Overskrift Max 1 linje v/Petrea Busck og Gitte Aagaard Hvad betyder skolereformen for færdselsundervisningen? 01.10.14.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skolereform august 2014………………
Advertisements

Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Møde med skolebestyrelsen, Østbirk Skole, Skolereform
Forældrearrangement om folkeskolereform
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Ny Skolereform Sådan gør vi i Vonsild
Skolereformen på Peder Syv Skolen
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Kontaktforældremøde Skelgårdsskolen 11. november 2013.
Aftalen om et fagligt løft af folkeskolen
Ny folkeskolelov Ikrafttrædelse August Overordnede rammer En længere og varieret skoledag • 30 timer for børnehaveklassen til 3. klasse, • 33 timer.
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Juelsminde Skole 2. juni 2014 Skolereform 2014.
Folkeskole-reformen August 2014.
Skolereformen 2014 Herningsholmskolen 8. August 2013
På vej mod folkeskolereformen
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Reformmesse på Sofiendalskolen
Skolereform august 2014………………
Folkeskolereform 3 overordnede mål:
- set med en naturfaglig synsvinkel
Skolereformen kort fortalt - reformens mål
Bestyrelsesmøde 30. september 2013 Stavnsholtskolen Folkeskolereform – de helt overordnede rammer.
Møde vedr. Ny Skolereform og Ny Struktur i SFO
Vestre Skole og Åløkkeskolen 2014
Arbejdsgruppe Mariagerfjord kommune
Invitation til skolebestyrelserne
Folkeskolereformen - generel information
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Vibeholmskolen august 2014 Den nye skolereform Indskolingen.
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Folkeskolereform Version 1.0
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Den ny Folkeskolereform. MÅL 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Skolereform 2014 Hodsager Skole.
Skolereform - Egholmskolen
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Folkeskolereformen Malling Skole - så langt er vi nu 14. maj 2014.
Folkeskolereformen på vores skole
Folkeskolereform på Vestre Skole 2014
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 12. juni 2014.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
Generel tekstslide Tekst her. For at skifte niveau på teksten, brug forøg / formindsk indrykning For at fjerne eller tilføje bullit brug bullit-værktøjet.
GØR EN GOD SKOLE BEDRE! 1.Folkeskolen skal udfordre alle, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Velkommen til infomøde om Skolereformen
Årsplan – en kort en lang
Tak til Danmarks Lærerforening for samarbejdet
Målet er … En længere skoledag med mere tid til undervisning Nye og mere varierede undervisningsformer Mere fokus på faglighed Mere fokus på trivsel Og.
Velkommen til Fyraftensmøde 26.marts 2014 på Rosendalskolen
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
Læringsorienteret feedback og Den dynamiske årsplan
Målstyret undervisning
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Tasks.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
Krogerup Højskole, 19. oktober,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
Velkommen til orientering om folkeskolereformen 10.juni 2014 på Arden Skole Program: 1. Information om den nye folkeskolereform 2. Hvordan gennemfører.
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
Overskrift Max 1 linje HVORFOR undervise i færdsel ?
Trafikpolitik for Durup Skole.
Præsentationens transcript:

Overskrift Max 1 linje v/Petrea Busck og Gitte Aagaard Hvad betyder skolereformen for færdselsundervisningen?

Formål:  At give jer et indblik i de (nye) vilkår for færdselsundervisningen  At finde muligheder  At være bevidst om mulige barrierer  At udveksle erfaringer og gode idéer

En folkeskolereform… 1.En længere og varieret skoledag med mere og bedre undervisning og læring 2.Et kompetenceløft af lærere, pædagoger og skoleledere 3.Få og klare mål og regelforenklinger

Rygraden i Aftale om et fagligt løft af folkeskolen Præcisering og forenkling af Fælles Mål Mastergruppe, 27 arbejdsgrupper, skrivemaster, ½ år Resultat: Nye Forenklede Fælles Mål pr. 4. august 2014 Obligatoriske fra skoleåret 2015/2016

De nye FFM: Fra aktivitetsstyring til læringsmålstyret undervisning Tydeligt for lærere, elever og forældre, hvad eleverne skal lære Et brugbart redskab ift. læringsmålstyret undervisning

To kompetenceområder: Trafikal adfærd Ulykkeshåndtering Kompetencemål (flerårige læringsmål) og 9. klassetrin Færdigheds-og vidensmål (etårige læringsmål) Læringsmål (for undervisnings- forløb)

Kompetencemål: Trafikal adfærd 3. klasse Emneoverskrift: Andre trafikanter Færdighedsmål: Eleven kan aflæse andre trafikanter Vidensmål: Eleven har viden om trafikanter og deres tegngivning

Læringsmål: Eleverne kan vurdere afstanden til andre trafikanter og deres hastighed Eleverne kan skelne mellem hårde og bløde trafikanter Eleverne kan aflæse forskellige køretøjers tegn for, at de skal dreje eller bakke Eleverne kan redegøre for typer af trafikanter, der har svært ved at se dem Eleverne kan forklare vigtigheden i at få øjenkonktakt med deres medtrafikanter, dår de skal krydse kørebanen eller ændre retning

Find FFM på: EMU’s nye videnportal:

Muligheder: Nye Fælles Mål Læringskonsulenter Mere bevægelse Understøttende undervisning (USU) Inddragelse af pædagoger (Før-) Gå-hjemmøder … Barrierer: Båndbredde for forandringer Decentral styring …

En hilsen til kommunerne:  Kommunen skal prioritere FU bl.a. ved at kræve en trafikpolitik på alle skoler  Det er kommunernes ansvar at de nye FFM bliver implementeret i skolens hverdag – herunder specielt førstehjælp  Vi vil foretrække en tidsfaktor til jobbet  Vi vil gerne sidestilles med vejledere og have et tillæg  At det er godt, at der er en tovholder i kommunen

…også en hilsen til politiet:  At få politiet tilbage til trafiksamarbejdet til alle kommuner  At politiet er mere synligt på skolerne - ikke kun til Cyklistprøve

Det virker når :  FKL brænder  FKL har mulighed for at komme ud at undervise  Færdselsundervisningen lægges i temauger Det er svært når  :  Vi ikke ved, hvem der skal undervise i førstehjælp  Vi ikke har defineret tid  Vi ikke har tid  Skolelederen ikke bakker op