicerektorer/inspektorer /uddannelsesledere + nye pædagogiske.
Ungdommens Uddannelsesvejledning Odder & Skanderborg
God ledelse og god bestyrelseskultur Ledelse og samarbejde Temamøde BL´s 6.kreds Den 11.November 2014.
Kontekst: - Kolding Kommunes tilbud for elever med autisme.
Ledelse i forskellige retninger
Randers Kommune. 2 Stabene i Randers Kommune - 2 Møde gruppen af stabsledere – Velkommen v. Klaus Christiansen - Introduktion til arbejdsprocessen.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Kortdage 2004 Omlægningerne i de offentlige GI/GIS relaterede forvaltninger. Hvordan håndterer man de menneskelige og organisatoriske omstillingsprocesser?
Ledelsesrum Oplæg til refleksion
BKFs årsmøde 13. november 2008 Præsentation af BKFs nye ledelsespublikation Ved Børne- og Kulturdirektør Klaus Nørskov.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Fremtidens folkeskole i et ledelsesperspektiv Forum Anders-Peter Østergaard Børne- og ungedirektør Lolland Kommune
Hvem skal kommunerne samarbejde med i fremtiden på idrætsområdet? Oplæg til Breddeidrætsudvalgets møde tirsdag d. 6. november v/ Børne- og Fritidsdirektør.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Ledelsesudfordringer i kommunerne – nu og i den nære fremtid Oplæg for FTF`s Tænketank om ledelse, d. 6. juni v/ Per B. Christensen, formand for.
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
Hvor mange ældrerådsmedlemmer 13 medlemmer Ældrerådet.
{ Bestyrelseskursus Marts 2015 Bestyrelsens opgaver og ansvar.
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Strategi for efteruddannelse og kompetenceudvikling Undervisningsministeriets konference i Vejle d Peter Henrik Raae, IFPR, SDU.
BKF Børne- og Kulturchefforeningen Dagplejen – en central brik i kommunernes dagtilbud -BKF-synspunkter om omstilling på dagtilbudsområdet på FOA- konference.
Kursus for nye efterskoleledere januar 2018
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Nye stillinger som pædagogiske ledere
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Bestyrelseskursus Foreningen for ATAKSI/HSP 3. oktober 2015
Præsentationens transcript:

Inspektorforeningen 26. 2. 2009 ”Inspiration til gymnasieledelse” ved Jan Magnussen Præsentation, Udfordringer og forventninger, Samarbejde med bestyrelsen, Skole-, ledelses- og organisationskulturer, Dilemmaer i ledelsen, Ledelse på DK-Gymnasiet 2010.

Præsentation Jan Magnussen Cand.scient i kulturgeografi, KU Lektor i bygeografi og fysisk planlægning, KU Rektor for Sydjysk Universitetscenter, SUC UK-direktør i Frederiksborg amt ---------------- Bestyrelsesmedlem i bl.a. Sydinvest og INTER-PRIMO A/S, Formand for Birkerød Gymnasium og HF, Forfatter til bogen ”Inspiration til ledelse”.

Gymnasierne under pres Gymnasierne er vant til selvledelse, Staten giver selveje og stiller krav – men bidrager ikke med viden om organisation og kompetencekrav, GL kritiserer ledelserne - men det er uklart, hvad de forventer, Nye lederstillinger - men giver det bedre teamledelse og større tryghed ?

Udfordringerne til skolens teamledelse Gymnasiereformens kompleksitet, Personaleledelse, Økonomisk styring, Bestyrelsen, Den nationale standard, Uddannelsespolitik.

Forventningerne internt Kerneydelsen, produktet: stx, hf Eleverne, verdens bedste skole Lærerne, den bedste arbejdsplads Bestyrelsen, god virksomhedsledelse Øvrige i teamledelsen, godt samarbejde

Forventningerne externt, (interessentanalyse) Forældrene (afgiver), Lokalsamfundet (omgivelserne: kommunen, skolerne, erhvervslivet, foreninger og organisationer), UVM (myndighed - i ny rolle), De videregående uddannelser (modtager), Andre ungdomsuddannelser (konkurrenter).

Kravene til rektors kompetence ændres på ganske få år: 2005: Faglig og pædagogisk leder, 2007: -- do -- + adm. direktør, 2009: -- do -- do -- + omsorgsfuld og relationel leder / CEO.

Klare aftaler med bestyrelsen Bestyrelsens rolle = best. i et A/S, Bestyrelsen: det overordnede ledelsesansvar – rektor: daglig leder, Bestyrelsen er et kollegium, som træffer beslutninger i møder på baggrund af oplæg fra skolens ledelse, Bestyrelsens indgang til skolen er kun gennem rektor og rektors sekretær, Formand og rektor mødes forud for hvert møde.

4 gymnasiekulturer ifølge Peter Henrik Raae 1. Dannelsesgymnasiet - som forbereder ungdommen til en videregående uddannelse, 2. Faggymnasiet - en ungdomsuddannelse, som domineres af en række fag på højt niveau, 3. Gymnasiet som virksomhed - en skole som opererer på et marked hvor det skal tiltrække elever i konkurrence med andre, 4. Det politiske gymnasium - som skal finde sin plads mellem det lokale samfund og staten og implementere uddannelsespolitiske mål.

4 rektor-ledelsestyper ”Primus inter paris” – første blandt ligemænd, Den taktiske rektor – som finder løsninger og kompromisser mellem forskellige grupper, Den strategiske rektor – som er optaget af skolens værdier og plan som styrende i det daglige, Den ”implementerende” rektor – som omsætter samfundets krav og politikker i skolens dagligdag.

”Det gamle gymnasium” Rektor er faglig og pædagogisk leder, 3-4 inspektorer – føler sig ikke som rigtige ledere, Når time- fagfordelingen er lagt fast, er budgettet givet, I det daglige tales om ”kontoret” – ikke ledelsen.

”Selvejegymnasiet” ( - den flade struktur - ) Rektor, vicerektor og en regnskabskyndig administrationschef udgør LEDELSEN, De to reformer implementeres i 2 adskilte rum, ledelsen og lærerstyrede udvalg, Ledelsen tager sig af drift og administration (incl. økonomi og personale), Pædagogisk udvikling er overvejende et kollegialt anliggende.

”Rebureaukratisering” Rektor er blevet topleder, Rektor har en ledelsesgruppe på 4-5 personer, som udgør teamledelsen, En omfattende organisationsplan viser medarbejdernes og ledelsens inddragelse i de mange udvalg, PR neddrosles – MED og temaudvalg opprioriteres, Brobygning mellem drift og pædagogik tilstræbes.

”Ledelse via midten” (anarkistisk ledelse) Topledelsen snævres ind til 3 personer, Mange mellemledere (optil 10-12), Ansvar og kompetence uddelegeres til teams, mellemledere og projektgrupper, Ad hoc ledelse, beslutninger træffes efter behov – og respekteres, Strategi, mål og retning søges fastholdt, 2 submodeller: det eksperimenterende nye – det projektorienterede ældre.

Mange modsætninger Synlig ledelse - Selvledelse Udvikling - Drift Klar organisation - Åbenhed for ændring Ledelsens overblik - Delegation Rationel ledelse - Demokratisk inddragelse Ansatte ledere - Ledere fra midten PR-struktur - Temaudvalg Økonomi - Pædagogik

Kaptajnen på skuden Resultat Økonomi - Pædogogik Frafald - Personalepleje Søgning - Rekrutering Unges kultur - Socialt klima Netværk - Kommunikation Omverden

Teamledelsens dilemmaer Hvad er vi samlet om – dagsorden ? Hvordan træffer vi beslutninger ? Hvad melder vi ud – referat ? Hvordan er relationerne os imellem? Kan vi skelne mellem information, koordination, debat og beslutning ? Uddannelsessektoren elsker at diskutere fakta – igen og igen !

DK Gymnasiet 2010 - målet Topledelsen: rektor + vicerektor + evt. adm.chef i daglig kontakt (2-3 pers), Teamledelsen: topledelse + ansatte insp. med klare ansvarsområder (4-8 pers) koordinerer, inspirerer og leder, Øvrige inspektorer med uddelegeret ansvar, mødes regelmæssigt m rektor el topledelsen. PR har fået nye opgaver og udvalg.

Den gode offentlige leder Relationel forståelse, Tillidsvækkende sparring, Konfronterende intervention, Insisterende delegation, Rodfæste under pres, Ansigtsbevarende konflikthåndtering, Systematisk velforberedt, Tydeligt præstationsmotiveret, Konsekvent videndelende, I besiddelse af befordrende humor.

De sidste 3 råd Bevar overblikket Hav fokus på kerneydelsen Værn om din integritet Vil du kommentere oplæg eller bog så skriv til: magnussen.jan@gmail.com Bestil ”Inspiration til ledelse”, skriv til post@opusb.dk 245 kr / 281 kr incl porto