Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen. Reformens 3 overordnede mål Et fagligt løft af folkeskolen Udfordre alle elever, så de bliver så dygtige,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvor er vi nu? En levende skole – hele dagen Viden og ikke vaner
Advertisements

Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Forældreorientering Skolereformen.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Skolereformen på Peder Syv Skolen
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Kontaktforældremøde Skelgårdsskolen 11. november 2013.
Ny folkeskolelov Ikrafttrædelse August Overordnede rammer En længere og varieret skoledag • 30 timer for børnehaveklassen til 3. klasse, • 33 timer.
Et væksthus for børn og voksne
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Folkeskole-reformen August 2014.
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Information om den ændrede skoledag Komme- og gåtider m.m. for elever Juni 2014.
Ændringerne Understøttende undervisning Uge-struktur ??
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Skolereformen Overordnede mål:
Skolereform august 2014………………
Folkeskolereform 3 overordnede mål:
Velkommen til valgmøde
Skolereformen kort fortalt - reformens mål
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Bestyrelsesmøde 30. september 2013 Stavnsholtskolen Folkeskolereform – de helt overordnede rammer.
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Folkeskolereformen på Kirkebakkeskolen Anette Leonhard
Møde vedr. Ny Skolereform og Ny Struktur i SFO
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Folkeskolereformen - generel information
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Tre klare nationale mål
Vibeholmskolen august 2014 Den nye skolereform Indskolingen.
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Folkeskolereform Version 1.0
Den ny Folkeskolereform. MÅL 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Skolereform 2014 Hodsager Skole.
Vibeholmskolen august 2014 Den nye skolereform Udskolingen.
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Folkeskolereformen Malling Skole - så langt er vi nu 14. maj 2014.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Folkeskolereform 2014.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 12. juni 2014.
Folkeskolereform 1.August Overordnede mål for folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever så de bliver så dygtige som de kan. Folkeskolen.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
GØR EN GOD SKOLE BEDRE! 1.Folkeskolen skal udfordre alle, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i.
Læringsreform i Hillerød. Tre overordnede mål: 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen.
Skolereform – Fourfeldtskolen 2014 Steffen Lawaetz
Folkeskolereform Politiske mål
Velkommen til infomøde om Skolereformen
Program Velkomst Digital indskrivning Forårssfo på Holluf Pile Skole
Målet er … En længere skoledag med mere tid til undervisning Nye og mere varierede undervisningsformer Mere fokus på faglighed Mere fokus på trivsel Og.
Velkommen til Fyraftensmøde 26.marts 2014 på Rosendalskolen
 1. Velkomst og præsentation  2. Kort gennemgang af reformen  3. Hvordan bliver reformen udmøntet på Byskolen  4. Skolebestyrelsen  5. Farvel Velkommen.
Folkeskolereform Politiske mål at udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan at mindske betydningen af social baggrund at øge elevernes trivsel.
Sædding/Ådalens lokalskole
FOLKESKOLEREFORM FELDBORG SKOLE JUNI TRE MÅL  FOLKESKOLEN SKAL UDFORDRE ALLE ELEVER, SÅ DE BLIVER SÅ DYGTIGE, DE KAN  FOLKESKOLEN SKAL MINDSKE.
Den Sammenhængende Skoledag På Holluf Pile Skole Odense.
SKOLE- REFORM En ny retning – en ny skolevej. De gode intentioner Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen.
Velkommen til orientering om folkeskolereformen 10.juni 2014 på Arden Skole Program: 1. Information om den nye folkeskolereform 2. Hvordan gennemfører.
Præsentationens transcript:

Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen

Reformens 3 overordnede mål Et fagligt løft af folkeskolen Udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater. Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes.

Hvad betyder reformen Længere og mere varieret skoledag. Kompetenceløft af lærere, pædagoger og ledere. Få klare mål og regelforenkling kl.: 30 timer kl.: 33 timer kl.: 35 timer Styre på mål og resultat – og ikke på input

Skoledagen MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag Flere faglige lektioner Understøttende undervisning Skoledagen i dag

Skoledagen – i praksis MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag Understøttende undervisning Fag-lektioner ??

Det store regnestykke Længere skoledag Statstilskud SFO Besparelse Undervisningsandel Hvor ligger man i forveje n Hvad skal UNUV koste ? - lærer / pæd. - UV - andel Varigt + midlert idigt Hvad spare r man ? Hvor meget op ?

Forudsætninger for regnestykket Vi har regnet ”tro mod dem” KL – regeringen har aftalt finansieringsforudsætninger - Undtaget SFO, der har vi regnet efter målet. (23 mio.) Grundforudsætninger Vi har opstillet ”håndtag”… - … der kan gøre det billigere. - … der kan gøre det dyrere timer/året i faglektioner. (+2 timer/ugen) timer/året i underst. Undervisning. (lærer/pæd.) - 50/50 lærer/pæd. I underst. Undervisning.

Balancere det ? + fag lektioner Understøttende Undervisning Vejl. Timetal udskoling + special Undervisnings tillæg Øvrig drift privatskoler + undervisnings andel SFO Stats- tilskud Afbureaukratisering Finansiering Udgifter  Skoleår – reformens tænkning og forudsætninger  Budgetår og budgetteknik  Handlemuligheder

Økonomi i skoleår

Økonomi i skoleår (2)

Økonomi i skoleår (3)

Økonomi i budgetår BFU’s manko (indtægter i kassen nu)13,831,428,828,527,8

Lærere undervisningstid NettotimerUndervisningUndervisning (%) Randers ,3% Stevns ,2% Vordingborg ,9% Kerteminde ,9% Helsingør ,5% VEJLE ,4% Fredensborg ,2% Tønder ,2% Hørsholm ,2% Frederiksberg ,2% Haderslev ,1% Vesthimmerland ,0% Holbæk ,9% Middelfart ,9% Glostrup ,8% Viborg ,8% Kalundborg ,7% Gennemsnit ,7% Høje-Taastrup ,7% Albertslund ,5% gladsaxe ,5% Struer ,5% favrskov ,5% Horsens ,4% Rødovre ,4% Slagelse ,4% Egedal ,3% Vallensbæk ,3% Skanderborg ,3% Sorø ,2% Halsnæs ,1% Herning ,7% Ballerup ,7% Varde ,3% Odsherred ,2% Solrød ,9% Kilde: KL’s strategiprojekt om effektiv anvendelse af lærernes arbejdstid samt analyse foretaget af KL juli 2013 af planlagt undervisning i skoleåret 2013/14 i Vejle kommune Vejle: 40,4% Gns.: 39,7% Obs: Nettotimer varierer, da det er konkrete kommuners nettotimer inkl. lærere på reduceret tid. Det er derfor procentsatsen der skal sammenlignes.

SFO model Takster i SFO II og fritidsklubber før og efter reform Månedlig takstNU SFO IINu FritidsklubSFOII Efter reform 5 dages modul dages modul Forudsætninger for provenu på 22,8 mio. kr. Klubber konverteres til SFO II (inkl. Sociale klubber) Forældrebetalingstakst fastsættes til 100% på alle tilbud Principbeslutning nu – konkrete takster i foråret Prisstigninger for mellemtrin

Handlemuligheder – nedbringe manko Større krav til undervisningsandel i faglektioner udover de + 80 timer +10 timer ekstra 4,3 mio. kr. +20 timer ekstra8,6 mio. kr. Større krav til UnUv ift. KL’s forudsætninger (1.019 timer) Lærere/pæd. hhv / timer1,6 mio. kr. Lærere/pæd. begge timer3,5 mio. kr. Ændre medarbejdersammensætning i UnUv fra 50/50 Lærere/pædagoger: 40/600,9 mio. kr. Lærere/pædagoger: 25/752,3 mio. kr. Andre finansieringsmuligheder på skoleområdet: Ex. reduktion tildeling specialundervisning, tosprogstildeling eller undervisningsmidler Temaer som fælles ledelse mellem skoler eller andre strukturtiltag

Handlemuligheder – forøge manko Forældrebetalingsandel på SFO I og II samt klubber ønskes uændret og de sociale klubber ønskes bevaret - 13,2 mio. kr. De sociale klubber ønskes bevaret i nuværende form. - 4,6 mio. kr. Lærernes undervisningsandel skal svare til landsgennemsnit: Timetal øges med + 66 timer frem for + 80 timer - 6 mio. kr. Værdi af moderniseringsprogram fastsættes nærmere sin reelle værdi - 1 mio. kr.