Læremiddel.dk-konference 24. oktober 2013 Perspektiver i læringsplatforme – et forskningsperspektiv Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Institut for Uddannelse.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Status på implementering af digitaliseringsstrategi
Advertisements

Danmark 3.0.
Multimodalitet i danskfaget med hjemmesider som eksempel
Der er ingen programmer Det tager alt for lang tid at blive logget på
1 29. november Det Intelligente Klasseværelse - Et fyrtårnsprojekt i Nordjylland Det Intelligente Klasseværelse.
Kunnskapsløftet i et internasjonalt perspektiv
Brug af tablets på Højdevangens skole Skoletjenesten 5 marts 2013.
VEJLEDNING OMKRING LÆREMIDLER –
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
En skrivehændelse i biologi
Interaktion med Digitalisering af læringsrummet, august 2013 Charlotte Højrup, EF Digital.
L EGENDE I NNOVATION Fremtidskonference om mulighederne for at understøtte især 2-sprogede børns sproglige udvikling med ny teknologi Projektet Legende.
Ekstra Bladet Redaktionen - Et PracSIP
LENA LINDENSKOV LEKTOR AARHUS UNIVERSITET INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK (DPU) 5. FEBRUAR 2014 UNDERVISNINGSFORSØGETS RESULTATER LENA LINDENSKOV.
iBøger og didaktisk design
NGC Next Generation Classroom. Tankeeksperiment: • Klasselokalets vægge, loft og gulv udgør rammerne. • Skab nu det optimale læringsmiljø.
Velkommen! Strøtanker vedr. pædagogisk IT som et indsatsområde.
NTS-centeret Nationalt center for undervisning i natur, teknik og sundhed - Fordi interessen for og kvaliteten af undervisningen i natur, teknik og sundhed.
ETwinning GRÆNSEOVERSKRIDENDE DATING sådan og derfor Den lovmæssige baggrund for internationalisering i skolen SkoleIntra Kolding
Innovativ undervisning med it Rasmus Fink Lorentzen, cand.pæd.
for elever i komplicerede læringssituationer DPU, Aarhus Universitet
Specialepaneldebat 28. oktober 2010
IT i undervisningen.
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Tinderhøj Skole Den digitale skole i Rødovre
Forskningsperspektiver på læremidler
Lærermiddelkultur(er)?
Ressourcer og læremidler i et didaktisk perspektiv Læring og Læringsressourcer,
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
BYOD - Løjtegårdsskolen ”It har meget lille betydning for forandringer på kort sigt. Men på lang er it medvirkende til store forandringer i vores måde.
Ipads i en skole i bevægelse Bente Meyer, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet, København,
Digital natives - mellem teknologifascination og kollaborativ deltagelse.
PARALLELUNDERVISNING: - brugen af en digital læreplatform
- Et kontor kan ikke længere (være sikker på) at eje et projekt! - Der indføres et review-system - Direktionen har offentliggjort nogle tværgående temaer,
State of the union INDKØB INFRASTRUKTUR FORMIDLING UDVIKLING.
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
IT i fagteamet Sofielundskolen 5. December 2013 December 2013 Niels Jacob Hansen - Læreruddannelsen Holbæk - UCSJ 1.
It-medie linje Skolecenteret Jetsmark årgang.
Innovation, it-fagdidaktik & undervisningsdifferentiering - Præsentation af AUUC-konsortiets tre projekter Tre projekter Et konsortium Et GTS-institut,
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
LENA LINDENSKOV LEKTOR,, FORSKNINGSPROGRAMLEDER INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGGIK TIDLIG MATEMATIKINDSATS FREDERIKSBERG INDHOLD OG BETYDNING.
Reform og digitale læremidler Thomas Illum Hansen, ph. d
24. april 2012 INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK (DPU) AARHUS UNIVERSITET Nye veje i folkeskolens overbygning – kommuner er i fuld gang Hotel Pejsegården.
Planlægning, proces og evaluering
Bruges efter behov som ”velkomst”
Projekt Professionsløftskole Sølystskolen Lektor Rasmus Fink Lorentzen VIA University College.
Læremiddel.dk Nationalt videncenter for læremidler Læremiddel.dk – Nationalt videncenter for læremidler.
Innovation, it-fagdidaktik & undervisningsdifferentiering - Forskning på tværs af demonstrationsskoleprojekter Tre projekter Et konsortium Et GTS-institut,
Arbejdsrum i skyen Temamøde Kaffe og intro 13.35Om arbejdsrum i skyen samt Gyvelhøjskolens erfaringer med brug af GoogleDrive Sandwich.
IMODUS – IHK Workshop om Blended Learning Workshopintroduktion.
DATO: NAVN: INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET * Forestillinger om fremtidig professionspraksis på lærer- og diplomingeniøruddannelsen.
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
Indkøb af digitale læremidler - hvor skulle det ellers ske, hvis ikke på PLC? KARIN DYRENDOM.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Et fagligt.
KOMPIS Årsmøde april 2010 Årsplaner Med udgangspunkt i situationer Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus.
Folkeskolen i et velfærdssamfund Tænketank Danmark – den fælles skole Landsmøde 3. oktober 2014 Henrik Christoffersen.
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik.
- Kom tættere på dit barns skolegang
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
”Teknologi forandrer praksis – og praksis forandrer teknologi”
Digital læring og undervisning
It i undervisning og læring
Styregruppemøde 7. november 2011
Projekt: Koncept til formidling
Didaktiske planlægningsmodeller
Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer
Præsentationens transcript:

Læremiddel.dk-konference 24. oktober 2013 Perspektiver i læringsplatforme – et forskningsperspektiv Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU)/Aarhus Universitet Slides på

Manchet ● Markedet for digitale platforme til folkeskolen er i vækst. Skoleintra og Materialeplatformens dominans er under ombrydning, og nye typer af undervisningsplatforme til fag (fagportaler), tværgående temaer (temaportaler), distribution (fx Mit CFU) og ”learning management” (fx Mee Book, KMD Education, Mimer og Equella) vokser frem. I oplægget gives bud på, hvad sådanne platforme kan, hvad de bør kunne, og hvilke kriterier man kan anvende ved undersøgelse og valg af platforme.

Læremidler

Intermezzo ● Hvem indkøber læremidler i dag? – På baggrund af hvilke kriterier? ● Hvad betyder det at der kun er få at vælge imellem? ● Hvordan kan lærere bruge det bedste fra flere? ● Bliver der tale om: – Ensretning? – Mangelfuld didaktisk udvikling? – Ansvar væk fra lærerne?

Flere læremidler

Og endnu flere

Distribution

Kommunikation

Evaluering

Learning management

Integrative platforme Kommunikation Distribution Forfatterværktøj UndervisningElevens udvikling Ressourcestyring Sammenhæng og genbrugelighed Videndeling og samarbejde Big data og education intelligence Brugervenlighed og tilgængelighed Inklusion og undervisningsdifferentiering

Afvikling Smartphone (info og indsamling) Tablet (multifunktionel) PC (fordybelse og bearbejdning) Interaktiv tavle (fælles og offentlig) Didaktiske/semantiske læremidler Kommercielle (forlag…) Brugergenererede (repositorier…) Gratis (museer, virksomheder…) Eksterne elevdata Test og afgangsprøver Overgangsportfolio Trivsel, sundhedsdata m.m. Ledelsessystemer Integrative platforme Funktionelle læremidler Betalingsprogrammer Indirekte betaling (tilkøb/reklame) Open source Kommunikation Distribution Forfatterværktøj UndervisningElevens udviklingRessourcestyring Sammenhæng og genbrugelighed Videndeling og samarbejde Big data og education intelligence Brugervenlighed og tilgængelighed Inklusion og undervisningsdifferentiering Opsamling Lærer-dashboard Elev- dashboard Elevportfoilo Forældre-dashboard

Integrative platforme ● Der muliggør at... – Lærere får kvalificeret støtte til at udføre deres praksis – Der kan finde mange former for praksis sted – Der vælges læremidler på kvalificeret grundlag – Progressiv undervisning fremmes – Erfaringer kan føre til forbedringer (ikke noget system to end all systems, tak!)

Tak for nu!