Augustseminar 2014 Nyborg d. 14. august.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den gode Klasse Forældresamarbejde 1. Møde i klassen.
Advertisements

PPR og Samarbejdet om børn som mistrives
Hjerterum og opsøgende funktion
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Sæt Viden I bevægelse Afd.leder Brit Skovgaard & fysioterapeut Annette Heinz 16. august 2010.
Vigtig diagnoseforståelse i pædagogisk arbejde:
Betydning af kognitive vanskeligheder for evnen til at køre bil
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
ADHD - karakteristika Kroniske, vedvarende vanskeligheder i form af :
Psykolog Tue Hartmann Center for Psykiatrisk Forskning
Temadag 16. august 2010 Projekt ”Sæt viden i bevægelse”
Er mit barn klar til skolestart ?
Introduktion til Sprogpakken
Introduktion til Sprogpakken
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Sprogpakken Forældresamarbejde.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Unge med Aspergers syndrom
Ordblindhed Hvad er det?.
Jeg støtter barnet ved:
ADHD- også alt det andet !
Kvantitative metoder
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Hvordan kan man støtte sit barn i at blive skoleparat
4K-pårørendegruppe Lyngby-Taarbæk, Gladsaxe, Gentofte, Rudersdal
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Hvordan opdage og forebygge indlæringsvanskeligheder hos børn med CP?
Orienteringsmøde 11. november Trørødskolen - en attraktiv skole! rummelighed og anerkendelse faglighed og arbejdsglæde klare regler og godt humør.
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Inspiration til reformarbejdet
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Udredning af beboernes kommunikation Til brug i kommunikationsdelen i beboerens handleplan.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Psykiatriskole for pårørende - Autisme
Program - ICDP International Childhood Development Program
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier Læreplans.
Adfærd, Kontakt og Trivsel Undervisningsministeriet
Kontaktperson-ordning = primærvoksenfunktion = mentorordning VANGEBOSKOLEN
Neuropædagogik som redskab i pædagogisk arbejde Uddannelseskode: 44859
Systematisk risikovurdering
Forældreinddragelse Støt dit barn til et liv uden tobak.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Skoleparathed Sunds skole.
APV Lindved Skole Januar Rengøring SFO Undervisning.
Demens, sanser og bolig Maj-Britt Joost Demenskonsulent
Hukommelsesleg Et program til træning af arbejdshukommelsen for
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
AKT på Dybbøl Skolen.
Autismespektrumforstyrrelser AGiS, Hårlev Bibliotek,
Nyfødte børn Nyfødte børn ammes normalt og får føde på den måde
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Omsorg for børn og unge, der har en hjerneskadet mor eller far
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Patientundervisning 6. Session Unipolar depression Håndtering af kognitive vanskeligheder.
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Forældreundervisning for forældre/pårørende til børn/unge indlagt på BU1.
Søvn og drømme Navn: Juliane Sørensen 8.v Fordybelsesdag 8.-9 september 2016.
Robusthed 5 Slib saven!. Program Siden sidst En rystende isbjørn Værktøjskassen – teori og mest øvelser. Pausetræning Afslutning – evaluering og kursusbevis.
ADHD..
Læge Poul Lundgaard Bak
At være ung med en synsnedsættelse
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Augustseminar 2014 Nyborg d. 14. august

Case Line 5 år med : Hvorfor er hun så urolig ? Hvorfor er det så svært at få hende i gang med noget, og hvorfor pokker kan hun ikke det nu, som hun kunne lige før ? Hvorfor gør hun pludselig de mest underlige ting, som hun godt ved er forkerte, når vi snakker om det bagefter ? Hvorfor overtræder hun konsekvent uskrevne og skrevne regler, som vi har talt såå meget med hende om ? Hun gør jo andre børn kede af det med det, hun siger og gør ? Hun hænger sig altid i detaljer og er svær at få til at skifte spor ! Hvorfor går hun altid den forkerte vej ? Hvordan hjælper vi hende bedst ?

D. 14. august 201 AMU

Neuropædagogik Neuropædagogik er en form for anvendt neuropsykologi Neuropsykologen undersøger sammenhænge mellem hjerneprocesser og styrke, kortlægger svage og stærke sider på kognitive områder Neuropædagogikkens sigte er at kompensere for og støtte i.f.t. dysfunktioner

Grundlæggende funktioner/begreber Taktile funktioner og dysfunktioner Kulde, varme, sult, mæthed, smerte Latenstid – de hurtige/de langsomme Udtrætning Årsag/virkning Motivation Motorik: grov-fin-grafomotorik

Kognitive funktioner Arousal (vågenhed) Basal opmærksomheds styring Afhængigt af: Gener Hjerne Miljø Læring Situation bl.a. følelsesmæssigt Og så lige det generelle funktionsniveau (Motorik) Arousal (vågenhed) Basal opmærksomheds styring Perception Hukommelse Sprog og kommunikation Forarbejdning – spatialt, i rækkefølger, i helheder/detaljer Social kognition Eksekutive funktioner – at styre sine følelser og sin tænkning og adfærd

Den børneneuropsykologiske undersøgelse Testning og undersøgelse af barnets koninitive funktioner ud fra en neuropsykologisk og udviklingspsykologisk referenceramme Formålet er at få et overblik over en medfødt eller en erhvervet skades funktionelle omfang Der arbejdes kvalitativt og kvantitativt Der arbejdes ud fra hypoteser Der lægges lige megen vægt på proces og produkt Der fokuseres på barnets arbejdsmåder og strategier. Det vurderes, hvilken hjælp, der skal til, for at barnet evt. kan løse en given opgave Der fokuseres på styrkesider og vanskeligheder Råd og vejledning, afmystificering -------- børn, unge og voksne med multiple funktionsnedsættelser--------

Lærere og pædagoger Observerbare fænomener (huske: orientering i egne data) Systematiske iagttagelser Strukturerede iagttagelser blandt andet ud fra skemaer f.eks. Dansk pæd. udviklingsbeskrivelse Videooptagelser - videoanalyse Videoanalyse med prøvende fortolkninger I elevplaner: de kognitive funktioner- styrkesider og dysfunktioner

Vågenhed Årvågenhedskontrol Konsistenskontrol Mental styrkekontrol Søvn/energikontrol

Opmærksomhedsstyring Fokusering af vigtig information (auditiv, visuel, associationer) Delt opmærksomhed Skift i opmærksomhed Vedvarende opmærksomhed

Eksekutiv opmærksomhed Hæmning af impulser (fravalg/tilvalg) Fremsynethedkontrol Selvforvaltningskontrol/monitorering Forstærkningskontrol/evaluering