Høringsudkast VisitNordsjælland Strategi ”Mere for flere” 2011 – 2013

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HVAD KAN VI LÆRE af tyskerne og andre internationale destinationer Professor Henrik Halkier 1. Udfordringer, og nok af dem? 2. Flere.
Advertisements

Det Sydfynske øhav ”Et øhav i verdensklasse”
Hvordan kan resultaterne fra Sundhedsprofil 2010 bruges i den regionale folkesundhedsstrategi? Bente Lauridsen Regionsrådets 1. næstformand og medlem af.
Samspil med den offentlige sektor er afgørende
REG LAB EFTERÅRSKONFERENCE En øvelse for livet. REG LAB EFTERÅRSKONFERENCE 2010.
Præsentation af den nye folkeoplysningspolitik-guide Trine Bendix Knudsen Sekretariatsleder Dansk Folkeoplysnings Samråd (DFS)
Fundraising Jakob Ugelvig Christiansen
PR Kampagne for folkeskolen
Anbefalinger til et fremtidigt samarbejde
Udvikling Fyn A/S – en ny vej til vækst på Fyn.
Sådan skaber du værdi som leder i din virksomhed
Hvad kan København som hovedstad?
FBUs visionsplan 2015.
DDB Hindsgavl den 26. maj 2011 René Birkemark Olesen
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
EU-indsaten for administrative lettelser1 Indsatsen for at lette byrderne i EU Anders Bering Erhvervs- og Selskabsstyrelsen Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Etableringssekretariatet for Beskæftigelsesregion Syddanmark Karl Schmidt Beskæftigelsesregion Syddanmark DSI temadag om det fremtidige beskæftigelsessystem.
Tillid Temadag for AMIR
Den regionale vækst- og udviklingsstrategi
Energieffektivisering i byggeriet”. Program Introduktion til Energieffektivisering af byggeriet Delprojekt_01Systematisk energieffektivisering af tekniske.
Fremtidens ledelse af en kulturvirksomhed
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Regionale Kontaktfora på handicapområdet Møde med repræsentanter fra DH Stig Langvad, formand, DH.
”Eventyret begynder her” v/Henrik Lehmann,
Øget samarbejde mellem kultur og turisme v. Lars Erik Jønsson, VisitDenmark Kulturseminar, Bymose Hegn 31. August 2011.
DESTINATIONSUDVIKLING SØNDERJYLLAND KICK-OFF 30. JANUAR, 2013.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Udvikling i landet bag motorvejen Workshop 3: Vilkårene for erhvervsudvikling i udkantsområderne Direktør Lars Enevold Pedersen.
Søg støtte til projekter… København, 8. februar 2008.
Indsæt billede i vinge: Gå ind under Indsæt > Billede > Fra fil Placer billedet, så det ønskede udsnit dækker vingen. (Det kan være nødvendigt at forstørre.
Potentialevurdering.
De nye kommunikationspolitikker - hvad skal de indeholde?
Ikke-kommercielleKommercielle Strategi Koncept udvikling Masse medier (TV, annoncer) Web, social Kataloger Analyse Idégenerering Konceptudvikling for fælles.
Tjek-ud konference Projekt styrket genoptræning og rehabilitering af personer med erhvervet hjerneskade 22. September 2014 Velkommen.
Klimatilpasning som vækstdriver - regionen har en vigtig rolle Dorthe Selmer, vicekontorchef i Regional Udvikling ,
Energi på Tværs Workshop den 31. marts 2014 Velkomst ved vicedirektør Kristian Johnsen.
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
Oplæg til Strategi for kreds-FDF HB møde februar 2012, bilag 4.2 Status – februar 2012 Ver.2.5.
Arbejdsmetode SWOT-analyse på eksisterende set-up Andres erfaringer med enstrenget erhvervsfremme- system VISION Version 1 Hvilke krav stiller visionens.
Henning Boddum Mobil tlf Kordegnenes Årsmøde Velkommen til Strategi og Social kapital.
KULTUR FOR ALLE. Hovedbudskaber I: ”Ikke brug for flere kulturinstitutioner!”
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
11. december 2014 Workshop D Motivation og barrierer for virksomhedernes brug af VEU - bidrag til analysegrundlaget for Trepartsudvalgets arbejde udarbejdet.
Ledelsesmæssige og kvalitets- udviklingsmæssige overvejelser Ved udarbejdelsen af Handlingsplan for øget gennemførelse 2013 på SOSU C Oplæg på orienterings-
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
TENDENSER I TURISMEN Udfordringer for danske kommuner
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
Sekretariatet for Landdistriktsprogrammet November 2005 Den nye fælles landdistriktspolitik v/ Rita Munk.
Flere vækstiværksættere i Danmark Oplæg på rådgiverkonference den 20. november 2008 V/ Lars Nørby Johansen Formand for Danmarks Vækstråd.
Øget samarbejde mellem erhvervsfremme – beskæftigelse - uddannelse Det Midtjyske Kompetenceråd 4. marts 2011.
Ny regering, nye tider – dag 1
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Lokaldrevet udvikling. Strategi Et Vendsyssel - i balance. LAG Nords væsentligste opgave er at sikre bosætning i hele aktionsgruppens område. Det er derfor.
Anbefalinger fra Vækstforum Hovedstadens task force om erhvervsuddannelser Vækstforum Hovedstadens møde den 21. juni 2012 v/ Klaus Nørskov,
Vision og Strategi for Forslag Vision og Strategi for Vision og indsatser i strategi.
Vilje til vækst Winni Grosbøll. Vilje til vækst Ruster samfundet til morgendagens udfordringer gennem udvikling af kompetencer og resurser, der øger konkurrenceevnen,
Sådan bruger du præsentationen af Vision 2025
et stærkere og bredere turismesamarbejde
Strategi 2022 Stærkere Firmaidræt – Mere kollegamotion.
Fundraising i Propa Inspiration til en fremtid med flere indtægter til projekter og aktiviteter I udgaven af Propa Nyt vil.
Gladsaxestrategien omfatter også erhvervslivet
Det kompetente Nordjylland
Præsentationens transcript:

Høringsudkast VisitNordsjælland Strategi ”Mere for flere” 2011 – 2013 Januar 2011 Høringsudkast Spørgsmål, input og kommentarer er meget velkomne Deadline herfor er den 17. februar 2011 på mail til dki@VisitNordsjaelland.com VisitNordsjællands bestyrelse drøfter alle høringssvar den 22. februar 2011

Høringsudkast Indholdsfortegnelse Indledning…………………………………………………………………………………Side 3 Det strategiske fundament…………………………………………………………… 4 Mission Vision Værdier Drømmen Det strategiske hus VisitNordsjællands virke……………………………………………………………… 9 Målgrupper Rolle og værdiskabelse Konkurrenter SWOT analyse Strategien 2011-2013………………………………………………………………… 13 Strategien i hovedtræk Indsatsområderne VisitNordsjællands strategiske rejse Organisationsudvikling Strategi og ressourceanvendelse EU vækstprojekternes afgørende bidrag Ledelsessammenhængen VisitNordsjællands strategikort………………………………………………… 26 Økonomi……………………………………………………………………………………… 27 Turismens potentiale i Nordsjælland …………………………………… 28 Turismens national økonomiske nøgletal

Høringsudkast Indledning Vi har hermed fornøjelsen at præsentere høringsudkastet til VisitNordsjællands første, egentlige strategiplan. Strategien bygger bl.a. på: VisitNordsjællands implementeringsplan for helårsturismen 2009 – 2015, mange input og kommentarer fra Turismekonferencen den 1. juni 2010 på Esrum Kloster, Wonderful Copenhagens og VisitNordsjællands EU vækstprojektansøgning 2010 og en lang række offentlige og private parteres forventninger, input og kommentarer i det første hele driftår 2010. Strategiplanen indeholder en rammestrategi, der med afsæt i en beskrivelse af organisationens strategiske fundament og virke angiver hovedtrækkene i den turismemæssige udvikling, som VisitNordsjælland vil stå i spidsen for i de kommende tre år. Strategien baseres på såvel driftsorganisationen VisitNordsjælland som projektsekretariatet for EU vækstprojektet for Destinationsudvikling af Kongernes Nordsjælland. Strategien kaldes sammenfattende ”Mere med Flere”, fordi strategien helt overordnet skal medvirke til, at turisterhvervet i Nordsjælland udvikler og tilbyder nye oplevelsesmuligheder på en lettere tilgængelig måde for flere gæster – og derigennem skaber større omsætning og flere arbejdspladser på destinationen. Ingen strategi er så god, at den implementerer sig selv. Derfor ser vi frem til, med den godkendte strategi som arbejdsværktøj og ramme for vores arbejde, i de kommende tre år, at koncentrere vores energi og ressourcer om at indfri de ambitioner, målsætninger og forventninger, denne strategiplan lægger op til. VisitNordsjællands bestyrelse, repræsentantskab, følgegruppe, direktion og medarbejdere Peter Rømer-Hansen, formand Dorte Kiilerich, direktør

Høringsudkast Vision Mission ”Vi vil udvikle Kongernes Nordsjælland til en af Skandinaviens mest attraktive og bookbare oplevelsesdestinationer.” ” Sammen med vores partnere tilbyder vi bookbare og unikke oplevelsestilbud, der øger livskvaliteten og livsglæden hos vores gæster fra Danmark og landene omkring.” Mission

”Partnerorienterede” Høringsudkast VÆRDIER Forslaget på næste side bygger på den tanke, at vi skal definere de vigtigste kendetegn i forhold til VisitNordsjælland og vores primære interessenter. Med andre ord: De ”oplever værdi”, som er relevant og vigtig for dem. Værdien beskriver, hvordan vi gerne vil opfattes af dem: GÆSTER ”Imødekommende” TURISTERHVERVET ”Partnerorienterede” KOMMUNER ”Nyskabende” MEDARBEJDERE ”Engagerede”

”Partnerorienterede” Høringsudkast VÆRDIER TURISTERHVERVET ”Partnerorienterede” Vi fremmer samarbejdet Vi arbejder på tværs Vi styrker værtsrollen Vi skaber synlighed Vi fremmer oplevelsesværdien GÆSTER ”Imødekommende” Vi er let tilgængelige Vi lytter til gæsterne Vi styrker værtsrollen Vi skaber høj oplevelsesværdi KOMMUNER ”Nyskabende” Vi tager initiativer Vi skaber omsætning Vi skaber arbejdspladser Vi arbejder på tværs Vi styrker helårsturismen MEDARBEJDERE ”Engagerede” Vi er proaktive Vi tager ansvar Vi er iværksættere Vi er samarbejdende

”Kongernes Nordsjælland – kendt af mange - foretrukken af livsnydere” Høringsudkast Drømmen ”Kongernes Nordsjælland – kendt af mange - foretrukken af livsnydere”

Høringsudkast Det strategiske hus ”MERE FOR FLERE” DRØMMEN ”Kongernes Nordsjælland – kendt af mange - foretrukken af livsnydere” Det strategiske hus VISIONEN ”Vi vil udvikle Kongernes Nordsjælland til en af Skandinaviens mest attraktive og bookbare oplevelsesdestinationer” ”MERE FOR FLERE” STRATEGIEN DE STRATEGISKE SØJLER/TEMAER OPLEVELSES PROFIL MARKEDSFØRINGS PLATFORM MODTAGELSE VÆRDIER Partnerorienterede, imødekommende, nyskabende, engagerede ” Sammen med vores partnere tilbyder vi bookbare og unikke oplevelsestilbud, der øger livskvaliteten og livsglæden hos vores gæster fra Danmark og landene omkring.” MISSIONEN Høringsudkast

Høringsudkast Målgrupper Prioriterede målgrupper og interessenter: Hvem arbejder vi for: FERIE- OG ERHVERVS TURISTERNE Hvem arbejder vi sammen med: TURIST-ERHVERVET Hvem arbejder vi på vegne af: PARTNER KOMMUNERNE

Værdiskabelsen i hovedtræk Høringsudkast Værdiskabelsen i hovedtræk VISITNORDSJÆLLANDS ROLLE OG VÆRDISKABELSE I FORHOLD TIL: ØgØ Øge tilfredsheden under besøget Øge loyaliteten til Nordsjælland Øge oplevelsernes synlighed Øge oplevelsernes bookbarhed GÆSTERNE Skabe vækst i omsætningen Skabe synlighed og bookbarhed Styrke netværk og samarbejde på tværs TURIST-ERHVERVET Styrke deres omdømme Skabe vækst i beskæftigelsen Skabe vækst i omsætningen hos erhvervet Styrke samarbejde på tværs KOMMUNERNE

Høringsudkast ”Konkurrenter” I Danmark Andre attraktioner vælges pga synlighed, service, kvalitet, tilgængelighed, professionalisme mv. Udenfor Danmark Attraktioner i nabolande vælges pga særlige oplevelsesmuligheder, synlighed, priser m.v. I Danmark Andre destinationer vælges pga særlige oplevelses-muligheder, eks. vandland, forlystelsespark Udenfor Danmark Nabolande vælges pga særlige oplevelses-muligheder, synlighed, service, priser m.v. Leisure-oplevelser sker som ”passive aktiviteter” eks. biobesøg, computer-spil m.v. Erhvervs-oplevelser sker gennem videokonferencer og telefonmøder ”Ubevidst fravalg” Kongerne Nordsjælland besøges ikke fordi turisterne ikke er klar over oplevelsesmulighederne Utydelig profil Nordsjælland er kendt, men ikke kendt for noget specielt – derfor manglende tilvalg

Høringsudkast SWOT analyse STYRKER SVAGHEDER MULIGHEDER TRUSLER Internationale kendte produkter/oplevelser Naturen Kulturen Kunsten Beliggenhed – nærheden til København og Helsingborg Lokale ildsjæle Stærke traditioner Nordsjællands gode omdømme Generel god kvalitet på overnatning EU vækstprojektets økonomi og ressourcer SVAGHEDER Ikke et indarbejdet fælles destinations brand Svage traditioner for tværkommunalt samarbejde Dårligt udnyttet sæson kapacitet Synlighed Elektronisk markedsføring Elektronisk informationshåndtering Tælles mål og strategi Tematiseret oplevelsesudvikling Samarbejde på tværs af oplevelsesøkonomien MULIGHEDER Forandringer i verden med fokus på livskvalitet Fokus på Nordsjællands styrker og værdier Ny teknologi er mere effektiv Flere og mindre møder Flere og kortere ferier Fokus på korte rejseafstande Nationalpark Kongernes Nordsjælland TRUSLER Den økonomiske stagnation/udvikling Virksomhederne er lidt tilbageholdende Bestillingshorisonten bliver kortere Andre destinationer er i hastig udvikling Kursudviklingen Moms og prisniveau Prispres Politisk geografisk fokus frem for tematiseret oplevelsesfokus

Strategien i hovedtræk Høringsudkast Strategien i hovedtræk VisitNordsjællands strategi 2011 – 2013 bygger på følgende tre, overordnede indsatsområder: Indsats 1 Indsats 2 Indsats 3 OPLEVELSES- PROFIL MODTAGER APPARAT MARKEDSFØRINGS- PLATFORM ØGE ATTRAKTIONSKRAFTEN ØGE SAMMENHÆNGSKRAFTEN ØGE GENNEMSLAGSKRAFTEN Opgaven: Det handler om at udvikle destinationens oplevelsesprodukter: ”Flere varer på hylderne” Opgaven: Det handler om at styrke værtskabet på hele destinationen og i alle led: ”Mere for gæsterne” Opgaven: Det handler om at skabe synlig og positiv markedsføring for bookbare oplevelser: ”Flere gæster i butikken”

Indsats 1: Udvikle oplevelsesprofilen Høringsudkast Indsats 1: Udvikle oplevelsesprofilen Baggrunden og udfordringen: Nordsjælland har i dag ikke en klar oplevelsesprofil i markedet. Der findes masser af attraktive produkter og oplevelser, men de er ikke samlet i tematiserede, let tilgængelige on- og offline bookbare tilbud i VisitNordsjællands regi. Det kræver derfor som gæst et stort arbejde på egen hånd at sammensætte et oplevelsesprogram, hvor oplevelserne tillige skal bookes enkeltvis. Dette er en god del af forklaringen på, at området i en årrække har udviklet sig langsommere end resten af Danmark. Et væsentligt problem er, at Nordsjællands turismeprodukter udvikles, præsenteres og markedsføres spredt og ustruktureret, fordi der ganske enkelt ikke har været tradition for samarbejde mellem områdets aktører, udbydere og kommuner. Produktudbuddet er derfor spinkelt og nogle steder nedslidt.

Indsats 1: Udvikle oplevelsesprofilen Høringsudkast Indsats 1: Udvikle oplevelsesprofilen Opgaven: Det handler om at øge attraktionskraften og udvikle destinationens turismeprodukter: ”Flere varer på hylderne”. Det skal ske gennem udvikling og strukturering af turismepakker, oplevelsesruter, attraktioner, events, konferencer, krydstogtprodukter og ferieprodukter mv. Aktiviteter og indsatser: Indsats 1 handler om at samle offentlige og private aktører om at udvikle en klar oplevelsesprofil for Nordsjælland. Dette indebærer en bedre strukturering af og tilgængelighed til Nordsjællands oplevelsesprodukt. Der skal med andre ord skabes produktpakker og oplevelsestemaer i form af netværk, oplevelser, produkter og services, der som konkrete ”oplevelsesruter” tydeligt kan markedsføres og sælges til turisterne. En oplevelsesrute er en række udbud inden for et givent område som fx gastronomi (kroophold, oplevelser i forbindelse med fødevareproduktion, restaurantbesøg, gårdbutik osv.). Andre eksempler er: kunst/kultur, natur, sport/velvære, møder/konferencer, krydstogt og ikke mindst aktiv ferie.

Indsats 2: Udvikle modtageapparatet Høringsudkast Indsats 2: Udvikle modtageapparatet Baggrunden og udfordringen: Nordsjællands uklare oplevelsesprofil skyldes bl.a., at destinationen har et forholdsvis svagt og spredt modtageapparat med begrænsede ressourcer og uden et overordnet koncept. Modtageapparatet er usammenhængende, utidssvarende og bruger endnu ikke de teknologiske platforme og sociale medier, der er vigtige konkurrence- og serviceparametre for turisme- og oplevelseserhvervet i dag. Disse udfordringer for den digitale del af modtagerapparatet er kombineret med udfordringer for den fysiske del af modtagerapparatet: lav servicekompetence og et begrænset engagementet i værtskab på salgsstederne, blandt oplevelsesaktørerne osv. Medvirkende til Nordsjællands uklare oplevelsesprofil er også, at modtageapparatet indtil for nylig er blevet drevet af fire forskellige kommuner med begrænsede ressourcer. Derfor har modtagelsen af besøgende i Nordsjælland gennem mange år været sporadisk og uensartet, og megen af områdets modtageservice har været overladt til overnatningsstederne og hovedvejenes rastepladser. I dag lægger vi stor vægt på information til gæsterne og mindre vægt på at etablere og vedligeholde relationen med gæsterne og dermed muligheden for at øge deres forbrug. Det er helt galt. Der mangler stadig et overordnet og tidssvarende koncept som kombinerer og udvikler både det fysiske og virtuelle værtskab bedre. Det skal denne strategi bane vej for.

Indsats 2: Udvikle modtageapparatet Høringsudkast Indsats 2: Udvikle modtageapparatet Opgaven: Det handler om at øge sammenhængskraften og styrke værtskabet på destinationen: ”Tættere på gæsterne”. Det skal ske gennem opgradering og udvikling af det nordsjællandske modtageapparat gennem satsninger på fysisk og digitalt værtskab. Ved i endnu højere grad at kunne leve op til gæsterne forventninger kan VisitNordsjælland medvirke til at øge tilstrømningen af både danske og udenlandske gæster og både nye og tilbagevendende gæster. Aktiviteter og indsatser: I indsats 2 skal der udvikles et tidssvarende og fremtidssikret modtageapparat i Nordsjælland; det være sig fysisk på selve destinationen, på Internettet og på mobiltelefonen. Der er således behov for at udvikle et mere ensartet og integreret modtageapparat, der, allerede før gæsterne besøger Nordsjælland fysisk, kan byde dem velkommen og tage hånd om dem digitalt. Destinationsprojektet imødekommer fremtidens efterspørgsel på værtskab gennem tre indsatser: Uddannelse og engagering af turismeerhvervenes frontpersonel i ”aktivt værtskab” Udvikling af et tidssvarende digitalt og teknologisk formidlings- og modtageapparat, der håndterer og servicerer turisten før, under og efter besøget

Indsats 3: Udvikle markedsførings- platformen Høringsudkast Indsats 3: Udvikle markedsførings- platformen Baggrunden og udfordringen: Nordsjællands turismemarkedsføring fremstod indtil 2010 som forholdsvis ukoordineret og ineffektiv. Det skyldes primært, at turismemarkedsføringen overvejende har været struktureret efter kommunegrænser. Der er behov for en hel del nyudvikling af markedsføringen – herunder at tilrettelægge markeds-føringsaktiviteterne efter nye temaer og oplevelsesruter, som dels går på tværs af områdets kommuner og dels tager direkte sigte på de interesser og motiver, som bæres af fremtidens turister. Den strategiske målrettethed skal kombineres med en grundlæggende udvikling af en markeds-føringsplatform baseret på de seneste online-teknologier og sociale medier.

Indsats 3: Udvikle markedsførings- platformen Høringsudkast Indsats 3: Udvikle markedsførings- platformen Opgaven: Vi skal skabe synlighed for Nordsjælland og dermed placere destinationen på både det danske og nordeuropæiske verdenskort. Det handler om at øge gennemslagskraften og skabe sammenhæng i markedsføringen: ”Flere gæster i butikken”. Det skal ske gennem udvikling af en fremtidssikret og effektiv markedsføringsplatform for oplevelsesbranchen i Kongernes Nordsjælland. Der er behov for en mere opsøgende, individuel dialog med potentielle og loyale gæster med hensyn til tilbud om relevante, tilgængelige og bookbare oplevelser. Aktiviteter og indsatser: Aktiviteterne i indsats 3 skal skabe en markedsføringsplatform, som passer til Nordsjællands oplevelsesprodukt og markedsappel, og som samtidig supplerer hovedstadens internationale brand: ”Copenhagen Open” Nordsjælland skal opfattes og opleves som Kongernes Nordsjælland – Københavns grønne forhave. Det er her livet leves. Pulsen sættes ned og livskvaliteten op! Markedsføringsplatformen skal integreres i hovedstaden øvrige internationale markedsføring – her tænkes primært på Wonderful Copenhagens og VisitDenmark markedsføringsplatforme.

VisitNordsjællands strategiske rejse Høringsudkast VisitNordsjællands strategiske rejse Fra Sammenlagte Fokus på geografi Fastholde gæster Turistinformation Spredte initiativer Forventningsskabelse Afventende Off-line baseret kommunikation Synlighedsskabelse Til: Sammenhængende Fokus på fælles oplevelsestemaer Tiltrække købestærke gæster Det gode værtskab Sammenhængende oplevelsesbranche Forventningsindfrielse Initiativtagende On- og off-line baseret kommunikation Værdiskabelse

Organisationsudvikling Høringsudkast Organisationsudvikling I DAG FREMOVER BASIS/DRIFTS ORGANISATION PROJEKT ORGANISATION Som også laver mindre projekter Som også varetager driften Fokus: Turisme information Formål: Fastholde og tiltrække gæster gennem information om eksisterende muligheder Fokus: Destinations udvikling Formål: Fastholde og tiltrække købestærke gæster gennem nye, fælles initiativer der skaber vækst

Strategi og ressourceanvendelse Høringsudkast Strategi og ressourceanvendelse Indsats 2 Indsats 3 Indsats 1 MODTAGER APPARAT MARKEDSFØRINGS- PLATFORM OPLEVELSES- PROFIL ØGE GENNEMSLAGSKRAFTEN ØGE SAMMENHÆNGSKRAFTEN ØGE ATTRAKTIONSKRAFTEN RESSOURCE-ANVENDELSE: BASIS/DRIFTS ORGANI-SATION 0 – 5% 75%* 20-25% PROJEKT ORGANI-SATION 40% 20%** 40% *: Personlig information **: Teknologisk information, værtskabs uddannelse, kompetenceudvikling

Som også varetager driften Høringsudkast EU vækstprojekternes afgørende bidrag til prioriteringer og målopfyldelse PROJEKT ORGANISATION Som også varetager driften Gennem udvikling og gennemførelse af en lang række tværkommunale aktiviteter, netværk, oplevelser og services af høj kvalitet, der samler og det nordsjællandske oplevelsesprodukt, og som kan kommunikeres klar og tydeligt fra en fælles og koordineret markedsføringsplatform. Målet er at bringe nye turismeprodukter og oplevelser til hovedstadsregionens primære målgrupper – de nære turismemarkeder.

Strategi og EU vækstprojekterne afgørende bidrag Høringsudkast Strategi og EU vækstprojekterne afgørende bidrag Indsats 2 Indsats 3 Indsats 1 MODTAGER APPARAT MARKEDSFØRINGS- PLATFORM OPLEVELSES- PROFIL ØGE GENNEMSLAGSKRAFTEN ØGE SAMMENHÆNGSKRAFTEN ØGE ATTRAKTIONSKRAFTEN Formålet med vækstprojektet ”Destinationsudvikling af Kongernes Nordsjælland” er at udvikle og etablere oplevelsesspor, der skal realiserer Nordsjællands væsentlige og uforløste potentiale for at skabe vækst i helårsturisme og oplevelsesøkonomien i øvrigt. Dette potentiale skal realiseres ved at udvikle det nordsjællandske område til en egentlig destination. Det vil sige et samlet turistmål for en bred vifte af målgrupper.

Ledelsessammenhængen Høringsudkast Ledelsessammenhængen VisitNordsjælland (drifts org.) Projektsekretariat EU-vækstprojekterne Repræsentantskabet Styregruppen: Formand Peter RH (Woco, VNS) Annette S (Gribskov) Gitte A (Fredensborg) Morten (Hillerød) Stella H (Helsingør) Bestyrelsen: Formand Peter RH Næstformand Anders H Stanna ØL, Jesper B, Klaus M, Szilvia, Anders MH Følgegruppen: Jørgen Selmer, Carsten Larsen, Thomas Thulstrup, Michael Fock, Louise Moos, Jesper Behrensdorff Stanna Øland, Randy Thybo, Finn Arvid, Tina Jørstian, Henrik Rørbæk, Mai Vedel, Jens Bjerregaard, Erik Als, Henrik Sønksen, Thomas Elong ,+ + + + Følgegruppen: Søren, Randi, Eva (Helsingør) Annette, Peter (Gribskov) Gitte, Martin (Fredensborg) Sara, Tommy (Hillerød) VisitNordsjælland sekretariatet: Projektdirektør Dorte, projektleder uddannelse, projektleder markedsføring, projektleder koncept- og netværk, presse/PR og webredaktør, koordinator, revision (Woco), analytiker (Woco), VNS drifts-organisationen, studenter VisitNordsjælland: Direktør Dorte, Tommy, Henrik, Karen, Mette, Sanne (deltid), xxx og xxxxxx (sæson) + sommerfugle

VisitNordsjællands strategikort – de strategiske fokusområder Høringsudkast VisitNordsjællands strategikort – de strategiske fokusområder KOMMUNERNE - SAMFUNDSNYTTE SKABE ARBEJDSPLADSER SKABE MEROMSÆTNING EKSTERNT PERSPEKTIV INTERESSENTER GÆSTERNE PRIMÆRE VÆRDISKABELSE TURISTERHVERVET TILTRÆKKE GÆSTER STYRKE SAMARBEJDET YDELSER OG PRODUKTER TURIST INFORMATION MARKEDSFØRINGSPLATFORM OPLEVELSES UDVIKLING VISITNORDSJÆLLAND INTERNT PERSPEKTIV KOMPETENCER PROJEKT KOMPETENCER MARKEDSF. KOMPETENCER vV VÆRTSKABS KOMPETENCER

Budgetteret økonomi per år Høringsudkast Budgetteret økonomi per år Indsats 2 Indsats 3 Indsats 1 MODTAGER APPARAT MARKEDSFØRINGS- PLATFORM OPLEVELSES- PROFIL ØGE GENNEMSLAGSKRAFTEN ØGE SAMMENHÆNGSKRAFTEN ØGE ATTRAKTIONSKRAFTEN Økonomi: Basis /drifts- organisationen inklusiv erhvervets med- finansiering 300.000 kr. 3.500.000 kr. 3.200.000 kr. + + + EU vækst projekterne 2.300.000 kr. 3.600.000 kr. 2.900.000 kr.

Turismens potentiale i Nordsjælland Høringsudkast Turismens potentiale i Nordsjælland   Nedenstående redegørelse for turismens potentiale i Nordsjælland skal ses i lyset af de nationale nøgletal for turismens økonomiske og erhvervsudviklingsmæssige betydning At Nordsjælland har et uforløst potentiale i oplevelsesøkonomien, som kan realiseres med en strategisk og ambitiøs satsning på at udvikle lokalområdernes turisme-og oplevelsesprodukter. At mens Region Hovedstaden som helhed oplevede en vækst i overnatninger på 4,6 % i perioden 2003-2007 oplevede de nordsjællandske kommuner isoleret set en vækst på 0,4 % i samme periode. At der kan skabes i omegnen af akkumuleret 1.775 nye årsværk samt offentlige indtægter i omegnen af akkumuleret 390 mio. kr. i perioden 2009 til 2015 – under forudsætning af, at der er uudnyttede regionale arbejdskraftressourcer. At den samfundsøkonomiske meromsætning forbundet med en sådan satsning alene vil betyde en årlig meromsætning på 242 millioner kr. (i 2015).

Turismens national økonomiske nøgletal Høringsudkast Turismens national økonomiske nøgletal 100 jobs i turisterhvervet betyder, at der skabes 110 jobs i lokalområdet via afledt beskæftigelse i fx fødevare- og byggesektoren, detailhandlen osv. (indirekte, inducerede samt eksporteffekter). Turisterhvervet skaber beskæftigelse til 3 gange så mange danskere med anden etnisk baggrund end andre erhverv. Turisterhvervet skaber beskæftigelse til dobbelt så mange kortuddannede som andre erhverv. Turisterhvervet sikrer ’sticky jobs’, fastholdelse af kortuddannede på arbejdsmarkedet og leverer beskæftigelsesmulighed til dem, der bliver ledige i andre erhverv pga. outsourcing. I en lang række udkantskommuner skabes hvert 10. job af turismen mod ca. hvert 20. job i Danmark som helhed.

Turismens national økonomiske nøgletal Høringsudkast Turismens national økonomiske nøgletal Hotelgæster har et gennemsnitligt døgnforbrug på 1050,- kr. Gæster på vandrerhjem har et gennemsnitligt døgnforbrug på 750,- kr. Campister har et gennemsnitligt døgnforbrug på 260,- kr. Detailhandlen står for næsten en 1/3 af turisternes forbrug. Turisters forbrug skaber øget værditilvækst, beskæftigelse og større skattegrundlag (moms, afgifter, skatter). For hver 1.000.000 kr. i turismeomsætning skabes der i gennemsnit 750.000,- kr. i værditilvækst og 1,7 årsværk. For hver 1.000.000,- kr. i turismeomsætning kommer der 260.000,- kr. ind i samle offentligt provenu.

Spørgsmål, input og kommentarer er meget velkomne Deadline herfor er den 17. februar 2011 til dki@VisitNordsjaelland.com VisitNordsjællands bestyrelses drøfter alle høringssvar den 22. februar 2011