Workshop Personalepolitisk messe Praksis-holdning-erfaringer Samarbejde er den bedste forudsætning for voldsforebyggelse.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
V./ Leif Tøfting Kongsgaard, Væksthuset
Advertisements

Psykisk arbejdsmiljø.
At forholde sig professionelt Anne Skov
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Længst muligt i eget liv på plejecentre
Indflydelse i Med-systemet?
”Nu skal I få kreative ideer – som I kan og vil gøre noget ved”
Samarbejde er den bedste forudsætning for voldsforebyggelse
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Kompetenceudvikling gennem SPIDO-konceptet
Anerkendende refleksion
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Birgit Bang, Beskæftigelsesrådgiver Tina Krohn, Beskæftigelsesrådgiver
Souschef Jytte Husted Hospice Søholm
- gennem Marte Meo metoden
Sygeplejerskens virksomhedsfelt
Voldsforebyggelse regionspsykiatrien Vest
Arbejdspladsudvikling
Socialpædagogisk praksis i demensomsorg - SPiDO
Værdibaseret ledelse i almen praksis
Vold - et fælles anliggende
Nyt ansvar.
SYG, STRESSET ELLER BARE PJÆK
Døende i plejebolig Den lindrende indsats Den 23. august 2010
Supervision og faglig feedback
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Når beboerne sætter dagsordenen
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder LOKK.
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Del projekt i Inklusionsprojektet Aktivitetscenter Kernen Projektet er gennemført i samarbejde mellem: Helene Hansen (pædagog) Kernen Jeanette Sanderhoff.
HVORDAN SKABER VI EN GOD TRIVSEL MOBNING – VI KAN OGSÅ OPDRAGE TIL FÆLLESSKAB Tine Guldager Lang.
Social- og sundhedshjælper
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
Psykoedukation til patienter med skizofreni
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Kompetencecenter for Hirtshals Skolecenter
Forskellige former for magt
Befolkning: ● Randers kommune indbyggere ● Omegnskommunerne indbyggere: – Mariager – Purhus – Langå – Hadsten –
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
. Præsentation af Handicapområdets udviklingsproces.
Mestring af symptomer Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Omgangstone og kollegialitet
Tegning; ”Frihedens allegori”, F. M
Forstærkningssystemer i institutionsarbejdet V/ Sine Møller Psykolog og faglig leder af Kvalitetssikringsteam MultifunC.
Støttetiltag til politifolk ved voldsomme hændelser - præsenteret af personalechef Preben Henriksen, Odense Politi.
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Socialpædagogisk praksis i demensomsorg Kompetenceudvikling som forebygger anvendelse af magt og øger livskvalitet, selvbestemmelse og arbejdsglæde.
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
Arbejdsmiljøet skabes hver dag i relationen og dialogen – det skal arbejdsmiljøarbejdet i Faxe Kommune afspejle Sikkerhedsleder/arbejdsmiljøkonsulent.
Dialog om voldsforebyggelse Spørgsmål til medarbejdere og ledere  4 spørgsmål til vores forebyggelse  4 spørgsmål til vores proces etsundtarbejdsliv.dk.
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
Jette Rasmussen Demenskonsulent
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Årskursus for visitatorer
Århus Kommune Magistratens 3. Afdeling Sundhedsaftaler Økonomi og Myndighed Sundhedsaftaler mellem Århus Amt og Århus Kommune – inspiration til de fremtidige.
Differentieret Indsats Conny Kuhlman Jordemoder,
Stress En folkesygdom?.
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
ALENEARBEJDE FOA Randers 11. november Flere sider af alenearbejde Når man er helt alene på arbejdspladsen Når man arbejder isoleret fra (fag)kolleger.
Hvorfor deltage i projektet? Velværdsområdernes udfordring med stigende forventninger og knappe ressourcer. NPM trenden med fokus.
Den svære samtale At tage udgangspunkt i livshistorien – en vej til åndelig omsorg.
At gå fra: Person med DEMENS til PERSON med demens
Vidensbaseret praksis i botilbud
Objektive beskrivelser & Dokumentation
PPR og Familieindsatser
Præsentationens transcript:

Workshop Personalepolitisk messe Praksis-holdning-erfaringer Samarbejde er den bedste forudsætning for voldsforebyggelse

Toftebo-centret Elmegade Herning Distriktsleder Anja Bach Plejehjemsassistent Lilian Hauge Andersen Social-og sundhedsassistent Sine Sørensen

Præsentation Toftebo-centret 65 plejeboliger fordelt i 4 boenheder 1 skærmet enhed med 10 lejligheder Demente beboer i den somatiske del Stor kompleksitet i den skærmet enhed (svær dement + overbygning) Ledelsesstil der er værdibaseret med selvstyrende teams

Personalegruppen Forskellige faggrupper Egne afløsere Selvstyrende team Lavt sygefravær Tryghed/tillid Åbenhed/ærlighed Stor omsorg for hinanden

Hvordan startede vores voldsforebyggende indsats? Deltagelse i en netværksgruppe (øget vold – øget magtanvendelse) Netværkserfaring Målrettet indsat omkring nedsættelse af volden Definition af volden i hele teamet Kollegial førstehjælp – durewall Udarbejdelse af kriseplan

Case 1 - Anna Problemstilling: Personlig pleje situation Ildelugtende Meget beskidt Håret fedtet Afføring på tøjet/hænder/under negle/smykker ->omsorgssvigt Anna ville ikke have hjælp. ”mor har lige hjulpet mig” – ”jeg har lige været i bad” – ”jeg skal hjem til mor”

Problemstilling i en personlig pleje situation Når personalet ville hjælpe Anna blev hun: udadreagerende fysisk: sparkede, slog, spyttede, nikkede skalder, kradse, nive……………..(et vildt dyr) Verbalt udadreagerende: råbte, skreg, ville melde os til politiet, kaldte os tyk, fed. Pædagogiske tiltag: Annas livshistorie (velplejet/velsoigneret, store briller – smykker – hatte) Overbevise/overtale Lokke (søde sager) Spejling (gik med i bad) Give tryghed-nærvær Forsøgte nogle gange flere dage i træk – blev til omsorgssvigt

Hvad gør vi? Demenskonsulent Marte meo Magtanvendelse - voldsskema 2 personer -> 3 personer Handleplan – god stemning før/under/efter Planlægning af badet Refleksion efter badet – ventil – væk fra boenheden

Case 2 - Marie Problemstilling: Maries adfærd i fællesarealerne: Fysisk udadreagerende over for personalet og medbeboer Trold op ad en æske – ingen forvarsel Kan komme direkte og hurtigt bagfra Ødelægger materielle ting Meget forpint – hulkende Skaber stor uro og dårlig stemning – hektisk puls

Hvad gør vi? Tværfagligt samarbejde (demenskonsulent, gerontopsyk., egen læge) 1-1 ->fastvagt Skærmning på stuen Kørestol til at skabe ro/vugge Insisterende omkring den medicinske behandling Insisterende på indlæggelse

Case 3 - Emil Problemstilling: Emil udadreagerende i plejesituationen og forflytninger: Emil har brug for nedre hygiejne x flere dagligt - i plejesituationen slår, sparker, niver, spytter Emil Emil er meget stærk og svær at styre i sengen – specielt når Emil skal liftes over i kørestolen går det helt galt

Hvad gør vi? Stiller spørgsmål ved Emils behov for at komme op? Er det god pleje at lade Emil være i sin plejeseng? Tværfagligt samarbejde med terapeut –Loftlift –Specielt sejl –Handsker Marte meo

Flere dimensioner i forebyggelse og håndteringen af volden Voldsforebyggelse PersonaletBeboeren Tværfaglige samarbejdspartner

Personalet Kollegial første hjælp Små supervisions seancer Legalt at sige fra Åbenhed – ærlighed Loyalitet over for de beslutninger der bliver truffet Registrering af volden – opsamling Fokus på det fysiske og psykiske arbejdsmiljø (personale med.møde) Synliggøre volden op ad i systemet Ingen Tarzan

Personalet Frirum til at forlade boenden for at få en pause Ikke mange vagter i streg Viden om vold, håndtering af volden og forebyggelse af volden Skærmer nyansatte og elever Mulighed for supervision – psykolog Kontaktpersonen kan indkalde til møde med det samme – trække på samme hammel Sætte grænser

Beboeren Kontaktperson sættes på inden indflytning Pleje-handlingsplan ved den enkelte beboere om hvordan vi forebygger volden Positiv ledelse Marte meo Durewall Løbende evaluering – status Hjælpemidler Følge beboernes følelser Afledning (musik – give ret – anerkendelse – skifte emne)

Samarbejdspartner Terapeuter Egen læge Pårørende Demenskonsulenter Gerontopsyk Marte meo konsulent Musik terapeut (nyt projekt) Demens klovn (nyt projekt) Voldsomudtryksform

Hvordan bliver vi bedre? Den voldsforebyggende indsats slutter aldrig Dagligt fokus på hinanden og beboerne Ledelses- og kollegialt ansvar Fortsat sætte grænser – i talesætte volden Vidensdeling Studiebesøg

Fællesskab Fælles holdning Fællesretning Fællesskab Ejerskab