Skolerigsdag 2011 Folkeskolen – liv og læring Data peger på behov for nye veje Anders Hingel Tidl. kontorchef, EU’s analysekontor for uddannelse.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HUNDE SPEED km h 34,4 HUNDE SPEED km h 34,1 HUNDE SPEED km h 32,8 HUNDE SPEED km h 31,9 HUNDE SPEED km h 31,8 HUNDE SPEED km h 30,9.
Advertisements

Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Set i forældreperspektiv
Forhold på arbejdsmarkedet efter uddannelsen 13. uge 2007.
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
En anderledes skoledag for de yngste elever. Temamøde for skolebestyrelser.
Uddannede færingers tilpasning til arbejdsmarkedet og erfaringer med studieophold i udlandet En spørgeskemaundersøgelse blandt færdiguddannede
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
Sammen kan vi mere – ny brobygning til erhvervsuddannelser og erhvervsliv Velkommen! UU Vestsjælland
Folkeskole-reformen August 2014.
Velkommen til Nytårskur..
Social mobilitet er bremset op
Invention og innovation i teknologiundervisningen
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Hvad kan København som hovedstad?
Skolen i Verden november 2006 Tove Heidemann CVU Sønderjylland.
Velkommen til valgmøde
Skoler og uddannelse i verdensklasse Bertel Haarder Undervisningsminister Minister for nordisk samarbejde NHO’s årskonference, ”Kunnskapslandet Norge”,
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Ordrup skole kontaktforældremøde, lørdag den 18. januar 2014 Folkeskolereformen - et overblik.
Tove Heidemann CVU-Sønderjylland Det globale udsyn – hvordan fremmer vi det i skolen ? Sønderjylland i Verden 3. oktober 2006 Tove.
Folkeskolereformen - et overblik. Et fagligt løft af folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal.
Folkeskolereform Version 1.0
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
Møde m. skolebestyrelsesformændene d. 19. januar 2011
Orientering fra bestyrelsesmøde 3. november 2006 Medarbejdermøde.
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
UNGDOMSUDDANNELSERNE HADERSLEV HANDELSSKOLE
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Specialskolernes muligheder fremover Odense, 11. september 2012 Niels Egelund, professor i specialpædagogik, dr.pæd. Direktør, Center for Strategisk Uddannelsesforskning,
Folkeskolens uddannelsesøkonomi Skolerigsdag den 13. januar 2011 Jan Olsen, Cheføkonom i KL Erik Christensen, Borgmester i Nyborg Kommune.
UUO – dialogmøde 10. januar 2012 Skole- og dagtilbudschef Esben Krægpøth UUO Dialogmøde den 10. Januar 2012.
UTA- Årshjul. Optag på ungdomsuddannelserne 11. September 2013.
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
24. november 2014 Fremtidens industrimedarbejder - tendenser og udfordringer.
Finland Uddannelse Skoleliv. Dagsorden  Præsentation  Læreruddannelse  Skolesystem  Skoleliv.
Konference om Grøn Transport DI – den 25. november 2009 CO 2 -tiltag her og nu Center for Grøn Transport v/direktør Henning Christiansen, Færdselsstyrelsen.
Udsatte børn i folkeskolen - hvordan løser folkeskolen opgaven? Specialundervisningen i folkeskolen.
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Statistik om kvindelige iværksættere - udviklingen
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Regeringens globaliseringsudspil
O RIENTERINGSMØDE FOR KOMMENDE 0. KLASSE. D AGSORDEN Præsentation af Langsøskolen Fra børnehave til skole Ny på en skole Forventninger til forældresamarbejdet.
Er Danmark på rette vej i uddannelsespolitikken? Pasi Sahlberg CIMO Helsinki 13. januar 2011.
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 29. oktober 2012.
Samarbejdet mellem medarbejderne i skolen. Petersmindeskolen
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Målstyret læringsreform
Skolereform … og valgmøde Højgårdskolen april 2014.
Grunde til at jeg elsker dig
Skolestruktur på dagsordenen Direktør for SFI, formand for Rejseholdet og Skolerådet Jørgen Søndergaard.
RECTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN AARHUS UNIVERSITET REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN UNIVERSITETERNE I FREMTIDEN.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
95%- målsætningen og kommunerne Konference for vejlederne på erhvervsskolerne d. 8. maj i Odense v/ Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør i Næstved.
VTU 2008 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Aalborg Tekniske Skole Svarprocent: 27% (414 besvarelser ud af mulige)
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Efterskolerne tilbage til samfundet Charlotte Rønhof 31.okt. 12 Efterskolerne tilbage til samfundet.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Et fagligt.
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Præsentationens transcript:

Skolerigsdag 2011 Folkeskolen – liv og læring Data peger på behov for nye veje Anders Hingel Tidl. kontorchef, EU’s analysekontor for uddannelse

Kvalitet i uddannelser Uddannelsessystemer med rødder dybt begravet i den nationale kulturarv

DANMARKFRANKRIG Lighed Solidaritet Lokalstyret Regelbundet Fællesskab Folkekultur Harmonisk Elitært Individualistisk Perfektionistisk Regelfrit Centralstyret Højkulturelt Konfliktuelt

EU-Traktaten Artikel 165 Målsætningen vedrørende uddannelse; Unionen bidrager til udviklingen af et højt uddannelsesniveau ved at fremme samarbejdet mellem medlemsstaterne og om nødvendigt at støtte og supplere disses indsats, med fuld respekt for medlemsstaternes ansvar for undervisningsindholdet og opbygningen af uddannelsessystemerne samt deres kulturelle og sproglige mangfoldighed.

EU-samarbejde og analyser af uddannelsessystemer Seksten nøgleindikatorer 1.Deltagelse i førskoler 2.Specialundervisning 3.Tidlig afgang fra uddannelse 4.Læsefærdigheder 5.Sprogkundskaber 6.It-kundskaber 7.Samfundsborger, kundskaber 8.Lære af viden 9. Gymnasiale uddannelser, gennemførelse 10. Efteruddannelse af lærere 11. Højere uddannelser, diplomer 12. Uddannelsesmobilitet på tværs af grænser 13. Deltagelse i livslang læring 14. Kundskaber, voksne 15. Befolkningens uddannelsesniveau 16. Investeringer i uddannelse EU fælles målsætninger for 2020 Mere end 15 % - Deltagelse i livslang læring (25-64) Færre end 15 % - Ringe færdigheder (læsning, matematik, videnskab) (15)) Flere end 40 % - Videregående uddannelse, diplomer (30-34) Færre end 10 % - Forlader uddannelsessystemet tidligt (18-24 Flere end 95 % - Førskoleuddannelse (4-skolestart)

Forbedringer i uddannelsessystemet EU(27) Nøgleindikatorer for fremskridt (%) Højere uddannelse blandt unge (30-34) +40 % 3 Højere udd. Matematik, Videnskab, Teknologi +34 % 2 Højere uddannelse i befolkningen (25-64) Deltagelse i livslang uddannelse (25-64) +12 % Undervisning i fremmedsprog pr skoleelev Forlader uddannelsessystemet tidligt (18-24) -13 a Deltagelse i førskoleuddannelse Offentlig investering i uddannelse Gymnasiale uddannelser (20-24) Segregeret specialundervisning 0. 0 Deltagelse i grundlæggende erhvervsuddannelser Lave læsefærdigheder (15) - 6 b 1= 2006; 2=2007 3=2008 a: b: EU15;

Forbedringer i uddannelsessystemet DANMARK Nøgleindikatorer for fremskridt (%) Højere uddannelse blandt unge (30-34) + 44 % Højere udd. Matematik, Videnskab, Teknologi + 20 % 2 Højere uddannelse i befolkningen (25-64) + 32 % 3 Deltagelse i livslang uddannelse, % 3 Undervisning i fremmedsprog pr skoleelev - 18 % 2 Forlader uddannelsessystemet tidligt (18-24) - 15 % a Deltagelse i førskoleuddannelse - 3 % 2 Offentlig investering i uddannelse % 1 Gymnasiale uddannelser (20-24) - 1 % 3 Segregeret specialundervisning % Deltagelse i grundlæggende erhvervsuddannelser - 13 % 2 Lave læsefærdigheder (15) - 11 % 1= 2006; 2=2007; 3=2008 a:

Forbedringer i uddannelsessystemet DANMARK Nøgleindikatorer for fremskridt (%) Højere uddannelse blandt unge (30-34) + 44 % Højere udd. Matematik, Videnskab, Teknologi + 20 % 2 Højere uddannelse i befolkningen (25-64) + 32 % 3 Deltagelse i livslang uddannelse, % 3 Undervisning i fremmedsprog pr skoleelev - 18 % 2 Forlader uddannelsessystemet tidligt (18-24) - 15 % a Deltagelse i førskoleuddannelse - 3 % 2 Offentlig investering i uddannelse % 1 Gymnasiale uddannelser (20-24) - 1 % 3 Segregeret specialundervisning % Deltagelse i grundlæggende erhvervsuddannelser - 13 % 2 Lave læsefærdigheder (15) - 11 % 1= 2006; 2=2007; 3=2008 a:

Førskoleuddannelser Norden går forrest – eller gør den?

Antal børn pr pædagog før skolen, 2008

Unge med lave færdigheder Store forbedringer i næsten alle lande

Andelen af elever med lave færdigheder 2009 (PISA)

Vækst/fald i andelen af elever med lave færdigheder 2000, 2009 (PISA)

Forskellen (point) mellem immigranter og nationale - læsefærdigheder (PISA, 2009)

Læsefærdigheder korrigeret for social baggrund

Specialundervisning Særlig støtte, hvor der er behov Udnyt forskelligheden i undervisningen

Elever i segregeret undervisning, (Procent af det totale antal elever i folkeskolen)

Unge, der forlader uddannelse tidligt, 2009 (% of total)

TAK!