Folkeskolereform Forældremøde nr. 2 16. maj 2014.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvor er vi nu? En levende skole – hele dagen Viden og ikke vaner
Advertisements

Skolereform august 2014………………
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Forældreorientering Skolereformen.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Information om folkeskolereformen tirsdag den 29. april 2014 mellemtrinnet.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Ny Skolereform Sådan gør vi i Vonsild
Skolereformen på Peder Syv Skolen
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Program: Overblik over fagfordelingen Velkomst Skolereformen generelt
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Et væksthus for børn og voksne
Skolereform ’14 - Gesten Skole (børnecenter)
Skolereform 2014.
Folkeskole-reformen August 2014.
Skolereformen 2014 Herningsholmskolen 8. August 2013
Information om den ændrede skoledag Komme- og gåtider m.m. for elever Juni 2014.
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Reformmesse på Sofiendalskolen
En Ny Folkeskole fra 1. august 2014
Skolereform august 2014………………
Folkeskolereform 3 overordnede mål:
Informationsmøde, onsdag d. 14. maj kl – 18.00
Velkommen til valgmøde
Skolereformen kort fortalt - reformens mål
Et fagligt løft af folkeskolen
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Folkeskolereform pr. 1. aug Ambitiøst løft af folkeskolen •Børnenes læring og faglige niveau skal styrkes •De unge skal have de bedste muligheder.
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Folkeskolereformen på Kirkebakkeskolen Anette Leonhard
Møde vedr. Ny Skolereform og Ny Struktur i SFO
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Folkeskolereformen - generel information
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Tre klare nationale mål
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Folkeskolereformen - et overblik. Et fagligt løft af folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal.
Folkeskolereform Version 1.0
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Folkeskolereformen på vores skole
Folkeskolereform på Vestre Skole 2014
Folkeskolereform 2014.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 12. juni 2014.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
GØR EN GOD SKOLE BEDRE! 1.Folkeskolen skal udfordre alle, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Skolereform – Fourfeldtskolen 2014 Steffen Lawaetz
Folkeskolereform Politiske mål
Fællesskolen Starup Øsby Informationsmøde om skolåret
Program Velkomst Digital indskrivning Forårssfo på Holluf Pile Skole
 1. Velkomst og præsentation  2. Kort gennemgang af reformen  3. Hvordan bliver reformen udmøntet på Byskolen  4. Skolebestyrelsen  5. Farvel Velkommen.
Folkeskolereform Politiske mål at udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan at mindske betydningen af social baggrund at øge elevernes trivsel.
Sædding/Ådalens lokalskole
Læringsreformen Hvad er formålet med reformen? – Formålet er: – at alle elever skal blive så dygtige, som de kan blive – at mindske betydningen af den.
FOLKESKOLEREFORM FELDBORG SKOLE JUNI TRE MÅL  FOLKESKOLEN SKAL UDFORDRE ALLE ELEVER, SÅ DE BLIVER SÅ DYGTIGE, DE KAN  FOLKESKOLEN SKAL MINDSKE.
SKOLE- REFORM En ny retning – en ny skolevej. De gode intentioner Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen.
Præsentationens transcript:

Folkeskolereform Forældremøde nr maj 2014

MÅL overordnede Skolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige de kan Skolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater Alle elever skal opnå størst mulig trivsel

Tre overordnede indsatsområder En længere og varieret skoledag med mere og bedre undervisning og læring Et kompetenceløft af lærerne Få klare mål og regelforenklinger

SKOLEDAGEN Skoledagens længde: – 0. – 3.kl 30 timer/ uge (kl. 08:05-14:05) – 4. – 6.kl 33 timer/ uge (kl. 08:05-15:05/14:05) – 7. – 9.kl 35 timer/ uge(kl. 08:05- 15:05) Dog en speciel ordning før folketingsvalg mht lektiehjælp

Skoledagens indhold Flere fagopdelte timer Understøttende undervisning – Lektielæsning (træning og fordybelse) – Bevægelse – Understøttende undervisning Pauser

Nye fag Lektielæsning (træning og fordybelse) Bevægelse Understøttende undervisning Madkundskab Håndværk og design 3. fremmedsprog som valgfag

Timetal Flere dansk- og matematiktimer Engelsk fra 1. klasse Flere idrætstimer Flere musiktimer Forhøjelse af håndværk og design i 4. klasse Tysk fra 5. klasse Forhøjelse af natur/ teknik Valgfag i 7. klasse

Eksempel på skema MellemtrinMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag Fag Fag Fag Fag Fag Fag Fag Fag Fag Fag Bevægelse Frikvarter Fag Fag Fag Fag Fag Fag Fag Fag Fag Fag Spisepause Frikvarter Fag Fag Fag Fag Fag Bevægelse Fag Fag Fag Fag Fag Lektiecafe Lektiecafe Lektiecafe

Eksempel 2 Grundskema: Perioderne: Start skoleår-efterårsferien, 1.maj 2015-sommerferien 7.årgangMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 45min Fag IdrætFag 45min Fag IdrætFag 30min U - uv. 15min Pause 45min Fag 45min Fag 30min Pause 15min U - uv. 45min Fag 45min Fag 10min Pause Træn/for dybelsePause Træn/for dybelsePause 45min Fag Træn/for dybelseFag Træn/for dybelseFag

MÅL Fælles mål gøres mere præcise og forenklede Øget klarhed over hvilke færdigheder, kompetencer og metoder eleverne skal tilegne sig Sammenhæng mellem mål fra dagtilbud, skole og ungdomsuddannelser Fra afgangsprøver til 9. klasses prøver Alle elever skal forlade folkeskolen med mindst karakteren 2 i dansk og matematik

MÅL fortsat Idræt indgår som prøvefag Elevens valgfag (der ikke er prøvefag) skal indgå i projektopgaven På sigt skal elever i 8. klasse kunne det samme som eleverne kan i 9. klasse i dag

TRIVSEL Sundhedsbarometeret Øget fokus på fravær

DEN ÅBNE SKOLE Skolen skal åbne sig mod det omgivende samfund – Foreningsliv, kulturliv og idrætsliv – Samarbejde med musikskolen – Samarbejde med Ungdomsskolen

INKLUSION Flere elever inkluderes i den almindelige undervisning (96%)

FORÆLDRE og SKOLE- HJEMSAMARBEJDE Principper for forældrenes ansvar skal senere tilføjes principperne for skole- hjemsamarbejdet

PRINCIPPER FOR SKOLE- HJEMSAMARBEJDE Skole-hjemsamarbejde Skolebestyrelsens principper for skole- hjemsamarbejdet bygger på lovgivningen der er på området, Varde Kommunes styrelsesvedtægt for kommunens skolevæsen samt Blåbjergskolens visioner Skolebestyrelsen Skolebestyrelsen udarbejder principper for en række områder af skolens virke, f.eks. skole-hjemsamarbejdet, den er høringspart i forbindelse med forslag Børne- Unge Udvalget fremsender, den skal godkende skolens budget. Skolebestyrelsen skal ligeledes høres i forbindelse med personaleansættelser på skolen. Hvert år fremlægger skolebestyrelsen en skriftlig og mundtlig beretning for arbejdet i det forløbne skoleår for skolens forældrekreds Bestyrelsen afholder ca. et månedligt møde. Bestyrelsens referater er offentlige. De lægges på Skoleporten. Skole-hjemsamarbejdet I skolens visioner står om skole-hjemsamarbejdet: gode relationer mellem alle skolens interessenter vægtes højt, så der er grobund for et respektfuldt og udviklende samarbejde Dette forsøger vi fra skolens side at efterkomme gennem forskellige aktiviteter, f.eks: Forældremøder i begyndelsen af skoleåret Skole- hjemsamtaler efter ønske fra hjemmet eller skolen, dog inviterer skolen til minimum en samtale om året. Skoleporten Forældreintra Åbent – husdage Målfastsættelse – evaluering Klassearrangementer

VILKÅR FOR SKOLE-HJEMSAMARBEJDE Vilkår for skole- hjemsamarbejdet Skolens lærere har ikke længere ”åben” arbejdstid. Fremover har de en ugentlig arbejdstid på 40 timer, som skal placeres i tidsrummet ca. kl. 8 til ca. kl. 16 Det betyder i praksis, at den kultur, vi indtil nu har haft, at I som forældre og vi som personale har kunnet kontakte hinanden telefonisk sidst på eftermiddagen eller om aftenen, ikke længere er en mulighed. Kontaktformer i hverdagen: Sygemeldinger foregår via Intra til klasselæreren eller til skolens sekretær Ikke-akutte beskeder i småtingsafdelingen via Intra til den pågældende lærer/ pædagog, f.eks. anmodning om en fridag o.l. Ved hastebeskeder eller emner af mere kompleks karakter, man gerne vil drøfte med læreren/ pædagogen telefonisk, kan man kontakte skolens kontor og bede om at vedkommende kontakter en ved først mulige lejlighed – dvs. når vedkommende ikke har undervisning eller sidder i møde Opstår der situationer af alvorlig karakter, man har øjeblikkelig behov for at orientere om efter kl. 16 eller i weekender kontaktes skolelederen. Skole- hjemsamtaler og andre møder vil blive placeret inden for tidsrummet kl. ca Klasseforældremøderne vil ligge i tidsrummet kl. 15:30 – 17.