Nye strukturer i ledelse: Pædagogisk ledelse som holdsport Ungdomsringen 25. oktober 2012
Indhold Opbrud i opgaver og kontekst – Bevægelser i de ungeindsatserne – Ny organiseringer i kommunerne Nye ledelsesfællesskaber – Nær og strategisk pædagogisk ledelse Farer: – Tilføjelse – uden aflæring – Pædagogisk bureaukratisering Vejen frem? Hvis områdel- /klynge- er svaret, hvad er så spørgsmålet? Hvis områdel- /klynge- er svaret, hvad er så spørgsmålet?
Bevægelser i ungeindsatserne Udfordringen: Polarisering blandt børn og unge Nationale mål om at mindske polarisering (f.eks. Partnerskab om folkeskolen og Ny Nordisk Skole) Sammenhængende udvikling af læringsmiljøer 0-18 år (fokus på indhold og sammenhæng mere end på struktur og matrikler) Inklusion og ny-specialiering Ungestrategier – sammenhæng for de årige Inddragelse af civilsamfund - samskabelse
Bevægelser: Krydspres i skred - nye synteser på vej? Team Insti- tution Områ de Forvalt ning Byråd Færdigheder Individ Eksklusion Struktur/matrikler Økonomi Dannelse Fællesskab Inklusion Forløb/sammenhæng Kvalitet Behov for læringsrum
Barn Dagtilbud Skole Undomsudd Sundhedspleje Kamme- rater Familie Andre borgere Andre borgere Foreninger Forebyggelse, beskyttelse, støtte og behandling Fritids- og kulturliv Bevægelser: Ny helheder
Ny organisering i kommunerne Organisering af lokale fællesskaber: Områder og klynger Kollektivisering af metodeansvar: Metodeprogrammer Videnscentre: Nyt samspil med specialfunktionerne Tværgående ledelsesfællesskaber: Todelt lederskab Stram styring og administrativ stordrift
Nye ledelsesfællsskaber Spaltningen af den traditionelle institutionslederrolle Strategisk pædagogisk ledelse Udvikler af rammer for læringsmiljøer Strategisk pædagogisk ledelse Udvikler af rammer for læringsmiljøer Den nære pædagogiske ledelse Spillende træner i udviklingen pædagogiske relationer Den nære pædagogiske ledelse Spillende træner i udviklingen pædagogiske relationer
Nye ledelsesfællsskaber Arbejdsling og synergi i et ledelsesfælleskab Strategisk pædagogisk ledelse Udvikler af rammer for læringsmiljøer Strategisk pædagogisk ledelse Udvikler af rammer for læringsmiljøer Den nære pædagogiske ledelse Spillende træner i udviklingen pædagogiske relationer Den nære pædagogiske ledelse Spillende træner i udviklingen pædagogiske relationer
Farer: Tilføjelse uden aflæring Område-/klyngeledelse bliver fastlåst, fordi ledelsesarbejdet reelt ikke omorganiseres – ingen slipper eksisterende opgaver og kompetencer et ekstra led, som lægges “oven-i” det eksisterende ledelsesarbejde
Farer: Pædagogisk bureaukratisering Område-/klyngeledelse bliver et ekstra led i hierarkiet fyldt med administrative snarere end pædagogiske opgaver lever med blik for det indre liv i forvaltningen
Fokus: Kvalitet i dialog og processer Fastlåstheder Selvstændighed – fællesskab Dem – Os Få – Afgive Med - Mod Tid som nulsumsspil Åbninger Deltage Være afhængige af hinanden Samskabe Synergi Organisere tiden
Vejen frem Opgaven i fokus: Indhold før struktur Tage afsæt i gruppen af børn og unge – og de ressourcer og muligheder, der findes i det lokale fællesskab Sætte mål for kvaliteterne i de læringsmiljøer, vi udvikler Invitere og involvere samarbejdspartnere i Formulere afledte krav til pædagogisk ledelse – hvordan understøtter vi disse kvaliteter Definere arbejdsdeling og mål for samspil og synergi i ledelsesfællesskabet Holde hinanden fast: plus- og minus-indikatorer Involvere sig i hinandens hverdag