Lektor Jeppe Gustafsson Aalborg Universitet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Uddannelse til tværfaglighed
Advertisements

Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
Fra integration til inklusion
1MIO / feb. 06 Hvorfor MIO? Mange institutioner står over for nye udfordringer:  Ændrede betingelser i styring og markedsvilkår  Øgede krav til ledelse.
Styringsnetværk som middel til at skabe lokal og kommunal udvikling
Produktion og Logistik
Dagkirurgisk sygepleje
Sundhed på tværs - og relationel koordinering
Patientforløbet blødende ulcus Implementering set i et fagligt, organisatorisk og patientoplevet perspektiv Dorthe Oxholm Klinisk sygeplejespecialist.
Det enstrengede patientforløb - Problematisering af lean
Ledelse af innovative medarbejdere
Ledelsesudfordringer i sociale institutioner
Organisationsformer Mintzbergs univers.
Integration af mennesker, processer og arbejdspladser... En fornyet tilgang til design af fremtidens bygning.
Dansk produktion i globale værdikæder 14. november, 2013.
Det Nye Universitetshospital i Århus Arbejdsvision for byggeriet af DNU Det Nye Universitetshospital: sammenhængende, bæredygtigt og effektivt byggeri.
Organisationstruktur
En meget kort gennemgang specielt om grupper og organsiationer
Nye fagprofessionelle lederroller
Projektorganisering – hvordan og hvorfor? Hvad har vi lært?
Ledere mellem profession, management og demokrati Karina Sehested, Seniorforsker Skov og Landskab, KU.
Organisationsformer Formel organisationsstruktur:
Hvad er relationel koordinering
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Kodeks for offentlig topledelse
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Sundhedsaftale V/ Torben Hyllegaard, Region Hovedstaden
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
Konfigurationsskolen
Årskursus for visitatorer 2009 Et blik i krystalkuglen på visitatorernes fremtidige arbejdsområde.
Ledelse på tværs World Café. Region Midt v/professor Janne Seemann
Tirsdag den 18. september 2007 Freddie Rieper-Holm
Design af organisationen
Årsmøde for ledere og chefer i den kommunale myndighed
Patientens svære kamp – patientinvolvering i praksis - TAK
Ledelse og patientforløb Vicedirektør Bente Ourø Rørth Konference 6
Det gode børneliv - og det tværprofessionelle samarbejde Børn og Kultur Internt seminar 22. Juni 2012.
Koncern Plan & Udvikling Sundhedsaftale V/ Torben Hyllegaard, Region Hovedstaden Oplæg til møde i Regionsældrerådet den 9. marts 2011.
DSKB’s Generalforsamling Vision og strategi 24. Maj 2011.
Den lærende organisation
Samarbejde og Ledelse i almen praksis
Indhold, indsatser, implementering
Oplevet Organisatorisk Klinisk Videnskab TeknologiProfession Patient.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Grundaftale for hjælpemidler i et overordnet perspektiv
Børneområdet blev kommunalt – åbner det for en spændende ny fortælling Socialrådgiverdage d. 25. september 2007 Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Strategier, udfordringer og udvikling Visitatorernes årsmøde 2011.
Erfaringer: Rodede patientforløb - lange interne ventetider Patienten tabes mellem sektorerne 1935 var 105 mulige interpersonelle relationer blandt sundhedspersonalet.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Reform til Kærbyskolen Overordnede mål - Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige de kan. -Folkeskolen skal mindske betydningen af.
1 Sigtelinjer for arbejdet På baggrund af budgetmaterialet (inkl. bagvedliggende notater og viden i øvrigt): Udarbejde formuleringer til sigtelinjer for.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
at få sund fornuft til sund adfærd….
Carsten Lindorf Lean administration og service Fagspecialistorganisation  Fagspecialicerede funktioner  Fagligt kompetente medarbejdere  Lille helhedforståelse.
When The Center Does Not Hold: The Importance Of Knotworking
Forretning og Ledelse – Lektion 9
1 Mission BUC varetager hospitalsbaseret tværfaglig udredning og behandling af børn og unge fra 0-18 (21) år med psykisk sygdom og udviklingsforstyrrelse.
Jeppe Gustafsson Aalborg Universitet
Revitalisering og videreudvikling af den faglig-strategiske ledelse Den 24. februar 2015 Søren Barlebo Rasmussen
Patientforløb og sygehusvæsenets organisation. Komissorium 1.Beskrive krav til fremtidens sygehusvæsen om patientforløb og vurdere hvilke ledelses- og.
Temadag om selvmord og selvmordsforsøg Patientombuddet Behandlingskæden, der kan sikre patientforløb på tværs Center for selvmordsforebyggelse, Psykiatrien.
Sundhedsaftalernes betydning for bedre sektorovergange Det sammenhængende sundhedsvæsen – set fra regionernes perspektiv Kontorchef Janet.
Hospitalernes fremtidige organisation - specialebaseret eller …? Vurderinger på baggrund af en regionsanalyse Lægeforeningen 20. september 2012.
Udfordringer og muligheder i det tværfaglige samarbejde Tværfaglig intelligens . Tværfaglig intelligens. Sundhedskonference 2016 Eva Just.
Det gode partnerskab Partnerskabsaftalen som dialog-redskab til afklaring af fremtidig perspektiver for partnerskabet.
Introduktion til det tværsektorielle samarbejde om kompetenceudvikling
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Relationel Kapacitet: Ledelse af relationel velfærd Carsten Hornstrup
Administrativ organisering
Øget professionalisme som resultat af fokuseret uddannelse v
Præsentationens transcript:

Lektor Jeppe Gustafsson Aalborg Universitet Organisationsdesign og laterale relationer i fremtidens danske sygehuse Lektor Jeppe Gustafsson Aalborg Universitet

Akilleshælen ved professionelle bureaukratier Vi møder dagens og morgendagens nye udfordringer med organisationer, der bygger på mere end 100 år gamle modeller Alle større organisationer er hybrider mellem to grundlæggende opfattelser af organisation og ledelse Maskinbureaukratiet (MBU) Det professionelle bureaukrati (PBU ) Vi har udviklet grundmodellerne med et hav af ”pyramideforbedringer” for at følge med udviklingen Alligevel knager og brager vore organisationer i fugerne

PBU´s udvikling mod hybridorganisation – multiple pres Grundformen i det professionelle bureaukrati (PBU) Den operative kerne består af specialebaserede afdelinger med fagprofessionelt personale Magt og autoritet bygger på fagprofessionel ekspertise (autonomi) Lille stab Læring via faglige miljøer i den operative kerne (og deres netværk) Der sker stadig mere specialisering og subspecialisering PBU udbygges med maskinbureaukratiske elementer (MBU) Flere stabsfolk (administrativ viden/kapacitet) Flere mellemledere Centralisering Flere regler, procedurer og formelle standarder Udbygning af vertikale styrings- og kontrolsystemer PBU tager i stigende grad form af en PBU-MBU hybrid med meget komplekse strukturer

Men, kompleksitet, flertydighed, uklarhed og træghed truer: Kvaliteten Moderne sygehuse er hybrider mellem fagbureaukratier og maskinbureaukratier, der den mest effektive organisationsform verden har set Men, kompleksitet, flertydighed, uklarhed og træghed truer: Kvaliteten Høj kvalitet i delopgaver, men problemer med sammenhæng i opgaveløsning og videnudvikling på tværs? Problemer med fleksibilitet og innovation på tværs Effektiviteten Høj effektivitet ved delopgaver, men store omkostninger til organisering og ledelse som helhed (horisontal og vertikal integration) Det er på tværs at den er gal ”Integrationsmekanismerne” har ikke kunnet følge med. Vi har stærke barrierer for samspil på tværs i form af organisatoriske og faglige siloer Hvordan ser fremtidens sygehus ud? De visioner vi ser i rapporterne peger på patient-centrerede sygehuse

Struktur og ledelse (Mintzberg og Galbraith) Den centrale udfordring er: Differentiering og integration Design af stillinger Jobspecialisering Design af basisstruktur Speciale eller funktion Produkt Kundesegment Geografi Work flow process (patientforløb) Design af laterale forbindelser Styringssystemer (planlægning, kvalitet og kontrol) Tværgående relationer (herunder netværk) Design af beslutningsystem Vertikal decentralisering (centralisering-decentralisering) Horisontal decentralisering (enhedernes relative magt) Her er et centralt dilemma

Hvornår er der behov for laterale processer? TASK INTERDEPENDENCE COORDINATION High reciprocal Horizontal structure, Matrix cross-functional teams, networks Face-to-face communication, Unscheduled meetings, Full-time integrators Scheduled meetings, task forces Vertical communication Plans Rules Mutual Adjustment sequintial Planning pooled Standardization Low Hvilke parter har du reciprok gensidig afhængighed til?

Basisstruktur: Funktion og speciale opdeling

(Region Syd) Basisstruktur: Klynger med standardiserede patientforløb

(Region Syd)

(Region Syd)

Relevante typer af netværk Praksisfællesskaber Hvor en række aktører, der står med ensartede udfordringer og praksis danner netværk omkring videndeling og kompetenceudvikling F.eks. Lægevidenskabelige Selskaber (121 heraf 38 specialebærende pr. 1.1.2011) , og andre faglige organisationer Isomorfe netværk Hvor en række fysisk og organisatorisk adskilte parter, der har ensartede opgaver, samarbejder om opgaver, som de vanskeligt kan løse alene F.eks. Samarbejde mellem lungemedicinske afdelinger om behandlingsmetoder m.v. Eller samarbejde mellem en række sygehuse om udvikling af parternes forebyggelses-indsats Systemisk netværk Hvor en række parter fra forskellige organisationer samarbejder om en værdikæde/ ”totalopgave”, der går på tværs af organisationernes grænser m.h.p. en velkoordineret og integreret fælles opgaveløsning F.eks. patientforløb eller behandling af samspilsramte unge

Grundstruktur og laterale processer Informationssystem ad hoc kontakt Patientforløbs- baserede enheder Formel gruppe/netværk Forløbsansvarlig Forløbsleder & Specialeleder Grøn illustrerer Graden af patient- forløbsorientering Specialeansvarlig Blå illustrerer graden af specialeorietering Formel gruppe/netværk Informationssystem ad hoc kontakt Specialebaserede Afdelinger

Patientforløb-team A Patientforløb-team B Patientforløb-team C Speciale Afdeling X Y Z O Patientforløb-team A Patientforløb-team B Patientforløb-team C

Speciale Afdeling X Y Z O Forløbsansvarlig Patientforløb A Patientforløb B Patientforløb A Patientforløb C

Sp Speciale Afdeling Y Z O Patientforløb Type B1-n Forløbsledelse B Patientforløb Type A1-n Forløbsledelse A Patientforløb Type C1-n Forløbsledelse C Speciale Afdeling X Tværfaglig klinik Klinikledelse

Speciale-team X Speciale-team Y Speciale-team Z Speciale-team O Patientforløb enhed Type A Type B Type C Type D Speciale-team X Speciale-team Y Speciale-team Z Speciale-team O

specialegruppe X specialegruppe Y specialegruppe Z specialegruppe O Patientforløb enhed Type A Type B Type C Type D Specialeansvarlig specialegruppe X specialegruppe Y specialegruppe Z Specialeansvarlig specialegruppe O

Patientforløb enhed Type A Type B Type C Type D Specialeafdeling Y Specialeafdeling X Specialeafdeling Z Specialeafdeling O

Top down strategier - oplevet pres fra moderorganisation Parternes professionelle mentale modeller Aktørerne fokuserer på at beskytte eget domæne og levere på egen bundlinje Aktørerne fokuserer både på egen bundlinje og på pres for sammenhæng på tværs Parterne tænker monofagligt uden visioner om integration af behandlingskoncepter på tværs 1. Fragmenteret innovation Hver part udvikler sin delopgave baseret på world class udvikling i specialet 2. Interface-innovation Interface samarbejde, forbedringer i logistik, administration og kommunikation Parter tænker tværfagligt og har visioner om integration af behandlingskoncepter på tværs 3. Konkurrerende innovationer Parterne søger at nå dominans i netværket og skabe netværksløsninger i egen logik, Tilpasning, påvirkning og flux på netværksniveau 4. Systemisk-innovation Samarbejde mod fælles vision af integrerede behandlingskoncepter og processer på tværs i netværket, Co-innovation

Top down strategier - oplevet pres fra moderorganisation Parternes professionelle mentale modeller Aktørerne fokuserer på at beskytte eget domæne og levere på egen bundlinje Aktørerne fokuserer både på egen bundlinje og på pres for sammenhæng på tværs Parterne tænker monofagligt uden visioner om integration af behandlingskoncepter på tværs 1. Fragmenteret innovation Hver part udvikler sin delopgave baseret på world class udvikling i specialet 2. Interface-innovation Interface samarbejde, forbedringer i logistik, administration og kommunikation Parter tænker tværfagligt og har visioner om integration af behandlingskoncepter på tværs 3. Konkurrerende innovationer Parterne søger at nå dominans i netværket og skabe netværksløsninger i egen logik, Tilpasning, påvirkning og flux på netværksniveau 4. Systemisk innovation Samarbejde mod fælles vision af integrerede behandlingskoncepter og processer på tværs i netværket, Co-innovation Evne til at lære

Evne til at organisere drift Top down strategier - oplevet pres fra moderorganisation Parternes professionelle mentale modeller Aktørerne fokuserer på at beskytte eget domæne og levere på egen bundlinje Aktørerne fokuserer både på egen bundlinje og på pres for sammenhæng på tværs Parterne tænker monofagligt uden visioner om integration af behandlingskoncepter på tværs 1. Fragmenteret innovation Hver part udvikler sin delopgave baseret på world class udvikling i specialet 2. Interface-innovation Interface samarbejde, forbedringer i logistik, administration og kommunikation Parter tænker tværfagligt og har visioner om integration af behandlingskoncepter på tværs 3. Konkurrerende innovationer Parterne søger at nå dominans i netværket og skabe netværksløsninger i egen logik, Tilpasning, påvirkning og flux på netværksniveau 4. Systemisk innovation Samarbejde mod fælles vision af integrerede behandlingskoncepter og processer på tværs i netværke,t Co-innovation Evne til at organisere drift

Implikationer for netværksledelse i systemiske netværk Et kapløb mellem udviklingen i 1) faglig subspecialiseret viden og 2) gensidig afhængighed og patienternes forventninger om integrerede, sammenhængende patientforløb Det er et kapløb uden fikseret mållinje Man kan derfor ikke finde et stabilt niveau, hvor man permanent kan få hold på strukturer, systemer og processer i netværket Dynamisk balance Et temporært vidensmønster Temporært dominansmønster, temporært afstemt ”netværksledelse” af drift Netværksledere må være i stand til løbende at identificere og facilitere dynamiske balancer omkring duelige magt-videnmønstre

(Region Nord)

(Region Syddanmark)