Adfærd, Kontakt og Trivsel Undervisningsministeriet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PPR og Samarbejdet om børn som mistrives
Advertisements

Set i forældreperspektiv
Inddrag nu Kick-off møde
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Team for seksuelt misbrugte børn på Rigshospitalet
Dansborgskolen – vi udvikler hele mennesker
Vingsted den 4. november 2011 Peter Westmark
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
Baggrunden for indførelsen af PALS
Hierarki for styringsredskaber
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Skolepolitiske visioner og mål
Introduktion til Sprogpakken
Klassedannelser til Ansgarskolen Program  Velkomst og intro  Formål  Skolebestyrelsens principper for klassedannelse  Ansgarskolens handleplan.
Børn, bevægelse og motivation
Forældremøde X årgang.
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Lovgivning og etik i forhold til unge og deres retsstilling
Formålet At rumme børn i vanskeligheder i klassen.
Del projekt i Inklusionsprojektet Aktivitetscenter Kernen Projektet er gennemført i samarbejde mellem: Helene Hansen (pædagog) Kernen Jeanette Sanderhoff.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Inspiration til reformarbejdet
Implementering af inkludering af børn i vanskeligheder indenfor adfærd, kontakt og trivsel på skolerne i Horsens Kommune.
Kompetencecenter for Hirtshals Skolecenter
Vor børn skal trives og det kan vi forældre være med til at styrke Formålet er at skabe et kontinuerligt og fremadrettet skole/hjem samarbejde der sikrer.
Betydningen af Pædagogisk engagement og relationsprofessionerne
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Program - ICDP International Childhood Development Program
Den inkluderende skole
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Forældremøde august Skoleområdets oplæg – Trørødskolens indskolingsplan.
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
På Filstedvejens Skole er vi klar over, at mobning forekommer og vil forekomme, men vi vil med dette sikre os ansvar, viden og engagement i arbejdet mod.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
Hvilket arbejde udfører AKT-læreren
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
Det Inddragende Netværksmøde
Helhedsorienteret undervisning SIP Torsdag d. 15. januar, 2015.
Konsultative praksisformer i PPR
Odense tirsdag d. 8. december 2009 Workshop
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Unges holdninger til kriminalitet, staf og behandling
Inklusion og inkluderende processer
En kvalitativ undersøgelse – baseret på interviews
AKT på Dybbøl Skolen.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Fælles fagligt fundament ”nye briller i det pædagogiske arbejde
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
1 Kortlægning i program for læringsledelse 2 Kortlægning Kortlægningen i Program for læringsledelse er udformet som netbaserede, elektroniske spørgeskemaer.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Det forpligtende fællesskab – inklusion i efterskolen Om inklusionstilbud og – tilskud pr. februar 2014 v. Konsulent Ole Bjerring Inklusionstilbud.
Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d. Børn i fællesskaber Hvorfor opmærksomhed på fællesskabets betydning? Nedsmeltning af traditionelle.
Skoleleders rolle og kompetence, når det gælder inklusion i folkeskolen KL 2011.
Gode relationer, tydelige rammer og klar kommunikation - 10 trin til det gode samarbejde mellem efterskoler og kommuner omkring sårbare og udsatte unge.
Inklusion ET SKOLE OG LÆRER SYN.. Skolens perspektiv  Børnene hører til hos os.  Indtil andet er bevist – børnenes trivsel og udvikling er centrum.
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
Den pædagogiske læreplan
Inspirationsworkshop med fokus på
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Adfærd, Kontakt og Trivsel Undervisningsministeriet Synspunkter på undervisningen af børn og unge med særlige behov http://pub.uvm.dk/2000/trivsel/hel.pdf

Børnene har været Samspilsramte Adfærdsvansklige Socialt belastede Eller præget af Tilpasningsvanskligheder Personlighedsvanskligheder Psykiske problemer Socio-emotionelle problemer

Adfærd er et begreb som på neutral måde beskriver barnets handlinger, gøren og laden. I skolesammenhæng anvendes begrebet bl.a i forbindelse med barnets præstationer, evner, handlemåder, opførsel og aktiviteter. Adfærdssbegrebet siger ikke noget om årsagsforhold men adfærden kan være mere eller mindre forståelig, sammenhængende, hensigtsmæssig. Man kan også sige, at barnet i sin adfærd udtrykker elementer af sin personlighedskvalitet - personlighedens fremtrædelsesform og måde at mestre tilværelsen på. Man kan sige at barnet gennem sin adfærd også er symptombærer på de mange forskellige miljøpåvirkninger barnet har været udsat for gennem sin opvækst

Kontakt er et begreb, der beskriver barnet i den sociale relation Kontakt er et begreb, der beskriver barnet i den sociale relation. I et skolebarns sociale netværk er kontakt og tilknytning meget væsentlige pædagogiske og udviklende faktorer. Dette gælder som drivkraft ved etablering af grupper som tryghedsfaktor og som socialt styringsinstrument i forhold til norm og normdannelse. Vanskelighederne på dette område viser sig. Bl.a ved forstyrrelser i den almindelige psykiske udvikling. Det er vigtigt at forstå, at et barns adfærd stort set ikke kan forstås isoleret fra i relation til andre eller voksne

Trivsel er et begreb, der fortæller om kvaliteten af barnets adfærd, kontakt og kontaktforhold. Trivsel har både en subjektiv, oplevelsesmæssig - og mere objektiv, ude fra kommende dimension. Trivsel er en væsentlig forudsætning for udvikling og indlæring. Ved vanskeligheder ses her forstyrrelser i muligheden for at opretholde situationsrelevante og afpassede følelser, herunder grundstemning

Arbejdsområdet er børn, der har sådan en adfærd, som giver problemer i kontakten med andre børn og voksne og derved truer deres trivsel

Værdigrundlaget for AKT` arbejde Alle børn kan lære noget Børn forstås bedst i kontekst Børn har brug for relationer De voksne har betydning for børns adfærd

Familie eller hjemmescenen Kammerat - eller - gruppe /klassescenen AKT sætter fokus på børnenes relationer og forholder sig til den kontekst som børnene er en del af Familie eller hjemmescenen Kammerat - eller - gruppe /klassescenen Fritidsscenen eller skolescenen AKT sætter fokus på børnenes relationer og forholder sig til den kontekst som børnene er en del af Familie eller hjemmescenen Kammerat - eller –gruppe/klassescenen Fritidsscenen eller skolescenen

Børn, der klarer sig godt er karakteriseret ved at kunne skabe en fornemmelse af sammenhæng i deres situation. En evne til at kunne forstå situationen En tro på at kunne finde løsninger At kunne skabe sammenhængende mening i situationen At kunne fremkalde positiv opmærksomhed At kunne være hengivne, aktive og kærlige At have gode arbejds- og døgnrytmer At have gode kommunikative evner At have gode kammeratskabsrelationer At være indre styrede frem for impulsstyrede At have haft en god tilknytning til en omsorgsperson At opleve følelsesmæssig støtte fra personer uden for familien At have en hverdag med succesoplevelser

Forståelsen Ressourcer (personlige og andre) Problemstilling Erfaringer Handling

Selvrefleksion Overvejelser over for barnet Pædagogiske overvejelser Pædagogiske virkemidler Organiseringen af undervisning og pædagogiske aktiviteter

Personlige kvalifikationer At være sig selv At kunne stå ved den man er At kunne synliggøre, den man er At kunne forholde sig At kunne være empatisk At kunne involvere sig At kunne etablere kognitiv distance At have handlekraft

Elementer i en handleplan Etablering af aftaler om at børnehaverne orienterer skolens indskolingsteam Om børns særlige fremtrædelsesform og behov Det enkelte barn ressourcer Begrundelser for tildeling af eventuel og/eller vejledning af både specialpædagogisk og socialpædagogisk karakter i børnehavetiden op til skolestart I forbindelse med at det i det daglige arbejde i teamet erkendes at det er et eller flere børn med Adfærds, Kontakt- og eller trivselsproblemer drøftes disse problemers fremtræden mere detaljeret. I det børn anerkendes at være symptombærere på påvirkninger i de forskellige miljøer, de lever i forsøges hurtigt muligt afdækket, hvad der leder frem til den aktuelle problemstilling. Det gælder hjem,- kammeratskabs-klasse, pædagog og lærermiljøet

På baggrund af disse overvejelser udarbejdes en handleplan for de professionelle voksnes indsats Opklarende samtaler med eleven/eleverne Klassearbejde Ekstraordinære samtaler med forældre Fællessnak med lærer og pædagoger i fritidsordning Ændring i undervisning, organisationsformer metoder og indhold Ændring i krav til eleven Etablering af lektieundervisning på skolen Etablering af kammeratskabsstøtte Udvikling af en eller flere læreres relationskompetence Etablering af konsensus mellem lærer og pædagoger i deres opfattelse af, hvad uhensigtsmæssig adfærd er, hvad man forstår ved svært underviselig elev ……………………

Det kan i processen være brug for at PPR- får mulighed for at vurdere Hvorvidt der er brug for specialundervisning, evt. vidtgående specialundervisning - specialklasse

Arbejdet med elever med forstyrrelser i udvikling af adfærd kontakt og trivsel er kendetegnet ved en Personlig indsat Samarbejde Vejledning internt i teamet fra AKT medarbejder eller fra PPR