24. november 2014 Fremtidens industrimedarbejder - tendenser og udfordringer.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Advertisements

Den Danske Kvalitetsmodel
Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 1 De lokale uddannelsesudvalgs arbejdsopgaver og kompetencer Bruno Clematide.
Beskæftigelsesregion
NVF Organisation og marked Atkins Ørestad 8. Marts 2013
Hvorfor er det offentlige marked interessant?
Uddannelsesaktivering - Hvad ved vi?
Mette Andersen SDE Ansættelse af elev. Mette Andersen SDE
Økonomien i det boligsociale arbejde Bo Andersen Konsulent Boligsocial Funktion.
Social mobilitet er bremset op
Lars Olsen, journalist og forfatter
Underoverskrift 17 pkt bold hvid Maks. 4 linjer Skift farve på forside >Højreklik på slidet >Layout >Vælg forsidelayout Overskrift her Størrelse 49 pkt.
En erhvervsuddannelse er også en karrierevej
Gate 21 – Fælles DNA Gate 21 – Fælles DNA • 31. marts 2014 • Jørgen Lindegaard Olesen, PlanEnergi.
Date :31 1.
1 Jørgen Nue Møller Bygherren og Byggeriet - Om strategier og organisation Publiceret i 21. April 2003:
Skolen i Verden november 2006 Tove Heidemann CVU Sønderjylland.
Serendipity Ordet refererer til det fænomen at man opdager noget godt eller vigtigt eller interessant, alt imens man er i gang med at søge noget helt andet.
Arbejdsglæde eller sygefravær
Efteruddannelse på akademiniveau 19. marts 2014 v. Christian Mathiasen.
En god skole er en inkluderende skole.
1 Samspillet mellem virksomheder og kompetencecentre.
Fremtidens ledelse af en kulturvirksomhed
Bente Bondebjerg, workshop - lokalt fortalerarbejde Side 1 Workhop: Lokalt fortalerarbejde Oplæg Bente Bondebjerg Årsmøde for frivillige d.28.september.
Statistik.
Viden der virker Inge Steen Mikkelsen 21.nov. 08 Er der brug for en offentlig VEU-indsats? NCK-konference.
Højteknologisk industriel produktion f.eks. automatisering, materialeteknologi, vedligehold og produktudvikling.
Fremtidens arbejdsmarked i Århus om 5-10 år Oplæg v/Palle Christiansen d. 19. maj 2010 Regionsdirektør, Beskæftigelsesregion Midtjylland.
Esbjerg 5. nov 03 / TC1 Reform af de gymnasiale uddannelser.
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation, og dataproblemer 4. november 2005.
1 Lektion 18: Priser i en åben økonomi 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
1 Udvikling af beboerdemokratiet 3. kreds Erkendelse 1 Fremtidens beboere betragter boligen som et forbrugsgode - Ikke som et forenings- eller.
Leder af Frivilligcenter Aarhus
Hvordan ser fremtidens arbejdsmarked ud? Adm. direktør Jens Klarskov, Dansk Erhverv.
UTA- Årshjul. Optag på ungdomsuddannelserne 11. September 2013.
Skolerigsdag 2011 Folkeskolen – liv og læring Data peger på behov for nye veje Anders Hingel Tidl. kontorchef, EU’s analysekontor for uddannelse.
Samfundsfaglig metode – kapitel 25 Samfundsfagsbogen Kureer, 2012
11. december 2014 Workshop D Motivation og barrierer for virksomhedernes brug af VEU - bidrag til analysegrundlaget for Trepartsudvalgets arbejde udarbejdet.
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Kompetenceudvikling i Region Midtjylland - Om kompetenceudvikling som motor for virksomhedernes udvikling Oplæg på opstartskonference.
Regeringens globaliseringsudspil
Reflektioner og erfaringer samt aktuel rapport fra DEA Genemførelse på erhvervsuddannelserne.
Rambøll Managements definition af it-governance
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
”Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært” ”RKV i Region Midtjylland” Mandag den 24. november 2014.
Den demografiske trussel -et drama i 3 akter 2. februar 2006 Bjarne Laursen CUF/Registerprogrammet.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Bredere rekruttering, nye krav - gymnasiet / hf fra eliteuddannelse til masseuddannelse Lars Olsen, journalist og forfatter.
Udfordringer på kompetenceområdet v/ Bente Nielsen 1. Næstformand, Region Midtjylland.
Velkommen til AMU-kursus Hvad er AMU - AMU står for Arbejdsmarkedsuddannelser og består af en lang række kurser inden for mange forskellige.
Skolestruktur på dagsordenen Direktør for SFI, formand for Rejseholdet og Skolerådet Jørgen Søndergaard.
Karriereveje fra grundskolen til energibranchen Torben Andresen Lindhardt, Dansk Metal.
SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd Handicap & beskæftigelsespotentiale – Snoghøj – Handicap og beskæftigelsespotentiale Jan Høgelund.
Hvordan målrettes uddannelsesindsatsen
10.mar. 15 Udvikling i løn, priser og konkurrenceevne Dansk Industri.
Videnskabsteori & metode
Indlæg for avlsrådgivere torsdag d. 29. september 2011 Projektleder Ulrik Toftegaard Jensen Team Økonomi & Management, VFL,Kvæg,
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation, og dataproblemer 9. november 2004.
Fremtidens ungdomsuddannelsessystem Vejlederkonferencen, Svendborg 7. maj 2014 Niels Egelund, professor i specialpædagogik, dr.pæd. Direktør, Center for.
Globalisering, side
1 Ligeløn – lige arbejde eller arbejde af samme værdi Karen Sjørup November 2010.
Beskæftigelsesregion
Chefanalytiker Har vi råd til velfærd? Lars Andersen Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
En fremtid med muligheder: Fremtidens produktion i Danmark Jesper Bo Jensen, ph.d. Fremtidsforsker.
Sæt medarbejdere, fag og opfindsomhed fri – innovation? LO’s arbejdsmarkeds-, uddannelses- og erhvervspolitiske konference 25. november 2014 Pia Gjellerup.
Aktuelt billede af arbejdsmarkedet v. Karl Schmidt, direktør, Beskæftigelsesregion Syddanmark.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
faglært Arbejdskraft Det fremtidige behov
Beskæftigelsesregion
Præsentationens transcript:

24. november 2014 Fremtidens industrimedarbejder - tendenser og udfordringer

2 Indledning New Insight A/S Analyse og rådgivning Især beskæftigelses- og uddannelsespolitik For organisationer og offentlige aktører 15 medarbejdere Siden 2000 Martin Liebing Madsen, chefanalytiker & sociolog

3 Indledning Oversigt: Det store billede Arbejdsorganiseringer og kompetencekrav Fremtidens kompetencekrav

Det store billede

5 Beskæftigelse i industrien Kilde: Danmarks Statistik, arbejdstidsregnskabet

6 Arbejdsstyrkens uddannelse færre med grundskoleuddannelse fra 1993 til 2006

7 Uddannelse 2018

8 En omstilling af erhvervsstrukturen Mere service – både som del af andre produkter og som selvstændigt produkt Højere uddannelsesniveau, mindre brug for ufaglærte Næsten alle skal have en uddannelse Udflytning til lavtlønslande

9 Spørgsmål Findes disse tendenser i jeres brancher? Hvordan er balancen mellem faglærte og ufaglærte i fremtiden? Hvilke varige spor har krisen sat sig?

Arbejdsorganiseringer og kompetencekrav

Arbejdsorganisering og kompetencekrav Måden produktionen og arbejdet er organiseret på påvirker hvilke kompetencer der er brug for Empirisk baseret typologi over måder at organisere produktion og arbejde. Baseret på interviews og observation på 15 industrivirksomheder. Testet med survey til ca. 120 repræsentanter i lokale uddannelsesudvalg og andre videnpersoner. 11

12 Typer af arbejdsorganiseringer Lav teknologianvendelseHøj teknologianvendelse Korte serier Lange serier Rutine HåndværkFlexi-automation Automation

13 Håndværk Korte serier, ofte unikke produkter el. service Automatisering ikke mulig Ekstrem kundetilpasning, servicepræget Problemorientering Brede og dybe kompetencer Medarbejderne følger hele arbejdsprocessen Teori og praksis følges ad Kreativitet Kompetencekrav Faglige Brede faglige kompeten- cer, fagligt fleksibel Dybe faglige kompetencer Andre Selvstændighed Problemløsning Serviceminded Ansvar / engagement

14 Rutine Lange serier, ikke automatiseret Lav grad af kundetilpasning og service Smalle, veldefinerede arbejdsfelter til hver medarbejder Smalle faglige kompetencer Medarbejderne følger dele arbejdsprocessen Nogle har tværgående funktioner Kompetencekrav Faglige Smalle faglige kompeten- cer Nogle har dybe faglige kompetencer Andre Hurtighed Grundighed, disciplin

15 Automation Lange serier, automatiseret Lav grad af kundetilpasning og service Fokus på arbejde før, efter og omkring selve produktionen Smalle faglige kompetencer Medarbejderne overvåger og kontrollerer processen Nogle har tværgående funktioner Kompetencekrav Faglige Brede faglige kompeten- cer Nogle har dybe faglige kompetencer Andre Kvalitetsbevidsthed Ansvar / engagement Samarbejde

16 Spørgsmål Kan I kende arbejdsorganiseringerne? Er I enige i kompetencekravene? Hvordan ser fremtiden ud for jeres brancher? Mere håndværk? mere automation? Mere service? Er der andre muligheder?

Fremtidens kompetencekrav

18 Farvel til ufaglært arbejde? Det ufaglærte arbejde er hastigt på vej ud? 80 procent vurderer, at et industrijob i fremtiden vi kræve kompetencer der svarer til mindst 2 års uddannelse – dvs. en kort erhvervsuddannelse. I praksis skal alle i de nye ungdomsårgange skal have en (ungdoms)uddannelse

19 Generelle tendenser Lav teknologianvendelseHøj teknologianvendelse Korte serier Lange serier Rutine HåndværkFlexi-automation Automation

Høje kompetencekrav Generelt højere krav i forhold til: Omstillingsevne og evnen til at lære nyt Faglig dybde: specialistkompetencer Faglig bredde: kunne dække mange områder 20

21 Stigende behov for…

Den ”bløde” side Indstilling, attitude, værdier, identitet – er helt afgørende …men grundlæggende almene kompetencer skal være i orden Hvilken attitude? Hire for attitude, train for skill

23 Konsekvenser Stigende kompetencekrav Fagligt: både dybde og bredde Personligt: Især omstillingsevne og evnen til at lære nyt Indstilling (attitude): Engagement, ansvarlig

Konkurrence Kamp om de kommende generationer af unge Er erhvervsuddannelserne klar til det? Kan erhvervsuddannelser med højere krav konkurrere med korte og mellemlange videregående uddannelser? Ex: Industritekniker-produktion: 5½ år. Gymnasial udd. + diplomingeniør: 6½ år Giver højere kompetencekrav højere løn og bedre vilkår? 24

Spørgsmål Er I enige i kompetencekravene? Er det virkelig slut med ufaglært arbejde? Hvordan kan uddannelse bidrage til elevernes attitude? Er det noget man har på forhånd? Kan bukserne holde? Højere kompetencekrav, men alle skal med på vognen. 25