Mødet mellem dyrepasserelever og brancherne

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Køge Handelsskole Thomas Nielsen og Anders Klosterman
Advertisements

Hvad er familieklassen
Egå Gymnasium Dialog mellem fagene og erhvervslivet Startkonference 5. September 2011.
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Økonomiske fag på handelsgymnasiet
Folkeskolereformen på Dronninggårdskolen Version 1 Skoleåret
Skolereformen - mål Ambitiøst løft af folkeskolen: •Børnenes læring og faglige niveau skal styrkes •De unge skal have de bedste muligheder for at tage.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Holsted Skole Holsted SFO & førskolegruppe. Holsted Skole Holsted SFO & førskolegruppe.
Lærersamarbejdet Gruppe 1 Intro til erhvervsuddannelserne.
Landskonference - dagtilbud April 2013 Projektchef Tanja Miller ph.d. Velkomst
Ændringerne Understøttende undervisning Uge-struktur ??
Temalinjer •Samfundsfaglig •Naturfaglig •Kunst & Design •Drama & Musik •Idræt •Karrierepilen •Medie og It Samt: •Base 10 •ITO.
Rådgivning til gartnerier
Velkommen til temadag om Indholdskanalen. Program: : Indholdskanalens muligheder Baggrunden for Indholdskanalen : Leverandør-præsentationer.
Folkeskolereform 3 overordnede mål:
Informationsmøde, onsdag d. 14. maj kl – 18.00
Intern survey uge 45.
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
Kort om skolen 1  Udbyder 4 uddannelser:  Grundforløbet  Social- og sundhedshjælper  Social- og sundhedsassistent  Pædagogisk assistent  Kursus-
Konference 14. april ’10 Forskerparken i Odense Ressourceregnskab i øjenhøjde Konference og repræsentantskabsmøde Den 14. april 2010 kl –
Modul 5 Videndeling, visitering og virksomheder. Kvalificeringsforløbets opbygning Modul 1.Udfordringen og kendskab til hinanden Modul 2.Praktisk viden.
I forlængelse af tydeliggørelsen af talentbegrebet, hvordan kan I så udvikle en læringsplan for talenter i forhold til de resterende ikke talenter? • Udvælgelse.
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
Mere end blot forberedelsen til en fest En intro til en temadag & en undersøgelse.
Administrationsseminar, den 27. april 2010 Administrationsseminar Tirsdag, den 27. april 2010.
Lean Netværk AAU.
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Skoledagen indskolingen Dagen Understøttende undervisning (UsU) lektion lektion Pause lektion.
Velkommen til konsulentuddannelsesdagen 18. marts 2010.
Velkommen Lærersamarbejde i Aarhus august 2012 Aarhus Tech, Viby J.
Velkommen til Projekt Frivillig Infomøde og workshop d. 23. maj 2013 Maj 2013 | Projekt Frivillig | Foreninger i Aarhus Kommune.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Skolereform - Egholmskolen
Mandag d. 1.november 2010 på Mørdrupskolen
For de kreative, nytænkende, sære, unormale og geniale tankegange.
ADHD - Kendt eller ukendt diagnose - Brug for fokus på fastholdelse Jette Myglegaard, indehaver af PlusJob Formand for ADHD-foreningen.
Kompetent til at støtte livet med kræft
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
Fremtidens tekniske gymnasium
Fritidstilbuddene pr. 1/ Det betalte modul ( morgen, afslutning samt ferie) på alle ”ikke skoledage” v/ institutionsleder Erik Vadsager Det gratis.
INDSKRIVNINGSMØDE.
Biblioteket som læringscenter
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Velkommen til Konference om rammeforsøgene: Studietid, Timepuljer og Studiefællesskaber 26. Februar 2013 Konference om rammeforsøg 26. februar
Projekt uge 40 Tradium Hobro. Udgangspunkt: Vi ville øve eleverne og os selv i den kreative platform Bruge et fælles udgangspunkt for innovation: lav.
For førskolegruppens forældre
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Rammesætning Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
Dialogmøde Den åbne skole 26/ – Hundelev – Løkken - Vrå.
KVIK KvalitetsVærktøj til udvikling af Innovation og Kompetence
Strategisk kommunikationsmode, der kan fungere som isbryder og opvarmer overfor virksomhederne Udgangspunkt: En produktionsvirksomhed, der allerede har.
Hvad er Klimakaravanen? Hvad er der på hjemmesiden?
Skolebestyrelsens forældremøde tirsdag d. 4.marts Den nye skolereform - rammen Ved Kirsten Brønd 2. Fremtiden for Høsterkøb Skole Ved bestyrelsen.
Læringsreformen Hvad er formålet med reformen? – Formålet er: – at alle elever skal blive så dygtige, som de kan blive – at mindske betydningen af den.
Kompetencerejsen Program informationsmødet 14. maj Velkomst ved Henrik Hjortdal, SCKK Hvad karakteriserer et godt forskningsmiljø?
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Dagens program – ugens program
Erhvervs  Uddannelses  Center  Syd Hilmar Finsens Gade 18  DK-6400 Sønderborg   Tlf Praktikværtdag d. 8. september 2015.
Hvad gør vi sammen, når vi kommer hjem? DET FÆLLES BEDSTE – Næste-skridt-workshops søndag d. 24. april kl. 10 – 14 for dit lokalområde. Forslag til facilitering.
Dagens agenda Virksomhedssamarbejde på GF Del1 Struktur og strategi omkring GF Del2 og hovedforløb.
Torben Stolten Thomsen HANSENBERG Projektleder og international koordinator Sådan forbereder vi eleverne på at rejse ud!
Bilag 1. Forandringsteori for udviklingsprojektet ‘Struktureret IKV i AMU’ 1. Problembeskrivelse Der bliver gennemført for få IKV i AMU-forløb inden for.
AT-påbud Virksomheden påbydes at sikre, at høje følelsesmæssige krav i arbejdet ikke forringer medarbejdernes sikkerhed og sundhed. Virksomheden skal sikre,
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Undervisningsmateriale til introduktionskurset den 6. september 2018
1. kontaktmøde Velkommen til Workshop om afkodning af jobopslag og telefonisk kontakt Hils på hinanden  Husk at bestille drikkevarer Præsentér dig.
Selvevaluering og opfølgningsplan
Undervisningsmateriale til introduktionskurset den 5. september 2019
Præsentationens transcript:

Mødet mellem dyrepasserelever og brancherne Branchedag og netværksdannelse Roskilde Tekniske Skole - Vilvorde

Formål med branchedagen: Vi vil udvide elevernes kendskab til de mange brancher indenfor dyrepasserområdet, samt orientere eleverne om de forventninger/krav som brancherne stiller til medarbejdere. Eleverne oplyses om arbejdsopgaver, hvordan og hvornår arbejdsgivere skal kontaktes samt mulighederne for efteruddannelse inden for branchen.

Tid: Branche: Elever: 8.00 – 8.30 Morgenmad og klargøring 8.10 – 8.25 Opråb i klasserne 8.30 Kantinen: Velkomst v/udd.leder. 8.30 – 8.50 International 8.50 – 9.05 Hestebranche 9.05 – 9.25 Forsøgsdyr Pause 10 minutter 9.35 – 9.50 Zoo/dyrepark 9.50 – 10.20 Landbrug Svin/kvæg 10 minutter

Tid: Branche: Elever: 10.30 – 10.50 Dyrehandel 10.50 – 11.20 Kenneth Frej: psykoterapeut/coach 11.20 – 12.15 Frokost 12.15 – 12.30 Opstilling af udstilling i klasselokaler Intro i klasser. Udfyldelse af spørgeark. 12.30 – 14.45 Elevopgave – alle elever besøger alle brancher. 14.45 Oprydning Opsamling og evaluering i klassen. 15.00 – 15.30 Evaluering og kaffe

Netværksdannelse med brancherne Hvert speciale afholder årligt et møde med branchen. Indhold: elevplan, tilbagemeldinger fra elever, studieture, eksamensprojekter, undervisning, specialefag, nye tiltag…. Fagligt oplæg Rundvisning

Netværksdannelse med brancherne ”De flyvende 5”. Faste kontaktpersoner på brancherne. Faglærere i virksomhedsophold – Zoo – forsøgsdyr. Praktiske øvelser udføres hos mestrene (forsøgsdyr). Deltagelse i arrangementer hvor mestrene deltager.

Iværksætteri og innovationsuge Projektuge for Væksthus og Planteskole elever 2 hovedforløb I samarbejde med Teknologisk institut ,Arne og Jakob Søgård, samt Dennis Vesterager , Planteopbevaring.

I planlægningsfasen imellem interessenter , gennemgås læringsmålene og lektionsplanen Der opstilles en lektionsplan for aktiviteten Hvilke mål kan man nå indenfor rammen Hvordan når vi de andre mål, der er for faget Her handlede det om forretningsplaner. Det fik eleverne i særskilte timer forud for kurset.

Frokost og elevmodtagelse 1 dag

3D prototypeprinteren arbejder

Emballageværkstedet

Forbrug af emballage og råstoffer Forbrug af emballage og råstoffer . Cradle to cradle tankegangen introduceres

Nanoteknologi og de muligheder der er i dette felt

Velkomst hos Arne og Jakob Søgård

Gennemgang af agurkeproduktion

Mere gennemgang

Arne og computeren

Dennis fra planteopbevaring fortæller om virksomheden

Indsigt i virksomhedens koncept

Intereserede elever.

Der idegenereres på tværs af grupperne

Gruppearbejde i systematisk rod

Arbejde med FISK metoden og OCEAN

Eleverne arbejder alle steder, også i væksthuset

Hvad fik eleverne ud af projektet Indblik i hvor man kan få hjælp til opfinderi, og produktudvikling Eleverne fik indblik i en virkelig verden, relateret til to virksomheders reelle udfordringer Eleverne fik en konkret arbejdsopgave med et klart mål Eleverne fik tillid til at udviklingsopgaver kan man godt løfte Indblik i start af egen virksomhed En række systemiske metoder til ideudvikling og ide generering En direkte tilbagemelding fra erhvervslivet.

Afslutning Fremvisning af ideer til virksomhederne Tilbagemelding fra virksomhederne Virksomhederne fik også procesmappen med ideerne

Der er fokus på elevers evner og kompetencer. Tiden efter Virksomhederne besøger teknologisk og vil være værter for skolen fremover. Der er fokus på elevers evner og kompetencer.

12 lærer med stort kørekort Afdelingen har: 2 stk. 40 personers busser 5 stk. 9 personers busser 12 lærer med stort kørekort vores kultur er at dele af undervisningen sker udenfor skolens arealer. eks. skovundervisning i skovene og malkecertifikatundervisning hos kvægavlere At besøge virksomheder og dele deres og vores erfaringer er en del af vores kultur. Besøg hos gartnere, der producerer planter , havecentre og besøg på haveanlæg og byggepladser. Næsten alle elever har minimum to lærepladser

Skole og praktisk arbejde Skolen har en stærk base med praktiske værksteder, stalde, marker, planteskole, gartneri, haveanlæg. Skolen har en decentraliseret kultur således at ture og praktisk arbejde er en del af lærernes metodefrihed under økonomisk og organisatorisk ansvar At skolen har mod og frihed til at møde faget i øjenhøjde og gerne kan løfte faget.

Skillsstaffetten lokalt Roskilde ca 900 skoleelever instrueret af EUD elever

Andre aktiviteter Trekantsamtale , elev og virksomhed mødes med skolen , på skolen til læringssamtale , Anlægsgartnerne,(forbrug ca 100 arbejdstimer) Uddannelsesudvalg organiseret med underudvalg for hver uddannelse, og man mødes sammen med eleverne og lærerne til fælles dialog Afsluttende opgaver aftales og tager afsæt i erfaringsopsamling hos mestrene koblet til skolefag hos Væksthus og Produktionsgartnerne.

Mange tak for opmærksomheden Dorthe Kold Navntoft Steen Forsmann Mobil 3018 0128 mail sfo@rts.dk Linkedin : Karl Steen Forsmann Roskilde Tekniske Skole