Augustseminar 2014 Nyborg d. 14. august
Case Line 5 år med : Hvorfor er hun så urolig ? Hvorfor er det så svært at få hende i gang med noget, og hvorfor pokker kan hun ikke det nu, som hun kunne lige før ? Hvorfor gør hun pludselig de mest underlige ting, som hun godt ved er forkerte, når vi snakker om det bagefter ? Hvorfor overtræder hun konsekvent uskrevne og skrevne regler, som vi har talt såå meget med hende om ? Hun gør jo andre børn kede af det med det, hun siger og gør ? Hun hænger sig altid i detaljer og er svær at få til at skifte spor ! Hvorfor går hun altid den forkerte vej ? Hvordan hjælper vi hende bedst ?
D. 14. august 201 AMU
Neuropædagogik Neuropædagogik er en form for anvendt neuropsykologi Neuropsykologen undersøger sammenhænge mellem hjerneprocesser og styrke, kortlægger svage og stærke sider på kognitive områder Neuropædagogikkens sigte er at kompensere for og støtte i.f.t. dysfunktioner
Grundlæggende funktioner/begreber Taktile funktioner og dysfunktioner Kulde, varme, sult, mæthed, smerte Latenstid – de hurtige/de langsomme Udtrætning Årsag/virkning Motivation Motorik: grov-fin-grafomotorik
Kognitive funktioner Arousal (vågenhed) Basal opmærksomheds styring Afhængigt af: Gener Hjerne Miljø Læring Situation bl.a. følelsesmæssigt Og så lige det generelle funktionsniveau (Motorik) Arousal (vågenhed) Basal opmærksomheds styring Perception Hukommelse Sprog og kommunikation Forarbejdning – spatialt, i rækkefølger, i helheder/detaljer Social kognition Eksekutive funktioner – at styre sine følelser og sin tænkning og adfærd
Den børneneuropsykologiske undersøgelse Testning og undersøgelse af barnets koninitive funktioner ud fra en neuropsykologisk og udviklingspsykologisk referenceramme Formålet er at få et overblik over en medfødt eller en erhvervet skades funktionelle omfang Der arbejdes kvalitativt og kvantitativt Der arbejdes ud fra hypoteser Der lægges lige megen vægt på proces og produkt Der fokuseres på barnets arbejdsmåder og strategier. Det vurderes, hvilken hjælp, der skal til, for at barnet evt. kan løse en given opgave Der fokuseres på styrkesider og vanskeligheder Råd og vejledning, afmystificering -------- børn, unge og voksne med multiple funktionsnedsættelser--------
Lærere og pædagoger Observerbare fænomener (huske: orientering i egne data) Systematiske iagttagelser Strukturerede iagttagelser blandt andet ud fra skemaer f.eks. Dansk pæd. udviklingsbeskrivelse Videooptagelser - videoanalyse Videoanalyse med prøvende fortolkninger I elevplaner: de kognitive funktioner- styrkesider og dysfunktioner
Vågenhed Årvågenhedskontrol Konsistenskontrol Mental styrkekontrol Søvn/energikontrol
Opmærksomhedsstyring Fokusering af vigtig information (auditiv, visuel, associationer) Delt opmærksomhed Skift i opmærksomhed Vedvarende opmærksomhed
Eksekutiv opmærksomhed Hæmning af impulser (fravalg/tilvalg) Fremsynethedkontrol Selvforvaltningskontrol/monitorering Forstærkningskontrol/evaluering