Læremiddel.dk-konference 24. oktober 2013 Perspektiver i læringsplatforme – et forskningsperspektiv Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU)/Aarhus Universitet Slides på
Manchet ● Markedet for digitale platforme til folkeskolen er i vækst. Skoleintra og Materialeplatformens dominans er under ombrydning, og nye typer af undervisningsplatforme til fag (fagportaler), tværgående temaer (temaportaler), distribution (fx Mit CFU) og ”learning management” (fx Mee Book, KMD Education, Mimer og Equella) vokser frem. I oplægget gives bud på, hvad sådanne platforme kan, hvad de bør kunne, og hvilke kriterier man kan anvende ved undersøgelse og valg af platforme.
Læremidler
Intermezzo ● Hvem indkøber læremidler i dag? – På baggrund af hvilke kriterier? ● Hvad betyder det at der kun er få at vælge imellem? ● Hvordan kan lærere bruge det bedste fra flere? ● Bliver der tale om: – Ensretning? – Mangelfuld didaktisk udvikling? – Ansvar væk fra lærerne?
Flere læremidler
Og endnu flere
Distribution
Kommunikation
Evaluering
Learning management
Integrative platforme Kommunikation Distribution Forfatterværktøj UndervisningElevens udvikling Ressourcestyring Sammenhæng og genbrugelighed Videndeling og samarbejde Big data og education intelligence Brugervenlighed og tilgængelighed Inklusion og undervisningsdifferentiering
Afvikling Smartphone (info og indsamling) Tablet (multifunktionel) PC (fordybelse og bearbejdning) Interaktiv tavle (fælles og offentlig) Didaktiske/semantiske læremidler Kommercielle (forlag…) Brugergenererede (repositorier…) Gratis (museer, virksomheder…) Eksterne elevdata Test og afgangsprøver Overgangsportfolio Trivsel, sundhedsdata m.m. Ledelsessystemer Integrative platforme Funktionelle læremidler Betalingsprogrammer Indirekte betaling (tilkøb/reklame) Open source Kommunikation Distribution Forfatterværktøj UndervisningElevens udviklingRessourcestyring Sammenhæng og genbrugelighed Videndeling og samarbejde Big data og education intelligence Brugervenlighed og tilgængelighed Inklusion og undervisningsdifferentiering Opsamling Lærer-dashboard Elev- dashboard Elevportfoilo Forældre-dashboard
Integrative platforme ● Der muliggør at... – Lærere får kvalificeret støtte til at udføre deres praksis – Der kan finde mange former for praksis sted – Der vælges læremidler på kvalificeret grundlag – Progressiv undervisning fremmes – Erfaringer kan føre til forbedringer (ikke noget system to end all systems, tak!)
Tak for nu!