Kreativitet – et systemisk fænomen Innovatismer – Håndbog for innovationsagenter og forandringsledere. Søren Lybecker, 20007. Professor i psykologi ved.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lovlig sagsbehandling
Advertisements

Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
Medarbejderudviklingssamtalen
Kulturelle Samråds Landskonference 2008 Hans Stavnsager Hast Kommunikation.
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Anerkendende refleksion
Hans Jørgen Limborg Arbejdsmiljøkonferencen 2005
Ungegruppen i Hedensted Kommune
Kreativitet og innovation i ALT
Gode råd og eksempler på faldgruber
Instituttet for Blinde og Svagsynede, Rymarksvej 1, 2900 Hellerup, T: , W: Kompetenceudvikling.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Små åbne opgaver og projekter Hvordan er det hensigtsmæssigt at gribe arbejdet an?
Lærerprofessionen.
Vi er alle en del af løsningen - med venlig hilsen HK
Elevernes digitale dannelse
Ny kultur-, idræts- og fritidspolitik. Velkommen • ”Verden ligger åben” – Hvor skal vi hen? – Hvad skal vores fælles hovedvej være? – Hvad skal vi række.
Social kapital, fair proces og upopulære forandringer
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Vidensprofilering og mind-mapping
Refleksionsopgave Succesruten: Hvad har været motiverende for jer i denne proces? Hvad skete der? Hvem tog ansvar? Hvordan var humøret/stemningen? Hvordan.
Ledelse af innovative medarbejdere
Kultur i organisationer
Michel Foucault og Governmentalitybegrebet
Kondenceret konceptudvikling DDK ITU F2007 John Paulin Hansen.
Den gode medarbejder Hvad er en god medarbejder?
Vi stiller skarpt på skole-hjem samarbejdet
Den professionelles 3 handlingsdomæner Humberto Maturana
Sensoriske målinger. Viden, intuition og erfaring danner grundlag for indholdet i jeres kreativitet. Kan defineres som:  Evnen til nyskabelse, idérigdom,
Procesværktøjer.
Dahler-Larsen At fremstille kvalitative data Kapitel 3
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
AT eksamen ”Mad og mennesker”
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende
- et udviklings- og dialogværktøj
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Kompetencer Er meget centrale og nødvendige i forbindelse med innovation. Da innovation vil have indflydelse på snart sagt alle funktioner i en virksomhed,
Vores projekt Om kreativitet.
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? GRUPPEOPGAVE 2: HVORDAN KAN KVALITETEN ØGES? Miljøvurderingsdag
Pædagog uddannelsen – Professionens kernefaglighed
Organisations kultur Organisationskultur handler om, hvordan de ansatte modtager organisationskulturens karakteristika. Det handler ikke om, om de kan.
Eva Sørensen Roskilde Universitet. Old Public AdministrationNew Public ManagementNew Public Governance.
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
Kodeord: Praksis - og ’merværdi’ igennem udadvendt anvendelseorientering Nye videnskombinationer = flere fag i spil Dristigt og eksperimenterende arbejde.
Digitalisering af Erhvervs- og Selskabsstyrelsen Ved vicedirektør Betina Hagerup.
Forskningslederseminar Birte Siim : Hvilke udfordringer/opgaver har en forskningsleder/projektleder ? 1.Kontinuitet og dynamik 2.Anerkendelse eller.
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
Afgangsprojekt om sygefravær 2013 Lystrup skole Morten Fjord.
At blive forvandlet? Beth Juncker Professor Københavns Universitet.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
En meningsfuld beskæftigelsesindsats Claus Jeppesen HR konsulent, McDonald’s Danmark ApS - Virksomhedens servicebehov.
Hvis Fagligt Begrundet Arbejdsdeling er svaret Hvad er så spørgsmålet?
Unge & rusmidler - Brug eller misbrug? Roskilde Handelsskole 3. Januar 2001 Ib hansen Unge & rusmidler.
Bachelorprojektvejledning?
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
Innovation = nytænkende forbedring af noget i verden
Palmesøndag Dagen, hvor Jesus blev hyldet!
Til ambassadører: Hvordan kan Colibo understøtte jeres behov?
Innovation.
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
Ledelse i synet af de unge
Digital dannelse i gymnasiet
Professionel udvikling i det nye bibliotek
Autoriteter.
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Kreativitet – et systemisk fænomen Innovatismer – Håndbog for innovationsagenter og forandringsledere. Søren Lybecker, Professor i psykologi ved University of Chicago, Mihaly Csikszentmihalyi: Individ Domæne Vogter

Billede fra tegnestuen Et domæne er en kultur hvor bestemte symboler, sprog, regler, osv. deles. Matematikken er ét eksempel, SLA er et andet eksempel.

PROBLEM - LØSNING - PROBLEM - LØSNING Proces-loop. Vogterne er dem, der beslutter, hvem der skal have adgang til domænet, hvem der skal have lov til at præge det, osv. Vogterne skal: Være synlige Vise sig værdige til deres hverv og inspirere medarbejderne ved fra tid til anden at imponere med deres faglige vid og analytiske evner Anerkende når andre er klogere end dem selv eller i det hele taget bidrager til domænets fornyelse Give en begrundet afvisning af ideer, så selv de ideer der ikke anvendes i den konkrete løsning, bruges til at skærpe domænet

Individerne Skal: hele tiden afsøge grænserne for domænet hjælpe vogterne med at definere klare rammer, inden for hvilke der kan arbejdes frit mm.