Skole- og dagtilbudsafdelingen Systemisk anerkendende praksis - Vi er godt på vej! Vejlederuddannelsen Introdag.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Progression i de større skriftlige opgaver:
Præsentation af materialer på personalemøde
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
3-timersmødet 2013 TEMA: Samarbejde i teams og om patientforløb • Tankegangen bag den forløbsorienterede organisationen (FLO) er, at patienten og patientforløbet.
Hvordan bruger jeg MinInstitution?
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
TALENT-DK: Inspirationsmøde
De næste 3 timer skal I Til gavn for jeres mission - beboerne
Lederudvikling.
Arbejdspladsudvikling
©Jenny Bohr – Til underviserne Denne kursusgang er planlagt som den første. Den skal bruges til introduktion og præsentation. Det er meningen.
Klik på Aktivér redigering i meddelelseslinjen, Hvis videoerne i kurset ikke afspilles, skal du måske hente QuickTime eller blot skifte til PowerPoint.
Introduktion til Det Praktiske Projekt Det Praktiske Projekt Udvikling og skriveproces.
Alléskolen. Skolen - 12 elever pr. klasse - 30 t. pr. uge incl. lektiehjælp - 2 lærere til hver klasse - Kontaktlærer til sagsbehandelere m. fl.
Darum skole 4. november 2013.
Kommunikation og vejledning
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Indsats i forbindelse med en alvorlig akut hændelse
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Vejledningsforløb med læringskontrakt
Projektlederens rolle(r)
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Videreudvikling af ide 2&2
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Karl Henrik Flyums model
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Overvej spørgsmålet. Interview en makker
Procesværktøjer.
Den anerkendende interviewform
Præsentation af materialer på personalemøde
Vejlederens kommunikation
Henriette Lungholt Formidling og metode – uge 47, efterår 08 Mundtlig kommunikation.
UDVIKLINGSFORLØB FOR LEDERE Kriminalforsorgen Midt- og Nordjylland Modul 1 Ved brug af materialet og yderligere information kontakt: Jens Linder, Chefkonsulent,
VEJLEDERNES FORHÅBNINGER FRA BRANDMAND TIL ARKITEKT AFKLARING AF EGEN VIDEN: HVAD KAN JEG? AFKLARING OG AFGRÆNSNING AF ROLLEN KONTRAKT : DIALOG OMKRING.
Konfliktmægling Lars Kristensen EUR ING, Projektleder
Mødet med kursisten - motivation og barrierer 24. Februar 2014.
Refleksioner og opsamling ift. i går
Lederseminar 2014 Varde Kommune
L Synkront net-baseret samarbejde - kursus ved Morten Knudsen og Thomas Ryberg.
Hvad er det gode skolelederliv? - Et selvevalueringsforløb.
Relationelle Kompetencer
Program Erfagruppen d. 2. februar Velkommen og introduktion til ”moodygrafen” Forbrugerstyrelsen tegner deres ”moodygraf” Interview.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Hvordan spørger man anerkendende?
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Rammesætning Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Rammesætning Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Velkommen til 2. undervisningsgang Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
Skrivekursus 1.e ..
Mentor -Mentee Om udsatte unge på efterskoler. Mentor Ulrik Svanholm Pædagog 12 år som SSP konsulent i Hørsholm Kommune 1 år som Projektleder i Projekt.
3-timersmødet 2017.
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Kan man få indflydelse på en lov?
Forankring Personlig udvikling i Det nye bibliotek SUPPLEMENT AS.
Hvordan kommer vi ind ad døren?
Hvordan kommer vi ind ad døren?
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Professionel udvikling i det nye bibliotek
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Hvordan motiverer vi de unge?
Præsentationens transcript:

Skole- og dagtilbudsafdelingen Systemisk anerkendende praksis - Vi er godt på vej! Vejlederuddannelsen Introdag

Skole- og dagtilbudsafdelingen

Velkommen!

Skole- og dagtilbudsafdelingen Præsentation Udfyld kortet med jeres oplysninger Præsentationen består af en generaliseret historie, baseret på jeres personlige oplysninger.

Skole- og dagtilbudsafdelingen Eksempel Navn: Karin Funktion: Psykolog Arbejdssted: PPR Yndlingsfarve: Blå

Skole- og dagtilbudsafdelingen Interview 2x10 min Skriv svarene ned, de skal bruges senere…. Hvad er den største udfordring for dig som vejleder? Hvor møder du det oftest? Hvorfor er det en udfordring? Hvilke forhold i systemet omkring dig er medvirkende til at udfordringen opretholdes?

Skole- og dagtilbudsafdelingen Dagens program Formiddagsmodul: Præsentation og opstart. Baggrund, form, temaer, praktisk etc. Oplæg: overordnet vision og politik, vejledernes position i systemet? Efterfølgende refleksion Pause Formiddagsmodul fortsat – frokost Eftermiddagsmodul: Oplæg: Kontrakt. pause Eftermiddagsmodul fortsat. Øvelse: kontrakt med team og ledelse. Afrunding: Pointer fra dagen. Praktisk: aftaler, koordinering, kalender m.m. Tak for i dag!

Skole- og dagtilbudsafdelingen Vejlederuddannelsen Baggrund: Form:

Skole- og dagtilbudsafdelingen BAGGRUND: Den overordnede vision – forståelserne af vejlederfunktionen, jeres, dagtilbud og skolers forståelse og endelig de Faglige bud (Dorte Nissen m.fl.) Man kan måske sige at forståelserne hviler på skuldrene af det her citat som nok er kendt af alle og som de fleste har set det mange gange efterhånden, men som alligevel er godt at tage frem og kigge på engang imellem: ”At man, naar det i Sandhed skal lykkes En at føre et Menneske hen til et bestemt Sted, først og fremmest maa passe paa at finde ham der, hvor han er, og begynde der………… ……….Dette er Hemmeligheden i al Hjælpekunst. Enhver, der ikke kan det, han er selv i en Indbildning, naar han mener at kunne hjælpe en Anden. For i Sandhed at kunne hjælpe en Anden, maa jeg forstaae mere end han – men dog vel først og fremmest forstaae det, han forstaaer. Naar jeg ikke gjør det, saa hjælper min Mere-Forstaaen ham slet ikke. Vil jeg alligevel gjøre min Mere-Forstaaen gjældende, saa er det, fordi jeg er forfængelig eller stolt, saa jeg i Grunden I stedet for at gavne ham egentligen vil beundres af ham. Men al sand Hjælpen begynder med en Ydmygelse; Hjælperen maa først ydmyge sig under Den, han vil hjælpe, og herved forstaae, at det at hjælpe er ikke det at herske, men det at tjene, at det at hjælpe ikke er at være den Herskesygeste men den Taalmodigste, at det at hjælpe er Villighed til indtil videre at finde sig i at have Uret, og i ikke at forstaae hvad den Anden forstaaer.” …..Søren Kierkegaard fra ” En ligefrem meddelelse” Rapport til historien. Andet afsnit kap. 1, A §2, 1859

Skole- og dagtilbudsafdelingen FORLØB I VEJLEDERUDDANNELSEN FASE 1: Forarbejde på skolerne/ Daginstitutionerne: Undersøgelse af egen rolle I organisationen: 1.Interview af leder Undersøgelse af ledernes Tanker i forhold til vejlederne: Hvad er vores politik i Forhold til vejlederne? Hvad er vores rolle sammen med Vejlederne? Lederne skal være en del Af denne fase og understøtte vejl. I deres af Klaring. 2. Herefter interviewes et team hvor der spørges ind til teamets Håb og forventninger i forhold til vejleder funktionen. FASE 2 Ekstern underviser og konsulent Dorte Nissen Inpraksis. Generelt fælles teoretisk praktisk opstart af opkvalificeringsforløbet i forhold til Vejlederrollen, funktionen og selve de procesmæssige udfordringer I det at være vejleder. + ET SEPERAT FORLØB: LEDEROPKVALIFICERING FASE 3 På hold a ca. 25 vejledere Arbejdes der med temaer som Et ad gangen i tiden mellem undervisningsgangene gennemarbejdes og afprøves i praksis af vejlederne i de teams ude på skolerne og dag- institutionerne, som man på forhånd har lavet aftale med. introdage 3 Eksterne Fællesdage Vejledere Opdelt i tre hold UVUV UVUV PRAKTISK ARBEJDE MED TEAM UVUV Opsa mling af Fase lederop kvalific ering EKSTERN UNDERVISER 3. På det enkelte arbejdssted: Valg af og aftaler med team(s) Som man vil samarbejde med i løbet Af uddannelsen. Der skal laves Faste datoer Og tidspkt.

Skole- og dagtilbudsafdelingen Praktisk Læsning af litteratur Bevis for uddannelsen, fremmøde Deltagerliste, mailadresser, kommunikation, hjemmeside De studerenes opgaver Forventninger, arbejdet med praktiske forløb ude i dagtilbud og skoler Sparringspartner Timing af forløb evt

Skole- og dagtilbudsafdelingen Refleksion Tal sammen ved bordet om det I har hørt Giver det anledning til spørgsmål eller andre former for afklaring?

Skole- og dagtilbudsafdelingen INTERVIEWØVELSE: ”Spørgsmål om spørgsmålene” VÆLG EN MAKKER DU IKKE KENDER, SÆT JER ET STED I IKKE BLIVER FORSTYRRET INDEN INTERVIEWET GÅR I GANG SKAL I PRØVE AT TALE MED HINANDEN OM DET AT STILLE SPØRGSMÅL OG LYTTE, HVILKE ERFARINGER HAR I MED DET? TAL MED HINANDEN OM BETYDNINGEN AF AT DRAGE ANDRES STEMMER OG TANKER IND VED F.EKS. AT STILLE SPØRGSMÅL OM HVAD MAN TROR ENS KOL- LEGA (LEDERKOLLEGA) GØR SIG AF TANKER OM VEJLEDERFUNKTIONEN – VEJLEDERROLLEN – POLITIKEN I FORHOLD TIL VEJLEDERNE O.S.V. Cirkulære spørgsmål PRØV OGSÅ AT TALE OM AT STILLE SPØRGSMÅL HVOR MAN KOMMER TIL AT GØRE SIG TANKER OM FREMTIDEN: HVAD LEDEREN SELV KUNNE HÅBE OG DRØMME OM I FORHOLD TIL VEJLEDERFUNKTIONEN, HVAD MAN TÆNKER ENS KOLLEGER KUNNE HÅBE OG DRØMME OM I FORHOLD TIL VEJLEDERFUNK – TIONEN? Fremtidsspørgsmål. Prøv at lege lidt med det og når interviewet går i gang, så prøv at så prøv at få det med ved f.eks, at spørge ”Hvordan kunne du f.eks. med nogle cirkulære spørgsmål uddybe din leders svar….?” INTERVIEWEREN STILLER DIG FLG HOVEDSPØRGSMÅL: ”Hvilke spørgsmål skal du stille din leder for at blive mere klar på hvad jeres arbejdsplads har af politik i.f.t. vejledere?” ” Hvilke spørgsmål skal du stille for at sikre dig at du får hans forståelse af Politiken i.f.t. vejlederne?” ” Hvilke spørgsmål skal du stille for at sikre dig at du får hans forståelse af hans rolle i.f.t. dig som vejleder”? ” Hvilke spørgsmål skal du stille for at sikre dig at du får hans forståelse og forventninger til din rolle som vejleder”? NU BYTTER I ROLLER OG ARBEJDER MED SPØRGSMÅLENE TIL TEAMET OM DETS FORVENTNINGER OG FORSTÅELSER I FORHOLD TIL JERES VEJLEDERROLLE. I skal arbejde på samme måde som ovenfor, men kun med forventninger og forståelser. Når I er færdige med interviewet skal I hjælpe hinanden med at udarbejde en færdig interviewguide til begge interviews

Skole- og dagtilbudsafdelingen Afrunding. Interview 2 og 2 (2x5 min): Hvad er dit største håb for dette uddannelsesforløb? Knyt evt. an til dine svar fra første interview i dag.

Skole- og dagtilbudsafdelingen Tak for i dag! SjgQvQ