GUNS Grænseoverskridende Undervisning i Nordiske Skoler Projektskitse Karsten Gynther University College Sjælland.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Undervisning i ”Relation”
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Præsentation af den nye folkeoplysningspolitik-guide Trine Bendix Knudsen Sekretariatsleder Dansk Folkeoplysnings Samråd (DFS)
GNU - Grænseoverskridende Nordisk Undervisning Opstartsmøde for danske professionsforskere 22. september 2011.
Kan Netværkstedet drives som socialøkonomisk virksomhed?
Læringscentret og nye vejledningsformer
Arbejds- og Udviklingsgruppe Udviklingsseminar 1
Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN. Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere.
”Sammenhængskraft som dynamo i klasserummet” August 2010 – September 2012.
Statens Museum for Kunst Præsentation på AUTO seminar d Helene Brøndholt Nielsen, SMK digital Louise Bugge Jacobsen, u.l.k.
UDGANGSPUNKT 25. April Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
GUNS Grænseoverskridende Undervisning i Nordiske Skoler Projektudviklingsseminar 22 og 23 november I Uddevalla Karsten Gynther University College Sjælland.
ETwinning GRÆNSEOVERSKRIDENDE DATING sådan og derfor Den lovmæssige baggrund for internationalisering i skolen SkoleIntra Kolding
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Fællesskaber fastholdelse og personlig udvikling
IT i undervisningen.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af tema 1.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra skolens ledelsesteams’ selvevaluering.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra kommunale repræsentanters selvevaluering.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Faglig overgang – Næstved Gymnasium og HF Dansk. Formål Primært at løfte det faglige niveau for alle elever, og herunder også at bidrage til at udligne.
Uddannelsesudvikling – det handler om både organisation og didaktik
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Klimatilpasning som vækstdriver - regionen har en vigtig rolle Dorthe Selmer, vicekontorchef i Regional Udvikling ,
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Løse projektideer til et samarbejde om dansk/svensk/norsk - Flere ideer. At udvikle en nabosprogsdidaktik i et synkront perspektiv, dvs. en videreudvikling.
Folkeskolereform 2014.
Fra forskning til forandring Lektor og udviklingsleder Camilla Hutters Center for Ungdomsforskning, DPU, Aarhus universitet
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
GNU - projektet projektmetode og design
PARALLELUNDERVISNING: - brugen af en digital læreplatform
1 Vi har brug for mange virtuelle læringsfunktionaliteter – og når vi har dem kan vi tage dem for givet og glemme dem for en stund - først herefter kan.
Fokus på køn på Roskilde gymnasium Skoleåret 2013/2014.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Hvad fuck kan vi bruge det til ?` Af Bo Goed Watson
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Historiefaget og mulighederne i den åbne skole
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Indsæt billeder Klik på ikonet og indsæt et billede Billedbanken findes her: f60c93adc/ Vælg layout 1.
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
IMODUS – IHK Workshop om Blended Learning Workshopintroduktion.
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Modersmålsgruppen Klassematch A, B og C Tværgående temaer Almendidaktiske vurderinger.
INSTITUTLEDERFORLØB, KICKOFF 27. FEBRUAR 2012 AARHUS UNIVERSITET PROGRAM FOR KICK OFF-MØDE 1 Velkomst v. Lauritz B. Holm-Nielsen Præsentation af forløbet.
Hvad er det gode skolelederliv?
SKABELON.
IDEBESKRIVELSER a)Udviklingskraft i lokalområderne B) Inspirationsseminar om lokal udvikling - tilbud til lokalområderne om procesbistand til ‘hvidbøger’
RTI’s innovationsindsats Et innovationskonsortium er: Et samarbejde mellem mindst 2 virksomheder, en forskningsinstitution og en almennyttig rådgivningspart.
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
Nabosprogsundervisning samt Lyrik og billeder Oplæg til: lørdag den 14. april uge (individuelle overvejelser vedr. nabosprogsundervisning)
Nye retningslinjer for Handicappuljen
Hvad er det gode skolelederliv?
Evaluering af projektet ”Transfer i AMU”
Tilskud til uddannelsessamarbejde i Norden og Baltikum
It i folkeskolens matematikundervisning
Oplæg om den styrkede pædagogiske læreplan V
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Inspirationsworkshop med fokus på
Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
Præsentationens transcript:

GUNS Grænseoverskridende Undervisning i Nordiske Skoler Projektskitse Karsten Gynther University College Sjælland

Slide 2 Prioriteret område i Interregprogrammet: Binde regionen sammen Partnerskab: Leadpartner: University College Sjælland (DK) Projektpartnere pt: University College Sjælland (DK) Högskolan Vest (SV) Vestfold University College (N) Roskilde Kommune (DK) Uddevalla Kommune (SV) Drammen Kommune (N) GUNS - Grænseoverskridende undervisning i nordiske skoler

Interregsekretariatets vurdering af partnerskabet: Meget stærkt partnerskab fordi: Det samler relevante aktører i hele ÖKS – regionen og fra tre nordiske lande. Intereg har en målsætning om i programperioden at støtte en række ÖKS- projekter men i dag er der kun realiseret et. Partnerskabet kan realisere Interregprogrammets overordnede vision for ÖKS området: et område kendetegnet af et vidensbaseret samarbejde. De tre kommuner sikrer at projektet har fokus på udvikling og implementering af et konkret samarbejde. De tre UC-er bidrager til at gøre samarbejdet ”vidensbaseret” Det er afgørende for Interregs vurdering af projektet og af partnerskabets styrke at projektet ikke er et forskningsprojekt. Interreg ser meget positivt på UC-ernes bidrag i form af ”anvendt forskning” (aplied science) dvs et forsknings- og udviklingsperspektiv som i projektet omsættes til en konkret ny praksis Slide 3

Baggrund og motiv til projektet: Bygger videre på nordisk tradition for skolesamarbejde Gennemslagskraften har været begrænset Overvindelsen af geografiske, kulturelle, sproglige og økonomiske barrierer er en stor udfordring for de nordiske skoler. Det har derfor været vanskeligt at udvikle projekter, som kunne implementeres mere fast i konkrete fag i de tre landes skolesystemer = behovet for vores projekt. Nye teknologier giver nye muligheder Interregsekretariatet vurderer at netop ideen om at anvende nye digitale teknologier til at etablere et konkret samarbejde mellem nordiske lærere om undervisning af elever i konkrete fag er projektets originale og nyskabende ide – som ikke er realiseret i andre projekter. Særligt brugen af IT til et samarbejde som ikke nødvendiggør transportudgifter falder i tråd med Interregprogrammets visioner for ÖKS Slide 4

Projektudvikling Det er en fordel at partnerskabet er etableret og at vi pt samarbejder om et andet projekt. Dette viser at projektet er realiserbart ud fra et organisatorisk perspektiv Det er meget vigtigt at vi dokumenterer at GUNS er noget andet end Nordic Smart. Interreg kaster ikke penge efter noget som allerede eksisterer – de har et additionalitets krav til alle projekter Dvs: Nordisk Smart er nationale udviklingsprojekter hvor vi blot inspirerer hinanden til IT integration i fagene. GUNS er et tværgående samarbejde om konkret undervisning: Vi underviser i fællesskab på tværs af grænserne Slide 5

Projektformål At undersøge hvordan nye digitale teknologier kan understøtte et grænseoverskridende undervisningssamarbejde mellem nordiske skoler At udvikle og afprøve tekniske og organisatoriske modeller og koncepter for et konkret samarbejde mellem skoler i norden At udvikle konkrete faglige undervisningsforløb, som kan afvikles i et fælles samarbejde mellem nordiske lærere i fagene matematik og dansk/svensk/norsk At udvikle og afprøve skoleudviklingsmodeller som kan sikre vidensspredning og implementering af de i projektet udviklede modeller, koncepter og forløb til en bred kreds af skoler og kommuner i de deltagende regioner At bidrage til en policyudvikling i de deltagende lande som på skoleområdet kan styrke det nordiske skolesamarbejde gennem etablering af et innovationsnetværk bestående af policymakere på kommunalt og regionalt plan – videninstitutioner og repræsentanter fra praksis (skolerne) At styrke den Skandinaviske position i implementering af IT i grundskolen Slide 6

Projektmål Projektets mål kan deles i to hovedtemaer: faglige udviklingsmål og organisatoriske udviklingsmål. I forhold til udvikling af fælles faglige undervisningsforløb arbejder projektet i ideudviklingsfasen pt. med tre udviklingsspor: 1.Den faglige udvikling af fagene matematik og dansk/svensk/norsk 2.Kompensatoriske digitale værktøjer 3.Inklusionsperspektiver i forhold til drenge og piger (Punkt 2 og 3 kan med fordel slås sammen) Slide 7

Interregsekretariatets vurdering: Vurderingen er positiv men ”hvad er den grænseoverskridende merværdi for de enkelte faglige spor?” Hvad er den grænseoverskridende merværdi ved at samarbejde om dansk/svensk/norsk? Svar: Det er en del af disse fags læseplaner at kende til de andre nordiske landes sprog, litteratur og medier. Et grænseoverskridende nordisk undervisningssamarbejde vil styrke eleverne på dette område. Den grænseoverskridende merværdi er her åbenlys. MEN….: Hvad er den grænseoverskridende merværdi ved at samarbejde om matematik? Hvorfor samarbejder vi ikke om fagene geografi, historie og samfundsfag? Hvad er den grænseoverskridende merværdi ved at samarbejde om inklusion? Slide 8

Løse projektideer til et samarbejde om dansk/svensk/norsk At udvikle en nabosprogsdidaktik i et synkront perspektiv, dvs. en videreudvikling af venskabsklasser, udveksling af tekster, breve, lydfiler gennem direkte samtale over synkront koblede interaktive whiteboards. At udvikle fælles undervisningsforløb rettet mod genrerforståelser: ligheder og forskelle i de tre kulturer At udvikle medieundervisningsforløb på tværs af de tre lande med brug af forskellige mediegenrer og medier (tekst, mundtligt, lyd og video mv.) At støtte kulturforståelsen for de andre nordiske lande: hvilke tekster læser vi om de andre lande, hvordan vi læser dem og hvorfor. Vi skal have udviklet flere gode ideer med mål og aktivitetsforslag Slide 9

Løse projektideer til matematik Med udgangspunkt i en forståelse af ”matematik” som et fælles nordisk sprog at udvikle et konkret synkront dialogisk problemløsningsarbejde om matematikopgaver ved hjælp af IWB koblet landene i mellem. At undersøge hvordan der undervises i det samme matematiske fænomen i tre forskellige nordiske kontekster At udvikle aktiviteter på tværs af de tre lande med fokus på forskelle og ligheder i regnemetoder Hvis vi kan begrunde den grænseoverskridende merværdi for et samarbejde om matematik skal vi have udviklet flere gode ideer med mål og aktivitetsforslag Slide 10

Geografi, historie, samfundsfag Hvis vi vælger at tage disse fag med så skal vi have udviklet ideer med mål og aktivitetsforslag for disse fag Slide 11

Tværfaglige perspektiver – og mere generelt pædagogisk og didaktisk udviklingsarbejde At videreudvikle en fælles nordisk IT didaktik og pædagogik med udgangspunkt i et konkret fagsamarbejde. Vi skal have udviklet flere ideer til et tværfagligt og overordnet didaktisk samarbejde – især hvad angår IT-pædagogik og IT- didaktiske perspektiver (også her skal der være et begrundet grænseoverskridende merværdi ved et samarbejde) Slide 12

Inklusionsperspektiver i forhold til drenge og piger (herunder kompensatoriske digitale værktøjer) Mål: At etablere et fælles nordisk forskersamarbejde som skal undersøge hvilke IT-støttede undervisnings- og læringsformer, der kan understøtte en inkluderende skole. At undersøge hvordan specialpædagogiske metoder og kompensatoriske værktøjer kan anvendes til at overvinde sproglige barrierer mellem elever i de tre lande At samle og sprede nordiske best practice erfaringer vedrørende IT støttet inkluderende arbejdsformer dels til de deltagende skoler og mere bredt til skoler i ÖSK-området. At samle, videreudvikle og sprede best practice vedr. IT-støttede arbejdsformer i specialundervisningen, der kan understøtte en hurtigere tilbageslusning af allerede ekskluderede elever. Vi skal have udviklet flere ideer med mål og aktivitetsforslag til et samarbejde om inklusion Slide 13

Projektets organisatoriske udviklingsmål: På lærer/elev niveau er det målet at udvikle og afprøve konkrete samarbejdsmodeller mellem lærere på tværs af de tre lande På skoleniveau er det målet at udvikle og afprøve en konkret skoleudviklingsmodel, som kan sikre at den i projektet udviklede viden implementeres på en hel skole På kommunalt niveau er det målet at implementere de udviklede faglige koncepter og skoleudviklingsmodeller i alle kommunens skoler Slide 14

Sammenhæng mellem de faglige og organisatoriske udviklingsmål Slide 15 Hele kommunen Skoleniveau Lærerniveau Drammen Udevalla Roskilde Alle lærere i fag 1 Alle lærere i fag 2 Alle lærere i fag 3 Fag 1 (Deltagere i udviklingsprojekt) Fag 2 (ditto) Fag 3 (ditto) Andre kommuner i ÖKS

Tidsplan og budget Ønsket start og slutdato: Projektstart: 1/8 – 2011 Projektafslutning: 31/ Budget: Det samlede budget over tre år er 2,5 mil Euro. Der søges om kr. 1,25 mil. Euro fra Interregprogrammet. Partnerskabet finansierer de resterende 1,25 mil Euro. Interreg vurderer at dette budgetniveau er realistisk i forhold til typiske interegprojekter – men aktiviteter skal selvfølgelig afspejle budgetstørrelsen. Partnerne har aftalt, at efter fradrag fra ”shared cost” opstilles der partnerbudgetter, som afspejler et lige stort aktivitetsniveau blandt de tre deltagende lande. Desuden har partnerne aftalt, at partnerbudgettet skal afspejle et lige stort aktivitetsniveau mellem kommuner og forskningsinstitutioner i hvert land. Særlig norsk problemstilling Slide 16

Norsk finansiering? Interreg i København siger at der ingen penge er tilbage i den norske pulje Interreg i Norge siger at puljen er næsten tom – at der måske kommer flere penge – men at puljen vil blive lille i så fald. Intereg i København anbefaler os at lave et dansk/svensk ÖKS projekt med norske samarbejdspartnere De norske deltagere kan så få glæde af at det dansk/svenske projekt finansierer projektets administrative omkostninger og det vil være muligt at afsætte et beløb i budgettet til køb af norske kompetencer på konsulentbasis. De norske deltagere kan endvidere søge andre puljer til egen deltagelse Vi skal vælge strategi: 1. Et dansk/svensk projekt med norsk deltagelse 2. Et dansk/svensk /norsk interegprojekt som afventer om der kommer nye penge til norsk deltagelse Slide 17