Nye strukturer i ledelse: Pædagogisk ledelse som holdsport Ungdomsringen 25. oktober 2012.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Ledertræf Slagelse Kommune 18. april 2012
Inklusion – et fælles anliggende Daugaard
Nye krav og besparelser – hvordan sikrer vi kvaliteten v/ Dorte Bloch
Assens Kommune 16. November 2012
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
MED-udvalget og strategisk skoleudvikling: Veje og vildveje
Børn, bevægelse og motivation
PPRs roller og kunsten at inkludere
Tværprofessionelt samarbejde om børn og forældre
Fremtidens pædagoger: Tendenser og uddannelseskrav UCL 1. marts 2012.
Ledelse – i samspillet mellem kommune og civlsamfund
Helhed og sammenhæng i arbejdet med børn og unge Fra ord til handling
Ringkøbing-Skjern Kommune 12. September 2013
Strategi som forandrings- skabende dialog
Velkommen til pædagogisk dag!
Inklusion i folkeskolen: Vision og byggesten
Spor for et samlet skolevæsen i Odsherred Kommune Budgetseminar 20. April 2012.
Fra polarisering til fællesskab BKFs ungeudspil Årsmøde 2009.
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
At inddrage studerende i udviklingsarbejde
De mange muligheders skole Oplæg for skoleledere i Nordjylland 29. sept 2010 Klaus Majgaard.
Lokalsamfundet som læringsrum Ledelsesseminar i Gribskov Kommune 10. oktober 2012.
Kvalitet i styringsdialog
Den inkluderende skole
Synergi og samarbejde mellem kommuner og frivillige organisationer Center for frivlligt socialt arbejde 6. Juni 2012.
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Effektivitet, kvalitet og udvikling i daglig drift Konference om tværprofessionelle uddannelsesperspektiver Professionshøjskolerne, Aarhus 22. maj 2012.
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. kl. Type Navn
Narrative strategier og fornyelse af velfærd
Et fagligt løft af folkeskolen.
Inklusion Noget der sidder mellem ørerne. Alt er en del af noget større Inklusion er et fælles ansvar – ikke kun noget lærere og pædagoger skal beskæftige.
Guldet i nabolaget – om læring og fællesskab i lokalsamfundet Børne- og Kulturchefforeningen.
Tre perspektiver på styringsmodellen: Fokus – Fornyelse - Dialog
Møllevangskolen 22. November 2012
Ny velfærd – Ny offentlig styring Tendenser og strategiske muligheder
Det gode børneliv - og det tværprofessionelle samarbejde Børn og Kultur Internt seminar 22. Juni 2012.
Børne- og ungepolitik i Fredensborg Kommune Inspirationsoplæg 21
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Fællesskabets mestre Det spirende landsmøde KFUM-Spejderne i Danmark 12. maj 2012.
Målet er … En længere skoledag med mere tid til undervisning Nye og mere varierede undervisningsformer Mere fokus på faglighed Mere fokus på trivsel Og.
Forandringsstrategier på børne- og undervisningsområdet Koncernfælles ledelsesseminar I Ministeriet for Børn og Undervisning 24. September 2012.
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Midtjylland 5. marts 2010 Klaus Majgaard.
Den koordinerede ungeindsats Silkeborg Kommune 21. marts Klaus Majgaard.
Hvad ser BKF som de vigtigste indsatsområder i den nærmeste fremtid på børne- og ungekultur området? Flemming Olsen, Børne- og Kulturdirektør Herlev Kommune.
Rammesætning og frihed under krydspres Rebildkonferencen 2012 Skolelederforeningen.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Lokalsamfundet som læringsmiljø Klog på den fede måde Horsens 24. november 2010 Klaus Majgaard.
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
Vi slipper ikke nogen! Om at få alle med gennem skolen og ind i ungdomsuddannelserne Task Force, Frederikshavns Kommune 24. januar Klaus Majgaard.
Inklusionens arkitekter PPR i en ny kontekst Århus 20. juni 2012.
Ledelse af inkluderende læringsmiljøer Nyborg Strand 8. juni 2012
Fremtidens folkeskole i et ledelsesperspektiv Forum Anders-Peter Østergaard Børne- og ungedirektør Lolland Kommune
Fra polarisering til fællesskab BKFs ungeudspil 15. maj 2009.
Mod en ny oprigtighed i offentlig styring: Fra sorteper til partnerskab KIOL 21. november 2012.
Kommunernes behov for forskning AKF seminar 25. september 2007 Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen og Børne- og kulturdirektør i Næstved Per.
Fremtidens velfærdsrelationer og offentlig værdiskabelse
Fornyet styringsdialog mellem stat, kommuner og institutioner BKF Region Syd 26. oktober 2012.
Sanne Lorentzen NLS Ledertræf, Island september 2012.
Sammenhæng mellem indsatsområder på Dagtilbud v/Birgit Lindberg Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.
Den svenske model - perspektiver på helhedssyn Netværksmøde, samskabelse 20. maj 2016 Helle Hende Stærmose.
Skoledagens indhold: Helstøbt kompetencebegreb, mange læringsrum SFO Tænketank Danmark Landsmøde 5. april 2013.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Det handler om eleverne
Gladsaxestrategien omfatter også erhvervslivet
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Inspirationsworkshop med fokus på
Rammesætning Aftaler om indhold Jeg taler ud fra en faglig position
Præsentationens transcript:

Nye strukturer i ledelse: Pædagogisk ledelse som holdsport Ungdomsringen 25. oktober 2012

Indhold Opbrud i opgaver og kontekst – Bevægelser i de ungeindsatserne – Ny organiseringer i kommunerne Nye ledelsesfællesskaber – Nær og strategisk pædagogisk ledelse Farer: – Tilføjelse – uden aflæring – Pædagogisk bureaukratisering Vejen frem? Hvis områdel- /klynge- er svaret, hvad er så spørgsmålet? Hvis områdel- /klynge- er svaret, hvad er så spørgsmålet?

Bevægelser i ungeindsatserne Udfordringen: Polarisering blandt børn og unge Nationale mål om at mindske polarisering (f.eks. Partnerskab om folkeskolen og Ny Nordisk Skole) Sammenhængende udvikling af læringsmiljøer 0-18 år (fokus på indhold og sammenhæng mere end på struktur og matrikler) Inklusion og ny-specialiering Ungestrategier – sammenhæng for de årige Inddragelse af civilsamfund - samskabelse

Bevægelser: Krydspres i skred - nye synteser på vej? Team Insti- tution Områ de Forvalt ning Byråd Færdigheder Individ Eksklusion Struktur/matrikler Økonomi Dannelse Fællesskab Inklusion Forløb/sammenhæng Kvalitet Behov for læringsrum

Barn Dagtilbud Skole Undomsudd Sundhedspleje Kamme- rater Familie Andre borgere Andre borgere Foreninger Forebyggelse, beskyttelse, støtte og behandling Fritids- og kulturliv Bevægelser: Ny helheder

Ny organisering i kommunerne Organisering af lokale fællesskaber: Områder og klynger Kollektivisering af metodeansvar: Metodeprogrammer Videnscentre: Nyt samspil med specialfunktionerne Tværgående ledelsesfællesskaber: Todelt lederskab Stram styring og administrativ stordrift

Nye ledelsesfællsskaber Spaltningen af den traditionelle institutionslederrolle Strategisk pædagogisk ledelse Udvikler af rammer for læringsmiljøer Strategisk pædagogisk ledelse Udvikler af rammer for læringsmiljøer Den nære pædagogiske ledelse Spillende træner i udviklingen pædagogiske relationer Den nære pædagogiske ledelse Spillende træner i udviklingen pædagogiske relationer

Nye ledelsesfællsskaber Arbejdsling og synergi i et ledelsesfælleskab Strategisk pædagogisk ledelse Udvikler af rammer for læringsmiljøer Strategisk pædagogisk ledelse Udvikler af rammer for læringsmiljøer Den nære pædagogiske ledelse Spillende træner i udviklingen pædagogiske relationer Den nære pædagogiske ledelse Spillende træner i udviklingen pædagogiske relationer

Farer: Tilføjelse uden aflæring Område-/klyngeledelse bliver fastlåst, fordi ledelsesarbejdet reelt ikke omorganiseres – ingen slipper eksisterende opgaver og kompetencer et ekstra led, som lægges “oven-i” det eksisterende ledelsesarbejde

Farer: Pædagogisk bureaukratisering Område-/klyngeledelse bliver et ekstra led i hierarkiet fyldt med administrative snarere end pædagogiske opgaver lever med blik for det indre liv i forvaltningen

Fokus: Kvalitet i dialog og processer Fastlåstheder Selvstændighed – fællesskab Dem – Os Få – Afgive Med - Mod Tid som nulsumsspil Åbninger Deltage Være afhængige af hinanden Samskabe Synergi Organisere tiden

Vejen frem Opgaven i fokus: Indhold før struktur Tage afsæt i gruppen af børn og unge – og de ressourcer og muligheder, der findes i det lokale fællesskab Sætte mål for kvaliteterne i de læringsmiljøer, vi udvikler Invitere og involvere samarbejdspartnere i Formulere afledte krav til pædagogisk ledelse – hvordan understøtter vi disse kvaliteter Definere arbejdsdeling og mål for samspil og synergi i ledelsesfællesskabet Holde hinanden fast: plus- og minus-indikatorer Involvere sig i hinandens hverdag